At dømme ud fra præsentationen af Unreal Engine 5, så lader den næste konsolgeneration til at kunne byde på grafisk kræs for gamerne. “Grafik er ikke alt” er dog også et argument med noget vægt bag, og netop den præmis eksisterer hos Atsushi Inaba og Hideki Kamiya fra Platinum Games.

I et interview med Video Games Chronicle fortæller de om deres oplevelse med de annonceringer der indtil videre er dukket op, og hvor lidt innovation de egentlig ser i præsentationerne. Inaba nævner specifikt springet fra Super Nintendo til den første PlayStation, som værende langt mere opsigtsvækkende, end hvad vi oplever i disse tider:

“But the comparison than I’m making is that… if you think back to the generation between Super Nintendo and PlayStation, and how we went from pixel art to 3D polygons… nobody could have ever imagined that a few years prior. When that stuff started coming out people were just blown away: they weren’t ready for it, they weren’t anticipating it… it was just so new.”

Det er ikke fordi Inaba ikke værdsætter de teknologiske fremskridt, og han ser i særdeleshed frem til kvaliteter som for eksempel kortere loadingtider. Pointen er dog, at dette er ting vi forventer at se, hvorimod tidligere skift mellem konsolgenerationer havde en langt større wauv-effekt, i forhold til hvad gamingmediet rent faktisk bød ind med, i forhold til innovation i gameplay.

“There’s not the extreme surprise or the unexpected quality that I felt from the leap to previous consoles. Now I see the announcements and I think, ‘oh, that’s cool’ and then the next minute I think, ‘hmmm… what should I watch on Netflix tonight?’”

I samme interview snakker Inaba og Kamiya også om fremtiden for Platinum Games, heriblandt deres nye tiltag med at udgive deres egne spil, at Bayonetta 3 stadig er under udvikling og deres forhold til Microsofts Xbox-konsol og hvorfor de tror, at netop den maskine ikke helt har fundet fodfæste på det japanske marked.

Er du enig i udtalelserne om, at det ikke er den helt store omvæltning der endnu er præsenteret for PlayStation 5 og Xbox Series X?

11 KOMMENTARER

  1. Jeg har sagt det før, og jeg siger det gerne igen: For mig personligt, så har grafik nået et punkt (selv på Switch), hvor jeg er lidt ligeglad med forbedringer på det område. Der er så mange andre ting ved spil, der er meget vigtigere.

  2. Jamen jeg er da helt enig med ham, jeg var ikke synderligt imponeret over den UE5 demo, jeg mener stadig der er store forbedringer vi stadig har i vente på gfx i spil, men tænker det er hardwaren mere end noget andet der begrænser os pt.

    I særdeleshed lagerteknologien, vil påstå at i de fleste pc’er er det stadig HDD’en der er den største flaskehals, før vi får hestekræfterne til det kommer grafikken ikke til at rykke sig i større spring end hardwaren gør.

  3. Jeg synes nu at den UE5 demo var imponerende og jeg tror især det kan være med til at sænke udgifter til at udvikle et spil der ser så godt ud. Hvis udviklere kan spare til på at optimere modellerne, lave 2, 3, 4, 5 udgaver af hver asset med forskellig Level of detail (LOD), kan spare at lave baked lighting, så lettes arbejdet for dem. Så kan de forhåbenligt arbejde på gameplay, historien osv.
    Og så tror jeg også det er svært for der at være samme spring som fra SNES til PS1, ligesom der vare større spring i film/tv mediet med først lyd, så farve. Det sidste store tiltag var digitalt i min mening, hvor forbedringer der er kommet efter har været lidt mindre ting (3d, 48 fps, 8k osv.).

  4. #4 Ja det er i hvert fald ikke et dumt sted at ligge energien, de virkelig hurtige hdd’s er bare ikke til at komme i nærheden af for menneskepenge til den almene pc forbruger pt.

    Og så er der altid det med hastighed vs. levetid jeg har lige måtte sige farvel til en god pænt dyr SSD disk fordi de af natur har en begrænsning med antal gange man kan skrive i den samme celle, jeg håber vi snart udvikler en helt ny teknologi der kan eliminere den hastighed vs. levetid problematik.

  5. #7 enig

    #2
    Hvis din gpu haestekraefter er flaskehals af dit lagers medie’s hastighed tid har du for lidt ram.
    Din maskine burde ikke arbejde direkte med data fra dit lagermedie

    #1 enig

  6. #7 Ja det kan da godt være de kan det men det ændre da ikke på at det jeg skriver er sandt?, de har en begrænsning med antal gange du kan skrive/læse til den samme celle og jeg har efterhånden skiftet nok SSD diske ud til jeg kan bekræfte at mine roterende diske holder væsentligt længere end SSD diske gør.

    #8 Har aldrig sagt min GPU’s HK er flaskehals af mit lagermedies hastighed så har du misforstået mig, jeg mener at i en moderne high-end gaming rig så er det HDD der performer værst når vi taler om hvad vi kan i dag med GPU/CPU/RAM så halter harddiske som vi kender dem bagefter, de køre stadig med en grinagtig lav læse/skrivehastighed i forhold til hvad der teknisk set er muligt at opnå hvis ikke der var en begrænsning på HDD hastigheder.

  7. Helt enig med #7. Har en 7½ år gammel SSD Samsung 830 siddende i min gamle ASUS rog GW55, som bl.a. bruges på jobbet. Den har ikke fejlet en eneste gang, og den er brugt godt og grundigt.

    Der er i dag langt mellem WAUU effekterne i grafikken, og det er heller ikke så nødvendigt mere, men til gengæld kunne vi godt bruge noget af den pionerånd der blev udvist da nogle af de første spil kom frem IMHO, og som andre nævner, så er grafik langt fra alt der skaber et godt spil. Mindre spil skal være “lette at lære, men svære at mestre” (f.eks det gode gamle pacman), og større spil skal have en god historie/handling (f.eks Mafia 1), og først DEREFTER kan en wauu-grafik overraske positivt