Opdatering kl. 18.00: Du kan nu også læse vores anmeldelse af Mass Effect: Andromeda (PC).

Embargoen for anmeldelser af Electronic Arts & BioWares Mass Effect: Andromeda er netop faldet og de første anmeldelser er nu ude. Ganske som vores egen BruneBanan også har påpeget, skal man give Andromeda noget tid. Til trods for tekniske fejl og irritationsmomenter, får Mass Effect: Andromeda ganske hæderlige karakterer uden dog at hive de for alvor begejstrede anmeldelser hjem.

Vi har valgt at holde nogle timer endnu på vores anmeldelse, da vi også lige vil have den første “zero day” patch med. VG24/7 har dog, vanen tro, samlet op på anmeldelserne, som netop er blevet offentliggjort.

Mass Effect: Andromeda får hæderligere karakterer, men der synes dog langt til den ros, som de foregående spil i serien har høstet. Eurogamer kalder Andromeda for BioWares dårligste RPG-spil til dato og det store flertal påpeger en række tekniske problemer og “sjuskeri” med f.eks. spillets ansigtsanimationer.

Dog skal du lige give spillet lidt tid, før det folder sig ud. Polygons konklusion synes at sammenfatte indtrykkene ganske godt:

After a number of complaints, it might seem odd to end on such a positive note. Let’s be clear: I’m conflicted about Mass Effect: Andromeda. There’s a lot of roughness throughout the game, and the technical issues, while not game-breaking, are often incredibly distracting.

But it’s my time with the cast that I’m still thinking about, and the mysteries about the world that haven’t been answered that make me feel like I’m waiting once again for a new Mass Effect game. And if I’m judging a game by where it leaves me, Andromeda succeeds, even if it stumbled getting there.

Du kan læse vores anmeldelse af Mass Effect: Andromeda (PC-udgaven) i aften.

18 KOMMENTARER

  1. Zero day patchen var inkluderet i EA / Origin Access.

    De patchede det så sent som i går til version 1.0.4 for at fixe en multiplayer bug, hvor audio kom fra MP Host’en, i stedet fra spilleren, så det lød super mærkeligt.

  2. #1 Multiplayer alene var pengene værd for mig alene, ud fra de 10 timer jeg spillede. Det kommer jeg til at hygge mig meget med. Regner også med at have en koreansk VPN klar så jeg kan få spillet i aften, i stedet for den 23.

    Så må vi se hvad singleplayer så kan, men jeg regner umiddebart med at min totale tid brugt bliver som med DA:I; ~60 timer single player, og ~200 timer multiplayer. Det kommer dog lidt an på om hvorvidt jeg kan få drengene med. Hvis de er friske, bliver det mere end 200 timer multiplayer.

  3. Jeg kan acceptere slatne animationer og andre mindre problemer hvis bare historien holder. Det bliver kardinalpunktet for mig.

  4. Jeg ved ikke helt endnu om jeg springer over eller springer på senere. Spørgsmålet er jo hvorvidt de faktisk gidder gøre noget ved animationerne, jeg håber men har min tvivl.

    Bugs med mærkelige walkcycles og våben der vender forkert er en ting, men det er jo hele spillet der skal gåes igennem. Det er jo alle samtaler og mellemsekvenser der er påvirket og ikke kun ansigtet, kroppen osse. Det ligner jo i mange tilfælde maniquin dukker eller noget taget ud af en themepark. Hænder og fingre er der ofte heller ikke særlig meget liv i. Det ligner mest af alt noget fra the muppet show hvis dukkerne havde fået botox.

    Ville nok sagtens kunne se bort fra animationerne og stadig nyde historien, der tros alt virkede ret spændende ud fra prøve udgaven. Men syns ikke at EA og bioware skal belønnes blindt for at sende så fejlbefængt og ufærdigt produkt ud. De skal ha lov at høre og føle på pengepungen, som jo nok er det eneste sprog de forstår efterhånden

  5. Giv ME:A noget tid. Det var det nøjagtige samme argument jeg hørte allesteder med DA:I……..Bare giv det 10 – 15 timer og så bliver det hele meget bedre.

    Vel jeg oplevede ikke denne umiddelbare forbedring dengang i DA:I. I dette spil var det bare mere af det samme hele spillet igennem og jeg har haft den samme ‘vibe’ med ME:A med de hands-on og gameplay videoer jeg har set..

    For mig bekræfter det bare, at Bioware har for alvor tabt tråden for hvad der gjorde dem great og unikke for mit vedkommende. Engang kunne lave et bundsolidt og dybt RPG man kunne fordybe sig i i timevis og genspille igen og igen, men siden DA:2 er det gået ned af bakke efter min mening.

    Jeg prøvede virkelig, at holde af DA:I i sin tid, men helt ærligt så var det så langt fra formellen de brugte i gamle dage. Den gamle magi er væk.

    Jeg er godt klar over, at man skal forny sig og tænke i nye baner. Jeg synes blot Bioware er gået i den forkerte retning. Jeg mener de skulle have opgraderet deres gamle formel til morden tid og iøvrigt set eksempelvis CDPR over skuldrene for hvordan et solidt RPG skal skrues sammen i dag.

    Det gjorde de så ikke og i stedet ser vi endnu engang. at der fokuseres på multiplayer, mindre RPG og grindelementer pakket end i et action. orgie.

    Fair nok, for det er selvfølgelig cool for dem der finder fornøjelse i denne ‘nye’ tilgang.

    Men ærligt så falder en gammel fan som jeg ikke endnu engang for at jeg blot skal give endnu et Bioware produkt 10 – 15 timer før det bliver værd at spille.

    Jeg tror bare jeg sadler ind mht Bioware.

  6. Personligt var jeg ret vild med DA:I, så DA:I in space er ikke et negativt ladet statement for mig at se. Indlevelsen, karakterer, historie, world building og et balanceret og velfungerende gameplay er langt det vigtigste for mig.

  7. Enig! Har også altid kun spillet Mass Effect grundet Multiplayer. Især den første excellerede mht. dette. Det VAR SÅ fedt!
    Ovenstående er selvfølgelig kun min ydmyge mening

  8. #12 Nu havde Mass Effect 3 kun multiplayer ud af de tre spil der er udkommet

    Men når det er sagt, så er MEAMP lige så sejt, og sejere (syntes jeg lige pt.) end ME3MP.

    Der er mere balance, og jetpack’en giver faktisk en del.