Tidligere på ugen kom den udmelding, som rigtig, rigtig mange gamere har ventet på i årevis: Valve arbejder på et nyt Half-Life-spil! Der var dog ikke tale om Half-Life 3, men derimod om virtual reality-spillet Half-Life: Alyx. Spillet er den første nye titel i serien siden Half-Life 2: Episode Two, som udkom for over 12 år siden.

Og mere fik vi faktisk ikke at vide i første omgang, men her til aften har Valve delt en masse ny information om spillet. Og lad os starte med den måske allermest glædelige overraskelse: Spillet er klar allerede om fire måneder fra nu i marts 2020!

Handlingen i Half-Life: Alyx foregår mellem Half-Life og Half-Life 2. Man spiller ikke overraskende som Alyx Vance, som sammen med sin far grundlægger en modstandsbevægelse og tager kampen op mod the Combine, som vi kender fra Half-Life 2. Du kan se spillets announcement trailer her:

Der er tale om et tale om et spil af fuld længde, og Half-Life: Alyx kan spilles på alle headsets understøttet af SteamVR, hvilket vil sige:

  • Valve Index
  • HTC Vive
  • Oculus Rift
  • Oculus Quest (forbundet til en PC med Link-kablet)
  • Windows Mixed Reality

Du kan finde de tekniske detaljer her. Valve fremhæver, at spillet er udviklet “hand in hand” med Valve Index headsettet, men understreger at det selvfølgelig også fungerer med konkurrenternes produkter.

Har man allerede investeret i et Valve Index headset eller controllere, får man spillet plus nogle ekstra skins og andet content gratis, når det udkommer næste år. Half-Life: Alyx kan forudbestilles på Steam allerede nu. Du kan se flere screenshots på Valves Half-Life: Alyx site.

Er du klar til at vende tilbage til City 17 i VR?

34 KOMMENTARER

  1. Total JAWDROP!!! I need HL3 in my life

    Ville fanme gerne se den leakede story fra HL2E3 implementeret i den engine.

    Men nu er der ingen tvivl, julen står på en fuldstændig gennemspilning af HL1 + exp og HL2 + episodes igen, igen igen….

  2. Jeg var egentlig skeptisk, men traileren er sgu ret fed. Især den slags gameplay som der 0:34, ligner noget der giver mening i VR. Selve FPS-delen ved jeg stadig ikke helt med, men den slags fysiske interaktioner der kunne blive ret godt.

  3. Umildbart syntes jeg det ser lovende ud. Jeg havde haft ressourcer og stedet til det, så havde jeg nok hoppet med på vognen og købt det.

  4. Fuck, det ser jo megafedt ud…! Og jeg har aldrig tænkt, at en VR-titel så fed ud. Før nu.

    Hvor er det underligt…og helt vildt spændende, at HL er tilbage. Så underligt. Og hvad sker der for, at Valve annoncerer det MÅNEDER før release…??? Der MÅ være noget andet på vej………………

  5. #7 Valve tør ikke annoncere noget før de er sikre på du kan udgive, selv i dette tilfælde skulle titlen have været ude i 2019, hvis ikke før, men det endte så med Marts 2020. Hvis du husker tilbage til Index launch, så blev det hurtigt pointeret at Valve’s flagship VR titel ville komme senere i år. Originalt ser det ud til at planen var at Valve Index og hvad vi nu kender som Half-Life: Alyx, skulle have været en bundle. Men der er noget som tyder på at de grundet Oculus blev nød til at rykke datoen frem for Valve Index, og samtidig så er der rygter om at Valve måtte starte forfra med historien i Half-Life: Alyx. (Derfor Erik Wolpaw kom tilbage til Valve i starten af 2019)

    Så nej, tror ikke du skal ligge meget mere i det andet end Valve har historisk haft svært ved at holde fokus, vi kender hvert fald til flere projekter undervejs som er blevet skrottet, der har været 2 Team Fortress spil der var under udvikling som blev skrottet, Episode 3, Half-Life 3, Left 4 Dead 3, Stars of Blood, m.fl.

    Vi ved ikke engang om de 2 andre VR flagship titler hvad der er sket med dem, og om de overhovedet er under udvikling længere.

  6. Jeg så egentlig ikke noget gameplay, som ikke kunne lade sig gøre med mus og tastetur.

    Jeg er måske den eneste, som har det sådan…

  7. #11 Men hvorfor skal det så nødvendigvis være med mus og tastatur, selvom det er muligt?

