Kun timer før Star Wars Battlefront 2 gik i luften, og efter en mediestorm uden lige, har Electronic Arts besluttet sig for at lukke for mikrobetalinger i Star Wars Battlefront – for nu.

Electronic Arts var efterhånden i en situation hvor der intet andet var at gøre. Efter en helt udsædvanlig Ask Me Anything (AMA) Reddit affære, hvor de ikke kunne bidrage med gode argumenter for deres monetariserings-strategi (pay to win) for Battlefront 2 og en efterfølgende mediestorm, hvor bl.a. CNN og Danmarks Radio også beskrev affæren, kunne DICE General Manager Oskar Gabrielson kun timer før spillets sådan helt officielle lancering i nat bidrage med et indlæg, som ikke er til at tage fejl.

Her undskylder Gabrielson uforbeholdent og erkender at DICE (og her mener der Electronic Arts) har taget helt og aldeles fejl. Spillet mikrobetalinger (Crystals) er blevet slået fra og vender først til bare i en revideret form, når de har fået rettet op på tingene.

Både de hollanske og belgiske myndigheder var i går på banen og ville undersøge Electronic Arts tiltag med henblik på at se på eventuelle overtrædelser af spillelovgivningen. Vi kan håbe at denne sag endegyldigt har lært både Electronic Arts, men også andre spilproducenter, at der er en ret klar grænse nær det gælder mikrobetalinger og det at holde på spillerne.

Ifølge VentureBeat, gik bølgerne rigtig højt hos EA. De fortæller, at EA-chef Andrew Wilson bare timer forinden havde haft en telefonsamtale med Disney-chef Bob Iger, som afgjorde sagen.

Der er ingen tvivl om at denne meget højtprofilerede sag har og vil skade salget af Battlefront 2. Det er altafgørende, hvordan EA og DICE agerer her de næste måneder. De havde næppe set denne storm komme med så stor en intensitet.

Thank you to everyone in our community for being the passionate fans that you are.

Our goal has always been to create the best possible game for all of you – devoted Star Wars fans and game players alike. We’ve also had an ongoing commitment to constantly listen, tune and evolve the experience as it grows. You’ve seen this with both the major adjustments, and polish, we have made over the past several weeks.

But as we approach the worldwide launch, it’s clear that many of you feel there are still challenges in the design. We’ve heard the concerns about potentially giving players unfair advantages. And we’ve heard that this is overshadowing an otherwise great game. This was never our intention. Sorry we didn’t get this right.

We hear you loud and clear, so we’re turning off all in-game purchases. We will now spend more time listening, adjusting, balancing and tuning. This means that the option to purchase crystals in the game is now offline, and all progression will be earned through gameplay. The ability to purchase crystals in-game will become available at a later date, only after we’ve made changes to the game. We’ll share more details as we work through this.

We have created a game that is built on your input, and it will continue to evolve and grow. Star Wars Battlefront II is three times the size of the previous game, bringing to life a brand new Star Wars story, space battles, epic new multiplayer experiences across all three Star Wars eras, with more free content to come. We want you to enjoy it, so please keep your thoughts coming. And we will keep you updated on our progress.

4 KOMMENTARER

  1. Man må håbe at det fremover medfører en generel forbeholdenhed for mikrobetalinger hos andre producenter.

    Min hvordan adskiller Battlefront 2 med deres mikrobetalinger i forhold til andre, siden det ligepludseligt sammenlignes med gambling?

  2. #2 – Jeg tror heller ikke, at Battlefronts 2’s mikrobetalinger er anderledes end så mange andre ift. spillelovgivningen, men det er måske første gang, at nyhedsværdien har været så stor, at myndighederne er blevet mere åbenmundede ift. deres undersøgelse af dem.

    Loot crates har været og er løbende under lup fra forskellige spillemyndigheder rundt omkring i verdenen.