Vi har nu endelig set noget der minder om reel spilafvikling fra en PlayStation 5. Under det nyopståede Summer Game Fest, med verdensmanden Geoff Keighley i spidsen, blev den første tech demo for Unreal Engine 5 vist frem.

Præsentationen bød ikke på et spil vi skal regne med at få i hænderne, men derimod et skarptskåret eksempel på hvad næste generation af den populære grafikmotor kan udrette. Jeg skal ikke kede jer med de tekniske detaljer. Jeg vil blot opfordre til at se videoen, og så håber jeg I ikke taber kæberne, når først I ser hvordan lyset opfører sig i demoen.

Det er værd at huske på, at præsentationen er en “best case scenario”, og altså ikke en garanti for den kvalitet vi kan opleve i fremtidige spil. Det er dog hvad der er muligt for udviklerne, når Unreal Engine 5 officielt bliver gjort tilgængelig i løbet af 2021.

27 KOMMENTARER

  1. What a time to be alive! Det ser dæleme imponerende ud.

    Hvis det er ps5 footage, som jeg vist hørte dem sige, så glæder jeg mig til at se hvad der kommer ud af Unreal Engine 5 til pc’ere 😁

  2. Såeh, UnrealE-4 var bare et mellem-trin?
    ..måske bare mig, der ikke har HW til at se det. Men UnrealE-3 var sgu med i mange, nu klassiske, titler.
    UnrealE-4 = knap så mange jeg lige kan komme i tanke om.

  3. Now THATS MORE LIKE IT MISTER WAYN…. errrrr.. det er NEXT Gen agtigt
    fuck det må have taget tid at lave alle de detaljer… det er helt syyyygt.

  4. Er jeg den eneste der sidder tilbage med sådan lidt en… meh fornemmesle?

    Synes ikke det er sker særlig meget, i hvert fald ikke så stort et spring som jeg havde håbet på.
    Glæder mig til at se hvad udviklerne kan presse ud af den men synes faktisk det var lidt skuffende.

  5. #20 Når det kommer til at skabe miljøet, vil jeg komme med den påstand at vi sagtens kan lave det fotorealistisk i dag, hvilket betyder du ikke længere kommer til at se den samme grafiske udvikling som før hen. Så nu går udviklingen på at optimere processen og gøre den lettere for maskinen at udregne og mere dynamisk at arbejde med og derigennem få det til at se naturligt ud uden man skal “håndmale” hele skidtet.

  6. #21 Ja det kan være noget om, jeg synes dog stadig vi er langt fra fotorealisme det ser fortsat super tegnet ud, jeg kunne godt tænke mig vi var tættere på at spille spil hvor føles som om vi går en tur igennem google maps når vi går rundt i disse digitale verdener.

    F.eks. så er vi stadig der hvor kun enkelte dele at hovedkarakteren har naturlige bevægelser f.eks. hår og måske et tørklæde eller et bælte der svejer i vinden og reagere på fysikken som vi allerede har, men tøj og den slags er stadig enormt statisk og malet på, dog meget detaljeret men stadigvæk, jeg har en drøm om de snart fokusere på at skabe mere dynamik og liv i hovedpersonen man styrer, alt fra at tøjet bliver beskidt/rent alt efter hvad du støder ind i, og i hele taget at der er meget mere dynamik imellem verden og den karakter du har.

    Vi lever stadig i en verden hvor visse objekter er så statiske du kan skyde en raket ind i en træ der bare ikke rokker sig overhoved, selv vejskilte der ikke reagere på du køre ind i dem med 200 km/t. Det er præcis sådan nogen ting jeg synes har lagt forholdsvis stille og uændret i rigtig mange år, det ville give mig meget mere fornøjelse end bedre lys og skygger og polerede kanter etc.

  7. Men før vi kommer til det punkt, så skal processen for at lave det optimeres meget, meget mere end det er i dag. Hvilket også er det videoen demonstrere. Jeg sad også lidt med følelsen, hvad er lige nyt i den her engine? Indtil jeg begyndte at undersøge lidt nærmere hvad de rent faktisk snakker om og ikke bare hvad man så i videoen. Lige det med tøj skulle vist være noget af det sværeste at lave. Så en video fra Naughty Dog Hvor de fortalte at den sværeste scene i hele Uncharted var en scene hvor Drake skifter tøj.

    Jeg giver dig ret i at vi er langt fra en verden som føles realistisk, det tætteste vi nok kommer er RDR2 lige nu, men det er så nok også et af dyreste spil nogensinde lavet.
    Jeg tror dog før at vi får den foto realistiske verden hvor ikke kun baggrunden og miljøet ser naturtro ud, men rent faktisk også føles sådan i bevægelse, så skal spilmotore blive meget bedre til at udnytte de hestekræfter som er tilgængelig fremfor kun at kræve flere.

  8. #23 Ja det er jeg helt enig i, og det sjove ved du lige nævner RDR2 er at selvom det er super flot og virker ultra realistisk så er bevægelsen og fornemmelsen af karakteren også SUPER tung og langsom…. Arthur bevæger sig simpelthen som om han vejer 250 kg. hvilket jeg synes er enormt trægt men til gengæld ser alle bevægelser og de små detaljer rigtig godt ud.

    Tænker heller ikke det er så dyrt at producere som RDR2 er hvis motoren man forsøger at skabe det i er bedre til at imødekomme det, grunden til det er så dyrt at producere nu er fordi du forsøger at tvinge en kat til at være en hest imod dens natur basalt set.

  9. #13, njah, altså der findes jo, borderlands3, OuterWorlds, Gears 5, Days Gone, Crackdown 3, Darksiders 3.. nu nävner jeg bare nogen af de spil jeg har spillet ihvertfald som köre med UE4.

  10. For et par år.. eller var det sidste år? Kan ikk huske det. Men Elon Musk sagde nogen ting i et interview og folk begyndte at tolke på det
    Jeg tænker bare… der vil altid være nogen som siger at vi aldrig når frem til at rendere virkeligheden, men jeg synes da det går pænt hurtigt med at nå derhen af…
    Det er jo bare et spørgsmål om nok kræfter til at håndtere det.

    Og så videre til Musk; mon vi i vores tid når frem til det niveau hvor det bliver svært for os at se forskel på virkelighed og rendering, og hvad betyder det for ideen om at hvis “vi” kan genskabe virkeligheden, så er vores egen virkelighed muligvis også en rendering.