Vi er adskillige der glæder os til at få Cyberpunk 2077 i hænderne, når spillet ser sin udgivelse den 19. november i år. Desværre tyder det nu på, at der også er en del medarbejdere hos udvikleren CD Projekt RED, som ser frem til at udviklingen er overstået.

I en ny artikel hos Bloomberg (artiklen koster penge, men bla. Kotaku og Polygon har videregivet historien), er det kommet frem, at studiets ledelse har valgt at gennemtvinge en såkaldt crunch-periode op til spillets lancering. Tidligere har studiets politik været, at alt overarbejde vil være ganske frivilligt, men den holdning er altså ikke længere eksisterende. I stedet forventes det nu at udviklerholdet leverer de forventede resultater på ugens fem sædvanlige arbejdsdage, samt én weekenddag oveni dette.

Studiet leder Adam Badowski meldte dette ud til medarbejderne i en e-mail, som Bloomberg senere kom i besiddelse af. Han skrev blandt andet følgende:

“I take it upon myself to receive the full backlash for the decision. I know this is in direct opposition to what we’ve said about crunch. It’s also in direct opposition to what I personally grew to believe a while back — that crunch should never be the answer. But we’ve extended all other possible means of navigating the situation.”

Det er altså ikke med god vilje, at denne holdningsændring er trådt i kraft hos CD Projekt RED. Med tanke på at studiet tidligere har meldt offentligt ud, at crunch af princip går imod deres idealer, er det særligt ærgerligt, at de nu har set sig nødsaget til at forlange mere af udviklerstaben, end hvad der oprindeligt var planlagt.

Cyberpunk 2077 er et af årets mest ventede spil, og alt tyder på at CD Projekt RED står med et gigantisk hit på hænderne. Lad os håbe at medarbejderne bliver hæderligt kompenseret for deres arbejde, når spillet rammer butikshylderne om mindre end to måneder.

46 KOMMENTARER

  1. De skulle bare have udskudt det. Men mon ikke de gerne vil være lanceringstitel til de nye konsoller, selvom opgraderingen først kommet senere.

  2. Synes at crunch er ok 1-2 måneder op til en kæmpe spil-launch.

    Har selv arbejdet i et startup hvor det samme skete. Cyberpunk2077 har taget mange mange år at lave, så 2 måneders extra arbejde ville jeg personligt ikke ha’ noget imod, hvis jeg arbejdede der. Witcher 3 blev released i 2005, så det er nok 5 år siden sidst de havde meget crunch.

    Problemet med crunch er, når det sker over en meget lang periode og alt alt for ofte.
    2 måneder hvert 2-3 år kan jeg ikke se noget problem i, hvis der er gjort alt for at undgå det.

  3. Har godt nok ikke lige fulgt udviklingen af spillet særlig tæt selv(bl.a. for at undgå spoilers), men tænker umiddelbart( især med tanke på spillets størrelse og ambitioner), at det vel næsten også var uundgåeligt helt at undgå en crunch periode op til release dagen. Isåfald(ifølge min beskedne viden), skulle de da vidst også være den første spiludvikler(med spil af denne størrelse) som har præsteret ikke at have en travl periode op til launch.

    Der vil ALTID blive opdaget flere ting/”løse ender” mv. i perioden op til release, som man ikke forventede og som derfor får projektet til at tage ekstra tid at blive færdig. Netop fordi at projektet er så stort som det er(gælder også mange andre AAA spil idag), er det umuligt at “forudse” alle de ting som dukker op, når man nærmer sig en slut dato og enderne omsider skal afsluttes efter mange år.

    Godt/skidt? Tjaee….hvis alternativet er noget a la 3Drealms behandling af deres sidste udspil (DNF), så må man måske bare indse, at “store ambitioner” også kræver at der er nogen på holdet, som påtager sig den “kedelige rolle” og er den som siger noget a la “for helvede, nu bliver vi altså nødt til at tage fingeren ud og få det her projekt afleveret inden det stikker af for os…….eller som i 3Drealms tilfælde, inden at spillets teknologi mister for meget af sin gennemslagskraft”! Så galt er jeg dog ret sikker på at det ikke går for CDPR, trods alt!

    Og ja, penge får verden til at køre rundt…..men “balance” er dog stadig et nøgleord, som er vigtig at have med i ligningen!

