Jeg er StarCraft-entusiast og har historisk set været en stor fan af Blizzard Entertainment. Nu er det ti år siden StarCraft II udkom og de fleste der købte StarCraft II, er for længe siden videre til andre spil. Alligevel er StarCraft II-scenen i live og har det godt. Sådan da. Sidst i oktober var finalen i World Championship Series (WCS) ved BlizzCon 2019 og det var tydeligt nu officielt at Blizzard er ved at lægge deres eget spil på is. Skal man være bekymret som fan?

For at nævne de positive ting ved Blizzcon først, så var det en fornøjelse at se Dark vinde på trods af, at det er svært ikke holde med Serral og Reynor. De har de sidste par år vist, at StarCraft ikke behøves at være domineret af koreanere. Det var også meget smukt og følelsesladet for os, der har fulgt scenen i lang tid, at se deres hyldest til Geoffrey ”iNcontrol” Robinson.

Som fan af et bestemt Blizzard-spil sidder man selvfølgelig spændt og venter på hvad en konference som BlizzCon annoncerer om ens spil. Og der var intet i deres keynote. Selve WCS-finalen blev skudt af på den første aften i stedet for at være spredt ud over to dage som de andre år. I praksis betød det, at finalen blev sendt meget sent relativt til europæiske tidszoner og måske lige så vigtigt at alt StarCraft-aktivitet var overstået inden BlizzCon var rigtigt i gang!

På et eller andet tidspunkt blev der vist annonceret noget om en ny co-op commander, men jeg tillægger det ikke så stor betydning, da jeg aldrig rigtig synes det er lykkedes Blizzard at have en naturlig overgang mellem story-mode/co-op til det, der er StarCrafts unikke skønhed: multiplayer.

Er der en vis grad af bitterhed over at CS:GO/LOL/DOTA og måske Overwatch har overtaget e-sport helt? Bestemt, men jeg har aldrig accepteret, at man kunne gå op i e-sport og være helt ligeglad med hvilket spil, man gik op i. Al sport i almindelig forståelse er jo heller ikke ens.

Jeg ved godt, at Warcraft III snart bliver genudgivet som Reforged, men ellers har Blizzard været meget tavse om RTS-genren i meget lang tid. Ti år har Starcraft II været ude. Det er længere tid end der gik mellem StarCraft udkom og 2’eren blev annonceret (9 år mellem udgivelse og annoncering og der gik 12 år mellem de to udkom). Men det er jo ikke fordi StarCraft II mangler noget? Der er bestemt ikke brug for et grafisk facelift!

Det virker som om noget af Blizzards institutionelle passion for gode spil er forsvundet og det er vel ikke underligt med Michael Morhaimes exit fra Blizzard og hvad der ligner en stadig større grad af kontrol fra deres ejer Activision. Det kan man også se af den store fyringsrunde de havde tidligt i 2019, der ramte Blizzards støtte til e-sport særligt hårdt.

Selvfølgelig skal StarCraft II nok klare sig uden Blizzard. Det gjorde det originale StarCraft fint i Korea fra 2000 og frem. Forleden annoncerede Blizzard at WCS bliver erstattet af en turnering drevet af ESL og Dreamhack og de organisationer er rimeligt kompetente til at drive en stor turnering. Det virker dog stadig trist at Blizzard outsourcer det på den måde uden at stille deres fans i genren noget nyt i udsigt.

Man kunne også omvendt spørge sig selv om hvad man kan ønske sig for ens yndlingsspil? Personligt vil jeg gerne byde ind med en idé som Blizzard kan bruge helt kvit og frit: Gør noget ved det sociale aspekt af at være på battle.net og gør noget for at gøre StarCraft team-games til en mere seriøs størrelse i anerkendelse af, at alle de populære e-sport spil er team-games.

Og som en person der stadig spiller, vil jeg håbe at flere danskere vil finde vej til kanal DK på battle.net og måske folk ville kigge forbi Lillekanins Twitch-kanal for noget dansk turtle-mech-play.

 

11 KOMMENTARER

  1. Jeg spiller ikke rigtig Starcraft mere men nyder at se AlphaStar casts på youtube her og der. Spændende at følge AI udviklingen.

  2. Tak for god artikel. Har selv været med helt fra start og stoppede primært med at spille lidt efter lotv. Har dog fulgt eSport scenen hele tiden og især den sidste HSC som var klart den bedste samt esl der tager over, viser bare hvilket fantastisk community SC2 stadig har.

    Spændt på wc3 men tvivler på det giver det store i eSport

  3. Jeg har set en del SC2 og må sige at det var ret vildt 2018, da en tynd mand fra Findland (Serral) tog til Korea og tævede alle, hvor efter han gjorde det samme til BlizzCon. Der er de senere år kommet flere ikke Koreaner til i toppen – hvilket jeg synes gør det endnu mere seværdigt.

    @InControl – jeg var i chok da jeg læste han var død, synes han var en af de bedste ‘castere’ der var og havde også fuldt ham flere gange på Twitch.

  4. Blizzard er desværre skyggen af sig selv. Men det er forståeligt at SC er det spil der ryger først, når der skal spares. Ikke et spil der appellerer til de helt unge microtrans brugere, og man må nok bare se i øjnene at RTS genren ikke er der de største penge laves

  5. Har ikke set det i mange år ,sidste jeg så var lige før Scarlett begyndt på dota. Så er ved at være nogle år siden. Tror jeg så en kamp eller 2 efter det men var så også det.

  6. Warcraft scenen har de sidste par år så småt begyndt at røre på sig igen. I Kina har de ret store turneringer, ligesom mange af de “gamle” koreanske spillere som Moon, Lyn og Focus stadig er godt med.
    Med ESL Pro Tour for WC3 Reforged kan de være der kommer mere gang i den på den europæiske og amerikanske scene hvor turneringerne har været meget mindre og hvor det kun er Happy der har kunne følge med i forhold til de Kineske og koreanske spilleres niveau. Forhåbentligt ændre det sig nu. popularitets mæssig bliver det næppe cs:go eller Dota/LOL eller hvad der nu ellers spilles. Men allerede nu er der rigeligt med turneringer og spillere at følge på det aller højeste niveau hvis det er det man vil. Tjek evt http://www.back2warcraft.com twich eller youtube, hvor de caster dagligt. Ellers er der massere af de gamle “retired” spillere der streamer, såsom MadFrog, Tod og Grubby.

  7. Har spillet SC2 Campaign da det kom ud og har efterfølgende spillet de senere udvidelser, men havde aldrig multiplayer/ranked før for et halvt år siden.
    Det fangede mig helt vildt og spiller så meget som jeg nu orker + jeg lurer en del på Winterstarcraft på youtube.
    Det gode ved at turneringerne bliver outsourcet, er forhåbentligt at der kommer flere turneringer og dvs flere streams og forhåbentligt flere penge og opmærksomhed omkring spillet. Jeg er håbefuld!