Valves Steam, Activision-Blizzards Battle.net, CD Projekts GOG Galaxy, Epic Games’ Launcher, Ubisofts Uplay, EA’s Origin… Hvis du, ligesom mig, er godt træt af at navigere rundt i alle de forskellige game clients, som bliver påduttet PC gamere disse dage, så har folket bag GOG Galaxy, CD Projekt, måske en god nyhed til os.

I går blev GOG Galaxy 2.0 lanceret med ordene “All your games and friends in one place.” Med dette erklærer CD Projekt, at deres nye platform kommer til at kunne samle overblikket over alle ens spil, både på PC og konsol, på samme platform.

Sådan ser GOG’s bud på en master collection indtil videre ud.

Ifølge holdet bag GOG Galaxy 2.0, kommer fordelene ved dette til være en såkaldt master collection, som giver samlet adgang til ens spilbibliotek, statistikker, achievements og vennelister. Desuden vil GOG Galaxy 2.0 være i stand til at installere og starte spil fra alle de andre klienter.

Straks tænker man “holy shit, det kommer til at blive et helvede at give GOG Galaxy adgang til alle de andre platformes data… vent, kommer GOG Galaxy ikke til at udspionere min computer?” Holdet bag GOG Galaxy svarer til disse bekymringer, at brugerdata ikke er en del af deres forretningsmodel og brugeren har overblik over, hvilke data der bliver hentet:

“We’re not in the business of users’ data. GOG GALAXY 2.0 is only importing information from connected platforms – you always know what is imported through official integrations. Additionally we’ve made the community created integrations open-source, to ensure the transparency of imported data.” – Fra GOG GALAXY 2.0’s FAQ

Rent personligt mener jeg, at det er på tide, at det fragmenterede PC-spil marked bliver samlet og dermed nemmere at navigere og overskue for os forbrugere. Bliver det GOG Galaxy 2.0 som kommer til at løfte opgaven? Der er jeg lettere skeptisk. At samle alle de mange forskellige klienter på en måde, som fungerer hensigtsmæssigt, kommer til at være en enorm opgave, som jeg ikke er overbevist om, at GOG kan løfte. Dette baseret på mine egne erfaringer og frustationer med deres nuværende platform.

Hvis du er nygerrig, er det muligt at skrive dig op til den betatest af platformen, som løber af stablen inden længe. Jeg glæder mig personligt til at se om skidtet virker.

22 KOMMENTARER

  1. Super fedt projekt. I den perfekte verden kunne jeg dog godt tænke mig det var en uvildig part, der ikke også var en shop, som lavede dette.

  2. #1 Sådan har jeg det virkelig også. Jeg skriver en opfølgende artikel når de engang lancerer Galaxy 2.0, for at give en vurdering.

  3. Personligt har jeg ikke det store problem med de forskellige launchers. Har alligevel bare ikoner på Windows skrivebordet til de spil jeg aktivt spiller pt. Men fint hvis det kan sænke blodtrykket hos nogen af de gamers der går banjo over launchere.

  4. Uden at jeg ved det med sikkerhed, så tvivler jeg på, at de andre udbydere stiller API’er til rådighed, der gør at man nemt kan lave sin eget klient. Så det lyder som om, at der skal en hel del reverseengineering og fiksfakserier til for at det lykkes dem… Og mon ikke, at de andre hurtigt ændre lidt hist og her, så deres GOG klient knækker.

    Hvis ikke de andre udbydere er med på den, så tror jeg ikke det bliver en success.

  5. En 10’er på at GOG blot kommer til at åbne launcheren til de tilhørende spil, de kommer ikke til at få direkte API adgang over client’s, not a chance.

  6. #9 Det er ret stor forskel på, at der kan laves genveje og et rigtigt API.

    De kan sagtens lave noget der detekterer om de andre launchere er installeret og starte spillene den vej. Men de kommer næppe til, at kunne downloade, opdatere osv uden den originale launcher er installeret og kører – og så er det i min verden lige eget – så gør den ikke meget andet end Discord kan i dag.

