Microsoft har, ganske bemærkelsesværdigt valgt at afsløre de endelige specifikationer for Project Scorpio konsollen via DigitalFoundry. Eurogamers website er for øjeblikket banket i bund pga. interessen, men du kan få afsløret specifikationerne via denne YouTube video.

Project Scorpio har 12 GB RAM med en samlet båndvidde på 326 GB/s. Dertil vil den også have et 4K UHD Blu-ray drev for de som vil benytte den til at se film i højeste kvalitet. Microsoft lover også at konsollen vil kunne afvikle eksisterende Xbox One (og Xbox 360) spil med bedre framerate og og med hurtigere load-tider.

Richard Leadbetter kan bl.a. fortælle, at de første dele af den endelige Scorpio-hardware ankom til Microsoft i januar måned. Kort efter fik de sammen med Turn 10 Studios bygget en prototype konsol og fik porteret Forza Motorsport 6 koden på under to dage.

Project ScorpioXbox OnePS4 Pro
CPUEight custom x86 cores clocked at 2.3GHzEight custom Jaguar cores clocked at 1.75GHzEight Jaguar cores clocked at 2.1GHz
GPU40 customised compute units at 1172MHz12 GCN compute units at 853MHz (Xbox One S: 914MHz)36 improved GCN compute units at 911MHz
Memory12GB GDDR58GB DDR3/32MB ESRAM8GB GDDR5
Memory Bandwidth326GB/sDDR3: 68GB/s, ESRAM at max 204GB/s (Xbox One S: 219GB/s)218GB/s
Hard Drive1TB 2.5-inch500GB/1TB/2TB 2.5-inch1TB 2.5-inch
Optical Drive4K UHD Blu-rayBlu-ray (Xbox One S: 4K UHD)Blu-ray

4K i 60 FPS uden platform-specifikke optimeringer

Uden yderligere modificeringer fik de Forza Motorsport 6 til at køre i 60 FPS i 4K opløsning, hvilket er lidt af en bedrift. Scorpio-hardwaren kunne bare klare det, men har stadig overskud til yderligere forbedringer efterfølgende.

Microsoft har ganske interessant fået Direct X 12 i hardwaren, således at der spares mange liniers kode og CPU’en bliver frigivet. Microsoft nævner selv, at det kan betyde besparelser på op til 50 % af CPU overhead, hvilket direkte resulterer i mere performance:

We essentially moved Direct3D 12,” says Goossen. “We built that into the command processor of the GPU and what that means is that, for all the high frequency API invocations that the games do, they’ll all natively implemented in the logic of the command processor – and what this means is that our communication from the game to the GPU is super-efficient.”

Processing draw calls – effectively telling the graphics hardware what to draw – is one of the most important tasks the CPU carries out. It can suck up a lot of processor resources, a pipeline that traditionally takes thousands – perhaps hundreds of thousands – of CPU instructions. With Scorpio’s hardware offload, any draw call can be executed with just 11 instructions, and just nine for a state change.

“It’s a massive win for us and for the developers who’ve adopted D3D12 on Xbox, they’ve told us they’ve been able to cut their CPU rendering overhead by half, which is pretty amazing because now the driver portion of that is such a tiny fraction,” adds Goossen.

Leadbetter er tydeligt imponeret og kalder ligefrem Microsofts bedrift for “hardcore”. Du kan læse hele Leadbetters vurdering på Eurogamer.

34 KOMMENTARER

  1. Jeg er også imponeret. MS overlever faktisk en smule i forhold til det lovede. Men det afhænger af spillene. MS har tabt meget terræn til Sony over eksklusiv-titler de seneste år. Men E3 bliver spændende

  2. Der er umiddelbart noget galt med formateringen af tabellen på min mobil (Chrome). det gælder både i mobil og desktop mode. Titel felterne er forskudt så de ikke passer med resten. I desktop mode når jeg lige at se ‘PS4’ korrekt vist til højre inden reklamer og andet formatering maser tabellen skæv.

  3. Jeg er nu mest spændt på at høre hvilken pris Microsoft har tænkt sig at sælge den for.

    Den skal stadigvæk være i et fornuftigt prismæssigt niveau.

  4. #9 Den har de jo allerede frigivet – eller forventer du at de folk der har købt Pro, bare skal købe en ny igen mindre end et år efter?

  5. DirectX 12 implementeringen i hardware er ret interessant. Ser frem til at MS eller Leadbetter afslører lidt mere der. Betyder at mange linier kode sparet på CPU, da det kan off-loades:

    “We essentially moved Direct3D 12,” says Goossen. “We built that into the command processor of the GPU and what that means is that, for all the high frequency API invocations that the games do, they’ll all natively implemented in the logic of the command processor – and what this means is that our communication from the game to the GPU is super-efficient.”

    Processing draw calls – effectively telling the graphics hardware what to draw – is one of the most important tasks the CPU carries out. It can suck up a lot of processor resources, a pipeline that traditionally takes thousands – perhaps hundreds of thousands – of CPU instructions. With Scorpio’s hardware offload, any draw call can be executed with just 11 instructions, and just nine for a state change.

    “It’s a massive win for us and for the developers who’ve adopted D3D12 on Xbox, they’ve told us they’ve been able to cut their CPU rendering overhead by half, which is pretty amazing because now the driver portion of that is such a tiny fraction,” adds Goossen.

  6. #11 Pro har ikke 4K Blu ray. Den kan læse det samme som PS3 kunne, og ikke en fis mere. Her 11 år efter….

