OPDATERING: En trailer for Grounded Update er kommet online, og du kan se den herunder. Den oprindelige nyhed fortsætter under videoen.

The Last of Us Part II har været på gaden i knap to måneder. Spillet er i forvejen blandt årets bedste udgivelser, hvor vores anmeldelse endda vover at kalde spillet “en tidlig kandidat til årtiets bedste spil”. Er du blandt dem, som synes spillet er alt for nemt at komme igennem, så kan du med rette se frem til den opdatering der udgives på torsdag.

Her bliver to nye måder at spille på gjort tilgængelige, heriblandt den nådesløse Grounded Mode, som også var at finde i det foregående spil. I Grounded Mode er dit HUD helt væk, så du hverken kan se hvor meget ammunition eller health du har; det kan dog ses med et tryk på D-pad’en. Dertil er listen mode også barberet væk, hvilket især gør stealth-sekvenserne mere uforudsigelige. Der er længere mellem patroner og øvrige crafting-remedier, og så er alle fjender naturligvis mere opmærksomme, modstandsdygtige og stærkere. Nåh ja, og alle visuelle button prompts til at nedlægge fjender lydløst eller undvige dem i kamp, må du også lede længe efter.

Grounded-sværhedsgraden giver dig virkelig sved på panden.

Du er 100% overladt til dine egne instinkter, reflekser og intuition. Vi har fået tidlig adgang til opdateringen, og efter et par timer, kan jeg virkelig mærke at min puls stiger betragteligt mere, end hvad der var tilfældet ved min første gennemspilning. Jeg bliver især frustreret ved udelukkelsen af listen mode, som har været det primære værktøj til at navigere sikkert rundt i terrænnet, når enten soldater eller infected har rendt omkring. At jeg heller ikke hele tiden kan se hvor meget ammunition jeg har tilbage, gør mig endnu mere påpasselig med hvornår jeg tyr til rent faktisk at affyre mine våben.

Grounded Mode er på alle måder en velkommen tilføjelse til The Last of Us Part II. Om jeg selv holder til en hel gennemspilning på denne sværhedsgrad, tør jeg dog slet ikke om spå om lige nu.

… And stay down!

Permadeath fungerer også nogenlunde som forventet, dog med mulighed for et par justeringer. Man kan nemlig selv vælge om man vil spille med helt klassisk Permadeath, hvor hele spillet altså nulstilles så snart man dør, eller om man blot vil have sine fremskridt nulstillet til begyndelsen af det igangværende kapitel (30-60 minutter) eller akt (2-5 timer).

Der inkluderes også adskillige modifiers både til spillets visuelle og lydmæssige fremtoning, såvel som deciderede ændringer til det overordnede gameplay. Man kan for eksempel slå “Bullet Time” til, så spillet afvikles med 25% hastighed hver gang man sigter. Der er desuden tilføjet endnu flere accessibility-funktioner, med henblik på at gøre spillet endnu mere tilgængeligt.

Der er god mulighed for at pille ved spillets visuelle fremtoning med den kommende opdatering.

“Grounded Update” bliver gjort tilgængelig torsdag den 13. august, og efter selv at have prøvet kræfter med tilføjelsen, skal jeg lige love for at intensiteten er skudt godt i vejret. The Last of Us Part II bliver i hvert fald på ingen måde et dårligere spil af denne opdatering.

2 KOMMENTARER

  1. Lækre sager! En VIRKELIG paranoia-inducerende opdatering tror jeg kun vil bringe den grimme historie endnu længere ind under huden! Kewlies!