Har du spillet World of Warcraft igennem de fleste expansions, og har du været blandt de som måtte spille så snart det gik løs, er du vant til knas på flere fronter. Mists of Pandaria gav hovedpine i flere dage efter lanceringen og Warlords of Draenor var der tale om et “lag-rewind-show” helt udenfor kategori.

Store kødannelser sent i aftes

Nattens lancering af World of Warcraft Legion var helt anderledes smertefri. Undertegnede spiller på et af de Realms med flest spillere på (Draenor) og optakten var ikke for god. Kl. 22.00 var der store kødannelser og ca. en halv times ventetid for overhovedet at logge på serveren.

argh-wow
En halv times ventetid for at komme på Draenor-serveren kl 22.00.

Myldretid i downtown New Dalaran

Det var ligeledes tydeligt, at der var flere tusind spillere, som allerede vidste at de skulle tage plads i centrum af New Dalaran ved midnatstid, da den første quest bliver uddelt at Archmage Khadgar. Til trods for Blizzards nyimplementerede cluster-servere, var det ganske tydeligt, at det altid giver problemer når flere tusinde spillere samles på et og samme sted.

Myldretid i New Dalaran. Flere tusinde spillere venter spændt.
Myldretid i New Dalaran. Flere tusinde spillere venter spændt.

Det var dog på ingen måde slemt i samme grad, som ved den forrige expansion Warlords of Draenor. De fleste fik deres start-quest indenfor minutter og derefter var myldretiden langt mere overskuelig.

Instanced progression-design er en rigtig god idé

I Legion er første punkt på dagsordenen at starte på den Artifact våben-quest. Disse quests er “instanced” og giver derfor en langt større spredning af spillere, som ikke alle skal igennem det samme lille nøglehul. Jeg oplevede kun ét tilfælde lidt senere i quest-rækken, hvor Blizzard tilsyneladende havde glemt hvad der sker, når 2.500 Monks forsøger at dræbe og loote den samme NPC.

legion3
Der var lige en quest som Blizzard havde glemt…

Det gav bestemt minder om tidligere tiders kaos på grund af overbefolkning i specifikke zoner.

Spillere er spredt udover flere områder

Blizzard har med Legion gjort det således, at du ikke er tvunget igennem et bestemt startområde. Efter klasse-quest’en for at få dit Artifact våben, kan du frit vælge imellem fire hovedområder at starte i, som alle skalerer efter dit eget level.

Her kan du vælge dit startområde.
Her kan du vælge dit startområde.

På den måde har Blizzard lavet en mere jævn fordeling af spillerne og undgår den “gating” vi så ofte har set i forbindelse med lancering af World of Warcraft-udvidelser.

Ingen venten på respawns

Jeg fik kun lige spillet til kl. 2.30, men stødte på min vej overhovedet ikke på server-knas eller lag på nogen måde. Flere spillere kan nu slå på den samme mob / NPC (indenfor samme faction) uden at “dyret” bliver tagged af én enkelt spiller. Det giver langt mere flow og mindre irritation, når du bare kan løs først uden at skulle stresse over at komme først.

Fist of the Heavens. Windwalker Monk Artifact våben.

Blizzard har helt tydeligt endelig lært af de fem foregående udvidelser. Starten på Legion har været en helt uventet fornøjelse og helt uden nævneværdige problemer. Var du selv i gang i nat og kan du nikke genkendende til mine oplevelser?

7 KOMMENTARER

  1. Det var en stor fornøjelse. Jeg tror det var den mest glidningfrie lancering nogensinde.

    Og iøvrigt, spillet oser af nyt liv, stemingen er noget helt andet, det hele er fantastisk.

  2. Fik lige spillet 1 time.

    Var helt problem frit.

    Var rigtig sjovt at løbe rundt efter samme Quest med Horde/Aliance side by side.

    Det gav sku nogen sjove og uvented pvp konflikter.