Det er den tid på året hvor især de store FPS-sværvægtere dyster om spillernes gunst. FIFA, Battlefield og Call of Duty trækker normalt de største overskrifter, men også spil som bl.a. Gears of War 4, Titanfall og Mafia III har forsøgt at blande sig.

2K Games & Firaxis har gået noget mere stille med dørene, og med en PC-eksklusiv udgivelse i strategi-genren (RTS), er der normalt ikke tale om så voldsomme salgstal. FirAxis kunne dog i fredags, via den officielle Civilization twitter-konto fortælle, at over 1 mio. gamere nu har købt Civilization VI.

Firaxis har haft et ganske godt år. Deres XCOM 2 ankom til stor ros i begyndelsen af året og nu har Civilization VI så gjort næsten det samme. Civilization VI er pt. det femte mest spillede spil på Steam (via Steam Charts).

Har du ikke allerede væet der, bør du læse vores anmeldelse af Civilization VI.

6 KOMMENTARER

  1. Civ har jo en solid hardcore fanbase….og vi køber det jo altid. Dette er dog det første nogensinde der oprigtigt har skuffet mig, men/så jeg forventer en seriøs patch på et tidspkt. ellers kommer det ikke til at erstatte V.

  2. @Fox

    Kunne man lokke dig til at uddybe det med skuffelserne? Er nysgerrig =)

    Og ja, det ER et TBS, lige som XCOM og de to første udgaver af Fallout. Måske vi burde oprette det som en genre her på siden.

  3. #6 Ja, jeg vil da gerne sige hvad der ligger til grund herfor. Jeg sammenligner det med CIV V og muligt at noget af det er i småtings-afdelingen, men mange bække små ;-). Spiller normalt King/Epic i V og her i testfasen i VI spiller jeg Prince/Epic.

    – Loadetider og generelt opstart af et nyt spil er meget længere om at komme i gang. Ok, i al fairness så er mappet nok mere krævende end i V’ – men jeg oplever nok 5x længere loadetider.
    – Map settings – een ting er at man ikke kan regulere antallet af city states (skal fikses men accepterer det), men selve maps er mindre end i V. Jeg har læst et sted at de skulle være 20% større, men det er i hvert fald ikke korrekt (!). Jeg spiller konsekvent kun på Huge og de er faktisk pænt små hvis du skal have en stor stak modstandere.
    – Byer – de bygges og kan bygges alt for tæt på hinanden. Oplever tit at AI faktisk bygger lige en tile tættere på end de gjorde i V….og så beskylder de en for at have soldater stående tæt ved deres grænse….jaa…du har ligesom selv bygget så tæt på…Når byerne udvider så er det absolut heller ikke gode valg de tager. Oplevede f.eks. i går, at min by tog en jungle tile i stedet for en hill med diamonds…wtf ! Havde ikke engang den lux.
    – Settlers – direkte pinligt at de med farve viser hvor du kan bruge den henne…måske fedt nok hvis man er en 8 årig knægt med downs syndrom, men totalt fordummenede for vi andre.
    – tile icons – jeg ved man kan slå dem fra, men hvorfor kommer de hele tiden igen når man starter op ?
    – Roads/traders – muligt at det er smart at man ikke skal lave sine egne veje, men de tager nu ikke altid den mest oplagte route….og movement på roads er alt for kort.
    – Diplomacy er for mig blevet et ESC-helvede…hold nu kæft det er langsomt. KOM NU TIL SAGEN makker ! “Svinere” i V var jo hurtigt overstået.
    – Sparse – ressource-settingen synes jeg ikke er sparse nok. Måske er det pga. kortstørrelsen at man måske føler det, men min vurdering er, at der er flere res. end ved
    sparse i V (intet federe end at kontrollere bestemte ting i verden :-).
    – AI – der har altid været kort mellem had og kærlighed i CIV, men i VI er der totalt anarki… Selv hvis man bliver en eller andens bitch så falder de hen over en når de har lyst….og for det meste bliver et half’ass angreb. 2-3 units kan sagtens tvinge en hær på 10-15 units i knæ.
    – raze cities – meget effektivt (nok FOR)…det fjerner muligheden for at befri sin by og hvorfor kan man ikke raze en by man “handler” sig til ?
    – Lux. res. – synes det er svært at få et overblik over hvad man har og synes at amennities er en træls erstatning for happiness.
    – oplever at ved have pænt færre byer, at mange turns bare bliver enter, enter, enter, ESC,ESC, Enter, change production, Enter, Enter, Enter…..

    Muligt at en del af ovennævnte kan/bliver patchet væk – men så længe det ikke sker vil VI ikke nå V til anklerne, for alt det nye og fede er ikke nok til at trække det op. Så skulle de hellere have lavet en “remake” af V med nye/flere wonders, ressourcer, lux. goods og måske gjort lidt mere ud af mappet/tile improvements.

    Omvendt set så tror jeg at det er nemmere at starte på CIV med VI end nogle af de andre og jeg spekulerer lidt på, om de måske med denne forsøgt at indlemme en ny generation i fanskaren ved at “dumme” det lidt ned.

    Multiplayer vil jeg slet ikke kommentere, da det opgav jeg for mange år siden, da folk jo quiter for et godt ord ved det mindste…det pis gider jeg sgu ikke.