What most schools don’t teach
Daily Rush › Debat › Off-topic › What most schools don’t teach
- Dette indlæg indeholder 44 kommentarer, har 33 deltagere og blev senest opdateret af
DsJ for 7 år, 11 måneder siden.
- ForfatterEmne
- 27/02/2013 kl. 11:50#0
http://www.facebook.com/photo.php?v=10100689712053311
En kort og motiverende film, om hvorfor vi alle skal kunne kode !
EDIT: Tak til #1. for bedre link:
Jeg hoster når jeg kysser
- ForfatterEmne
- ForfatterKommentarer
- 27/02/2013 kl. 21:38 #31
Skolesystemet er fobisk overfor “indoktrinering og propaganda”, at give visioner til børnene, vi bør geninføre sådanne hjælpemidler.
Veteran of the Stoffers Clone Wars
27/02/2013 kl. 22:45 #32#29:
Gælder det også HTML5? Jeg synes, jeg har set man kan nogle fede ting med det?
Og det er jo altid godt at kunne lave sig et online portfolie.
"You don't want to see me when I'm angry - because I back up my rage with facts and documented sources." - The Credible Hulk.
27/02/2013 kl. 23:29 #33Jeg har haft den store fornøjelse at arbejde i et softwarehus i 10 år (var dba og ansvarlig for testmiljøer og installationsprogrammer men stoppede for 1½ år siden), og min holdning er, at selvom der er små sandheder gemt i videoen, så er det meste af det noget popgøgl, der er rettet mod de typer, der dropper det hele igen efter 2 uger, fordi det ikke var så glamourøst som i videoen. Det er også fair nok, for det tiltrækker måske også enkelte, der bliver fanget, men nøj…der er ikke sparet på klicheerne.
Det ville selvfølgelig også skræmme folk væk at nævne de lange arbejdstider og weekendarbejdet, konkurrencepresset mellem kollegaer med samme områder, frustrationen over at noget BURDE virke men ikke gør det, irritationen over at man ikke kan møde en deadline fordi en anden del af systemet som din del er afhængig af ikke er færdig til den aftalte tid, mængden af rework pga. forkerte specifikationer fra en lidt for smart sælger, bughunting i dårlige udvikleres udokumenterede kode, frustrationen over at arbejde med udgåede programmeringssprog fordi man ikke “har råd til” at migrere koden op på en ny platform og meget, meget, meget andet…men det ER altså den virkelighed, som de fleste skal forholde sig til, før de træffer et valg om at blive udviklere.
Selvfølgelig er der frustrationer ved alle typer arbejde, men det er mit indtryk, at udvikling kan være lige så hårdt som det er belønnende, når det går godt. Hvis man ikke kan klare modgangen, så holder man ikke længe, og jeg har set mange gå ned med stress på grund af de her ting.
Selv kom jeg aldrig videre end lidt scripting (VBScript) og så at kunne fejlsøge i andres kode, debugge lidt og til en vis grad forstå, hvad tanken bag koden er, hvis det er skrevet i nogle af de få sprog, jeg er stødt på.
Det har givet mig en god forståelse af, hvordan tingene virker, og det er vist nok til mig. Jeg ville gerne lære at kode, men jeg er mere til drift og planlægning. Det er dog rigtig sjovt at skrive scripts til at omformatere logfiler til CSV-filer og sådan noget, selvom jeg ikke er særlig god til det.
Jeg får også lyst til at tage det op igen, når jeg ser videoen, men jeg ved, at der går 2 uger, og så har jeg droppet det igen.
#29: Assembler og C#? I går da efter hele spektret, hva’?
Anyway, jeg er enig med dig i, at der er forskel på kerneudviklere og webudviklere. Der er tonsvis af semidygtige webudviklere, men jeg har endnu til gode at møde en kerneudvikler, der ikke var überdygtig.
Det er lidt ligesom forskellen på en indretningsarkitekt og en rigtig arkitekt. Indretningsarkitekten kan få tingene til at se pæne og harmoniske ud, når der rykkes rundt på sofaer og lamper, og det bliver også mere funktionelt. En rigtig arkitekt kan bygge et højhus.
Hellere komme galt afsted, end slet ikke komme afsted.
28/02/2013 kl. 01:20 #34#23: “Jeg syntes det er lidt dumt, at det nu lige pludselig er programmering der er “the shit”. Hvorfor lige programmering, hvorfor ikke astronomi, anatomi, fysiologi, biologi, kemi, fysik, famakologi osv. Der er 1000’vis af andre videnskaber som de kunne kaste sig ud i”
Fordi at kode er et af de vigtigste værktøjer i de fleste af de fag der.
