Warren Spector har på GDC afsløret, at han måtte kæmpe en brav kampe for at lave Deus Ex som han ville det. At blande spilgenrer sammen er ikke bare risikabelt, men svært at realisere.

GDC 2017 er på sidstedagen i San Francisco. En af de mere spændende hovedtaler stod Warren Spector for i forbindelse med en såkaldt “post-mortem” over Deus Ex. Spector fortalte bl.a., at han under undfangelsen af spillet gentagende gange blev forsøgt overbevist om at han “bare” skulle lave en shooter og være mindre ambitiøs.

Spector afslører, at det er Dishonered og især det kommende Prey, som har størst slægtsskab med Deus Ex i dag. Han fortæller at en stor del af det oprindelige team står bag Prey hos Arkane Studios.

Dishonored is the series that best captures the spirit of Deus Ex now,” Spector replied in response to a question about which games were carrying forward the title’s legacy. “Half the guys who worked on Dishonored were on my old team. I can’t wait for Prey, because those are all my old guys.

Han holdte på sit og resultatet kender vi fint i dag. Han erkender dog også at der blev begået fejl i forbindelse med spillets udvikling. Han havde lavet to uafhængige udviklingsteams og det kom til konfrontationer som ikke var helt sjove. Han måtte også lytte til Deus Ex chefdesigner Harvey Smith, som fik modereret nogle af de mere vilde og uladsiggørlige ideer.

He also noted that many of his goals for Deus Ex were too big to be realistic. He praised the game’s lead designer, Harvey Smith, for eventually convincing him to cut back on some of his visions, which included a mission where the player would liberate 2,000 people in a concentration camp, and another where a full-on war between two governments would take place in the streets of Austin, Texas.

Sidst men ikke mindst, afslørede Spector at han ikke har den helt store fidus til VR-spillene i deres nuværende form. Du kan tage forbi Polygon som byder på et ganske godt referat af flere af Spectors hovedpointer. Han arbejder i dag som studiechef i OtherSide Entertainment, som for øjeblikket er ved at genskabe System Shock (3).

5 KOMMENTARER

  1. Tja, Deus Ex og Dishonored står som 2 af mine bedste spiloplevelser nogensinde, så jeg klager ikke over der bliver blandet genrer