Microsoft præsenterede Project xCloud i går, der er Microsofts kommende cloud-baserede streaming-service. Spil hvor du vil, på hvad du vil.

Hvis du ikke ligger inde med en gaming-computer eller en spillekonsol, så er spil-streaming måske fremtidens løsning. Nu melder Microsoft sig også ind i kampen om streamerne med deres kommende Project xCloud, der blev luftet i et længere blog-indlæg fra Kareem Choudhry, Corporate Vice President ved Gaming Cloud, Microsoft.

Today, the games you play are very much dictated by the device you are using. Project xCloud’s state-of-the-art global game-streaming technology will offer you the freedom to play on the device you want without being locked to a particular device, empowering YOU, the gamers, to be at the center of your gaming experience.

Ultimately, Project xCloud is about providing gamers — whether they prefer console or PC — new  choices in when and where they play, while giving mobile-only players access to worlds, characters and  immersive stories they haven’t been able to experience before.

Project xCloud lanceres på testbasis i løbet af 2019, hvor eksisterende Xbox-ejere får mulighed for at prøve servicen. Allerede i dag har Microsoft Project xCloud til at køre på mobiler og tablets, hvor der kan spilles med en wireless Xbox One-controller via Bluethooth, eller via touch screen controls på selve skærmen.

We are testing Project xCloud today. The test runs on devices (mobile phones, tablets) paired with an Xbox Wireless Controller through Bluetooth, and it is also playable using touch input. The immersive nature of console and PC games often requires controls that are mapped to multiple keys, buttons, sticks and triggers. We are developing a new, game-specific touch input overlay that provides maximum response in a minimal footprint for players who choose to play without a controller.

Cloud game-streaming is a multi-faceted, complex challenge. Unlike other forms of digital entertainment, games are interactive experiences that dynamically change based on player input. Delivering a high-quality experience across a variety of devices must account for different obstacles, such as low-latency video streamed remotely, and support a large, multi-user network. In addition to solving latency, other important considerations are supporting the graphical fidelity and framerates that preserve the artist’s original intentions, and the type of input a player has available.

Microsoft Project xCloud touch controls
Selvom Microsoft siger, at de laver gode touch controls, vil mange nok foretrække en mere analog mulighed.

Det bliver spændende at se, hvor godt et tag Microsoft får i spil-streaming, der efterhånden har eksisteret i mange år. Men der er endnu ikke set en service, der er slået bredt igennem. Microsoft har dog uden tvivl størrelsen og midlerne til at gøre et godt forsøg. Lige nu skulle de have Project xCloud kørende med 10 megabits per sekund. De snakker dog ikke om latency endnu, så det er nok et af de aspekter, som bliver afgørende for, hvorvidt Project xCloud bliver en succes.

Såfremt det fungerer fint, kunne du finde på at erstatte den dedikerede gaming-computer eller spillekonsol med et “streaming device”?

10 KOMMENTARER

  1. Kom nu bare med Xbox virtualisering direkte i Windows 10 med et tilhørende abonnement.

    Så kan I få mine penge, ikke det der hand-held device pis de unge vil have.

  2. Interessant, men jeg har to spørgsmål.

    Hvad skal det koste?
    Hvad kræver det af forbindelse?

    Det kunne jo være genialt at kunne hooke sin tablet eller telefon til fjernsynet i sommerhuset eller på hotellet og så ellers give den gas med rigtige spil.

  3. #1 Hehe, det ville være nice. Men det sker sgu nok ikke. Tænker ikke at alle 3rd party udgivere har lyst til at man bare kan spille på PCen også

    #3 Yeah, 10bm lige nu. Men mon ikke det kræver lidt mere for at blive rigtig nice. Og enig i prisen. Dyrere end ca 50-60kr/md skriver folk sig sgu ikke op til det.

  4. Nu jeg tænker over det, så er det jo nærmest som at gå tilbage i tiden.
    Vi kommer til at sidde med en terminal og tilgå den store mainframe som vi kan betale for at benytte.

  5. Hvis det virker godt, så kunne jeg da godt finde på at betale for det.

    Men det er under forudsætning af at der er et ordentligt udvalg af spil. Jeg ville blive rigtig træt af hvis man lancerede efter en film/tv-branche model hvor hver streaming-udbyder kun har et meget begrænset udvalg. Så kan man føje en 3-4 platforme til de eksisterende, hvis man gerne vil spille de spil man har lyst til.

    Lige på den front var der altså en charme ved fysiske butikker. De havde paradoksalt nok, et bredere og nyere udvalg af film og spil, end den enkelte streamingtjeneste eller gaming-platform har i dag.

    Steam er måske undtagelsen, der dækker over næsten alle spilproducenter. Men det skyldes nok mere deres nær-monopol, end at branchen har ændret fokus fra producenter til forbrugere.