Doom har et af de mest hårdtslående soundtracks i gamingverdenen, hvilket i høj grad er takket være Mick Gordon, som har komponeret musikken til både Doom 2016 og det nye Doom Eternal. Kigger vi i krystalkuglen efter mere af samme skuffe, ender dog vi dog nok med en noget slukøret oplevelse.

I forbindelse med udgivelsen af det officielle soundtrack til Doom Eternal, har den lydkyndige Twitter-bruger thatACDCguy analyseret lydbilledet, og fundet ud af at der er langt mere alsidighed i lydsporet fra Doom 2016 sammenlignet med Doom Eternals ditto.

Det betyder reelt set, at der på det opdaterede mix er en mere snæver distance mellem høje og lave frekvenser, grundet en voldsom kompression på hele nummeret. Den oprindelige komposition fra Doom 2016 er langt mere detaljeret, hvilket audiofile personer unægteligt vil bemærke.

Årsagen til den store forskel i lyden er, at det slet ikke er Mick Gordon der har stået for det endelige mix og mastering på mange af numrene, men blot en lille håndfuld, som han da også påpeger overfor den skuffede thatACDCguy på Twitter:

Før udgivelsen af Doom Eternals soundtrack, vidste Gordon dog godt, at der ville blive foretaget nogle markante ændringer til det endelige produkt. I kommentarsporet til en cover-video af et af hans numre, forklarer han, at det er en marketingkyndig uden musikalsk viden, der har truffet beslutningerne omkring den “nye” lyd:

Han lader i hvert fald til ikke at være spor tilfreds med resultatet, og det har resulteret i, at han overfor en fan på reddit fortæller, at han næppe kommer til at arbejde med id Software igen, hverken med Doom eller andre fremtidige spil fra udvikleren:

Det er trist når kunstnerisk integritet fravristes dygtige folk, og i særdelshed når der resulterer i, at fans i fremtiden må undvære lignende udgivelser. Det er dog heller ikke fair at sige, at man bare nu må “nøjes” med at få nydelse ud af Doom Eternal. GuitarLars gav spillet den funklende karakter 10/10 i vores anmeldelse.

17 KOMMENTARER

  1. Det ville virkelig være et tab for id, hvis han ikke er med på næste Doom-spil. De to soundtracks er så mega fede og passer bare helt perfekt til universet.

  2. Kan godt være det bare er mig, men det hele slår mig som overkill over et mindre ting i lyden ingen ellers ville lægge mærke til?

  3. #3 Som en der selv “roder med musik”, kan jeg godt love dig for at “vi musikere” går op i detaljerne, når vi producerer musik! Og en af nutidens “dårlig tendenser” indenfor lyd produktion, er et overforbrug af kompression på optagelser. Dette dræber nuancerne når det kommer til niveau forskelle i et lydspor med forskellige instrument lyde…..de bliver med andre ord “ens” i deres udtryk. Hvilket kan være voldsomt irriterende, hvis du har brugt mange timer på at balancere de forskellige instrumenter for at skabe en bestemt stemning mest optimalt….ved ikke om du kan følge tankegangen?

    Det sagt, jeg har endnu ikke selv spillet Doom Eternal(det kommer ), så har ikke noget konkret kendskab til lydsporende der omtales, så jeg snakker mere i generelle termer her!

    Men brug eller ikke brug a

  4. WTF, kan man ikke lave en stave edit, uden at få indlægget kappet? ;-(

    ….fortsat:

    #3

    Men brug eller ikke brug af kompression og andre detaljer, er heller ikke noget “lytteren” normalt bør bekymre sig om at sætte sig ind i. For i den “idelle verden” er lydsporet lavet som det skal, når først det endelig når lytteren. Men når det så ikke sker, ved at andre blander sig i processen…….og det samtidig er skaberen af lydsporet der hovedsagligt bærer ansvaret for, hvordan det endelig lydspor bliver oplevet af lytteren……er det da klart, at han nemt kan komme til at føle, at de mange timers arbejde ikke blev påskønnet i den sidste ende!

  5. Jeg nysgerrig efter hvor meget jeg kunne høre, så lyttede på lidt forskellige numre. Det er faktisk lidt vildt hvor meget mere levende Mick Gordons mix er.

  6. Det mest åndssvage er at de har taget mandens geniale produkt og gjort det dårligere. Hvis de havde holdt snitterne fra det og bare kørt hans eget mix afsted, havde det sgu sikkert også været billigere! Som i: flere personer der roder unødigt videre med et færdigt mix, versus tage imod musikken, bukke og neje og så bare rocke derudaf.

    Træls problem der opstår når marketing får for meget at sige, i forhold til de reelle kunstnere der skaber produktet.

  7. Det er ikke kun musikken. Det er det samlede “lydbillede” som er under standard for resten af spillet – efter min mening altså. Jeg har et ret kompetent 5.1 system og selvom det buldre og brager derudaf under kampene så har jeg hele spillet igennem synes det det var ringe kvalitet. Flere gange måtte jeg tjekke om mine baghøjtalere var sat til, for jeg synes at jeg ikke rigtigt kunne høre ting bag mig. Men det var sat korrekt op, og fungerede altså – bare ikke på nogen overbevisende måde.

    Ved godt at få har et tilsvarende 5.1 setup – de fleste bruger vel et headset – men dels synes jeg også lyden var tynd med headset, og dels er det altså fantastisk når et 5.1 system bliver brugt optimalt.

  8. #11 Ang. surround og “afstands positionering”…..så oplevede jeg bl.a. i Doom 2016 at jeg kunne høre en zoombie in-da-face selvom han befandt sig 100m væk eller en etage eller 2 over mit hovede…….syntes det var rimelig irriterende, da det ligesom gjorde det meget synligt at “audio positioning” ikke blev brugt ordentligt/havde en fejl! Er dette rettet i Eternal?

  9. #5 +1

    Bed mærke i det med det samme, da nogle af de første tracks kom op på Youtube selv før spillet var udgivet. Jeg smed en kommentar at hvoromend sangene var monster fede, så var lydporoduktionen meget skuffende til sammenligning med Doom 2016.

    Jeg forbeholdte mig dengang at antage, at det var fordi det ikke var final mix der var leaket, og at det ville lyde bedre efter udgivelsen. Jeg tog fejl