    Jeg har selv haft lidt kørende med VR (HTC Vive) men er på ingen måde en fanboy af VR som sådan. Alligevel synes jeg det er en lidt begrænsende tilgang du har til den her titel, for nu ser vi (omsider!) et VR spil som rent faktisk ligner en AAA-udgivelse frem for en halvhjertet VR-port eller et ‘rendyrket’ VR spil som egentlig bare en udførlig tech demo.

  8. #11 Det kan givetvis lade sig gøre med mus og tastatur. Spørgsmålet er vel nærmere, om VR-oplevelsen er tilstrækkeligt meget federe. Alt sådan noget med at manipulere fysiske ting med sine hænder, som jeg er lidt inde på i #2, tror jeg godt kan være tilstrækkeligt meget federe, til at retfærdiggøre at spillet er VR.

  9. Det lyder ikke til at der nogensinde kommer en non-VR udgave..

    For anyone wondering if there will ever be a non-VR version of Half-Life: Alyx, it looks like the answer is no. “The complexity going on there it’s so hard to… we would have to map an entire section of the keyboard dedicated to just interacting with doors if we wanted to have that kind of functionality,” Valve’s Dario Casali told Geoff Keighley. “The more we explored those mechanics the more we realized that In order for us to deliver a keyboard and mouse experience we’d have to ship a game that’s missing a lot of those interactions, and they were playtesting so well that we didn’t feel like that was a good idea.”

    https://www.pcgamer.com/half-life-alyx-release-date-trailer-everything-we-know/

  10. Af ren nysgerrighed til dem der har VR headsets: Hvordan fungerer det sammen med briller (altså kan man have både briller og VR headset på samtidigt)?

  11. Godt at se der er andre herinde der fangede pointen med, at man lige skal huske vi snakker om et VR spil og netop derfor er grafikken faktisk ret imponerende……såfremt at man kan afvikle det tilfredstillende uden at have et 2080TI super grafikkort i sin maskine! ;-P

    Det sagt, “mine kilder” siger der er flere titler på vej i HL universet, som ikke kræver VR og som ser spektakulære ud……G-Man’en i slutningen af traileren skulle give et lille hint om hvilken “character details” man kan forvente i det komnende ikke-annonceret HL spil!

  12. #16 Bruger ikke selv briller, men ja, VR headsets er udviklet til at man kan have dem på samtidig med sine “normale” briller.

    Det gælder i hvert fald for Oculus Rift og HTC Vive ved jeg med sikkerhed.

  13. Er godt nok ikke glad for, at eneste HL spil i mands minde er VR. Havde sværget jeg ikke skulle ha sådan et legetøj.

    Men sådan rent praktisk, hvordan gør man så? Skal man stå op? Kan man sidde ned? Hvordan bevæger man sin karakter osv?
    Ja, sorry for totale vr-noob spørgsmål

  14. #12, #13, #14: Jeg vil ikke omgøre VR-oplevelsen, men blot have portet det til regulær gaming. Desuden er hele bortforklaringen omkring gaming mekanikken i dørene latterlig. Døre i baner skal da ikke være bærende gameplay.

    Jeg er helt klart for dedikerede VR-spil. Jeg går uden tvivl glip af noget, men jeg vil som med 3D-film have lov at vælge en muligvis mindre indlevelsesrig oplevelse, blot jeg stadig kan få lov til at opleve historien.

  15. #23 Døre er bare et eksempel på at du har unik kontrol i VR.
    Det er så meget mere end det. Du kan gøre ting med hænderne selvom du ikke kigger.
    Eks. Du kan skyde mod højre, mens du ser til venstre. Eller du kan tage et håndtag som skal aktiveres, og hive i det mens du kigger på noget andet.
    – Hele den interaktivitet kan ikke lade sig gøre med mus og keyboard

  16. #24: Det er jeg med på. Jeg er dog klar til at nøjes med den forsimplede (fordummede?) udgave udgave, hvor jeg åbner en dør med en tast.

    Vil der være udfordringer (puzzles?), som jeg ikke kan løse på samme måde? Selvfølgelig! Men at berøve mig fra et ret så interessant kapitel i en spilserie, som man har fulgt siden 1998, det forstår jeg ikke. Det er den ekslusive/ekskluderende del, som jeg opponerer imod.

