Det har ikke været en nem rejse for Cyberpunk 2077. Spillet blev udskudt adskillige gange, med gentagne løfter om at kvaliteten skulle sikres på alle platforme. Det lader dog ikke til at udvikleren CD Projekt Red, har været i stand til at holde det løfte, i hvert fald ikke i forhold til deres egen kritiske sans.

I et opslag på Twitter fra den officielle Cyberpunk 2077-konto, er det nu blevet meldt ud, at dem der har købt spillet til enten PlayStation 4 eller Xbox One, kan få pengene retur såfremt de måtte ønske det. Digitale kopier kan derfor refunderes via din PlayStation- eller Xbox-konsol, mens fysiske eksemplarer skal returneres til den butik hvor man har købt det. Kan man af en eller anden grund ikke få sine penge retur af den vej, kan man blot sende en mail til helpmerefund@cdprojektred.com, hvor udvikleren selv vil være behjælpelig med at få beløbet tilbage:

Hvor skuffende det end er, at nogle versioner af spillet ikke lever op til det ønskede, så må det alligevel betragtes som god stil fra CD Projekt Reds side.

Holder du fast i din udgivelse, eller er du rasende nok til at benytte dig af tilbuddet?

32 KOMMENTARER

  1. Jeg tror simpelthen bare de har bragt sig selv i en situation, hvor de skal understøtte for mange systemer med alt for stor forskel i hestekræfter. Der er efterhånden rimelig langt fra de oprindelige PS4/X1 og så til de nye konsoller og en high-end PC.

  2. Har efter ca. 7 timers spilletid ikke oplevet andet end småting, som en svævende remote control til et TV.
    Jeg har faktisk først fået fokus på bugs efter jeg læste en del tråde om det, så det har været lidt af en selvforstærkende effekt for mig, at begynde at læse om det, nu kigger jeg aktivt efter dem, frem for bare at spille.

  3. CDPR’s beslutning kan muligvis være konsekvens af, at Sony åbenbart uafhængigt af CDPR var begyndt at refundere ejerne af PS4-udgaven..

    Har ikke selv spillet, men en kammerat der har, har vist ikke oplevet de store fejl. Altså udover, at han er skuffet over grafikken på PS4 Pro.

  4. Det eneste rigtige de skulle have gjort var at være åbne omkring at spillet kører ringe på last gen konsollerne. Men i sidste ende er det penge penge penge. Hvor mange af de 8 millioner pre-orders mon har været last gen? Mit gæt er mange. De har løjet deres aktionærer og deres kunder lige op i ansigtet. Det giver mening nu at reviews kun var baseret på pc versionen. Det giver mening nu, at de med vilje ikke har vist gameplay fra last gen udgaverne. Satme skidt. Far er skuffet over CDPR.

  5. Må indrømme at det er ret god stil af dem. Dog er jeg ret splittet over hvad jeg skal gøre, for jeg har faktisk ikke rigtigt stødt på specielt mange bugs, men Syntes godt nok at det kører ringe på ps4. Så får jeg nok heller ikke spillet så stor en rpg lige nu.

    Hvis jeg skulle refundere det så skulle det være for at vente til ps5 (for vil faktisk virkelig gerne spille det, bare ik lige nu) , og så købe immortals fenyx rising nu i stedet for.

  6. Forstår dog ikke de kun refundere visse versioner???

    Stå dog ved jeres produkt, enten så tilbyd det til alle jeres kunder eller ingen, tror ikke særlig mange pc ejere kommer til at refundere det alligevel men det virker underligt kun at refundere visse udgaver hvis man åbner døren for man vil tilbyde dette som en mulighed overhoved.

    Jeg synes bestemt ikke det er så slemt det skal refunderes, det skal bare patches ganske simpelt, men det er da lidt spøjst det køre så ringe på last gen når man tænker det at det var dem det var udviklet med henblik på til at begynde med, tror de har sadlet om på halvvejen.

  7. #7 Tjoooee det er jeg klar over, men der findes også PC kunder der er ekstremt skuffet og sure over bugs, synes bare det er lidt fesent kun at tilbyde en refundering baseret på dem hvor spillet er værst og ikke generelt.

    Sikkert også next gen folk der gerne vl refunde, det kan man sikkert også stadig igennem Epic game store eller steam uden problemer, bare et underligt signal at sende efter min mening.

  8. #8 hvad jeg har hørt: PC bugs er ikke værre end de fleste store RPG, det bliver nok fikset med tiden. Hvilke andre store spil har givet refund i denne situation? Jeg har da aldrig set Bethesda uddele refunds til samtlige spillere af Skyrim eller Oblivion. Lad være med at være så butthurt, du var selv en af dem der brokkede sig over forsinkelser; man kan ikke få det begge veje.

