fredag, februar 28, 2020

VR + gaming rant

Daily Rush Debat Off-topic VR + gaming rant

  • Forfatter
    Emne
  • #0

    ElSenator
    Bruger
    8.152 indlæg
    Offline

    Det er blevet tid til en lille rant fra undertegnede. Jeg købte i sin tid en Rift DK1 og er nu ejer af en Rift CV1 + Touch. Jeg har fuldt VR crazen lige siden Palmers kickstarter og har drømt om VR lige siden 90’ernes computer magasiner tryllebandt mig med idéen. Dengang var det endnu ikke tiden for VR, men nu?…

    … Ja, nu sidder jeg så her, over 20 år efter, med et stort lag støv på min Rift…

    Hardwaren er som sådan fin. Det fungerer godt! Det er sjovt at prøve. Men hvorfor er jeg så ikke begejstret? Hvorfor tror jeg ikke på VR længere?

    Der er flere årsager. Efterhånden som jeg har brugt mere tid i min Rift, er jeg blevet opmærksom på nogle ting ved VR som jeg absolut ikke kan lide.
    For det første er det på ingen måde behageligt at være koblet helt fra verden. Du aner ikke om andre er i rummet og andre kan ikke kommunikere med dig. VR er ikke asocialt, for du kan få masser af sociale oplevelser INDE i VR. MEN! For nu at male lidt med sort – uanset hvordan jeg vender og drejer det, så føles det som en flugt fra virkeligheden. En frakobling fra de mennesker du har omkring dig på et helt nyt niveau. Og jeg har langsomt mistet min begejstring efterhånden som jeg har erkendt hvad disse teknologier står for. En total afkobling fra den verden jeg befinder mig i, med et ønske om at udsætte mine sanser for noget jeg ikke ellers kan opleve i min hverdag. Og tænker jeg den tanke til ende, med det perfekte neuro VR ultra color plus setup, så rejser hårene sig i nakken. For det har jeg sgu’ da slet ikke lyst til!!!

    Og så går det pludselig op for mig at jeg er måske bare er blevet voksen og ikke længere besidder den samme begejstring for de her ting som jeg gjorde for 20 år siden. Drømmen og fascinationen har ligesom bare ligget og ulmet. Nu er de forløst! Min mission er afsluttet! Jeg har prøvet den ultimative gaming oplevelse! Der er ikke mere at komme efter?

    Nah, jeg kan jo så konstatere at jeg, trods min svigtende interesse for VR og gaming i AAA genren, faktisk hygger mig meget med indie-spillene. Og hvad fortæller det mig så? Jo, det fortæller mig at gaming, for mig, havde sit højdepunkt tilbage da Half-Life og Morrowind udkom. At man faktisk ikke rigtig har haft nævneværdige fremskrift for industrien siden da. I hvert fald for mig personligt. Jeg har dog troligt fuldt med lige siden. Og jeg har spillet en masse spil som jeg har haft det rigtig sjovt med. Men alligevel vender jeg gang på gang tilbage og genspiller Doom, Quake, SimCity, Populous, Half-Life, Lemmings, Settlers og så videre og så videre. Jeg gennemspiller simpelthen ikke nyere spil… Og det synes jeg er lidt tankevækkende.

    Nå, men humlen i min rant er at VR ligesom var toppen for mig. VR var det jeg havde ventet på. Og VR har skuffet mig. Jeg er egentlig ligeglad med hvor godt det kan blive i fremtiden – for jeg har erkendt at det er idéen om VR som jeg finder uinteressant. Jeg vil hellere spille nogle gode sjove indie spil sammen med mine kammerater mens vi drikker nogle gode øl og hygger.

    Fortsat god søndag.

    http://www.muldjord.com

Viser 15 kommentarer - 16 til 30 (af 36 i alt)
  • Forfatter
    Kommentarer
  • #16

    Mr_Wizard
    Bruger
    1.122 indlæg
    Offline

    #0 Som andre osse har nævnt, så er VR’s største udfordring(ifht. udbredelsen) pt, udvalget af spiltitler og software som er designet ordentligt til VR oplevelsen.

