qoz

Forum-kommentarer oprettet

Viser 15 kommentarer - 1 til 15 (af 2.333 i alt)
  • Forfatter
    Kommentarer
  • #14

    qoz
    Bruger
    2.734 indlæg
    Offline

    #13 Det er også den sværeste i spillet synes jeg.

    Du skal bare forbi den boss (prøv igen og igen).. upgrade dit throw og alt bliver nemmere.

    Jeg synes personligt at slutningen var noget fesen.
    Elskede spillet.. men for mig ødelagde slutningen lidt min opfattelse af hele pakken.

    #5

    qoz
    Bruger
    2.734 indlæg
    Offline

    Jeg hader Tinker spillere i Dota2 som bruger scripts (AHK) til at fyre alle deres nukes af instantly inkl. refresher orb. Det er så tydeligt i replays hvordan alle skills med det samme aktiveres.

    Har kun brugt AHK til at macro’e mens jeg ikke var der (f.eks. Ultima Online).

    #21

    qoz
    Bruger
    2.734 indlæg
    Offline

    PS4 kan da sikkert sagtens 4k/60fps .. det handler jo bare om at lave et spil med få detaljer!

    Spil udviklerne laver det som de tror (efter erfaring) spillerne vil have.

    Med PS4 var det IKKE bedre resolution de brugte kræfterne på.
    Det var flere polygoner, flere detaljer/textures osv. i 1080p (mange spil i lavere resolution men upscaled). Fordi næsten alle alligevel kun havde 1080p TV’s.

    Nu har en del flere 4k TV’s, men tror alligevel ikke at spillerne efterspørger REN 4K. Det bliver for det meste upscaled lower resolution fordi de fleste ikke kan se forskel, og de vil hellere ha’ flere detaljer og flere FPS når det kommer til stykket.

    • Denne kommentar blev ændret for 1 måned, 3 uger siden af  qoz.
    #28

    qoz
    Bruger
    2.734 indlæg
    Offline

    #26
    Nu er den svenske valuta heller ikke god.. så 500k svenske er 28.4k danske kroner om måneden.

    28.4k er meget lavt for en senior.
    Senior kodere burde være 45k+ andre steder. I banker er det sikkert 50k+ mindst.
    Så det er bestemt ikke velbetalt.

    Men det er vel også helt OK sådan set, så længe det er et meget givende arbejde, hvor de behandler deres folk godt.

    Min storesøster er jordemoder .. hun havde altid det højeste karakter snit i skolen/gymnasiet. Og det bliver man heller ikke rig på.. hun kunne sagtens ha’ været læge eller andet fancyt der skovlede penge ind. Men hun kan godt li’ hendes selvom det nu også har en del “crunch” og hårde arbejdstider.

    Så man skal nok gå ind i det med åbne øjne og vide, at man ikke kommer til at tjene kassen.. + være opmærksom på de spil virksomheder som ikke behandler folk ordentligt og ikke arbejde der.

    • Denne kommentar blev ændret for 2 måneder, 2 uger siden af  qoz.
    #11

    qoz
    Bruger
    2.734 indlæg
    Offline

    #10
    Er ikke helt enig. Det er sandt mht. andre software ompråder.

    Det gode (for danske spil programmører) er jo at..

    – spil er kreativt. det er svært at lave “sjove” spil. det sker iterativt og meget er i detaljerne.

    – spil er avancerede og alle systemer arbejder ofte sammen. Det er MEGET bedre at have 3 gode kokke (programmører) der arbejder sammen end 15 dårlige eller middelmådige som ikke forstår spillet.

    —-

    Så man ser ikke så meget outsourcing i spil-branchen til Kina osv. Nogle mobil spil måske.

    Man kans se, at der åbnes spil afdelinger i Polen osv.
    Ser du på de meget store (Dice, EA, Ubisoft), så er de altså i Canada (de har spil-firma tax breaks), US, Frankrig, Sverige, Japan, UK osv. Det er ikke billige steder..

    Fordi “et sjovt spil” kan ikke outsources nemt og vi har nogle kvaliteter der gør, at vi kan skabe underholdende oplevelser som folk vil købe.

