Blizzard kunne i går fortælle mere om udviklingen af Diablo IV, i deres såkaldte Quarterly Update. Anledningen blev denne gang brugt til at fortælle om spillets skill tree, som meget bogstaveligt er et decideret træ.

I modsætning til Diablo III, hvor nye evner automatisk blev låst op, efterhånden som ens figur steg i niveau, skal man denne gang aktivt vælge hvilke evner, man ønsker at berige sin figur med; et fænomen som Diablo II-spillere vil kunne nikke genkendende til. Tanken bag denne måde at udvikle sin figur på, handler i høj grad om at gøre figurerne mere personlige, hvilket i mine ører lyder som den rigtige beslutning.

I eksemplerne på Blizzards site, er det evnerne fra den spilbare sorceress som er i fokus. Vi kan altså se evner som Charged Bolts og Ball Lightning, med dertilhørende detaljer om hvordan de fungerer.

Det nævnes også i opdateringen, at når man rammer end-game med sin figur, vil det blot være omkring 30-40% af de forskellige evner, som der rent faktisk bliver spyttet point i. Man skal derfor ikke regne med at se en tro kopi af sine egne evnesæt, på en figur i en tilsvarende klasse.

Enchantments for viderekomne

Nu snakken falder på sorceress, er der også kommet ord på det enchantment system, som vil være unikt for denne karakter.

Figurens evner kan benyttes både som aktive og passive evner, hvor den som er aktiv kan benyttes når man ønsker, mens den passive konstant vil være i brug. Meteor-evnen kan for eksempel kastes mod en specifik fjende, så længe besværgelsen er aktiv, mens den passive variation vil smide meteorer efter tilfældige fjender efter forgodtbefindende.

Der er også en et unikt class system under udarbejdelse til druide-karakteren, men denne får dog først mere at høre om, på et senere tidspunkt.

Der er endnu ingen udgivelsesdato for Diablo IV, men lidt flere demonstrationer til februar når BlizzCon løber af stablen, vil da ikke være helt skidt at se frem til.

18 KOMMENTARER

  1. Er mega spændt og det virker til de har lært lidt af d3. Dog virker det lidt som om de har skævet over til poe eller er det mig?
    Ikke at det gør mig noget! Det er et vanvittigt godt spil så h is d4 kommer der op af eller bedre kan jeg kun blive glad

  2. #4 Lige som med alle andre ting så kikker de helt sikkert over på konkurrenten og ser hvad der fungere ´bedst der Og ja det gør bestemt ikke noget PoE er godt, Diablo har bare altid være mere fangende for mig. selv D3
    Men er glad for de kikker så meget tilbage på D2 som de gør, det kan næsten kun blive godt

  3. TAK! Det var eddersparkeme også på mådderfågging tide, Blizzard!!! D2 er stadigvæk det mest spillede Diablo-spil af en meget, meget god grund.

  4. Jeg håber så at hvis man nu vælger et pis Build/forkerte skill set i forhold til ens gear, at man så kan lave det om…. så man ikke tvinges til at starte helt forfra med en by karakter fordi man har kørt helt forkert fra start.

  5. #11 Simpelt er da ikke altid en dårlig ting, så længe det er svært at mester, tværdigmod.
    Er dog spændt på deres paragon system, håber godt nok det bliver noget bedre end det de disket op med i D3. Men er glad for der kommer et system til endgame.

  6. Efterhånden som alle deres personale med substans bliver skiftet ud/skrider til andre firmaer, ved jeg ikke hvor hyped jeg er mere. De burde sælge IP’en til et firma med engagement og hjerte til at give os det 4. spil, som serien fortjener og ikke endnu et actiblizz cashgrab.

  7. #13
    Jeg er ikke overbevist om at de oprindelige Blizzard team ville kunne gøre det bedre den dag i dag. Folk har en tendes til at mene, at det udelukkende er udviklerne, som er spillets sjæl. Det vil jeg påstå kun er en den ene halvdel af ligningen, og at den anden halvdel er at spil er et produkt af deres tid. Spil scenen, industrien, erfaringen, redskaberne og den helt grundlæggende attitude til spil og spiludvikling var MEGET anderledes i Blizzard’s barndoms dage.

    Alene udviklernes sind, tankegang og tilgang til livet dengang var meget anderledes end de er i dag. De var unge, vilde og naive da de lavede Diablo 2. I dag er de voksne folk med mange års livserfaring og sikkert familie og børn.

    Folk virker til at tro, at hvis alle de oprindelige Blizzard folk gik sammen igen og udviklede spil, så vil alt være ligesom i de gamle Blizzard dage. Der tror jeg rigtig mange folk vil få en meget overrasket Reality Check.

    Det er ikke for at forsvare Activision Blizzard, men jeg synes det er utrolig naivt at antage, at Blizzard fortsat ville lave spil på samme måde som for 20 år siden. Det er der vitterligt ingen udviklere der gør. Tid og folk ændrer sig, og de ændringer går hånd i hånd med spiludvikling og stort set alt andet media der overhovedet findes.

  8. Det lyder da som om de aldrig bliver færdige…. får vi spillet i 2021?

    i think not!

    jeg har spillet masser af timer i Grim Dawn, til gengæld. DET er et overraskende dybt spil (Snart 1200 timer played :D)

  9. #14 Arhh, med det lort de lukker ud nu derinde fra, er jeg ret sikker på det gamle udviklere/kreative sjæle ville være miles ahead Der er intet positivt kommet ud af blizzard siden … Legion, og det var stadig lort (et par gode ting)

    Det er fint med mig, jeg vil hellere være skeptisk over deres nuværende evner og formåen, end jeg vil være naiv nok til stadig at tro på dem

  10. #14 Godt skrevet.
    Og tror du har helt ret, og det glæder jo som sådan ikke kun Blizzard.
    Men vi har det med at huske de gode stunder og være meget natsoltiske, men sandehen er nok at hvis de fleste spil blevet lavet som i “gamle” dage ville vi blive svært skuffet idag da tiden har ændret sig og vanerne har ændret sig.