    Du tog jo osse lidt “chancen” ved at være “firstmover” på VR hardware fronten.
    Jeg er f.eks. gammel nok til at huske, at der osse gik en rum tid inden alle spil var ordentligt 3D optimeret, da vi gik fra 2D til 3D hardware teknologi. I en rum tid, skulle man bruge 3D patches for at kunne få glæde af sit 3DFX voodoo grafik kort!

    VR er dog stadig lidt et “andet dyr” i og med at den jo ændre på interfacet som kobler brugeren sammen med oplevelsen.

    2D til 3D acc. krævede ikke større ændringer af design tilgangen af spillene. Men det gør VR i en vis forstand. Jeg forestiller mig f.eks. at det vil blive sjældent vi kommer til at høre om folk der kan klare at game VR i mange timer og dage i træk, som man ser det idag i de mere dedikerede/nørdede gamer kredse.

    Jeg tror simpelthen ikke hjernen kan “holde” til den øgede visuelle stimulans i længere tid ad gangen uden at bliver “over-stimuleret”.

    Denne udfordring skal man bl.a. tage stilling til i fremtidens VR spil. Og jeg forestiller mig at dette osse vil gøre at VR i et stykke vil tjene som extra udstyr, som egner sig bedst til visse genre indenfor gaming. Lige som bilrat og joystick til hhv. bilspil og flyve simulatorer.

    Jamen, 6k for et stykke spil hardware man kun bruger indimellem?

    Udviklingen stopper jo ikke, og VR hardware er jo kun lige kommet i 1gen udgaven.
    Man har allerede oplyst at man har fundet metoder til at optimere VR brillerne fremadrettet, så at hardware kravene til ens computer bliver lavere. Computer chips bliver fortsat hurtigere og billigere og mindre og man kan sagtens forestille sig at hele hardwaren sidder i brillen engang i fremtiden. Samt at prisen selvf. osse vil dale med tiden.

    Betyder det så at man skal droppe nostalgien/glæden ved de gamle spil? Nej da, VR er, i mine øjne, en tillægs-oplevelse som du kan vælge til og fra som du lyster!

    Men status pt. er at softwaren er bagud…..og man bør vente med at købe, hvis ikke man er indstillet på dette.

    Og ja, VR er på et tidligt stadie stædigvæk…..men bare vent og se…..indtil da, bare nyd de spil du finder underholdene og lad være at tænke så meget over om du er “blevet gammel” eller om der er andet ivejen med hvor du finder din nydelse/interesser!

    Peace…./over and out!

    #17

    Minardi
    Tilskuer
    1.091 indlæg
    Offline

    Prøv Rocket League med VorpX, så er du tilbage på sporet igen

    #18

    woet
    Bruger
    309 indlæg
    Offline

    Jeg har en PS VR som jeg næsten ikke spiller på fortiden. Mit største problem med den er at jeg ikke orker at skulle igennem opsætningen hver eneste gang den skal hives frem. Så skal man lige det ene og andet før den virker optimalt. Så ender bare med at droppe det. Jeg er selv lidt overasket over hvor meget det rent faktisk betyder.
    Det gør jeg næsten kun bruger den når der kommer spil som Resident Evil 7.

    Jeg var også helt vild over at skulle have VR i sin tid, men forventningens glæde forsvinder hurtigt når man har fået sit produkt.

