Under Epics hovedtale på GDC 2017 messen, kunne Oculus VR medstifter Brendan Iribe fortælle, at de nedsætter prisen på Oculus VR med hele $200 og VR headsettet fremover vil koste $498. Er det et udtryk for en krise der lurer eller?

De som har overvejet at investere i et Oculus RIFT VR-headset vil fremover kunne gøre det noget billigere. Fra og med i dag koster headsettet inkl. Touch Controllers $598 og ikke $798. Oculus VR har sat prisen ned på Oculus RIFT.

Er det begyndelsen til enden for VR-bølgen?

Jeg skal være ærlig og vedkende mig, at jeg aldrig har troet på VR-bølgen med den nuværende hardware. Anskaffelsesprisen er alt for høj og dertil kræver teknologien i sin nuværende udformning også en yderligere investering i en PC, som kan trække det.

VR lider af samme problem som 3D-bølgen. Det er for besværligt at skulle iklæde sig tunge briller og have alt forbundet, for slet ikke at tale om, at det næsten altid er en solo-oplevelse i stuerne eller foran PC’en. GameStop (Wall-mart / Target) og flere har i løbet af de seneste måneder fjernet flere af deres demo-opstillinger, hvilket synes at indikere en manglende interesse.

Dagens prisnedsættelse fra Oculus VR sætter også yderligere pres på HTC, som dog afviser at de vil følge Oculus og sætte prisen ned på VIVE-headsettet. Er du enig eller tror du stadig på VR-teknologien i sin nuværende afskygning?

36 KOMMENTARER

  1. Sættes prisen ned så vi almindelige dødelige vil investere i det, synes jeg det er en voldsomt spændende teknologi med stort potentiale.
    Langt over hvad 3D nogensinde har haft, det har altid været en joke.

  2. Jeg tror det skal ses som en reaktion på dårligt salg ift deres konkurrenter (HTC Vive skulle have solgt ca. dobbelt så meget) og ikke nødvendigvis pga en general VR-krise. Det bliver spændende hvad der sker når der nu kommer flere spillere på banen. LG har også netop fremvist et headset baseret på SteamVRs tracking.

    #0 har du også prøvet et rigtigt VR-headset (dvs HTC Vive eller Oculus Rift m. touch) når du baserer din skepsis på den nuværende hardware?

  3. Der er jeg nu uenig 3D grafik er udmærket men den mangler hardware eller forskning til at fjerne de gumpe tunge briller

    Kort sagt lider de begge af samme problemer de har enten ikke den nødvendige hardware eller forskning til at gøre det interesant for almindelige brugere

  4. #2: Jeg har prøvet VR i alle former og fra helt de første dev-kits utallige gange. Alle udgaver af RIFT, Samsung og VIVE. Vi er jo et spilmedie….

  5. #4, skulle også bare være sikker, det er umådeligt trættende at høre folk dødsdømme VR på baggrund af deres google cardboard eller gear VR oplevelse

    men tror da ikke der har været som havde troet at VR for alvor ville slå igennem som mainstream medie i første generation, spørgsmålet er om det ville kunne overbevise forbrugerne om at princippet fungerer og få momentum nok til at få flere hardware- og spilproducenter med på vognen. Og dét synes jeg lader til at være lykkedes. Den helt store forskel på VR og 3D er at langt de fleste mener at teknologien faktisk bidrager til oplevelsen – 3d har altid været lidt meh, mens når folk prøver VR første gang er de oftest slået fuldstændig bagover.

  6. Jeg ser det mere som begyndelsen på at gøre VR mainstream. Det som afholder mange fra at hoppe på, er netop prisen. Og for at der er flere udviklere der tør at satse på at udvikle fede VR spil, kræver det at der er flere forbrugere af produktet, så det kan betale sig at udvikle til.

    Og så er det mega positivt at det her kan sætte gang i noget mere konkurrence, især for forbrugerne.

    På trods af at jeg selv gav omkring 7000 kr. for mit Rift + Touch setup, så er jeg super positiv over det her. Det er nødvendigt hvis VR nogensinde skal have success.

    Det kan godt være at Oculus taber penge på det her, men kan det få flere forbrugere på vognen, så kan det gavne og indtjene sig selv på den lange bane. Robo Recall er også lige blevet udgivet, som er en ny AAA titel fra Epic Games der har kostet +10 millioner at udvikle. Spillet er gratis for alle Touch ejere. De er virkeligt dedikerede på at få gang i VR platformen.

