Der var tydelige tegn på det de unge kalder “beef”, da vi i sidste måned kunne fortælle, at komponisten, Mick Gordon, som stod bag soundtracket til Doom (2016) og Doom Eternal, ikke har interesse i at arbejde med id Software i fremtiden.

Sympatien lå på det tidspunkt hos Gordon, der selv var ude med riven efter den person, som, efter hans udsagn, ingen musikalsk viden må have haft, under arbejdet med masteringen af sangene.

Nu bryder id Software dog stilheden, da Doom Eternals Executive Producer, Marty Stratton, byder ind med sit syn på sagen, og hans oplevelse af samarbejdet med Gordon.

Forsinkelser og uindfriede løfter

I et åbent brev på reddit lægger Stratton hårdt ud, med at afkræfte de spekulationer, rygter og udtalelser, som indtil videre har lænet sig i Gordons favør:

“Some have suggested that we’ve been careless with or disrespectful of the game music. Others have speculated that Mick wasn’t given the time or creative freedom to deliver something different or better. The fact is – none of that is true.”

Men hvordan ser Strattons version så ud?

At dømme ud fra hans fortælling, har Gordon ikke været i stand til at levere det færdige produkt til tiden, til trods for forespørgsler om at få udskudt sine deadlines, hvilket id også har givet grønt lys for, ved at tilbyde Gordon seks ugers frist, frem for de blot fire uger han oprindeligt bad om. id tilpassede endda den bonusordning Gordon skulle have modtaget for rettidig levering, så den passede til den nye tidsramme.

Arbejdet med soundtracket skred ikke frem som håbet, hvorfor id så sig nødsaget til at finde en nødplan. I den forbindelse blev id’s egen Lead Audio Designer, Chad Mossholder, bedt om at påbegynde et masteringarbejde, udelukkende for at have et færdigt produkt klar til udgivelsen af Collector’s Edition, som albummet skulle være inkluderet i.

Noget tyder på at det har væren en helvedes process at få færdiggjort det endelige soundtrack til Doom Eternal.

Mossholder havde kun adgang til de komprimerede filer der blev brugt i spillet, hvilket besværliggjorde arbejdet betragteligt, for at nå den lydkvalitet som Gordons egne produktioner kunne prale af.

Efterhånden som udgivelsens deadline nærmede sig, løb Gordon ind i yderligere udfordringer med produktionerne, og han formåede ikke at levere i nærheden af den mængde færdige sange, som han ellers havde forsikret han kunne nå, som følge af den udsættelse han havde fået godkendt.

Alt var fint, indtil…

Det professionelle samarbejde mellem id og Gordon fejlede imidlertid ikke noget. Filmen knækkede først da Gordon kastede kritik over Mossholders bidrag til soundtracket, og distancerede sig fra det færdige resultat, som han ellers har været fuld bevidst om hvordan var blevet til.

“In a reply to one fan, Mick said he, “didn’t mix those and wouldn’t have done that.” That, and a couple of other simple messages distancing from the realities and truths I’ve just outlined has generated unnecessary speculation and judgement – and led some to vilify and attack an id employee who had simply stepped up to the request of delivering a more comprehensive OST. Mick has shared with me that the attacks on Chad are distressing, but he’s done nothing to change the conversation.”

Stratton nævner at han føler Mossholder blev udstillet på uretfærdig vis, eftersom han blot kastede sig over det arbejde han var blevet bedt om, med den stramme deadline og det udfordrende kildemateriale han havde til rådighed. At Gordon derfor ikke udviser mere sympati for Mossholders arbejde, med tanke på at han ikke selv har leveret det han var forpligtet til, har skabt splid mellem komponisten og id Software.

Selvom Stratton afslutningsvis hylder Gordons kreative og faglige evner, har hele affæren resulteret i, at Gordon ikke kommer til at bidrage med musik til det planlagte DLC til DOOM Eternal, ligesom der nu fra id’s side heller ikke er interesse i at hyre Gordon til fremtidige projekter.

 

6 KOMMENTARER

  1. Ja, det er interessant at få bekræftet, at Mick ikke var så uskyldig som han gjorde sig selv til.

    Han har edermanme kvajet sig – det er sgu for dumt at bide den hånd der fodre dig.

    Om han har været tidspresset eller ej, så har han selv underskrevet kontrakten, har selv godkendt deadline osv. Så skal han ikke komme og tude bagefter – og han skal slet ikke angribe ham der sættes til at udføre hans arbejde.

    Dumt, dumt, dumt. Nu er der gode chancer for hans karriere i spilbranchen er slut.

  2. Og der er sikkert endnu flere nuancer som ikke er kommet frem fra hverken Mick eller Id. Mon ikke der er en lille smule sandhed hos begge lejre, siden de begge er så defensive? Under alle omstændigheder burde dette være løst internt, og ikke over twitter eller reddit (selvom jeg godt kan se hvorfor Id svarer offentlig fra sig, efter folks idiotiske opførsel).

  3. Så bliver det jo spændende at opleve DLC-musikken…

    Og gad ellers også godt vide hvor pernittengryn Mick Gordon må have været med sin mastering. Sandt, det er et kæmpe arbejde med tusindvis af små tweaks for at få den helt rette stemning frem, men før eller siden krydser man grænsen mellem kunstner og kværulant.

    #4 Det tror jeg du har så tusind ret i.

  4. #4 Der er helt sikkert flere nuancer end vi kender. Men jeg må indrømme, at jeg holder med ID.
    Mick er sgu for dum, at begynde sådan en krig med halvdumme kommentarer på Sociale medier.