    Krydser fingre for at CDPR er nået langt nok med(nuværende udgave af) spillet, til at de forhåbentligt er istand til at aflevere et spil som har rettet, ihvertfald de værste bugs, inden release! *fingers crossed*

  4. Det er jo ikke fordi gamerne ikke kan vente, men husk nu det er en forretning, der er sikker rigtig mange der har penge i klemme og forventer de levere som de har lovet/aftalt.

    Synes man skulle helt vente med at sætte release date til man kunne levere, de har først sat en dato alt for tidligt, så udskyder de det, det er fair nok den var åbenbart super urealistisk til at begynde med, men at man udskyder for 2. gang så begynder det altså at være pinligt, der går super meget PR. og en masse andre penge i at promote ting, og det koster dyrt at udsætte hele tiden.

    #6 Such a drama queen, jøsses crunch er jo ikke det samme som at sende børn i minerne det er voksne mennesker, hvis man nogensinde har forsøgt sig med selvstændigt erhverv så er det ikke urealistisk man arbejder 70 timer om ugen, det dør man ikke af.

  5. #9 Ændrer ikke på at jeg værdsætter min ret til at få et specifikt underholdningsprodukt på bekostning af andres helbred og velvære

  6. #7 – Der er forhåbentlig også forskel på arbejdskulturen i en startup og i et veletableret firma.

    Løftet fra CDPR sidste år om, at crunch fremover ville være frivilligt kom, fordi CDPR angiveligt har været flittig bruger af crunch under udviklingen af Cyberpunk 2077. Så jeg tror desværre ikke, at det er 5 år siden, at de har gjort stor brug af crunch som redskab.


    Badowski skriver i sin mail til medarbejderne, at alle andre muligheder end crunch er forsøgt og opbrugt.. Jeg kunne godt tænke mig mere info om hvilke muligheder, som de har forsøgt. Spurgt om forsinkelse af spillet? En stor “Day One” patch? Mindre klart spil ved launch?

  7. #11 Det er mit indtryk at de mennesker som arbejder hos CDPR er ekstremt perfektionistiske med det de laver, og når man har slået så stor en dej op før så er der også kæmpe forventninger som skal indfries til den nuværende, det minder mig om dengang blizzard havde det ry at alt hvad de rørte ved blev til guld, og de var det eneste spil selskab som kun lavede perfektion hver eneste gang, sikke da også noget at skulle leve op til, og jeg er dælme glad for jeg ikke skal følge efter The Witcher 3 og især med en helt ny IP/genre, det må godt nok være enormt stressende.

  8. #11 At arbejde i spil-branchen er ikke som et kontorjob i det offentlige.

    Man arbejder (som #12 siger) med noget man investerer utroligt meget personligt i. Ofte er det jo pga. ideer fra medarbejdere som gør, at de liiige skal ha’ det hele med i den endelige release. Så tror at mange i spil branchen er ok med noget crunch engang i mellem.

    Problemet kan være, at det bliver en fast kultur at altid arbejde over og for meget. Og at folk med børn (når man bliver ældre) ikke kan få det til at hænge sammen med crunch.

    Det er nok det samme som med film branchen. Tror du at folk der laver spillefilm har et 9-17 arbejde? Nej.. der arbejdes benhårdt for at nå den dato der fastsættes. Og forsinkes filmen så arbejdes der bare endnu m

  9. #6 nu er der ingen der normalt dør, af at arbejde, hver lørdag i en meget begrænset periode.

    Jeg arbejder selv i IT branchen (ikke lille startup, ikke spil) og der er det ganske normalt at man har lidt ekstra overarbejde op til produktionsstart også selvom det er en virksomheds politik at man ikke skal have overarbejde. Nogle gange er det bare en nødvendighed og tror sgu ingen har et problem med det, hvis det sker MEGET sjældent.

  10. #13 I den engelske artikel jeg læste, slår han også fast de får overarbejdsbetalings. Det tror jeg desværre bestemt ikke er standarden i spil branchen i forbindelse med crunch.

  11. #14 Tillykke det gør jeg også, men hvad fakta baserer du dine argumenter på?

    Vi kan da godt lege legen om anekdoter, en af mine kollegaer fik hjertestop grundet stress, og han har aldrig arbejdet over.

