Nintendos president Shuntaro Furukawa blev for nyligt interviewet af japanske Nikkei (oversat af Nintendo Everything), hvor et noget opsigtsvækkende citat har fanget spilbrancens øje.

Selvom Nintendos Switch-konsol har været en bragende succes for firmaet, så er der altså ingen garanti for, at spillekonsoller forbliver en fast del af Nintendos fremtidsplaner.

We aren’t really fixated on our consoles. At the moment we’re offering the uniquely developed Nintendo Switch and its software – and that’s what we’re basing how we deliver the “Nintendo experience” on. That being said, technology changes. We’ll continue to think flexibly about how to deliver that experience as time goes on.

It has been over 30 years since we started developing consoles. Nintendo’s history goes back even farther than that, and through all the struggles that they faced the only thing that they thought about was what to make next. In the long-term, perhaps our focus as a business could shift away from home consoles – flexibility is just as important as ingenuity.

Bare tanken om at Nintendo kunne finde på at lægge udvikling af spillekonsoller på hylden, virker i dag helt uvirkelig, men Furukawa har en god pointe, vedrørende hvordan teknologien hele tiden udvikler sig, og at det kan være udfordrende at følge med.

7 KOMMENTARER

  1. Jeg har set en del snak om det interview siden i går. Nogen siger, at visse dele er blevet lidt “lost in translation”. Men den nye prræsident er mere forretningsmand, end han er gamer, så alt kan da godt pludselig gå i en anden retning. Han ønsker vist også mere fokus på smartphones, hvilket jeg selvfølgelig mener er en forfærdelig idé.

    Anyways, nu tror jeg ikke, at det er tilfældet, men hvis Switch ender med at blive Nintendos sidste konsol, så må man da sige, at de slutter på toppen. Det ender højst sandsynligt med at være min all-time favorit.

  2. En efterfølger (+ en opdatering med forbedret skrærm) er allerede i støbe skeen. At tro at de ligger Switch konceptet fra sig lige forløbigt er da helt ude i hampen.

  3. Mobile gaming har allerede taget 51% af markede her tilbage i 2018, hvor PC segmentet kun har 24% tilbage og konsol segmentet har 25%.

    Hvorfor satse på at udvilke et dyrt AAA produkt til f.eks. PC eller konsol, som måske flopper.
    Så er det nemmere at oversvømme markede med små billige mobil spil med masse af microtransaction

    Så kan godt forstå at Nintendo måske dropper konsol markede i fremtiden.

    Håber at linket virker.
    http://i.gzn.jp/img/2018/05/07/global-games-market-2018/001.png