Virtual Reality-briller er endnu ikke hvad man kan kalde “allemandseje”, men i løbet af de sidste to måneder, kan det tyde på at flere er hoppet med på bølgen, i hvert fald på PC-platformen.

Road To VR har analyseret nogle tal, som Steam selv har offentliggjort, og her vurderes det, at lige omkring 950.000 nye VR-headsets er blevet brugt med den populære spilklient siden begyndelsen af marts i år.

Ikke overraskende fandt stigningen sted umiddelbart efter udgivelsen af Valves Half-Life: Alyx, så det føles som en ret sikker påstand, at netop den udgivelse har haft stor indflydelse på udviklingen. Bemærk dog at tallet dækker over de VR-headsets der blot har været tilsluttet, men ikke nødvendigvis har været i brug i spilsammenhæng.

Her ses det voldsomme spring ganske tydeligt.

Det er også værd at notere, at den samlede base af VR-brugere på Steam, til trods for den nylige stigning, endnu blot udgør lige under 2% af den samlede brugerbase på Steam.

Stigningen ser voldsom ud, men det er stadig et fåtal der rent faktisk benytter VR på Steam.

Tallene kan ikke bruges til at aflæse hvor mange VR-ejere der rent faktisk eksisterer, da de udelukkende er baseret på Steam-brugere, men er man interesseret i den slags analyser, er artiklen bestemt værd at give et kig. Den viser blandt andet også fordelingen af de forskellige headsets på Steam, hvor Oculus og HTC dominerer, med Valve og WMR på respektable tredje- og fjerdepladser.

 

8 KOMMENTARER

  1. Det er mange, men er det nok til at holde VR kørende og ti lat der kommer flere andre store titler der på det lange løb gør det værd at smide penge efter?

  2. #1 – Spot on! I min optik er VR stadig en “gimmick”, og ikke et essentielt stykke gaminghardware. Jeg er selv virkelig glad for mit PSVR, men jeg bruger det oftere som et supplement til sammenkomster med gaming på dagsordenen, end når jeg blot spiller alene, naturligvis med ganske få undtagelser. Tetris Effect og Rez Infinite er f.eks. glimrende eksempler på singleplayer-spil, som på alle måder er bedre i VR, og jeg spiller dem nærmest udelukkende med brillen foran øjnene, men at kaste mig over lange sessioner med f.eks. Skyrim VR eller Doom VFR, ligger mig virkelig fjernt.

    Jeg har endnu ikke haft mulighed for at prøve Half-Life: Alyx, men jeg har ladet mig fortælle at netop det spil rammer et “sweet spot”, og det er den slags titler der skal til, for at få flere med på bølgen. Måske også en mere overkommelig pris for den gængse forbruger, men der går nok en del år, før det kommer til at ske.

  3. Valve Index VR kit har også ligget på/tæt på salgstoppen lige siden HL Alyx blev lanceret.
    Kunne godt snart finde på, at investere i VR. Synes Alyx, det kommende MS Flight 2020, diverse racerspil trækker godt på lysten.
    Tror også TES 6 bliver godt med VR – de må have høstet mange erfaringer med Skyrim VR. Så mon ikke de udvikler med det i mente.

  4. Det er sgu godt klaret af Valve/Steam,

    Hvis jeg nogensinde hopper på VR-gaming, så bliver det også helt afgjort et produkt fra Valve/Steam. Skal bestemt ikke have hverken Oculus, HTC eller noget andet skrammel.

  5. Jeg formoder tallet stiger en del i den kommende tid. VR headsets har været svære at få leveret de sidste 3-4 måneder.

    Grundet HL-Alyx blev både oculus rift s og valve index udsolgt omkring december 2019, og grundet Covid-19 har produktionen stået stille i Kina i 2-3 mdr, og skal derefter fragtes verden rundt.

    Bestilte mit Oculus Rift S i februar og der er forventet levering maj/juni, og jeg gætter på jeg ikke er eneste i samme situation.

  6. #4 jeg vil lige skynde mig at forsvare Vive. Jeg har brugt mit regelmæssigt i 4 år og der har ikke været noget problem.. endnu

    Jeg har tilgengæld suppleret med et par knuckle controllers fra steam, of DE er vigtige ift oplevelsen.

    Hvis jeg ikke havde købt HTC Vive for 4 år siden.. så havde jeg nok sagt det samme. At hvis jeg en dag skulle have vr, så skulle det være index, og ikke alt det andet skrammel
    Men virkeligheden er nu bare, at Vive ikke har været noget skrammel. Ganske rigtigt har index en højere opløsning, men jeg læser om flere index. brugere der har problemer med fejl på kabler og headset. Jeg ville ikke nødvendigvis opfordrer folk til at købe Vive i dag. Ville bare slå en streg for at Vive bestemt ikke har været skrammel i de 4 år jeg har haft det

  7. Bruger min Quest dagligt, også til Alyx. Det er sgu en fed oplevelse.

    Tror headsets ala Quest er nøglen til forbrugerne. Det spiller fedt at det er trådløst med mindre spil, og til PC titler et Link kabel i eller trådløs stream.

  8. Jeg cravede VR som teenager. Nu er det her, og jeg ville virkelig gerne med på legen. Men det er simpelthen for dyrt, da jeg også mangler en gamer-PC.