  12. #18 Ooooo burn well played sir… well played
    OT: Jeg synes det er super svagt af CDPR at først melde ud at man har, ligesom resten af branchen, gjort meget brug af crunch og at man fremover ikke ønsker at gøre brug af det, også alligevel i sidste ende gøre brug af det. Jeg kan forstår hvorfor CDPR ønsker at få produktet på gaden “til tiden” efter en første udskydelse, det ændre bare ikke på problemet at mange spil udvikler medarbejder går ned med stress pga crunch

  13. #13 – Måske anses det ikke for at være et “almindeligt” kontorjob fordi, at vi netop forklarer forskellen med, at folk brænder for deres arbejde. Det er ofte samme forklaring der kommer, når fodboldspillere kræver gode arbejdsvilkår for alle spillere, ikke kun stjernespillerne.

    Men, som du skriver, så kan overarbejde være en nødvendighed fra tid til anden. Som jeg forstår det ift. CDPR, så har crunch ikke været fra “tid til anden”, men almindeligt som en del af den faste proces.

  14. #19 Selv om at jeg er enig med ham, så forstår jeg ikke at du hepper på ham for den sølle post #18 lavede, da det ikke udstiller andet end arrogance, da han udnyttede en irrelevant stavefejl til at udstille #17 for at være stupid og som intet har med diskussionen at gøre. Lidt i samme stil som når folk udstiller en stavefejl, som deres “rival” lavede under en diskussionen, som argument til hvorfor deres mening er mere relevant end personen som lavede stavefejlen.
    Fisker kunne have svaret “jeg går ud fra at du referere til mig? Men i stedet gik han efter at få ham til at se dum ud. Det en ret barnlig og sølle taktik i forsøg på at vinde en diskussion.

    Anyway back on topic, Qoz har ret i sine antagelse. Jeg arbejder

  15. *Jeg arbejder selv i film branche, og det er fint og forventeligt at der bliver noget crunch time 1-2 måneder før premieren, men 5 måneders crunch time som det var på Guardians Of The Galaxy, eller OT der generelt forekommer ofte, så er har det mere at gøre med dårlig planlægning end “sådan er spil branchen bare”, og det er ikke okay at de ansatte skal lide pga. dårlig projektstyring.

  16. #2 jeg har det fint med at et spil udskydes og ikke kommer paa bekostnings af udviklerne velfaerd og helbred
    Det kan ogsa meget nemt ramme kvaliteten nar folk skal piskes til overdrevne timer

    #9
    intet drama queen det er jo set foer hvad denne slags “Crunch” tid goer ved folk

    #10
    Helt enig

    #14
    Kan se du er typen der bygger din opfatning omkring ting ved at kigge paa dit eget universe i stedet for at saette dig in i hvad det rent faktisk bliver talt om

    Jeg blev engang ram af en bil og doede ikke. Det der med at folk bliver draevet at at blive ramt af biler er en loegn.

    #17
    Naar man er saa selv fikseret saa er det svaert at at skrive andet end sine egne post numre

  17. Der er godt nok mange hellig-franse her.

    Man kan ikke forvente at alle brancher arbejder på samme måde!
    Nogen er bare anderledes. Folk der arbejder om sommeren er også på 10 timer om dagen, fordi det er her turisterne er der.

    Hvis I kigger jer omkring.. der er massere ting der er samlet/bygget af folk i Kina der arbejder HELE årert 6 dage om ugen med måske 1-2 ugers ferie. De har ikke nogen kantine eller lækkert kontor som CDPR.

    Siger ikke, at vi alle skal arbejde i crunch.

    Men det er lidt dobbelt-moralsk at se jer herinde være så meget imod de her 1.5 måneder overarbejde, når i 100% sikkert køber en masse andet (f.eks. jeres hardware) der er lavet med endnu mere crunch-agtige arbejdstimer.

    Livet derude er altså ikke et beskyttet værksted.

    Arbejder man i spil-branchen (eller film branchen osv.) så må man forvente noget overarbejde op til en kæmpe launch på et spil der har taget 7 år at lave. De har udsat det 2 gange for at give ekstra tid. Kan virkelig ikke se problemet..

    Problemet er, hvis det er crunch meget. Men snakker vi om disse her 1.5 måneder, så kan jeg ikke se problemet.

  18. #19 Ingen “burn” tiltænkt, jeg giver blot intet for et forsøg på at køre en diskussion over i tomgang, hvis der var noget specifikt han ønsket uddybet, så havde man spurgt i stedet for “lol jeg forstår dig ikke”…

    Stress er altså ikke en ukendt faktor i forhold til hvad dets indflydelse ultimativt kan have på kroppen. Det er i øvrigt ikke eneste gang i mit arbejdsliv hvor jeg personligt har oplevet en person i livsfare grundet stress, i begge tilfælde har det heldigvis ikke haft et dødeligt udfald.