    • Denne kommentar blev ændret for 2 måneder, 2 uger siden af  qoz.
    #9

    qoz
    Bruger
    2.734 indlæg
    Offline

    #5 Jeg tror at problemet med crunch primært er de små firmaer .. og dem som vokser. De firmaer der ikke er polstret til langsigtede beslutninger og ikke har sikre IPs/franchises de kan blive ved med at lave.

    På et eller andet tidspunkt, så skal en stor spil-virksomhed tage et valg og forlade den gamle crunch kultur. Nogle er længere tid om det end andre.. EA var lang tid om det.. og selvom crunch bliver mindre udbredt, så vil det stadig være der for de yngre. Lisom i den danske filmbranche, hvor man sagtens kan arbejde gratis på 2-3 spillefilm som runner eller assistent – fordi der er så få der kommer igennem nåleøjet.

    Så på den ene side synes jeg, at det er ok at drevne/dygtige unge mennesker følger deres drøm, mens de stadig er unge og derigennem skaber en karriere (lærer en masse) ved at arbejde hårdt.

    Men på den anden side er det ikke ok, at crunch så fortsætter, når man bliver ældre og har mere erfaring, så det reelt ikke kan lade sig gøre at blive i branchen ifht. økonomi, familie og helbred.

    • Denne kommentar blev ændret for 2 måneder, 2 uger siden af  qoz.
    #4

    qoz
    Bruger
    2.734 indlæg
    Offline

    Det man lige skal have for øje.. er at mange af disse firmaer har 2 valg (når det først er gået lidt galt)..
    – at prøve at skabe en kultur hvor der arbejdes mere for mindre
    – at firmaet går konkurs

    Det kan godt være, at skaberne af virksomheden tog nogle dårlige valg i starten (måske var projektet for ambitiøst?), men står de overfor at lukke helt ned (og miste deres drøm) så er der mange der forståeligt vælger at presse deres medarbejdere lidt mere (speciel når der er mange der banker på døren og vil arbejde for lidt).

    Ikke at det er i orden.. det er bare meget forudsigeligt, at det er hvad derså sker.

    #3

    qoz
    Bruger
    2.734 indlæg
    Offline

    Nogle udfordringer er..

    – det er meget dyrt at lave spil efterhånden.

    – det er svært at lave det ene hit efter den andet. Specielt med nye IPs.

    – Danmark er dyr arbejdskraft vs. andre lande (som f.eks. Polen med CD Project RED). Så der er andre spil fra andre lande der er bedre, som bygges for samme penge.

    – mange drages af at være spil-udvikler. Lidt som at være i et band.. det er kreativt og man kan skabe noget unikt. Men det betyder også, at der er mange unge der gerne vil ind i f.eks. IO. De arbejder ofte for lav løn og arbejder meget fordi de ingen børn har, og spil udvikling er deres liv. Dermed presses lønnen også nedad.

    Jeg er selv udannet spil-programmør, men arbejder relateret til branchen og ikke direkte med spil udvikling (bla. pga. hvordan branchen er).

    Det der ofte sker er, at et lille firma får et hit og skaber en større virksomhed for de penge. Så går de fra 5-6 meget produktive/drevne founders til 30-40 ansatte der “bare er ansat”. Og her går det ofte galt.. fordi det er meget nemmere at kommunikere, kode og planlægge med færre folk.

    Hvis firmaet vokser over 15-20 personer så bliver man nødt til at have processer, leads, møder osv. Og så kvæles kreativiteten nogle gange og produktiviteten falder lidt.

    De gameplay ideer som var unikke i deres første titel, de virker måske ikke så godt mere. Da de var 5-6 personer, der kunne de lave mange iterationer og skabe et fedt gameplay. Men med det større firma, der brænder man mange penge af, hvis man spilder tiden. Så nogle gange laver founders så detaljerede design docs (fordi de jo opfandt den oprindelige success) og de ansatte skal føre det ud i livet. Men man glemmer lidt at processen også var vigtig for success.. den iterative process hvor man finder det sjove gameplay.

    Så begynder 2’eren at blive forsinket, founders bliver mere desperate og der skal så crunches for at release spillet hurtigt (fordi der kun er penge til 6 mdr måske). Projekter descopes og der bliver så udgivet noget som måske er flottere, men som ikke er sjovt at spille. Det sælger ikke godt, og enten går firmaet ned, eller det halter lidt videre på en 3’er som også har alle symptomerne med crunch osv.

