PlayStations flagskibs-racer Gran Turismo associeres ofte med de flotteste spil på markedet, og ikke blot på den konsol som spillet er eksklusivt til. Som om det ikke var nok, så praler spillene også af en afvikling med 60 fps, altså frames per second eller billeder i sekundet. Det tal håber bagmanden for Gran Turismo, Kazunori Yamauchi, dog bliver et fortidslevn for serien.

I et nyligt interview hos GTPlanet, udtaler Yamauchi at han ønsker at se Gran Turismo afviklet i 120 eller endda 240 fps. Det er tal som de hårdeste PC-gamere efterhånden har vænnet sig til, men endnu ganske uhørt for et konsolspil.

“Rather than a spatial resolution that you’re talking about, I’m more interested in the advancements we can make in terms of the time resolution. In terms of frames per second, rather than staying at 60 fps, I’m more interested in raising it to 120 fps or even 240 fps. I think that’s what’s going to be changing the experience from here on forward.”

I samme interview vurderer Yamauchi dog også, at en opløsning på 4K i skrivende stund er rigeligt for den kræsne gamer.

“I think, display resolution-wise, 4K resolution is enough.”

Det er et spørgsmål om tid, før en 8K-opløsning bliver standard for de gængse skærme, men indtil da lyder det som en fornuftig beslutning, at optimere fremtidige spils framerate. Særligt racing-genren, som kræver lynreflekser og knivskarp styring, kan i særligt høj grad gøre god brug af en højere framerate.

Hvis så bare øvrige bilspil på markedet gider sende de håbløst forældede 30 fps på pension, så er vi i hvert fald på rette vej.

4 KOMMENTARER

  1. Og det ender nok med 30 fps det firma holder ikke meget af det de lover hvad med et fuld GT til PS4 kommer det nogensinde ???
    Og GT 7 kommer sikkert ikke for end 2024-2025

  2. Det som han drømmer vil nok ske en dag,
    På en Xbox i et Forza Motorsport eller Forza Horizon spil Jeg er stadigvæk sur over GT spillet til PS3 fra dengang som var noget lort, med uendelige lang load tider, det dårligste Og mest forvirrende menu design i et moderne spil. Det blev ikke bedre med GT spillene på PS4, han har ik kunne levere noget der fik mere en 7 i karakter, hvor de sidste Mange forza Spil Har ‘kørt’ 8-9 taller på GameSpot.
    Jeg tvivler på det bliver anderledes på PS5.

  3. … kan det menneskelige øje overhovedet nå at opfange så mange FPS?
    Eller er det ligesom når spiludviklere jagter et højere polygon count, hvor det i virkeligheden ikke kan betale sig?