  9. #5 Ja super at de tilbageholdte information så kunder ikke kunne købe på et oplyst grundlag og på baggrund af at de ønsker alle købere skal være tilfredse med deres køb kun tillader nogle af dem af få pengene tilbage

  10. #11 Der er mange ting som ikke er livsnødvendige hvor en forventning til varens kvalitet ikke blot er forventet men også påkrævet af loven.

    Det er dog ikke relevant for diskussionen.

  11. #9 Kan ikke lige se hvordan de 2 ting hænger sammen?

    Jeg har aldrig bedt om et buggy shit produkt eller ønsket de skulle rushe det, jeg har meget imod de udskyder det 3 gange ja, og især med så korte varsler imellem, men det er jo en længere historie end det.

    De skrev jo det var fordi de ville levere et poleret og næsten fejlfrit produkt, og det har de bestemt ikke leveret, havde de første gang de udskød det, udsat det realistisk og så leveret et ordenligt produkt ville jeg ikke have haft kvaler med det overhoved, men de udskød det 3 gange med gentagende løfter om høj kvalitet, de levere en buggy lort og bliver samtidig rost for det, så vælger de at imødekomme NOGEN kunder med en refund, er ret ligeglad med hvad andre spilfirmaer gør, men er da sikkert på at HVIS man åbner døren for refunds(hvilket jeg ikke har sagt man skal gøre) så burde man da åbne døren for alle og ikke bare dem der er MEST ramt af det. (alle er ramt af det, nogen mere end andre men stadig alle)

    Man kan vælge at patche og beklage, eller man kan vælge at stå ved sit produkt og tilbyde alle kunder lige hvilkår, det der med at blæse og have mel i munden samtidig det holder bare ikke i min verden, alle andre kunder har vel betalt det samme for deres spil, og selvom det ikke er ligeså slemt på andre platforme så er det stadig slemt nok til at man kan argumentere for de ikke har leveret et produkt der lever op til det som de har lovet, og derfor burde alle kunder have lige hvilkår for refundering.

  12. #13 min pointe er: hvis Bethesda havde lavet spillet, ville ingen få en refund. Man skal se det som positivt at konsolfolkene får refund, fordi der rent faktisk er en betydelig forskel som man umuligt ville kende til på forhånd.

    Der er ikke nogen grund til at PC folkene skulle have krav på en refund, for (som jeg forstår det) er det ikke særlig slemt der (sammenlign med tilsvarende spil, f.eks. Skyrim, Oblivion, osv.). Det giver da meget god mening, at der gives refund for lige præcis dem der er ramt værst, når der ikke har været reviews med konsolversionen før udgivelse.

    Du har muligvis ikke ønsket et buggy/rushed spil, men sammen med en masse andre har du indirekte været med til at spillet kan være udgivet “før tid”.

  13. #14 Ved ikke hvorfor du skriver til mig(Edit: kan se du mente #13), men det er jo irrelevant hvad Bethesda gør, ikke gør, har gjort ikke har gjort.

    CDPR skriver følgende:

    “… [W]e would always like everyone who buys our games to be satisfied with their purchase. …”

    Det er altså ikke kun Xbone eller PS4 brugere de skriver skal have muligheden for at være tilfredse med deres køb.

  14. #15 som du selv nævner, var det til #13

    Derudover virker det lidt som flueknepperi med det citat. De mener jo tydeligvis at de har lavet et godt produkt på PC, men ikke nødvendigvis på konsol.

  15. Holder lidt med #17

    Folk som #13 lyder på mig som personer, der ville have fundet noget at klage over uanset hvad CDPR havde gjort…..altså, medmindre de havde udgivet et 100% fejlfrit spil….hvilket er urealistisk, da ingen firmaer før har formået at gøre dette endnu! Flame me! ;-P

    Dét sagt, så er jeg da ikke blind mht. at se at spillets førstehånds indtryk, ville have haft gavn af at spillet fik mere tid i produktionen. Men var det sket, havde #13 jo sikkert gået helt grassat…..men mere vigtigt, CDPR havde nok mistet tålmodigheden fra deres sponsorere og risikeret at blive slæbt i retten for aftalebrud/uforsvarlig håndtering af økonomi og hvad man ellers kunne forestille sig af sjove begreber, advokaterne frådende ville kaste om sig med!

    Så som CDPR selv vidst udtalte sidste gang de udskød spillet……de udskød altså ikke for sjov, men fordi de vurderede at det var nødvendigt. Man kan idag så kun forestille sig i hvilken tilstand spillet havde været i, var det blevet udgivet før……men havde de udgivet tidligere, ville de sikkert kun have fået mere kritik, af de samme mennesker som er sure på dem idag!

