I går blev den seneste Quarterly Update fra Diablo IV-holdet offentliggjort, og der sker mange fremskridt i udviklingen af næste kapitel i det populære action-RPG.

Holdet har brugt flere dage på at spilteste, både for at se hvordan de to annoncerede classes, Barbarian og Druid, fungerer sammen, og hvordan det nye open world-format tager sig ud. Udmeldingen fra de erfaringer er, at det føles som et Diablo-spil, og det er en af de mest betryggende beskrivelser man kan få på dette stadie.

Med den nye åbne verden, implementeres der også såkaldte camps. Når man finder disse, vil de være beboet af fjendtlige tropper eller en decideret side quest, hvis udfordring skal overkommes, før campen åbner som en decideret by med handlende, waypoints og mere til. Spillets hovedhistorie sender ikke nødvendigvis spilleren i retning af disse camps, hvorfor man selv må på opdagelse for at finde dem.

“While there is a backstory to each camp, most of the storytelling is visual and quests don’t directly send you to them. For example, one of the camps in the zone was a town afflicted by a curse that turned villagers into piles of salt. Another was a crypt, haunted by a spirit that possesses the bodies of various undead—jumping from skeleton to skeleton until you defeat him.”

Der kigges også nærmere på, hvordan multiplayer kommer til at fungere, både i forhold til hvor mange andre spillere man kan risikere at møde, men også hvor man møder dem. I de forskellige byer, er det for eksempel ikke uvant at støde på en anden spiller, mens man ude i vildmarken vil opleve det sjældnere. Der er et særligt fokus på at multiplayer-funktionerne skal være så seamless som muligt, for at tilgodese dem der primært ønsker en gennemspilning alene.

Blogindlægget dækker også hvordan de agter at dække vigtige nøglepunkter i historien, både med in-game cinematics og cut scenes, lidt indblik i et blandet udvalg af spillets items, samt en yderst gennemsigtig tilgang til, hvordan designprocessen foregår med grayboxing.

Det er i hvert fald mægtig spændende læsning, for alle der ser bare en smule frem til at genoptage dæmonjagten.

12 KOMMENTARER

  1. Håber man kan slå det der multi helt fra.
    Irriterende at se andre spille som fx i Assassin Origins – vil spille solo og ikke forstyrres af andre.

  2. Fedt, glæder mig til det spil.
    Og de gør i hver fald noget mere ud af at lytte til deres community end de har gjort førhen, så håber på det bedste

  3. #4 jeg tror at de blev i tvivl ved sidste Blizzcon om folk rent faktisk har telefoner, så de venter for at være på den sikre side.

  4. Det virker positivt, at de lytter og spiltester og viser det frem i tidligt stadie.
    Diablo3 var mere styret af game designere og så released når det var færdigt.
    Hvor D4 virker mere til at inkludere testere osv. i meget højere grad.

    Det er jo også derfor Path of Exile og andre Diablo kloner er blevet populære/gode – fordi de udvikler det over tid som en early-access og derved lærer hvad spillerne vil ha’ .

    Det kan være godt, at have en vision som spil-studie/game designer og gå efter det uden kompromis .. der skabes nye oplevelser. Som Blizzard har fungeret lidt indtil nu. Det er bare meget risikabelt, fordi det virkelig kræver nogle designere der har fingeren på pulsen. D3 var lidt et eksempel på, at visionen ikke helt matchede hvad spillerne ville have.

  5. At lytte til spillerne har også en bagside, da de oftest ikke er innovative, men bare gerne vil have noget der er polished.

    Jeg synes RPG genren er ved at være overdue til noget innovation. POE har kørt den samme formel de sidste mange expansions og POE2 ser ikke ud til at ændre meget ved det. Det kunne være forfriskende hvis D4 har lidt nytænkning med, synes open world RPG lyder spændende, ingen loading og instances ville ihvertfald være nyt for mig