  17. #19 Jeg kan ikke rigtig sige mere, da jeg har det fra spiludvikler miljøet…..som er et ret lukket miljø indtil der meldes noget officielt ud. Men jeg kan bare godt lide at “tease” lidt fra tid til anden! ;-P

    #22 Lighten up buddy…..syntes du ikke det er lidt mærkeligt, at hvis dette VR spil virkelig var det eneste projekt hos Valve, at det ikke blev annonceret med et større “pr. budget” og at Gabe ikke var involveret i annonceringen? Så kan jeg vidst ikke sige mere! ;-P

    Men når alt det så er sagt, må jeg hellere også skynde mig at sige, at man formentlig ikke(det er selvf. op til Gabe) skal forvente at høre mere “konkret” nyt ang. andre titler fra Valve, før dette VR spil er ude og Valve + alle VR producenterne har set hvor meget man har kunne “skubbe på” ifht. at få gamerne over på nextgen spil hardware! Ingen grund til at anoncere yderligere titler og risikere at “stjæle fokus” fra VR, hvis man nu gerne vil forsøge at give VR markedet et reelt boost iform af en stor ekslusiv titel til denne ene platform!

    Er heller ikke selv ejer af VR hardware endnu, så kan sagtens også følge dem der tænker det er lidt ærgerligt at den første HL titel i lang tid er VR ekslusiv, men grunden til dette, har jeg som sagt forsøgt begrundet ovenfor!

    Har I tjekket spillets hardware krav endnu fra deres side….ikke så frygtelige endda!

  18. #27 Det er det gode ved at opfinde historier om Valve’s projekter, på den ene side er det vagt nok til at hvis de nogensinde lavede noget nyt til Half-Life, så ville du uden tvivl have ret, og på anden side kan du samtidig gemme dig bag Valve’s velkendte historik af skrinlagte projekter, hvis nu du tog fejl.

    Der er i øvrigt på nuværende tidspunkt stadigvæk hvert fald 3(4 hvis vi inkluderer HL:A) officielt bekræftede, men endnu ikke udgivne, projekter under “aktiv udvikling” hos Valve. Så vi ved allerede at der teknisk set er andre projekter under udvikling hos Valve. Så der behøver vi heller ikke din “insider viden”

  19. #21 – Kom endelig med VR noob spørgsmål. Vi er jo en del som gerne vil hjælpe da vi synes VR er super fedt.

    I VR shooter spil, der er ofte flere muligheder for bevægelse.
    Og dette gælder i det kommende HL-Alyx.
    Du kan spille både siddende og stående. – Du får bare en mere indlevende oplevelse når du står op, som figuren gør i spillet.
    Bevægelse kan for det meste ske på flere måder. De 2 mest normale er:
    A – Teleportation.
    B – Smooth locomotion.
    Smooth locomotion er “normal bevægelse” – du bruger controllerens joystick til at styre. Men den version giver “VR syge” for nogen, hvor det svarer til at blive køre/søsyg. Så kan man ikke tåle smooth, så er teleportation den anden metode. Hvor du peger med controlleren, og kligger på gulvet, og teleporter derhen.
    – Jeg spiller med begge typer bevægelse. I nogen spil er det ene bedre end det andet. Det er en smags sag. Men teleport movement bliver hurtigt en “naturlig” måde at spille på, hvor det føles rigtigt.

  20. Kæft det er fristende at installere HL2 igen og gå igang selvom man har et stort katalog af spil. Se om gameplayet og grafik stadig holder idag

  21. Sh¤t!
    Chills. G-Man. City 17.
    Jeg er klart mest til historie orienteret single player spil og har de formået at gøre historien ligeså fed som resten af HL – jamen så kan det kun blive godt. Jeg har ikke VR og kunne aldrig finde på at købe det – før nu.
    #22 Jeg er ret enig med dig i, at mange “unge” mennesker (lyder åndssvagt at skrive) formodentlig hellere bare vil fortnit’e eller lol’e. Men derfor skal vi gamle r%vhuller, som forstår hvor fedt et singeplayer fps er, ikke snydes

  22. #30 Spillede selv Haf-Life 2 samt episoderne igennem for et par måneder siden; de holder stadig på historie, gameplay og selv grafik.

    Så du kan roligt gå i gang!

  23. #16 du kan linser online som bliver lavet ud fra din optikers information. Bruger selv briller og køber nok et par af dem.

    Til jer der tror at I kan kan få samme indlevelse med mus og tastatur, så tager i altså pænt meget fejl. Tjek boneworks på YouTube, så vil i få en idé om hvad der er muligt. Eksempelvis har boneworks nogle fjender som er en næsten direkte kopi af head crabs. Med mus og tastatur vil i få svært ved at gribe en head crab med venstre hånd, gribe en anden head crab med højre hånd, og så slå dem begge ihjel ved at banke dem mod hinanden.