Man skulle tro at alle medarbejdere hos Activison Blizzard ville juble, med tanke på at 2018 var et yderst profitabelt år for gigantudgiveren. I et nyligt earnings call kunne firmaets CEO, Bobby Kotick, fortælle at de så rekord-resultater i det forgangne år.

Det er dog næppe alle medarbejdere der deler den begejstring, med tanke på at op mod 800 personer nu står til at miste deres job. Til trods for de store ord og den flotte omsætning, så blev forventningerne til 2018 alligevel ikke indfriet, ligesom forventningerne til 2019 er ved at blive justeret i en negativ retning.

Det er Kotaku der beretter om den omfattende omstrukturering af medarbejderstaben, hvor der primært er tale om ændringer i ikke-udviklerafdelingerne, såsom stillinger med fokus på esport og publishing. Historien melder også at der vil blive oprustet på andre udviklingsprojekter, heriblandt Call of Duty og Diablo-franchisen.

Activions Blizzard har da også meldt ud, at de ikke har planer om store frontline udgivelser i 2019. Dette må bestemt også være en faktor, i beslutningen om at afskedige så mange mennesker på samme tid. Dette fortæller IGN.

Det er næppe et træk, som kommer til at påvirke gamernes slutoplevelse, men Rock Paper Shotgun viger da ikke, for at krydre historien med en overskrift, som får Ekstra Bladet til at ligne en samling gossip-gurglende teenagere.

Bobby Kotick skrev følgende i en pressemeddelelse til Activisions investorer og samarbejdspartnere:

“While our financial results for 2018 were the best in our history, we didn’t realize our full potential. To help us reach our full potential, we have made a number of important leadership changes. These changes should enable us to achieve the many opportunities our industry affords us, especially with our powerful owned franchises, our strong commercial capabilities, our direct digital connections to hundreds of millions of players, and our extraordinarily talented employees.”

Er gamingbranchen hård og nådesløs? Bestemt!

13 KOMMENTARER

  1. Hvis det ikke er udviklere går det nok.
    Jeg kan heller ikke forstå hvorfor Blizzard skal drive eSport selv. Hvis der ingen andre er der vil drive eSport for deres spil er det nok fordi de ikke er esports egnet. Selvom jeg var kæmpe hots fan, var det tydeligt at det var en dødsejler i eSport perspektiv der aldrig ville kunne konkurrere med Dota og lol.

  2. #2 Mange af, hvis ikke alle, Blizzard’s titler har eSports som ikke arrangeres af Blizzard, de kulminerer blot ofte i de officielle Blizzard turneringer.

    Blizzard kan ikke være hvor de er i dag med blot gode spil, eSports, branding, kommunikation, merchandise og selv support har en vigtig rolle i at placere Blizzard’s spil hvor de er i dag.

    Problemet er blot at det er svært for disse felter at bevise hvor meget de tiltrækker og bibeholder spillerene, så når det manglende engagement resulterer i færre eSports professionelle, færre spillere og generelt mindre engagement fra spilleren så begynder deres spil også at falde i værdi og så er det pludselig udviklerene som ikke leverer varen.

  3. I øvrigt er eSports en absolut guldmine som Blizzard kun lige er ved at få hul på, som hidtil den eneste udvikler, hvert fald hvis man taler i den vestlige verden.

    Så hvis man mener strategien for eSports bør være mindre engagement, så skal man nok tilbage på kapitalist skolen, fordi så har de hvert fald spildt deres penge ved at udvikle Overwatch.

  4. Bullet dodged?! Godt at Bungie nåede at smutte, så kan Destiny 3 måske blive ved release, hvad Destiny 2 blev efter Forsaken.

  5. Hvordan er eSport en guldmine? Det er sgu da micro transactions der er guldminen, men ja hvis eSport kan drive mersalg af micro transactions er det selvfølgelig awesome. Jeg kender ikke til overwatch, men uden ud over StarCraft i Korea har Blizzard da en noget lunken track record med eSport (i know der er folk der spiller SC2 og hots professionelt, men sammenlignet med de store esports titler mangler de da millioner af seere, hots er der blevet postet mange eSport penge i og de lavede nogle gode produktioner, men en kæmpe success blev det ikke, tror faktisk det var en ret dårlig investering når man ser på hvor få nye spillere der kom til spillet)

  6. #9 som alle andre steder i alle andre virksomheder.

    Esport er god publicity for et spil og signalerer at en udgiver tager sit spil seriøst, det er godt for salg og kunder.

  7. #9 det er netop hvad eSport er det er markedsføring, men hvis det ikke leder til mersalg som i f.eks. hots og SC2 (som jo har en ringe model for mersalg), så er det spild af penge, hvis man er en kynisk pengemaskine som Activision.

  8. Men i det mindste fandt de plads til at stikke deres nye CFO $15.000.000.
    Det skal der helt sikkert nok komme nogle gode spil ud af.

    Hvor må det være fedt at arbejde for Activision og vide, at selv om de tjener flere penge end nogensinde, så vil firmaet hellere give dig sparket frem for måske kun at give $14.850.000 i bonus til en af cheferne.

    Folk er næsten selv ude om det, hvis de søger arbejde hos Activision, EA og lign.

  9. #8 Hvem tjener mest? Opfinderen af fodbold eller FIFA?

    Men selvfølgelig er mersalget af spil også en faktor, men det er peanuts i forhold til TV-rettigheder, andet merchandise, sponsorater, m.m. man vil få ud af det

    Der findes ingen eSports titler I den vestlige verden som er kommet så langt i at være en sport på samme niveau som fx fodbold som Overwatch.