  19. En god ledelse kan inspirere hovedparten af personalet til at overarbejde frivilligt efter anmodning, hvis det er en begrænset periode. Især hvis lønnen også er der. Det lugter lidt at indføre tvang. Men hvis de er ved at løbe tør for penge og er for langt fra målstregen, så er det måske en desperat udvej.

  20. #24 Er fuldstændig irrelevant om du kan vente på at et spil udskydes, det er ikke for din skyld et spil bliver presset til at blive færdigt, det er pga. penge, penge og penge, penge som er på spil i forhold til marketing… investore som har penge i klemme etc.

    CDPR kan ikke bare selv begynde og udskyde som de lyster, de skal svarer overfor mange instanser hvis de gør det, så det er ganske simpelt, og jo det er ekstremt drama queen at tude fordi der kommer et crunch på 1,5 måned med fuld løn plus en flink mail hvor de skriver de mega træt af de ikke kan løse det på en anden måde.

    “Åhhh nej de stakkels udviklere skal da ikke DØ for mine spil”, hvis ikke det er drama queen så ved jeg ikke hvad er, hvis dem der arbejder føler de ligger døden nær så tænker jeg i værste fald de kan vælge at sige op/sygemelde sig, jeg tror ikke der er nogen der har en pistol mod panden af dem, tvært imod er jeg sikker på de udviklere der har været med til at bygge det spil op over de sidste mange år brænder heeeelt vildt meget for det og glæder sig helt vildt til at se hvordan folk tager imod det.

  21. #28 Nå ja, når det også er investorerne de skal dø for, så er det også en anden historie. Beklager at jeg var så snævertsynet kun at tænke på mig selv og min ret til at nyde et spil tidligere.

  22. Ja fordi der er ingen mellemvej imellem normale arbejdstider og decideret DØD…. det er enten eller, skal man arbejde en smule over så ryger man direkte i graven.

  23. #30 Hvis du skal til venstre og kører til højre vil graden af hvor meget du er på afveje stige jo mere du fortsætter den forkerte vej, det ændrer ikke på at du er på afveje allerede da du lavede højresvinget.

    Din betragtning er blot at der nok ikke sker noget, det kan du muligvis have ret i, men den betragtning laver du på vegne af hvert fald 500 mennesker hvis situation du hverken kender eller forstår. For nogle mennesker kan Cyberpunk 2077 være dråben, for andre kan det være begyndelsen på en nedadgående spiral, din insisteren på at koge 500+ menneskers situation ned til en generel betragtning kan derfor kun betegnes som hjerteløst og usympatisk.

    Ultimativt hvis kreditorer og investorer står og rasler med sablen, kan man jo godt tale for at vi taler ren “over

  24. Ved ikke lige hvorfor den skar afslutningen af mit indlæg af, men der stod ca:

    “Ultimativt hvis kreditorer og investorer står og rasler med sablen, kan man jo godt tale for at vi taler ren “overlevelse”, med den fornødne alvor det indebærer. Det er da om noget mere sympatisk end “Det er da bedre end at det bliver udskudt igen, det kan de næsten heller ikke være bekendt.””

  25. #31 At sammenligne det med højre og venstre er jo netop sort/hvidt. Du ser ingen gråszoner som altid.

    Du aner jo heller ikke noget om de medarbejdere. Du taler også på deres vegne med det du siger.

    Du skal forholde dig til nyheden = er 1.5 måneders crunch en katastrofe, når et stort spil skal udgives? Og når det er blevet udskudt flere gange for at give mere tid?

    Hvis du ikke kan lide denne nyhed, så lad være med at købe spillet.
    Og når du køber hardware, konsol og andre spil.. så tjek lige hver eneste gang om forholdene har været i orden. Tror du Playstation5 eller den nye Xbox er lavet uden “crunch” på fabrikerne i Kina?

  26. #33 Min analogi handler om distance over tid, ikke om højre og venstre, og altså netop ikke sort eller hvid.

    Netop nævnt tidligere i tråden med en anekdote om en kollega som fik hjertestop grundet stress, dog uden at den havde overarbejde.

    Jeg aner intet om medarbejderne i CD Projekt er helt korrekt, de udtalelser i er kommet med er at det ikke er et problem, den argumentation kræver indgående kendskab til de folk i omtaler, samt kvalifikationer.