  7. Igen bliver de kaldt tunge…. Hvor f… kommer det fra, for det er de jo ikke…

    Men typisk kommentar at se denne:
    “VR lider af samme problem som 3D-bølgen. Det er for besværligt at skulle iklæde sig tunge briller og have alt forbundet”

    Standard kommentar fra en som ikke aner hvad han snakker om. Skal jeg bruge min Vive, tager det 1 min, så er alt tændt og sat til samt SteamVR startet op. 3 min sætter jeg sætter mit playseat samt rat til.

    Også sætter jeg også spørgsmål ved hvorfor det skulle sætte et pres på Steams vive? De har jo solgt dobbelt så mange som Rift, så det er nok bare et desperat move fra den synkene skude som hedder Oculus.

  8. VR briller er for besværlige, tunge og for dyre. Simpelt. Vi i den udformning vi ser nu er død. Kun for entusiaster. Pretty simple.

  9. #9 hvad fuck er du for en klovn? “Spis dine piller”? Skulle du ikke forestille at være chefen for det her site?

    Du prøver alt for hårdt. VR er langt fra dødt….

  10. Men ok. Var måske lige lidt for hård i filten. En af de dage som kun har budt på lort med lort, så er ikke det mest omgængelige i dag. Retter lige den kommentar. Ingen grund til at spyde galde på ens læsere.

    Sorry Alloc. Blev lige fanget efter tre timer omgivet irritationsmomenter.

  11. Den fantastiske dag fortsætter. Køber ind på vej hjem, og køber bl.a. vaskemiddel. Viser dig at emballagen er defekt og er flydende vaskemiddel på samtlige varer da jeg når hjem.. Bare en af de dage, hvor Murphy’s lov rammer én godt..

  12. Måske er det fordi jeg ikke har fulgt VR nyhederne tæt den seneste tid…..men jeg døjer lidt med at se den negative vinkel i, at prisen bliver sat ned med et par tusinde. Kan da godt være at OR tænker lidt mere i salg efter deres dyre sagsanlæg, men kan osse være de har effektiviseret produktionen, samt kan se tiden er moden til at skrue på prisen for at få udvidet bruger basen, til når software titlerne forhåbentlig snart kommer på markedet.

    Og tænker osse som andre nævner, at prisen især er medvirkende til at det mest er VR nørder der har investeret i udstyret indtil videre……det, og osse at der mangler AAA VR titler på markedet. Men det har vi jo diskuteret i en anden tråd, at VR tager lidt tid, fordi spillene skal “speciel designes” for at være velegnet til VR og dette kræver tid af udviklerne at få ordentlig styr på.

    Valve ved jeg f.eks. har nogle rigtig spændende projektor igang i deres udviklings afdelinger….men omstilling og udvikling til et helt nyt visuelt format tager altså tid….hvis det skal gøres ordentligt.

    Personligt er jeg enig med dem, der siger at 3D og VR overhovedet ikke kan sammenlignes, da VR mere er et helt nyt format for sig selv. Hvor 3D formatet mere er/var en “tilbygning” uden på 2D billedet, som desværre aldrig rigtig kom til at fungere optimalt.

  13. #14: Havde Oculus RIFT solgt som varmt brød, var prisen med alt sandsynlighed blevet bibeholdt. Men jo, det er også gode nyheder at det bliver billigere.

    Min hovedpointe er ganske simpel: Vil du i dag havde den bedste VR-oplevelse, kræver det en ret så betragtelig investering. Derudover det er besværligt, og det er i dag kun en håndfuld titler, hvor det for alvor spiller rigtig lækkert. Jeg har haft ret gode oplevelser med f.eks. Elite: Dangerous med fuld VR setup med HOTAS etc. Det spiller sgu ret lækkert. Men langt de fleste titler i dag, føler som tech-demoer og intet andet.

  14. Jeg synes også lige du skal klappe hesten, især en chef som skriver det slags artikler. Synes det var ret usmalige kommentar nogen af dem. Dette kan sætte DR i negative lys. Jeg vil dog mene at prisen allerede har været lidt for høj i starten, og den nuværende pris er rimeligt nu.

    Personligt tror jeg simpelt at det kom anelse lidt for tidligt ind på markedet, især før touch kom på markedet og kun de dyeste grafikkort kunne bruges. Det satte nok en dæmper. Dog er det i dag blevet nemmere at anskaffe sådan en maskine, især med GeForce 1060 og Ati 480 korterne.

    Dog hvis man nu skal opgraderere, er det nok dumt ikke gå efter VR kombatible dele, uanset om man skal bruge VR eller ej. Sådan en maskine ville være god fingerpeg til en god maskine, også uden VR, og muligheden så vil være til stede.