    Penge er ikke en uendelig ressource, og det tror jeg at CDPR også måtte sande til sidst….så de havde ikke råd til at udskyde spillet længere, men “hev i bremsen” til det sidste, for at spillet ikke skulle blive udgivet i en tilstand som ville have været katastrofalt…..og håbede sikkert her til sidst, at de havde nået at fixe de groveste fejl, så at gamerne ville være dem mere nådige imen de løbende rettede de tilbageværende fejl og fik optimeret spillet mere. Mit bud på hvad der skete ihvertfald!

    Forventer bestemt at skulle spille det selv, men kan sagtens vente lidt endnu!

  16. Igen så har jeg intet imod at et spilfirma udskyder et spil, havde de udskudt det og udgivet det når det var klart så havde jeg ingen beef med det overhoved.

    1. Man cruncher når man lover man ikke vil crunche.
    2. Man udskyder det 3 gange og fortæller folk det er for at gøre spillet heeeeelt perfekt, og alligevel udgiver man et fejlfyldt spil.
    3. Man skriver offentligt på sin twitter til fans at de kan regne 100% med at det holder denne gang, for så dagen efter at udskyde det igen.
    4. Man siger alle kunder er vigtige, dog vælger man kun at give refund muligheder til dem hvor det er totalt uspilbart.

    Igennem hele processen har de løjet til folk, sagt A. og gjort B. blæret sig med deres photomode og deres mundbevægelser på forskellige sprog når spillet ikke engang kan spilles på visse konsoller.

    Var det ALLE andre spilfirmaer og især hvis det var nogen som EA eller Ubisoft så ville i prygle dem til døde, det nye Watch Dogs har faktisk taget sig ok ud, men det var allerede dømt som en lort på forhånd af rigtig mange, alle jer CDPR fanboys er tydelige at spotte når man kommer til forsvar overfor dem på den måde, jeg synes ikke det er noget galt i at kalde en spade for en spade og denne udgivelse og håndteringen har været katastrofal fra start til nu.

    Sidenote: Jeg har det på pc, ville ikke selv refundere det selvom jeg fik muligheden, synes faktisk det er et godt spil og kan godt leve med de bugs jeg oplever, vil bestemt ikke give det mere end 7/10 i nuværende stadie, men jeg står fast ved min pointe i denne tråd/nyhed og det er stadig at jeg synes ALLE kunder skal have samme rettigheder og behandles lige, fordi der er graverende fejl i alle versioner, og det er ikke CDPR der skal bestemme hvornår det er slemt nok til at der skal gives en refund, det skal kunderne selv vurderer, hvis man spørger mig og heldigvis tilbyder både steam og epic ofte mulighed for dette udenom CDPR.

  17. #20 Bestemt ikke min mening men tone kan selvfølgelig være svært at formidle i det skrevne ord, jeg vil nok mere kalde det passioneret, og lige i den her nyhed er min retfærdighedssans ramt en smule, så derfor kan ejg måske godt virke lidt mere “into it” end jeg i virkeligheden er.

    Træk selv 20% fra i skat i det jeg skriver så tror jeg pengene passer.

  18. #21

    Lige FYI – GOG/Projekt Red har måske industriens bedste return policy – så hvis man har købt spillet der, så er der ingen problemer med et refund.

  19. Men hvorfor skulle man ønske en refund for dette flotte og fantastiske spil

    Har en kammerart der spiller det på en PC – han har ikke oplevet nogle af de ting alle nævner. Måske det er fordi vi begge er nogle gamle røvhuller og derfor ikke absolut skal have spillet i ultra super duper grafisk settings – men i stedet nyder spillet for gameplay

    Når man bliver ældre, så ser man alligevel ikke så godt

  20. Måske de kun skriver om Xbox og PS da de forskellige platforme på pc allerede har en returnere policy? Ved da at Steam, GOG og Epic allesammen giver kunden mulighed for at få penge tilbage. Ved også at det er betydeligt svære, hvis ikke umuligt på konsollernes onlineshop.

  21. Kan man ikke bare vente 3 måneder med at spille spillet, hvis det er fordi man gerne vil have en glitch fri oplevelse. Jeg forstår ikke helt det der med at folk vil igang med spillet pr. udgivelses dag.

  22. #25 jeg har også alt for mange spil jeg mangler, så der går som regel automatisk 6-12 måneder før jeg når at komme i gang med diverse spil. Så plejer de typisk også at virke.

  23. #29 Jamen det kan sagtens være, tror det er forskelligt fra person til person, hvis man ofte besøger mange gaming relateret sider kan det være svært synes jeg, plus alle de memes der køre rundt, og ikke for at nedgøre eller downplaye dit eksempel så tror jeg godt jeg tør påstå at BG3 ikke har nær den hype og popualritet som Cyberpunk2077 har, ikke for at tage noget fra BG3.

    Det er svært at bevæge sig på youtube/twitch/twitter/reddit uden at støde på Cyberpunk spoilers i 3 måneder, i hvert fald for mit vedkommende, men ville ønske jeg kunne.