Få vil bestride at Assassin’s Creed Origins og Assassin’s Creed Odyssey er fremragende spil i deres egen ret. Begge spil har modtaget en karakter på 9/10 her på Daily Rush, til trods for at de fulgte en rollespilsorienteret formular, til fordel for den stealth og action-prægede oplevelse der tidligere blev budt på.

Noget af den kritik der har huseret omkring de to ovennævnte spil, er manglen på blandt andet stealth-elementerne, som har taget et drastisk tilbageskridt, for at gøre plads til hektiske kampsekvenser. Følelsen af at være en snigmorder der arbejder i det skjulte, har ikke været tilstede på samme måde, selvom det dog har været muligt at spille på en mere snigende facon.

Der skal nok blive mulighed for aggressive blodsudgydelser i Assassin’s Creed Valhalla, men der bliver også hentet inspiration fra tidligere spil.

Der bliver dog angiveligt rettet op på dette i det kommende Assassin’s Creed Valhalla, hvilket spillets creative director, Ashraf Ismail, nævner i et interview med Kotaku. Mange af de funktioner og muligheder som gjorde de oprindelige spil til nymoderne klassikere, bliver nemlig genimplementeret, i håb om at genskabe hvad der har gjort serien så relevant og unik.

Invasion fra det skjulte

Den skjulte klinge er tilbage, men kommer til at fungere anderledes end vi er vant til.

Først og fremmest er den skjulte klinge, altså hidden blade, tilbage hvor den hører til, og det vil være muligt at lave deciderede one hit-kills med den. Det bliver dog ikke med et enkelt knaptryk, som fans af serien kender til, men vil i stedet kræve en en timing-baseret reaktion, for at blive eksekveret med den drabelighed, som våbnet er kendt for.

“Eivor receives the hidden blade quite early on,” Ismail told me, referring to Valhalla’s main character. “We continue with the idea that Eivor is not a trained assassin. Eivor is a Viking who receives this badass weapon and has to learn very quickly. Early in the experience, Eivor will learn a technique that, with the right timing … can one-shot-kill virtually anybody.”

Social stealth, altså muligheden for at gemme sig i større forsamlinger, bliver også genindført, når eventyret om snigmorderne sætter sejl i det skandinaviske. Det kan virke tvetydigt, at en viking som med magt er ved at invadere et andet land, skulle finde en anledning til at gøre lille væsen af sig. Ideen ligger dog i, at spillets hovedperson er bevidst om, at han/hun befinder sig i et land, hvor tilstedeværelse er yderst uønsket. Derfor ser Eivor en fordel i at skjule sig blandt masserne, hvilket ligger godt i tråd med det vi kender fra de ældre spil.

I det første Assassin’s Creed fra 2007 kunne hovedpersonen Altair skjule sig blandt en gruppe munke. Denne mulighed var ikke til stede i de to seneste udgivelser.

Der loves også referencer til de gamle spil, som langtidsfans forhåbentlig vil kunne sætte pris på. I interviewet spørges der f.eks. ind til de vikingeinspirerede objekter man kunne finde i Assassin’s Creed Rogue, og selvom der ikke nævnes noget specifikt, forsikres det er at der vil være adskillige hints til fordums tid, som de mest dedikerede vil kunne begrave sig i.

“We tried to anchor this game deep into the franchise and into what we’ve done, let’s say, across many of the games. So there are tendrils of the lore, of course.”

Håbet er at Assassin’s Creed Valhalla kan indeholde det bedste fra både ældre og nyere spil, og dermed finde fælles fodfæste for fans af spillene fra begge sider af genrerne. Visionen for spillet lader i hvert fald til at være ganske klar, og jeg er personligt virkelig spændt på om slutresultatet kan leve op til det lovede.

Assassin’s Creed Valhalla udkommer i slutningen af året på PC og Stadia, samt nuværende- og next-gen konsoller.

4 KOMMENTARER

  1. Lyder dælme lækkert – Stealth er det sjoveste. Og Origins er et fremragende spil, så hvis det kan kombineres med ekstra stealth er det jo fantastisk.
    Må snart i gang med origins dlc’s og Odyssey – bare man havde tiden. Har ellers for længst købt dem.