Square Enix har i dag smidt noget af bombe. I en besked til investorer, oplyser de at de effektivt har trukket sig fra Hitman-skaberne, danske IO Interactive.

Square Enix oplyser samtidig at de er i dialog med investorer for at sikre IO Interatives fremtid. Square Enix ejer effektivt Himan IP’en go det formodes at de har i sinde at holde fast. Square Enix oplyser at beslutningen om at afhænde IO Interactive allerede er realiseret pr. 31. marts.

IO Interactive blev købt af Eidos Interactive i 2003. I 2009 købte Square Enix så Eidos Interactive og derved også IO Interactive. Allerede dengang var jeg noget kritisk overfor fremtiden for den største danske udvikler, som altid har været bedst, når de har været i stand til at udvikle med forholdsvis snæver fokus.

To maximize player satisfaction as well as market potential going forward, we are focusing our resources and energies on key franchises and studios. As a result, the Company has regrettably decided to withdraw from the business of IO INTERACTIVE A/S, a wholly‐owned subsidiary and a Danish corporation, as of March 31, 2017. This decision has resulted in booking of the extraordinary loss amounting to 4,898 million yen, including disposition of the content production account related to the business and impairment loss of intangible assets, in the financial results for the fiscal year ended March 31, 2017.

As a result of this the Company started discussions with potential new investors and is currently in negotiations to secure this investment. Whilst there can be no guarantees that the negotiations will be concluded successfully, they are being explored since this is in the best interests of our shareholders, the studio and the industry as a whole.

Den seneste udgave af Hitman er blevet udgivet i episodisk form. Det er ikke fordi det spillet er dårligt, men en udgivelse over et år og især med planer om flere sæsoner, vil mangle presseomtale og risikerer ganske effektivt at blive glemt.

Square Enix har netop offentliggjort deres årsregnskab, som byder på flotte tal hele vejen rundt. Set i det lys er det dobbelt ærgerligt, at den japanske udgiver ikke holder fast bare lidt endnu. Square Enix har generelt været kendetegnet, som en spiludgiver uden en alt for klar fokus. De synes det seneste år især at have brugt kræfter på deres Final Fantasy franchise. Som VG24/7 også pointerer i en netop offentliggjort klumme, risikerer Hitman at blive parkeret ved siden af Deus Ex og Thief – uden udsigt til mere. Trist.

Det er ikke for sjov, at Square Enix nu ikke længere kan se en forretning i den danske spilproducent. Vi afventer en udtalelse fra IO Interactive. Det er svært at forestille sig et velfungerende og succesfuldt IO Interactive helt uden Hitman.

36 KOMMENTARER

  1. Vildt nok. Jeg synes ellers at Hitman har fyldt enormt meget hen over hele sæsonnen, og nærmest kun med positiv dækning.

    Håber godt nok at IO fortsætter og kan levere sæson 2 i lige så fantastisk kvalitet som sæson 1. Square Enix har jeg dog ikke meget til overs for, så håber IO får en bedre udgiver!

  2. #2: Skal man være nøgtern, har IO reelt set opereret som en større udvikler end de har haft ressourcer til i flere år. Det er faktisk gået stødt ned af bakke for IO siden Janos Flösser forlod firmaet.

    Mini Ninjas var undervurderet, men slet ikke en stor nok IP til at bære et firma af den størrelse. Dertil er en episodisk udgivelse problematisk, hvis ikke spillet i sig selv har en vægt, som kan generere en tilfredsstillende løbende indtægt.

    Hitman har lidt og lider stadig af manglende mediebevågenhed. Jeg har selv undladt at skrive om flere af deres episoder, da nyhedsværdien er mindre og mindre interessant et år efter spillets udgivelse.

    Vores Hitman anmeldelse repræsenterer jo heller ikke det spil som Hitman er i dag med hele sæson 1. Men at skulle tilføje mini-anmeldelser konstant er bare ikke interessant nok desværre.

  3. Synes nu ikke, at det har skortet på mangelende ting efter hver episode fra alle de større internationale sites samt en masse twitch aktivitet og andet godt, hver gang en episode røg ud. Har i hvert fald læst meget hen over de seneste år, samt fuldt en masse streamers og podcasts løbende.

    Det har overrasket mig ekstremt positivt, og det er den klart bedste episodiske udgivelse, som jeg har oplevet. Plus at de konstant smider opdateringer samt nye “elusive targets” ud.

  4. #5: Jeg er enig. Seneste Hitman er ret godt samlet set. Men det er desværre bare et niche-spil i dag. Milevidt fra den omtale om spillergejst som Hitman: Codename 47, Hitman 2: Silent Assassin, Hitman: Contracts og selv Hitman: Blood Money nåede.

    Det er 11 år siden Blood Money udkom. Lidt længe uden en rigtig stor udgivelse for en spiludvikler.

  5. Efter min mening det klart bedste Hitman spil nogensinde. Gad godt at se salgstal.

    Ift medieaktivitet har det fyldt mindst lige så meget som alle andre AAA spil i mit feed. Frekventerer VG24/7, IGN, Gamestop, NG4News og dedikerede reddit-fora. VG24/7 har haft 98 artikler om spillet siden udgivelsen, hvilket er en hel del mere end de fleste andre i samme tidsrum.

    Så jeg synes faktisk, at det har fyldt masser i mit mediebillede.

    Men hvsi Square beholder licensen til den franchise, så er den vel nok død. Sammen med IO. For hvis IO bliver sluppet fri uden deres “eneste” IP … ja, så er det da en død fisk i vandet, i dets nuværende store form.