At kunne kode er ikke bare og kunne lave HTML, JavaScript og PHP. At kode handler om, at man lærer at løse et problem med tekniske hjælpemidler.
I mange af de ovenstående fag er det f.eks. vigtig at kunne skrive en algorithme sammen eller behandle data i f.eks. Mathlab eller SAS – det er lige så meget kodning som det at lave hjemmesider.
28/02/2013 kl. 08:50 #35Hvorfor har jeg på fornemmelsen nogen her inde får lidt ondt i røven over at folk lader sig motivere og bare prøver og skyde det ned. #33 som Animator så oplever vi præces det samme. Pipeline problemer konstant, arbejdstider der er vantvittige osv. Tror alle jobs især inden for IT er således. Men hvorfor skulle de dog fortælle om det i videoen, når det handler om at fortælle hvorfor de gør det, og ikke hvorfor de nogen dage ikke gider det? Hvad vil de få ud af det.
Når jeg har knoklet på et shot som kun vare 12 sekunder, så er det de 12 sekunder når det er færdigt der gør alt arbejdet værd.
Lad folk motivere, gå i gang med det samme!
Personligt begyndte jeg er lære mel og python da jeg begyndte 3D digital artist studier, da de programmer jeg bruger er delvis bygget op af de sprog. Det gør at jeg kan lave meget om i programmerne og tilføre for at gøre mit arbejde nemmere som animator. Og med tiden vil jeg lære flere sprog som jeg kan bruge til at udvikle med.Jeg forstår godt i synes det lidt “sugar-coated” i videoen, men det er meningen. Lad folk komme til. Giv det en chance.
Den eneste grund til at være negativ over dette er frygten for konkurrence, eller misundelse.
28/02/2013 kl. 09:10 #36Insp. video, tak.
#22 Enig.
#24 Uenig. Nu har du måske aldrig haft problemer med matematik ift. mig, men du kan ikke rigtig udtale dig. Jeg har på ingen måde interesse i kodning, som jeg heller ikke har med matematik. Jeg kan sagtens se en sammenhæng. Og det ærgre mig fordi jeg rigtig gerne vil elske programmering, men sker bare ikke.
Og jeg køber den forklaring med, hvordan som vi individer bruger vores højre/venstre hjernedel, derved har vi en talent for noget bestemt.
Men jeg vil gerne være en rockstar indenfor netværk til gengæld.:D
#33 Uanset kliche eller ej og dine erfaringer. De sender et knivskarpt budskab; uden programmører, vil vores udvikling gå i stå, på alle tænkelig områder.
Det er en rigtig god idé, at programmering bliver en del af folkeskolen IMO.
Un dos tres Maria!
28/02/2013 kl. 09:18 #37
Anonym 2.042 indlægOfflineJeg ser en kæmpe fordel i at sætte programmering på skoleskemaet. Det betyder ikke nødvendigvis, at børn skal kunne flydende c#, når de er færdige i folkeskolen, men bare at de har en grundlæggende forståelse af programmering. Så som, hvad er en variabel, hvad er en database osv. Eller hvordan man laver et flowchart.
Det behøver ikke være mere advanceret i første omgang. Tænk på det som en slags samfundsfag. Folkeskolens samfundsfag giver kun en meget begrænset grundviden, men det er nok til, at du kan fungere i verden.
Det samme skal programmering være. Allerede nu er programmering en stor del af næsten alle arbejdspladser, og det bliver kun endnu mere udbredt som årene går. Så selv om de fire år med programmering i folkeskolen nok ikke gør, at du kan fixe memory leak problemerne i firmaets nye software, så giver det dig nok viden til, at du kan snakke med it-afdellingen om det.
Jeg har selv haft små sjatter af programmering hist og her, og i min branche har det tit været en fordel, at jeg har kunne oversætte en feature request til noget it-afdellingen kan forstå. Bare det at vide hvad en funktion er har fået mig langt.
28/02/2013 kl. 09:22 #38#35
Tror ikke vi har ondt i røven, men bare prøver at tage lidt mere realistiske briller på, og lige komme med vores mening om programmering contra deres.Fint for mig hvis folk vil kaste sig ud i det.. Go ahead. Synes bare folk også lige skal have i hovedet at det langt fra er sådan en stor drøm og at man ligefrem bliver en slags verdensmand af at kode, som videoen lægger op til.
Det kan sikkert hjælpe med noget logisk tankegang, men kunne bare forestille mig at sådan en video får en masse til at tænke “Wow!! Nu skal jeg kode! Det er sjovt, og jeg skal lave det nye quake!” hvilket så af erfaring får folk til at knække nakken på det, da der er lang vej fra en hello world til et spil eller whatever..