    Men nu er Robo Recall så endeligt kommet, og det spil kommer nok til at være deres flagskib spil.

  15. Playstation VR melder om salg der overrasker Sony selv.
    I erhvervsøkonomi taler man om ligevægt, hvis efterspørgslen er større ved en mindre pris i sådanne grad at overskuddet er større, så er det direkte forkert ikke at sænke prisen.

    Kunne tænkes at de har set at der er en stor efterspørgsel på PS4 VR og derved forsøger at tage noget af markedet. Husk på at dette også er en krig om at blive formatet man bruger og hvis man har Facebook i ryggen kan det ligefrem være en forretningsfordel, hvis man sænker priserne og kører uden overskud eller ligefrem underskud hvis man ender med at blive det nye VHS kontra at sidde tilbage som betamax

    Min pointe er at der kan være adskillige årsager til at sænke priserne og eftersom at Sony er glædeligt overrasket over deres salg, HTC siger at de er tilfredse med deres, så ville jeg vente med at male fanden på væggen overfor en prisnedsætning.

  16. Ja, det er skam med det store fragmantering, som er pt problemet med VR.

    De fleste spil på SteamVR kan dog spilles på Rift, selvom det kun er Vive kompatible. Men touch er dog ikke 100% kompatible i alle spil. Der er nogen der ikke virkede efter hensigten, hvor der kun stod Vive på listen.

    Her håber jeg snart at SteamVR bliver 100% kompatible med alt software, uanset om man er til Vive eller Rift. Meget af det kunne have løst ved et simpelt remap.

    Jeg går dog udfra at de sælger godt med spå på Rift Store, hvor de formedligt tager 30% af salget efter moms efter normal standard..

  17. Sony’s fordel er klart at det er billigere at anskaffe og det er nemt at anskaffe en PS4 frem for en PC. Dette selvom PSVR spil ikke kan køres med roomscaling, hvilket er umuligt med kun et sensor/kamera.

  18. Eller lige modsat.

    De har overlevet første runde, og alle frontløberne; dem som bare måtte have en, koste hvad det vil, har taget godt imod OR. Det går nu så godt, og der er så godt gang i salget, at der er råd til at producere endnu flere, og dermed råd til at sænke prisen, således at man kan få fat i et endnu større kunde segment.

    At de sænker prisen, er helt klart et sundhedstegn. Jeg havde været bekymret for VR’s fremtid, hvis de havde sat prisen op.

  19. At du kan se det som et sundhedstegn undrer mig. Oculus VR har, trods gentagende henvendelser, endnu ikke ville oplyse hvor mange RIFTs de har solgt. Der har været spekulationer om så lidt som 100.000 til 360.000 enheder. Det er ret langt fra Zuckerbergs vision om et salg på 50 – 100 mio. enheder, før RIFT er rigtig interessant.

    Oculus-ledelsen har ret konsekvent undgået al snak om faktiske salgstal og det tolker jeg kun på én måde. Dertil er de nu delvist dømt i ZeniMax-sagen og der er skabt tvivl om deres teknologi-ejerskab. Der er ingen tvivl om at VR vil blive interessant om en 5-10 år, men med den nuværende teknologi er og bliver det noget som primært entusiaster og “first-adopters” springer på.

    Derfor mener jeg bestemt at min vinkel på historien er helt valid. Der er gode indikatorer og også gode argumenter for at VR i Oculus-udformingen ikke lige er en kortsigtet succes. Der er dog ingen tvivl om at de med Facebook-ressourcer vil gå rigtig langt, med mindre der bliver lukket for kassen der.

    Nyheden er ikke vinklet med tanke på den typiske Daily Rush’er, som har et tech-forbrug langt over normen, men derimod med en fokus på mainstream. Også om ti år er der folk som stædigt iklæder sig 3D-briller

  20. Jeg kan ikke forstå du siger at VR er tungt og besværligt Phonetic.

    Nu har jeg ikke prøvet HTC Vive. Men i mit tilfælde med min Rift, har jeg sat de to sensors op i hvert sit hjørne, da jeg fik dem. Jeg har ikke pillet ved dem siden. Det tager max 20 sekunder at tage Rift headsettet på (og jeg har endda briller, men de sidder perfekt og meget behageligt) og så åbner Oculus Home automatisk. Bum, så er du klar til at spille.

    Hvad er det som er besværligt? Desuden er headsettet ikke tungt, det er meget let og behageligt at have på. Jeg kan spille med det i timevis uden problemer.