    Jeg forventer ikke noget som helst, men Pro har ikke nok at byde på for mig, så den dropper jeg. Men understøttelse af 4K blu ray kunne være grund nok – da jeg ikke ønsker at købe en afspiller til kun det formål.

    Men det er fint nok. Der er så få 4K film nu, at jeg sagtens kan vente til Sony VeryPro(tm) som jeg så håber har 4K drev

  7. Glæder mig sgu til at se ingame benchmarks. Det lyder jo ganske imponerende Er spændt på at se hvor meget hurtigere den bliver end PS4 Pro, som jeg umiddelbart er ekstremt imponeret af!

  8. Hvorfor ikke bare købe en PC istedet, hvis man går så meget op i specs? Scorpio bliver alligevel dyrere end PS4 Pro og den minder efterhånden så meget om en PC i forvejen.

    Xbox har nada interessante titler mere, især ikke efter de har valgt at udgive dem alle på PC.

    Forstår ikke hypen over Scorpio. Hvad er specs uden spil? Gameplay > Grafik IMO.

  9. #15: Fordi du for de penge som en Scorpio vil koste vil kunne få rigtig meget gaming for pengene. Skal du have en 60 FPS 4K PC, vil det kost

  10. Jeg er meget imponeret over det de kommer med. Jeg havde håbet på det, men er faktisk helt fanatisk at se og høre de tal. Det virker også som om de har den rigtig vinkel på det nu. Hvor de har haft mulighed for at bygge Hardware op omkring software (Spil). Det lyder virkelig lovende.

  11. Det er helt tydeligt at MS har forstået hvad de gjorde rigtig med Xbox 360 og fejlede så grumt med Xbox One. De har en større opgave med at vinde tabte udviklere tilbage.

  12. JADA! jeg glæder mig meget til at se mere til den, også lige finde det rigtige 4k hdr tv til denne. Men ja nogen ekslusive titler der er værd at skrive om ville være fedt.

  13. Det luder nok meget rigtigt med 4500

    De havde meldt ud at den ville ligge omkring 300$ men det er jo US af en eller anden besynderlig grund skal vi betale mere her i EU så mit gæt ligger på en 4500 eller 4999 😤

    Det der bliver intresant er hvor meget folk går op ekstra FPS og opløsnings muligheder hvis det er noget folk sætter højt kan det blive en mega sællert men konsol folk er af anden mentalitet end PC folk også ender det med et lille salg

    Den anden del er VR som indtil videre ser ud floppe endnu engang og som er den primære grund til Scorpio meen lad os nu se

  14. Jo men MS har jo vist interesse der. Kan faktisk godt forstå de ikke er hoppet på VR med begge ben ovenpå deres Kinect fadæse. Scorpio har ligesom Xbox One S heller ikke et stik til Kinect

  15. Det bliver et bæst af en konsol og jeg skal klart have den, når jeg engang har fået købt et 4K fjernsyn. Mit Sony fjernsyn er eftehånden 8 år gammelt

    Selvom Microsofts eksklusive titel liste er en smule kort i øjeblikket, er jeg ret sikker på de kommer med en hel masse til E3. Hvilken bedre mulighed, end at offentliggøre en helt masse, samtidig med man viser, hvor stært Scorpio er.

  16. De plejer jo at faa rovfuld af SONY alligevel, saa hvis det sker igen, bliver det rigtigt spaendende naar deres egne specs ser saadan her ud . . . Konkurence er godt . . .

  17. Har du drukket af natpotten?

    Det var et bevidst valg af M$ at udgive X1 dom en lidt svagere model som til gengæld er mere all round

    Det har så vist sig at være en fejl vurdering
    Og som sådan står den lige nu 30-60 i Sonys favør

    Mht Sony’s modsvar tror det bliver PS5 om 2-3 år, folk er jo tilfredse med både PS 4 og PS4 pro men jeg kunne godt lide at se Sony lancere PS4 ultra pro og se folks reaktioner jeg ville føle mig røvrendt hvis jeg lige havde købt PS4 pro

  18. #28 folk behøver da ikke føle sig røvrendt hvis Sony smider en ny konsol på banen,

    Det er jo bare en ny cyklos ligesom mobiltelefoner mm..

  19. #28 folk behøver da ikke føle sig røvrendt hvis Sony smider en ny konsol på banen,

    Det er jo bare en ny cyklos ligesom mobiltelefoner mm.. Der kommer nye telefoner hvert halve til flere tusinder af kroner(og nogen er dyre end ps4 pro.) som folk køber gladeligt.

    Men hvem ved det kan jo godt være de venter 2-3år før der kommer en ny Sony konsol.

    Tvivler på at Sony sider på sin flade ende og ser til.
    Tror på at Sony nok skal komme med et modsvar.

  20. #8

    Microsoft har gået “All In” på hardware og den bliver nok også en del dyrere.

    Det mest interessante spørgsmål er hvor meget dyrere konsolen bliver og hvor meget forbrugerne er villige til at betale for den?.

  21. Det er lidt forkert sat op

    Det afgørende er hvor meget konsol folket går op i bedre opløsning og ekstra FPS

    Prisen har vi allerede en ide om, lad os sige 5000 for de der vil have ekstra FPS og bedre opløsning så er det en forvented pris og en bedre deal end tilsvarende PC fordi spilne er tuned til boxen imodsætning til PC hvor det tit er gæt et af 100 produkter og derfor kan give dårlig performance fordi der lige er en driver man eller en indstilling man ikke har taget højde for