Har set det flere gange og så stopper folk igen fordi de ikke får resultater hurtigt nok.
Bare bange for at sådan en video er med til at sætte forventningerne for højt hos dem der nu kaster sig ud i det.28/02/2013 kl. 09:25 #39#33
Jeg læser til Elektronik og Datateknik ingeniør, så vi får næsten et nyt sprog hvert semester. Så snart man forstår logikken, så er det bare at sætte sig ind i syntax. Vi startede med C, fordi de fleste sprog er meget relateret dertil, vi brugte derefter C# til at lære object orienteret programmering og embedded-C for at lege med microprocessors. Vi har dog fået et udvidet kursus i embedded programmering, så vi er gået over til Assembler for at komme helt ned på low-level.
28/02/2013 kl. 09:26 #40#38 LOL!
Un dos tres Maria!
28/02/2013 kl. 09:30 #41#40 Dejligt man kan give et smil til folket
28/02/2013 kl. 09:58 #42#35: Min kritik skyldes primært, at jeg synes, at folk har ret til at blive informeret om, hvad de går ind i.
Når man vælger at blive cirkusartist, ved man, at det tager lang tid og meget træning at blive dygtig nok til at optræde, og man ved, at man kommer til at bo i en eller anden form for vogn, der kører rundt i landet. Når man vælger at blive kok, så ved man, at det betyder skæve arbejdstider og højt pres.
Hér lyder det som om, at udvikling er en genvej til nemme penge, og det er det naturligvis ikke. Det er mest dét, jeg har et problem med.
Branchen mangler dygtige folk, så jeg har intet imod, at der kommer nogle kloge mennesker til. Mit felt er alligevel så snævert, at der ikke er meget konkurrence.
Det ville også være fedt, hvis programmering blev en del af basisuddannelsen i folkeskolen og evt. lidt mere avanceret i gymnasiet, for det giver en vigtig forståelse af, hvad der sker inde i den kasse, som rigtig mange bruger timer på hver dag.
Det generer mig bare, at man vildleder folk på den her måde. Hvis vi ser ud over dét der som #38 siger med, at man får folk til at droppe ud, fordi man får det til at lyde legende let, hvor det i virkeligheden er vildt svært i starten, så er det jo også langt fra alle arbejdspladser, hvor der er “kreativitetsrum” og spillekonsoller til medarbejderne og den slags personalepleje. Will.i.am siger endda, at udviklere er nutidens rockstjerner.
Det er bare at gøre udvikling til noget, det ikke er for langt de fleste udviklere, og det synes jeg er forkert.
Hellere komme galt afsted, end slet ikke komme afsted.
28/02/2013 kl. 11:41 #43Tja, vil da lige kaste et link til dem der sidder og er igang med at lære et sprog, og som manlger noget at øve sig på.
Det er et ganske enkelt koncept. Der stilles en masse opgaver man kan prøve at løse.
hvis man opretter en bruger (gratis) kan man afprøve om ens resultat er rigtigt samt (når man har svaret rigtigt) se inlæg fra andre der har løst opgaven og typisk hvordan de har gjort.De første er meget simple, mens de efterfølgende kræver en effektiv kodning/algorithme for at virke.
Nogle af opgaverne kræver man har en matematisk/logisk forståelse.Alle har deres særheder,,
28/02/2013 kl. 14:05 #44#42 Jeg kan sagtens sætte mig ind i din tanke og holdning! Og sådan er det også inden for min branche. Alt bliver fremvist som i den video vi alle lige har set. Men den optimisme og overdrevet glæde for faget er nødvendigt, fordi programmering og udvikler er MEGA HÅRDT. Foreksempel inden min industry fyre man folk der bare er negative høre på, og ikke nødvendigvis dårlige. Fordi det er vigtigt folk er glad og motiverende i et fag hvor det er en stor problemløsning, og hele dags arbejde. Så derfor synes jeg det godt de viser folk hvad det givende er ved at programmere, så skal folk nok selv finde ud af om de kan holde til det. 50% inden for animation eller general 3d grafik bliver aldrig til noget fordi det er langt hårde kost end hvad folk forventer. Men det er stadig ikke ens betydning med at jeg selv er utrolig glad for det, og fortæller om mit fag, som de gør i denne video. Fordi det grunden til jeg flyver ud af sengen hver morgen. Det vigtigt og fortælle hvorfor man skal blive sidende og kæmpe for det, i stedet for at advare og sige “Puha, hvis du vil det her skal du være klar over at du træder ind i helvedet” .. Det giver jo ingen mening.
- ForfatterKommentarer
- Du skal være logget ind for at kommentere på dette indlæg.
























