2020-udgaven af Microsoft Flight Simulator er landet til flotte anmeldelser og med mange af de tårnhøje forventninger indfriet. Spillet leverer 100% på next-gen grafik med både flymodeller, cockpits og ikke mindst terræn, der sætter nye standarder for hvor godt en flysimulator kan se ud.

Men hvad gør du lige, hvis du har super meget lyst til at opdage hele verden i spillet, men aldrig har fløjet med andet end papirfly? Og hvad hvis du gerne vil lære en rigtig flysimulator fra bunden, men ikke aner noget som helst om sagen? Kort sagt: Hvem henvender spillet sig egentlig til? Og kræver det et fuldt udstyret cockpit ved computeren for at lege med?

Disse ting vil vi se nærmere på i denne tredje Daily Rush feature om spillet. Her tilbyder vi et indblik i, hvad man kan forvente som nybegynder og hvordan indlæringskurven ser ud i spillet.

Essensen af spillets gameplay

Det første vigtige spørgsmål er, hvad man egentlig kan i Microsoft Flight Simulator anno 2020? Først og fremmest åbner spillet hele verden for dig! Med få klik kan du flyve over et hvilket som helst sted på planeten og derved nyde de mest betagende udsigter og landskaber på kloden. Denne del af spillet har vi kigget nærmere på i en tidligere artikel her på Daily Rush. Spillet tilbyder også en række udfordringer af forskellig karakter – en slags missioner med forskellig sværhedsgrad og indhold. Dette ser vi nærmere på i en kommende artikel.

Det rigtig fine ved spillet er, at du har stor frihedsgrad til at gøre hvad du vil. Du behøver ikke investere ret lang tid på at lære den grundlæggende styring for at nå frem til en sjov og givende oplevelse. Men hvis du ønsker, så er spillet også en fabelagtig vej til at lære at flyve et fly realistisk med god detaljegrad.

Du har fuld kontrol over om du vil starte i luften, fra startbanen eller helt henne ved gaten, hvor du så selv skal starte flyet op og taxie til startbanen. Dermed kan du gøre din flyoplevelse til lige hvad du vil. Hvis du blot vil have en kort sightseeingtur til et bestemt sted uden at skulle lette og flyve derhen, så er det absolut muligt. Men du kan omvendt også planlægge en helt realistisk rute, der starter ved gaten og først slutter idet du lander sikkert igen.

Valget er 100% dit!

Hvad skal jeg vide for at komme i gang?

Lad os slå det fast med det samme: Microsoft Flight Simulator er en flysimulator, så lidt grundlæggende viden om at styre et fly er en god idé. Du behøver heldigvis ikke kaste dig ud i et større forudgående selvstudie for at starte op. Der er nemlig god hjælp at hente inde i spillet: Som en velkomst til nye piloter kan man følge otte valgfrie træningsmoduler, der fungerer som en interaktiv flyskole. Her introduceres du gradvis for de grundlæggende elementer af flyvning.

Hvis du blot ønsker at flyve rundt for at se på landskabet og seværdigheder, kan du nøjes med at tage de to første moduler (Basic Controls & Cameras og Attitudes & Instruments). Vil du gerne kunne få en lidt mere realistisk flyoplevelse ud af det, så tag også modul tre og fire (Take-off & Level Flight og Landing), der lærer dig grundlæggende teknik til start og landing. De resterende fire moduler handler om mere simulatororienterede emner, som navigation og flyvemønster ved landing. Her kan du hoppe på, hvis du vil blive mere seriøs med spillets simulatorelement.

Sværhedsgrader for både nybegyndere og veteraner

Spillet tilbyder et bredt spænd af sværhedsgrader med mange gode muligheder for personlig tilpasning. Det er derfor bestemt muligt som fuldstændig ny i genren at komme i gang. Sværhedsgraden kan for det første sættes til Easy/Medium/Hard på seks overordnede niveauer: Piloting, Aircraft Systems, Failure and Damage, Navigation Aids, Notification og User Experience.

Hvis du ønsker at justere mere specifikt, så kan du under hver hovedkategori justere på detaljer individuelt. Det er med andre ord muligt at skræddersy sværhedsgraden i høj grad efter din egen præference og dit aktuelle niveau. Og når du har fået fat i det grundlæggende, betyder det også at du gradvist kan justere sværhedsgraden op, præcis på de elementer du selv har lyst til.

Et vigtigt aspekt for nybegyndere er især, at spillet tilbyder masser af hjælpsomme notifikationer under flyvningen – hvis du altså ønsker det. Så dermed behøver man ikke huske en masse knapper og funktioner i hovedet for at få flyet i luften og blive deroppe.

Uanset hvilken sværhedsgrad du vælger, så vil dit fly dog grundlæggende være underlagt spillets simulation og aerodynamik og dermed de begrænsninger, det sætter. Så du kan altså ikke begynde at flyve dit lille ét-motors propelfly som en F-16 for fuld efterbrænder selv på laveste sværhedsgrad. Spillet er dog trods alt tilgivende og hjælpsomt med at holde flyet i luften.

Tredjeperson kamera og flyvning fra cockpittet

Det er fuldt ud muligt at spille udelukkende med tredjepersonskamera, hvor du styrer flyet udefra og set bagfra. I denne kameravinkel har du stadig adgang til essentielle instrumenter vist i hjørnerne af billedet. Derved er det muligt at styre flyet sikkert og samtidig nyde det spektakulære terræn uden cockpittets begrænsede udsyn.

Ønsker du omvendt at flyve inde fra cockpittet, så er det absolut spillets naturlige udgangspunkt og oplevelsen her er også sublim. Cockpits er detaljerede og med mange aktive knapper på instrumentbrættet, hvis man ønsker at nørde med de detaljer hen ad vejen. Omvendt er det på ingen måde nødvendigt at lære om, hvis du blot ønsker den grundlæggende flyoplevelse fra cockpittets vinkel.

Alle nødvendige instrumenter kan ses i tredjepersonskamera.

(Artiklen fortsætter på næste side.)

9 KOMMENTARER

  1. Og saa er der dem af os som har vaeret i skyerne i mange aar, og bare er glade for at den visuelle del nu folger trop . . .

  2. #1: Ja det er på mange måder opfyldelse af alle de våde drømme man har gået med om en flysimulator igennem årene.

    Jeg håber så også at kunne lokke nogen der evt tøver lige nu med på vognen. Spillet kan bestemt tilgås for uøvede også. kunne være fedt med nogen flere fly sim interesserede her på DR

  3. #3: @pbt det gør en kæmpe forskel at finde den rette sensitivity. Det kan muligvis også betale sig at lege lidt med deadzone, hvis man oplever at controller stick er lidt for livlig omkring neutral position.

    #4: jamen takker og håber først og fremmest det kan gøre nogen ingeressrrrt i spillet. Det er virkelig et ret godt spil. Bestemt ikke fejlfrit. men alt i alt rigtig godt skruet sammen og bliver hele tiden bedre.

  4. Jeg må sige, at det er første gang i et spil, at jeg frivilligt sidder og gennemgår tjeklister inden, at jeg starter noget som helst

    #5 – Er det et træ midt i skibet, på det sidste billede?

  5. #6: @steadi jeg finder også pervers glæde i at sidde og trawle alle checklisterne igennem 😀

    Godt spottet med træerne på skibet! Jeg spekulerede på om nogen ville lægge mærke til det 😂 Der sker nogen gange sjove ting med de elementer Blackshark AI har været inde over. Men yndigt ser det ud.