    Men det har i ikke, og derfor er i ultimativt forberedt på at folk skal dø for at levere dette underholdningsprodukt, uanset om dette skulle være tilfældet eller ej. Hvilket er det eneste jeg har sagt, og kræver ingen kendskab til personerne og intet andet kendskab som man ikke kan Google sig til, eller ligesom jeg, har oplevet allerede.

    Din “man kan ikke kritisere forhold i samfundet hvis man deltager i samfundet“-logik, vil jeg ikke kommentere yderligere.

  27. #34 Tell you what hvis nogen dør på baggrund af denne crunch så skal jeg være den første til at give dig en dybfølt undskyldning.

    Men hvis ingen dør vil jeg forvente det samme retur, vi taler ud fra samme udgangspunkt, og når jeg siger “det kan de næsten ikke være bekendt” så mener jeg udelukkende at det er totalt uproffesionelt at udskyde ting igen og igen og love nu kommer det og så ikke levere, det ville ikke være verdens undergang, synes bare det dårlig stil, så sæt dog hellere en realistisk dato og lever før end forventet.

    Crunch og effekten det har på medarbejdere, det kan vi så tage en seperat diskution om, men jeg står fast på at det ikke er en katastrofe med en smule overarbejde og helt ærligt, så er det også tilladt at man selv siger fra hvis man føler sig stresset eller bliver syg eller ikke kan få sit liv til at hænge sammen pga. overarbejde, det er ikke altid alle andres skyld, det er tilladt at selv sige fra, tænker ikke CDPR tvinger folk til noget som helst, og de betaler dem for deres tid og har skrevet de er super træt af det ikke kan løses uden, hvad mere vil du have?

  28. #34
    Du har haft en nær-døds oplevelse med stress og det skal så presses ned over denne diskussion. Hold nu op.

    Stress er ofte ikke pga. overarbejde. Som du siger.. “dog uden at den havde overarbejde.”

    Stress handler ofte om, at man har for mange områder man arbejder på, og for lidt tid til at løse de opgaver ordentligt over en længere periode. Så stress følelsen bygger sig op over flere år.

    CDPR har udskudt 2 gange.
    1.5 måneder crunch op til en spil-release har jo NETOP konkrete mål. En endelig dato. Man får tid og løn for det. Det kan godt være en lidt stressende periode, men korte perioder af travlhed udløser ikke stress.

    Der er massere andre brancher som er beviseligt hårdt for helbredet.. alle dem med nattevagter har konsekvenser for deres helbred. Det er bare indforstået, at det skal man jo.

    1.5 måneders ekstra arbejde er slet ikke at sammenligne med et konstant aften/nattearbejde.

    Vi er jo enige om, at crunch ikke skal være en normal ting i branchen.
    Og det er også dårligt, hvis medarbejderne hos CDPR har været mega presset de sidste mange år, og nu presses endnu mere. Men det ved vi ikke.

    Det vi ved er, at de for noget tid siden sagde, at de ville fjerne crunch. Det kunne de så ikke leve op til her til sidst. Men det tyder jo på, at der IKKE har været crunch op til disse sidste 1.5 måneder. Så mon ikke de klarer den.. og de får jo selv udbytte af overskuddet.

  29. #35 Det er svært at vide hvor man skal starte med sådan et “væddemål”? Skal det være idéen om at du ikke vil tage bestik af situationen før der ligger lig på bordet? Vil du også tilskynde til at folk blæser på fartgrænser og nægte høj fart kan ende i dødsfald indtil de slår nogen ihjel?

    Skal det være at afslutningen på væddemålet ligger så langt ud i fremtiden at du aldrig kan vinde det, eller skal det være at du sandsynligvis tror at du kan konkludere væddemålet kort efter udgivelsen af spillet?

    Men jeg har aldrig sagt folk vil dø under denne crunch, of derfor er dit væddemål lige så irrelevant som det er morbidt.

    #36 Du rammer igen ved siden af, den bringes op fordi nogen forsøgte at bruge en anekdote til at vise at det ikke var et problem, den bringes op igen fordi du misforstod en analogi. For så vidt resten af diskussionen angår, er den irrelevant for det som jeg har argumenteret.

    Men det er dog interessant som du originalt fremlagde at jeg kun så sort og hvidt og nu bruger mit citat til at vise at stress ikke handler om sort og hvidt

    Det er godt i er ved at tage ved lære, men det er ligesom væddemålet ovenfor, fuldstændig ligegyldigt for det jeg har argumenteret.