  21. Er der nogen i Fredericia området der rent faktisk har sådan et sæt man kan komme til at prøve? Jeg er sgu noget nysgerrig, men jeg kender vitterligt INGEN mennesker, der har sådan et sæt.

  22. Personligt kommer jeg ikke til at investere i VR før det er en ‘færdig’ og fuldt ud integreret løsning. Som det er nu, sammenligner jeg det med trenden omkring 3D fjernsyn, der blot var en gimmick.

    Sidst VR havde sit indtog, var det også blot en gimmick, der hurtigt døde igen. Det kommer ikke til at dø denne gang, men, efter min mening, er man langt fra at have en færdig VR løsning.

  23. #28: Det er et færdigt produkt der er på markedet nu.

    Kan det laves bedre? Ja, selvfølgeligt. Men man sagde da heller ikke at PC’en ikke var “færdig”, før der blev lanceret 3D grafik kort eller før der kom SSD’er på markedet.

    Generationen som den er nu er et lækkert produkt. Men generation 2 vil sikkert være trådløs og have højere opløsning + inside-out tracking.

    Om 10 år, er det måske en smart AR brille med integreret VR.

    Og om 30 år er det måske en lille chip som bliver opereret ind i hjernen.

    Det kan altid blive bedre. Alt teknologi udvikler sig.

  24. #28 & #29 Er saadan set ret enig der, vil ikke kunne udelukke at undertegnede kober noget af denne genneration, men jeg er overbevist om at naeste kommer med nogle kraftige febedring med hensyn til vaegt og massefylde. Vi maa vel bare se tiden an/ vaebne os med lidt taalmodighed . . .

  25. Jeg ser en del Negative folk her som nok ikke engang har prøvet VR.
    At sammenligne VR med 3D, demonstrerer jeres uvidenhed og manglende indsigt.

    Og Phonetic har vist fået den lussing han skulle have for den noget for hårde tone imod VR LOL..
    Jeg er helt enig i at 1. generation vi har nu, ikke er optimal, det bliver ikke mainstream til de priser.
    Men hardwaren, specielt Rift og Vive er fin nok. Vægten er ikke et problem – det er mere irriterende med det kabel ned ad ryggen. Mængden af content er voksende, og vil snart stige eksponentielt. 95% af alt content er demoer, men antallet af “rigtige” spil stiger også. Her tror jeg faktisk Oculus pt har de mest spændende titler på vej.

    Prisfaldet ser jeg udelukkende som skærpelse af konkurrencen, og måske vil nogen dø, men udviklingen på VR er så voldsom, at det aldrig bliver en gimmick som 3D, men noget helt andet, og jeg tror det er fremtiden for gaming. Ikke endnu, ikke om 2-3 år, men 5 år fra nu, der vil masken være reduceret til det der svarer til en ski-brille, du vil have 4K på begge øjne, du vil have eye tracking, og inside out tracking og alt vil naturligvis være trådløst med under 1ms latency. Du slipper for kabler, du slipper for opsætning af kameraer osv. Og priserne vil være halveret så alle kan være med.
    Men allerede nu er der flere VR briller på vej, flere udbydere er på vej ind på markedet, så priserne vil falde, og i løbet af 2017-18 der kommer generation 2. Hvor de bliver trådløse, prisen vil falde en del, og inside out tracking er heller ikke langt væk.

  26. Stadig dyrt imo, ifht at det er en skærm med et par kabler og nogen små controllers..

    Men det er da altid noget de sætter prisen ned. men den skal længere ned før jeg gider smide pengene efter det.

    300~ dollars, så skal jeg nok købe et sæt. måske. Hvis det ikke var ejet af facebook, that is

  27. VR er en teknologi jeg håber kommer til at lykkes og blive mainstream. Jeg synes der er et fantatisk potentialle her og jeg tænker ikke bare gaming, men også

    – film/serier
    – dokumentar (på safari med David Attenbrough)
    – koncerter
    – sport
    – uddannelse
    – opleveleser
    – socialt
    – osv.

    Når det er sagt så er VR på nuværende tidspunkt for langt fra rigtig indlevelse pga opløsning, screen door effect, ergonomi, osv. Og så er der ikke mindst prisen, som efter min mening er alt alt alt for høj selv med dette nedslag.

    Men jeg ser frem til hvor det er om 4 – 5 år, hvor jeg da håber VR stadig er men meget mere mainstream.

    På falderebet. Jeg så en video fra The Witcher 3 i VR den anden dag. Fuck hvor var det vildt på trods nuværende shortcomings pludselig at stå i den verden jeg har spillet til hudløshed. Det er her VR gaming skal hen imo for rigtig at blive sjovt på gaming fronten.