Det britiske reklametilsyn ASA (Advertising Standards Authority) har forbudt og beordret en ny YouTube-reklame for mobilspillet Mobile Strike. ASA mener reklamen objektiviserer kvinder på en måde, som absolut ingen relevans har til spillet.

Reklamen viser to kvinder (senere tre i badedragt ved en pool udkæmpe et Mobile Stike slag i multiplayer. Producenten Machine Zone afviser at de gør noget forkert og fremhæver bl.a. at der næppe var indgivet indsigelser imod reklamen, hvis de havde benyttet “tydere” modeller. Reklamens tre kvindelige skuespillere er hvad man på politisk korrekt amerikansk kalder for “real-sized”.

However, ASA didn’t agree with Machine Zone’s take on the ad. It said: “The ASA noted that the images of the women wearing swimwear bore no relation to the product being advertised – a combat-themed mobile game app. We also noted that in some of the scenes, the mannerisms of the women were seductive or sexually-charged. For example, in one scene, a woman wearing a thong bikini was seen walking towards a sun lounger and the camera angle was taken from below and behind so that as she walked into the scene, only her legs and her thong bikini bottoms were in view.

GI.biz bringer et større uddrag af begge parters argumentation i dag. Reklamen, som har kørt i over ni måneder, kan du se herover og så selv afgøre om du finder den stødende. Du har formodentlig allerede stødt ind i Mobile Strike reklamer. Arnold Schwarzenegger har optrådt i flere af dem.

8 KOMMENTARER

  1. I det mindste er det ikke disse tynde lig, man ellers plejer at se, de her ser da ganske nydelige ud. Men jeg fatter ikke dem som enten kan forbyde eller tillade reklamer.

    Der er jo så meget andet lort på youtube, og bare fordi 3% af deres brugere, bliver udsat for et par lækre kvinder, som se skal se ud, synes jeg da ikke gør noget.

    Spillet er jeg totalt lige glad med, for man bliver jo spammet ihjel af det skide spil på mobilen.

    Jeg kan kun ryste på hovedet.

    Jeg gad godt se en reklame uden sex som lokkemiddel, enten som ubevidst eller ej.

    — Den findes ikke.

  2. #3 Jeg har ikke forholdt mig til, om de er sexede. Jeg er personligt også mere til kvinder med lidt mere sul på kroppen end de der afpillede modeller. Men det giver stadig ikke mening at bruge begrebet “real-sized”. Og det gælder i og for sig for alle størrelser.

  3. #4

    Jeg synes da ikke, at begræbet “real size” er så negativt, for når man ser reklamer, uanset om det er tv eller reklamer i postkassen, så er der sjældent man ser kvinder som man ellers ville se på gaden.

    Jeg føler lidt, at det er disse tynde tøj stativer, som sætter normen, men har jo ikke hold i virkeligheden, når man bevæger sig ud i den.

    Så “real size” synes jeg er meget dækkene

    Det er jo samme norm som vi har i gaming, med spil som bliver udgivet, halve spil som spædes op med dlc og pay to win modeller og hvis man er heldig, så er der ingen glitches

    Det er normen indenfor gaming, som (meget) tynde kvinder er for reklamer og salg af produkter

  4. #5 Jeg lover dig at tynde tøjstativer er en del af virkeligheden (heldigvis <3); at eksludere én gruppe (i.e. kvinder under 80kg) og kalde resten for "real" er der sq ikke meget hold i.