  30. #37 Du er god til at tage enkelte ting i folks argumenter/sætninger og dreje dem omkring med en pointe på noget helt 3dje, så det ser ud som om, at du faktisk svarer på noget.

    Men det er et tomt indlæg du leverer.

    ” Vil du også tilskynde til at folk blæser på fartgrænser og nægte høj fart kan ende i dødsfald indtil de slår nogen ihjel?”

    Tror du at fartgrænser er opfundet uden lig på bordet først? Doh. Det er jo netop fordi at der kom lig på bordet at de blev indført. Næste alle love er lavet pga. at der har været en hændelse der gjorde, at noget skulle forbydes.

    “Men jeg har aldrig sagt folk vil dø under denne crunch, of derfor er dit væddemål lige så irrelevant som det er morbidt.”

    Come on. Det er dig selv der bragte nær-død pga. stress på banen! Nu er det så ikke vigtigt alligevel.

    “Men det er dog interessant som du originalt fremlagde at jeg kun så sort og hvidt og nu bruger mit citat til at vise at stress ikke handler om sort og hvidt ”

    Det viser jo bare, at du ikke selv fatter dine egen selvmodsigelser i dine indlæg. Du nævner stress som argument og siger så, at dit eksempel netop ikke handler om overarbejde. Hvorfor nævner du det så?

    Hvis du er så meget en hellig-frans (det er jo en fri verden) så lad være med at købe spillet. Det er meget simpelt. Og lad samtidig være med at købe de fleste andre spil (fordi de har også noget crunch). Og lad være med at køb hardware, da det er lavet under meget stressende forhold i Kina. Og lad være med at komme på hospitalet (eller tage nat-toget), fordi der er natte-arbejde (og overarbejde) som også påvirker helbreddet negativt. Det er hårdt at være en hellig-frans.

  31. #38 Det er jer som bringer alt muligt irrelevant på bane, at jeg fejer den argumentation af banen har intet at gøre med at jeg drejer diskussionen, nærmest det modsatte er tilfældet.

    Lad os dog gerne fortsætte i din stil, bemærk dog, jf ovenstående at dette er en besvarelse på en drejning i diskussionen:

    Tror du at fartgrænser er opfundet uden lig på bordet først? Doh. Det er jo netop fordi at der kom lig på bordet at de blev indført. Næste alle love er lavet pga. at der har været en hændelse der gjorde, at noget skulle forbydes.

    Tror du at stress relateret dødsfald ikke eksisterer? “Doh.” Hvis man, som du siger at der skal være en forudgående hændelse før en lovgivning om samt, hvad tænker du det siger om love og regler om arbejdstider og arbejdsmiljø så?

    Bemærk, drejning af diskussionen:

    Come on. Det er dig selv der bragte nær-død pga. stress på banen! Nu er det så ikke vigtigt alligevel.

    Jeg bragte nærdød på banen fordi nogen sagde, ud fra deres erfaring indenfor arbejde i IT branchen, at det var normalt og ikke noget problem. Jeg bragte det igen på banen fordi du påstod jeg kun så sort/hvid, hvilket jeg, som skrevet, ikke gør.

    Bemærk, drejning af diskussionen:

    Det viser jo bare, at du ikke selv fatter dine egen selvmodsigelser i dine indlæg. Du nævner stress som argument og siger så, at dit eksempel netop ikke handler om overarbejde. Hvorfor nævner du det så?

    Du har fået årsagen til det blev bragt ovenfor, så det gentager jeg ikke her.

    Der er ingen selvmodsigelser, stress er mange ting, ikke kun overarbejde, du kan også færdes i trafikken og dø uden at have kørt for stærkt, jeg har aldrig argumenteret for at hvis de ikke havde overarbejde, så havde de ikke stress.

    Bemærk, drejning af diskussionen:

    Hvis du er så meget en hellig-frans (det er jo en fri verden) så lad være med at købe spillet. Det er meget simpelt. Og lad samtidig være med at købe de fleste andre spil (fordi de har også noget crunch). Og lad være med at køb hardware, da det er lavet under meget stressende forhold i Kina. Og lad være med at komme på hospitalet (eller tage nat-toget), fordi der er natte-arbejde (og overarbejde) som også påvirker helbreddet negativt. Det er hårdt at være en hellig-frans.

