Det er ikke hver dag at man ser en spiludvikler helt bogstaveligt æde sine egne ord, foretage store ændringer og så gøre et nyt forsøg. Allerede i går fik vi et varsel, da Evolve pludselig forsvandt fra Steam. I dag har 2K Games & Turtle Rock Studios så trykket på aftrækkeren og lanceret Evolve Stage 2.

Turtle Rock Studios’ stiftere Chris Ashton and Phil Robb har dertil bidraget med et ganske bramfrit blogindlæg, hvor de bl.a. erkender at det var en endog meget stor fejl at proppe Evolve DLC’ere ned i halsen på gamerne.

Then, when Evolve launched, the reception wasn’t what we expected. Sure, there were some good reviews. There were also bad reviews. Yes, there was excitement. There was also disappointment – for players and for us. The DLC shitstorm hit full force and washed away people’s enthusiasm, dragging us further and further from that first magical pick-up-and-play experience.

Tilbage til beta nu og free-to-play

Ashton og Robb har meddelt at Evolve nu går tilbage i betatest, mens de mange planlagte ændringer bliver foretaget. De to gutter beskriver en del af de kommende ændringer i selvsamme blogindlæg, som bl.a. omfatter en ganske stor ændringer af hunter-klassen. Spillets UI er også stort set helt nyt og performance (inkl. load-timer) er forbedret.

2K_Evolve_Stage2_Wasteland-Maggie

Turtle Rock har erkendt at dialogen med spillerne ikke har været god nok og har derfor taget initiativ til et åbent brev til gamere, hvor der tages imod feedback. Evolve er fra i dag af free-to-play, hvilket rigtig mange spillere havde ønsket fra starten.

Most importantly, we just want to put the game in your hands. Try Evolve out. See what you think. We hope you like it and we’re not going to charge you to give it a try.

“Wait! What?! What does that mean?”

It means we’ve been listening and now we’re taking Evolve in the direction that a lot of you have suggested since the beginning. We’re making Evolve free on PC. No buy-in or box required.

Making Evolve free on PC is going to be a process that takes time and a lot of hard work, but we believe in Evolve and we believe in you, our players and want to do what’s best for both!

Det er imponerende at se en spiludvikler, som har mod nok til at sadle så meget om som Turtle Rock Studios nu gør i forbindelse med Evolve. Det skal blive spændende at se om gamerne så tager imod de nye initiativer – eller om det allerede er for sent.

2K_Evolve_Stage2_Blitz-Markov

Har du tænkt at dig at give Evolve endnu et forsøg på PC’en nu?

14 KOMMENTARER

  1. “BWAAAAHAHAHAHAHAHAHA.”

    “annnnnnndddd….. still don’t care.”

    “Nice attempt to shock it back to life, Turtle Rock Studios.

    I’d wish you good luck, but….. yeah, no. Go die somewhere already.”

    Kommentarer der meget godt afspejler mine følelser. Og nej, det er ikke “imponerende at se en spiludvikler, som har mod nok til at sadle så meget om”. Det er et fucking patetisk, desparat hail-mary på at få nogen til at spille deres totalt døde spil.

    Det giver sikkert spillet en løft i spillerbasen med et par tusinde, men de forsvinder lige så hurtigt som de ankommer.

  2. Regner da med at give spillet et nyt forsøg.
    Der er nok ændringer til at det næsten er et helt nyt spil.

    Men om det er gode ændringer vil tiden vise, men der er blevet rusket godt op i spillet.

  3. Syntes faktisk spillet var rigtig flot og kan/kunne enlig rigtig godt lide ideen bag. Dog var der bare noget i det der ikke rigtig fanget mig. ved ikke helt hvad men havde lyst til det gjorde

  4. #6 Enig, så skidt er det heller ikke og idéen er god. Ved ikke hvorfor der er så meget hate, men er glad for at se de sadler om.
    Giver det bestemt en chance mere…

  5. #1 Sooo salty.

    Det er da fint nok – flere får muligheden uden at skulle betale spidsen af en jetjager for at få den store edition.

    Jeg håber de gør det samme med Battleborn (2K er publisher), det er et godt spil som bare blev frigivet på et helt forkert tidspunkt.

     

     

  6. @TormDK Ikke det mindste. Jeg har 0 interesse i spillet. Men derfor kan jeg stadig godt huske tilbage på Evolves launch, hvor Turtle Rock malkede kunderne for $136 UDELUKKENDE for DLC på lanceringsdagen – spillet var $60 derudover.

    Allerede dengang behandlede de deres betalende kunder som lort. Og nu skider de så direkte i ansigtet på deres betalende kunder ved at give det, som kunderne har betalt op imod $186 for, gratis væk til alle andre, fordi deres spil nu halvandet år efter det udkom, peaker ved et par hundrede spillere om måneden og de gerne vil hive nogle flere penge ind gennem mikrotransaktioner.

    Evolve solgte omkring 2 mio. enheder og grunden til spillet for tiden på Steam peaker på 2-300 spillere om måneden, til trods for de 180.000 solgte enheder på Steam, er jo netop fordi spillet er skidt. Hvis spillet var bare ok kunne det sagtens opretholde en fornuftig playerbase. Der er både ældre og mindre spil der har et fornuftigt antal spillere. Men det er så også væsentligt bedre spil. 40% af anmeldelserne på Steam er negative – og det var før de gik F2P.

  7. Prøvede spillet i beta. Spillet er da ikke dårligt? Det var meget begrænset. Hvis nu de havde lavet 4 vs 4 i stedet, så ville man ikke være så afhængig af den ene spillers evner som ‘Monster’ styrer hele spillets flow.

  8. #10 Jeg har Monster edition på PC, og jeg downloadede den nye version – jeg har adgang til ting som folk skal grinde i uger for at unlocke, plus jeg har fået noget Founders halløj.

    Så resultatet for mig er ikke et værdi tab, blot ~37.000 nye concurrent users at spille med.