  7. #10 Men i sidste ende er det vel bare installerede programmer, man kan scanne efter? Jeg gætter på, at det er sådan, at en app som f.eks. GeForce Experience finder ens spil.

  8. #10 Det er et rigtigt API, og så vidt kan jeg kan ikke se at projektet lover at du slipper for de andre launchere, blot at du kan organisere din samling ét sted.

    Vel ikke ulig hvad Discord, Raptor, xfire, m.fl. har forsøgt før.

  9. #11
    Jo, men det er jo ikke en ‘rigtig’ integration. Det er ligeså meget integration, som når Anno 1404, starter UPlay når du launcher det fra Steam…

    For det skulle virke fuldt ud, så skulle du kunne ‘slippe af sted med’ at KUN installere GOG Galaxy 2.0 klienten, for så gennem den at kunne administrere, opdatere og launce alle dine spil; uagtet om de er fra Steam, Uplay, Origin etc… Tvivler desværre på, at det er sådan det menes…

  10. #11 Ja de scanner bare efter de installerede spil.

    #12 Hvad er et rigtig API? GOGs eller steam, Uplay osv?

    Som #14 siger, så er der en ligegyldig løsning de har gang i, hvis det kræver at de andre installere er installeret.

    Nuvel det kan da hjælpe en lidt hvis den installere dem for en, men det ændre jo ikke på, at du stadig har det kørende.

    Hvis de virkelig skulle batte noget, så skulle det kunne installere spillene direkte fra de andres endpoints uden at deres klient er installeret – og det tror jeg ikke de kommer til at kunne.

  11. #15 Det er vel dig som siger det ikke er rigtigt API, så det kan du vel svare mig på, for mig er det egentlig ligegyldigt om API’en tillader det du ønsker, det er vel stadigvæk en API?

    I forhold til at det ikke kan erstatte de andre “launchere”, synes jeg at det vel må være ret åbenlyst, det ville hvert fald lyde ret fantastisk og som en potentielt minefelt af juridiske tvister hvis de stillede en klient til rådighed som var en implementering af de forskellige API’er som mange spil netop gør brug af, om det så er Steam, UPlay, Origin eller andre.

    Men givetvis kan det være at de har nogle aftaler på plads der gør at du kan migrere udvalgte spil fra fx Steam til GOG’s platform uden flere omkostninger, det tror jeg er best-case scenario, i den store helhed er det nok bare en scraper hvor du kan tilføje installerede spil og automatisk importere fra Steam, Origin, osv.

  12. #16
    Hvis det er tilfældet – og jeg tror du har ret, at det er det – så har jeg svært ved at se, hvad det nye er i GOG’s tiltag, fremfor andre alternativer som allerede har denne funktion?!

    Did I miss something?!

  13. #16 Det API du snakker om hvad er det lige for et? Steams? UPlays? Epics?

    For du mener vel ikke alvorligt, at det er et API bare fordi man kan lave en shortcut på skrivebordet?

    Du skriver i #12 at “det er et rigtigt API” og i nr #15 prøver jeg bare at finde ud af hvad det er du mener der er et rigtigt API

  14. #18 Ja og #10 er det dig der skriver der er forskelle på genveje og en rigtig API.

    Steam har som sagt en protocol-handler som kan bruges til at instrumentere Steam i forskellige operationer, og dertil pointen, så længe at alle disse launchere og platformer interagerer med Windows på den måde, så kan GOG selvfølgelig gøre dem kunsten efter uanset om de så ønsker det eller ej.

    Derudover er der selvfølgelig, hvad Steam angår, en webapi og autentificeringsserivce, som gør det endnu nemmere at verificere at man selvfølgelig også har de spil som man indsamler. Der kan de andre vel nok være lidt bagud, og så beror det nok på scraping af profiler m.m.

  15. det var fandme på tide

    så kan det være jeg ender med at købe et spil udenfor steam eller battle.net… eller måske bare købe de få jeg ejer i forvejen

    men… lad os nu se hvordan det fungerer. hvis det kræver jeg har de andre klienter installeret fx. så er vi sgu lige vidt..