    Du fortsætter igen med at vi bare kan lade være med at købe spillet hvis vi ikke kan lide hvordan det er lavet, dette løser ikke problemet for de mennesker som arbejder på det, det gør de jo alligevel fordi folk skal jo have deres spil uanset hvad det så koster, åbenbart.

    Hvis jeg er imod forurening ændrer det heller ikke på at man kan være nød til at bruge bil eller offentlig transport for at komme til København, det gør ikke nogen til “helligfrans” eller hvad du nu ønsker at udstille folk som.

  32. #39
    Du svarer igen ikke på noget som helst.

    Du brugte stress i en helt forkert sammenhæng. Overarbejde er ikke lig med stress. Du aner intet om hvorvidt disse mennesker er stresset eller rent faktisk er super motiveret (med gode ledere) og bare skal give den en ekstra skalle for at få spillet ud.

    Vil du købe spillet når det kommer ud?

    “Hvis jeg er imod forurening ændrer det heller ikke på at man kan være nød til at bruge bil eller offentlig transport for at komme til København, det gør ikke nogen til “helligfrans” eller hvad du nu ønsker at udstille folk som.”

    Jeg behøver ikke udstille dig. Det gør du selv så fint.

  33. #39
    Vi forbrugere har nogle muligheder for at “ændre verden”. Det kan være at stemme på folk man er enige med eller gå i fagforening.

    Eller.. at lade være med at købe noget vi ikke vil støtte.
    Du har altid et valg. Du kan cykle på arbejde eller flytte tættere på dit arbejde, men selvf. er det hårdt nogle gange. Jeg er flyttet ud af Kbh, købte en el-cykel og cykler 12-13 kilometer hver vej hver dag.

    Hvad der IKKE er hårdt er at lade være med at spille/købe Cyberpunk 2077 hvis du er uenig i deres fremgangsmåder. Men så skal du også lade være med at købe spil i det hele taget. Fordi alle spil har noget crunch.

    Hvis du er imod pels-jakker så lad være med at købe dem. Hvis du er imod 1.5 måneders crunch, så lad være med at købe spillet. Fair nok at du er imod det – tag konsekvensen. Mange andre kan ikke se problemet – eller kan ikke se at problemet er særligt stort. Vi lever i en verden med mange udfordringer og problemer. Skal man tage konsekvensen af dem alle, så bliver det umuligt. Du er en hellig-frans fordi (formoder jeg) at du stadig køber tøj lavet i Kina og spiller spil og ser film. Alle lavet under (hvad du mener) er tvivlsomme forhold.

    Vil du lade være med at spille Cyberpunk 2077 pga. de her 1.5 måneders overarbejde?

    “Du fortsætter igen med at vi bare kan lade være med at købe spillet hvis vi ikke kan lide hvordan det er lavet, dette løser ikke problemet for de mennesker som arbejder på det, det gør de jo alligevel fordi folk skal jo have deres spil uanset hvad det så koster, åbenbart.”

    Det hjælper i den grad. Vi kan jo ikke direkte påvirke hvordan firmaer indretter sig internt! Den eneste måde at påvirke dem er økonomisk ved at lade være med at købe det.. Der er massere der ikke køber H&M pga. deres arbejdsforhold osv. Du kan ikke kritisere CDPR og så gå ud og købe spillet bagefter. Hvis du vælger ikke at købe/spille det — så respekt til dig for at tage konsekvensen. Vi er andre der ikke ser det helt store problem ifht. andre ting/brancher i denne verden.

  34. #41 Det er ikke mig som konkluderer at deres medarbejdere bliver stresset af overarbejde, derfor er det irrelevant hvad jeg ved om deres tilstand eller personlige forhold, eller om de i virkeligheden “super-motiveret”

    Det modsatte kan desværre ikke siges for modargumentationerne om at det ikke kan være et problem, eller lignende argumenter.

    Jeg behøver ikke udstille dig. Det gør du selv så fint.

    Så har jeg svært ved at forstå at du har behov for fortsat at kommentere det, 3 forsøg indtil videre, hvis vi ikke tæller næste indlæg med…

    #42

    Eller.. at lade være med at købe noget vi ikke vil støtte.
    Du har altid et valg. Du kan cykle på arbejde eller flytte tættere på dit arbejde, men selvf. er det hårdt nogle gange. Jeg er flyttet ud af Kbh, købte en el-cykel og cykler 12-13 kilometer hver vej hver dag.