    Et andet problem.. når man vokser som spilfirma, så skal alle ansatte aktiveres. Man kan ikke alle arbejde på samme projekt. De sidste 4-6 mdr. af et projekt, der sidder writers, designers, artists og laver ikke noget. Så der skal f.eks. være et projekt klar til en 3’er (pre-production), allerede inden de har udgivet 2’eren.

    Og hvis 2’eren flopper, så er al det arbejde spildt. At planlægge dette på en bæredygtigt måde over mange år er meget svært i en branche der er så hit-drevet.

    Det kræver utroligt meget indsigt og talent hvis man som leder skal sørge for, at en spil-virksomhed vokser fra de 3-5 mand til 200. Og det er sjældent at der mellem de 3-5 founders (der hardcore koder på et spil der bliver en success) findes sådan en person. IO gjorde det nogenlunde.. men de havde også Hitman som meget stærk IP.

    Det som branchen mangler (efter min mening) er rigtig god coaching osv. til de firmaer der får deres første hit og vækster. Den periode er utroligt sårbar overfor for dårlige valg i ledelsen.

    • Denne kommentar blev ændret for 2 måneder, 2 uger siden af  qoz.
    • Denne kommentar blev ændret for 2 måneder, 2 uger siden af  qoz.
    #3

    qoz
    Bruger
    2.734 indlæg
    Offline

    “Minecraft RTX Beta Hands-On: How Path-Tracing Is A Gamechanger”

    • Denne kommentar blev ændret for 2 måneder, 2 uger siden af  qoz.
    #15

    qoz
    Bruger
    2.734 indlæg
    Offline

    Det eneste der kan sælge Stadia er mega exclusives. Som GTA6, Fifa2020, Skyrim2 osv.
    Og det kommer ikke til at ske. De nuværende konsoller er bare for stærke og er meget bedre for udviklerne at arbejde med (teknisk, økonomisk) og mht. stabil forretningsmodel, hvor Stadia kan ændre alt fra den ene dag til den anden (som Google har gjort med YouTube content creators f.eks.)

    #14

    qoz
    Bruger
    2.734 indlæg
    Offline

    Who cares. Selv når det er free og vi har en krise hvor alle skal være hjemme, er der ingen der gider bruge det!

    Og tilføj så lige release af næste generation konsoller om kort tid med eksklusive spil som alle venter på.. hvor de har fjernet nogle af de fordele Stadia havde (load tider og 4k) og så er det vist GG for Stadia som det ser ud nu.

    At folk tør købe spil til den pris på den denne baggrund er for mig uforståeligt.

    #376

    qoz
    Bruger
    2.734 indlæg
    Offline

    Folk der hamstrer .. hvor er det bare lavt.

    Alle ved jo, at der vil være pres på de første dage i butikkerne, og vælger man at købe ind til 2 uger eller mere er der ikke nok til alle… det er sgu dumt. Der er jo masser af varer, hvis vi køber 1 gang per uge!

    Men vi er jo også kun mennesker der handler på følelser og egentlig er lidt ligeglade (når det kommer til stykket) med andre end den nærmeste familie. Bare lidt sørgeligt at blive mindet om..

    #5

    qoz
    Bruger
    2.734 indlæg
    Offline

    Fedt.. backede det også.
    Og købte Kingmaker forleden.. spillede det i går… fedt spil!
    Glæder mig til dette også.

    #3

    qoz
    Bruger
    2.734 indlæg
    Offline

    Spillede det igennem her for nyligt da det nye Xen kom ud.
    Det er mega fedt.

    Man skal kunne li universet og også den lidt outdatede grafik til tider men de har gjort det virkelig godt.

    De guns er så fede i det spil.. klart anbefales.

    #45

    qoz
    Bruger
    2.734 indlæg
    Offline

    #44 Tak for tippet.. hermed backet!

    Meen.. er nu vild med begge DOS.
    Så at få en 3’er med AAA budget bliver super godt!

Viser 15 kommentarer - 1 til 15 (af 2.333 i alt)