    Jeg så dog gerne de blev samlet op af Bethesda eller måske det “nye” THQ Nordic, som måske kunne give IO nyt liv. Håber ikke EA eller Activision springer på, selvom det nok er mest sandsynligt

  6. #8: Det er en af de ting som er så bekymrende. Det nye Hitman er rost af pressen og har vundet årets spil priser (Giant Bomb) og hædret af flere. Square Enix havde sagt, at de ville detail-udgive spillet samlet, men det er ikke sket.

    De har heller ikke på noget tidspunkt bidraget med salgstal på nogen måde. Det er dog meget svært at forestille sig, at de afhænder IO Interactive så voldsomt, hvis Hitman var en god forretning. Deres udmelding til investorer er ikke til at tage fejl af: De leder efter købere, men sker det ikke så er “det bare ærgerligt”.

  7. #8: Det var da godt nok noget af et dommedagsscenarie du afsluttede din kommentar med der … ren nightmare fuel

    Dog helt enig i at IO nok godt kunne trives med Bethesda, eller måske endda 2K.

  8. #10 Det er alligevel utroligt. Jeg var sikker på, at Hitman var en af de største successer sidste år. Men når de slet ikke snakker salgstal, så blier man jo lidt skeptisk.

    Håber både Hitman og IO overlever.

  9. #11 Haha, ja, sortseer er men vel lidt, når du Square Enix er involdveret

    #14 Det kan godt være. Det er bare en skam, da jeg er ret vild med Hitman. Men nu har de også været Hitman-studie siden starten af det årtusinde. Så det er måske på tide med noget nyt.

  10. #14 Det vil betyde de er nødsaget til at lave en stor fyrings runde igen, ligesom i ’13. IO har været et dødkedelig virksomhed i mange år. De har virkelig svært ved at løsrive sig fra Hitman som nævnt ikke har det vildt godt længere.

  11. #16: Vil du uddybe hvad du mener med at Hitman ikke har det vildt godt længere? Der er ikke oplyst salgstal, og det seneste spil har høstet roser fra både anmeldere og spillere, så jeg forstår ikke helt din påstand.

    Jeg er ikke ude på at trolle, jeg er helt oprigtigt nysgerrig efter hvad du mener.

  12. Jeg har aldrig kunne lide IO Interactive´s stærke IP Hitman som de også er mest kendt på. Har altid syntes at de var overrated.

    Tilgengæld kunne jeg rigtige godt lide deres andre spil som f.eks. Freedom Fighters, Kane & Lynch og ikke mindst Mini Ninjas.

    Så gerne at vi fik en Freedom Fighters 2 eller Kane & Lynch 3. Så måske der muligt efter at Square Enix beholder Hitman IPén.

    Mén

    “Game Over man, Game Over” for IO Interactive

  13. #17

    Det bliver lidt nævnt i #19. Denne artikel ville ikke have været skrevet hvis det nye Hitman spil var en kæmpe salgssuccess. Det helt sikkert.

  14. Før vi får salgstal på bordet, så skal vi nok ikke gætte for meget på, om Hitman har soglt godt eller ej. Vi skal jo huske, at Square Enix ville have mindst 10 millioner Tomb Raider spil afsted for et par år siden. Så deres evner til at vurdere fremtidigt salg er jo helt forskruede. Det kan jo være, at Hitman har solgt godt efter almindelige standarder, men blot ikke nåede Square Enix mål, som måske var latterligt sat.

    Det kan også bare være, at IO Interactive spenderer alt for mange penge på udviklingen og derfor er for dyrt et studio at drive.

  15. #27 Ja spillene var ikke rent haandvaerksmaessigt straalende, men var hver icaer perler paa deres egen maade!!!

    #28 Jep spillet var fedt, ingen tvivl om det. Men det havde dog nogle i den gra unodige irretationsmomenter indbygget. Men bortset fra det, rigtigt fedt spil!!!

  16. #20 – Spændende artikel! Jeg er ikke voldsomt opdateret på det japanske spilmarked, men forfatteren synes mere end blot at antyde, at Square Enix gerne hælder penge ned i et bundløst hul så længe, at der blot er tale om en japansk IP… Eller er jeg den eneste, som læser det ud af artiklen?

    Granted, Hitmans episodiske tilgang var noget kæmpe rod, så det er nok ikke kun Square Enix og en forkærlighed for japanske IP’er, som har medført denne sørgelige beslutning.

  17. Har ligeledes været rigtig glad for Hitman (2016). På trods af den besynderlige måde at udgive på, har det været nogle rigtig fede og indholdsmæssigt rige udgivelser. Er vild med den enorme frihed til at takle missionerne som man lyster. Og stilen er som altid knivskarp.

    Tror det er enormt svært at holde et stort studie kørende i en by som Kbh. Udgifterne må være store.

  18. Igen, 2000-2017 Og stadig kun HITMAN! A GE MAM?!?
    …har købt andet fra IO på CD-Rom!!? Men… købt af (stort firma) ≠ til det bedre..

    God vind, med krydsede fingre, fremover.

  19. #34
    Tillad mig et skud på en oversættelse:
    “Kun én succesfuld IP på 17 år, er det godt (nok)? – De har lavet andre gode spil, men de er gamle nu (fra CD-rom dagene). At de blev opkøbt af en større firma, var ikke godt for IO. Ønsker og håber på det bedste fremover”

  20. Hvad sort for nogen, er hvidt for andre. (eller i hvert fald – nok til, at de kan oversætte)

    Takker ærbødigt #35

    #34
    ‘A GE MAM’ er fra Hitman (2000) IO havde åbenbart fans af Gramsespektrum* dengang.
    *https://da.wikipedia.org/wiki/Gramsespektrum