    Igen komplet usympatisk og snævertsynet, det er måske sandt nok når vi snakker 12-13 kilometer, inde i storkøbenhavn kan det måske endda være en fordel, men du glemmer lige de resterende ~100km som dækker sjælland.

    Skal ham som bor i Vordingborg og er imod forurening tage cyklen 113 km på arbejde, eller kunne der være plads til at man kan få lov til at leve sit liv, og stadigvæk have muligheden for at være imod ting som ikke er gode i samfundet?

    Hvad der IKKE er hårdt er at lade være med at spille/købe Cyberpunk 2077 hvis du er uenig i deres fremgangsmåder. Men så skal du også lade være med at købe spil i det hele taget. Fordi alle spil har noget crunch.

    Sikke noget vås, alle spil har selvfølgelig ikke crunch, men det er ikke underligt du forsøger at påstå det, spil spiller givetvis en ret vigtig rolle i samfundet, det har ofte være brugt til at håndtere dårligdomme enten i samfundet eller noget personligt. Så ligesom du mener jeg skal tage cyklen 113 km på arbejde fra Vordingborg til København hvis jeg er imod forurening, så mener du heller ikke jeg må købe nogle spil, selvom de kan være kritiske for mit liv.

    Hvis du er imod pels-jakker så lad være med at købe dem. Hvis du er imod 1.5 måneders crunch, så lad være med at købe spillet. Fair nok at du er imod det – tag konsekvensen. Mange andre kan ikke se problemet – eller kan ikke se at problemet er særligt stort. Vi lever i en verden med mange udfordringer og problemer. Skal man tage konsekvensen af dem alle, så bliver det umuligt. Du er en hellig-frans fordi (formoder jeg) at du stadig køber tøj lavet i Kina og spiller spil og ser film. Alle lavet under (hvad du mener) er tvivlsomme forhold.

    Jep, jeg ramte plet…

    Vil du lade være med at spille Cyberpunk 2077 pga. de her 1.5 måneders overarbejde?

    I øvrigt interessant at du bruger ordet “spille”, du siger jo at man kan ramme dem økonomisk ved ikke at købe spillet, hvorfor præcis er det så at jeg ikke må spille det? Der er andre måder man kan opnå ikke at støtte firmaet økonomisk, men stadigvæk spille spillet. Jeg gætter på det aldrig handlede om hvorvidt man indirekte støttede “crunch”, men at du nu blot er gået over og blevet spil-politi

    Det hjælper i den grad. Vi kan jo ikke direkte påvirke hvordan firmaer indretter sig internt! Den eneste måde at påvirke dem er økonomisk ved at lade være med at købe det.. Der er massere der ikke køber H&M pga. deres arbejdsforhold osv. Du kan ikke kritisere CDPR og så gå ud og købe spillet bagefter. Hvis du vælger ikke at købe/spille det — så respekt til dig for at tage konsekvensen. Vi er andre der ikke ser det helt store problem ifht. andre ting/brancher i denne verden.

    Som du selve sagde; “Mange andre kan ikke se problemet”, og det ændrer kun på for spil efter, intet kommer til at ændre på den situation 500+ CD Projekt medarbejdere nu finder sig i der kommer 1½ måneds crunch, uanset hvad det kommer til at sige om fremtidigt salg.

    Folks ret til at leve og arbejde under ordentlige vilkår, skal ikke være afhængig af “popularitets stemme”, fordi som det jo så fint er udstillet her, så mener mange folk åbenbart ikke det er et problem, og så er vi netop tilbage hvor jeg startede, nemlig: “spiludviklere skal dø for min underholdning”.

    Og nej, jeg har hverken tænkt mig at købe eller spille spillet. Men jeg skyder ingen i skoen for at mene at netop dette spil er et vigtigt nok redskab til at holde deres dagligdag kørende, i så fald kan man da håbe at de overvejer at skaffe det på en anden lovlig måde som ikke inkludere at CD Projekt tjener flere penge på det.

  35. Hvis man ikke ønsker at købe spil fra firmaer der bruger “crunch” op til launch, så kan man godt lukke sin steam-konto med det samme. Det er desværre en realitet, og bestemt ikke entydigt for CDPR.

  36. #45 Ellers er der heldigvis ofte en refund mulighed så det går ikke helt galt så længe du ikke smider 10 timer i spillet før du vælger at refunde, men tænker også den her er en rimelig sikker vinder.