    #19

    RuneSP
    Bruger
    235 indlæg
    Offline

    Jeg spiller heller ikke så meget på min HTC Vive mere – men det skyldes nu mest at jeg bruger alt min fritid til at lave VR spil i Unity i stedet for. Det er vanvittig fedt at se sine modeller komme til live i VR sammenlignet med en almindelig skærm. Men det er også langt mere krævende at udvikle til VR end almindelige spil. Eksempelvis er det kun MSAA som rigtig fungerer som anti-aliasing i VR (indtil videre) og det betyder at man ikke kan bruge samme render som almindelige spil hvilket betyder dårligere performance og flere begrænsninger. Og hvis ens textures ikke er høj nok kvalitet finder man hurtigt ud af det når man tager headsettet på, hvor det måske egentlig så ganske fint ud på almindelig skærm.

    Så det er klart der går en del tid før at vi ser software der på højde med det vi er vant til, både fordi målgruppen er mindre, men også fordi at værktøjerne til at lave det stadig er på et tidligt stadie.

    Men når det så er sagt, så synes jeg nu stadig at der findes rigtig mange oplevelser til VR som bare ikke vil være det samme på en skærm. Eksempelvis holopoint, det ville være dødkedeligt som et regulært spil – men i VR er det noget af det fedeste jeg nogensinde har spillet.

    Ellers har jeg ikke spillet så mange af de nyere titler, prøvede lige kort Arizona Sunshine og det synes jeg nu også virker rigtig godt, selvom deres touchpad bevægelsesmetode godt kunne have været bedre implementeret. Men venter på at jeg får endnu en Vive sat op så jeg kan spille det i co-op med en kammerat, dér tror jeg det bliver endnu federe.

    Og så er der jo også Fallout 4, som nok bliver det første fulde AAA spil til VR

    #20

    space-fractal
    Bruger
    230 indlæg
    Offline

    #16 har en rigtigt godt indlæg. nok ja det blev godt nok udforsket VR i 90’erne, som aldrig blev rigtigt godt, f.eks. hvad der sker med Motion Sickness, som man altså ikke kan se bort fra som designer (selvom man ikke selv bliver det).

    Det kunne dog være ret sjovt at se et VR spil i 90’er stil. Altså… retro.

    Jeg tror også mest på at VR nok ikke kan bruges til at spille timervis, men mere i sessions. Fruit Ninja f.eks var aldrig ment som et dyb spil. Det var bare et lille sjovt arkade spil.

    Og nej, VR vil ikke kunne bruges i alle genre, men skal i stedet speciel designet til VR. Det er ikke helt ved siden af en form for Nintendo Wii, med brille på, hvor wii også havde sinde begræsninger (men som Nintendo dog udnytttet disse ret godt)…..

    Jeg har selv overvejet at skulle engang sætte ind i Unity eller Unreal og prøve lave et lille VR spil. Har nogen ideer dertil. Her igen arkade spil naturligvis.

    #21

    ElSenator
    Bruger
    8.152 indlæg
    Offline

    #16, Hm, ja, jeg synes sådan set du har nogle gode pointer. VR er helt sikkert på et tidligt stadie. Men hvor 2D til 3D også krævede en omstilling, så var entusiasmen for at få det bredt ud jo til at tage og føle på. Jeg husker stadig første gang jeg så Quake 2 køre på et 3dfx kort med colored lightning. Hold nu op jeg var imponeret! Så imponeret at det drev min interesse for gaming i årevis fremover. Det var wow faktoren i teknologien der drev værket.
    Og det synes jeg ikke rigtig VR har. Jo, det er fedt de første gange man prøver det. Men hurtigt bliver man vant til det og så er det jo der hvor holdbarheden ligesom skal skinne igennem for at holde folk interesserede. Og der må jeg så konstatere at jeg måske lidt har mistet interessen. Jeg synes ikke rigtig VR har levet op til drengedrømmen (yes, det vil blive bedre, men også koste knaster at være med!). Og nu har jeg det lidt som om drømmen måske er ved at fade lidt. Sådan lidt, “Det var da meget sjovt, men hvorfor er det egentlig jeg bruger tid og penge på det her?”.

    http://www.muldjord.com

    #22

    Killerring
    Bruger
    1.603 indlæg
    Offline

    Jeg har ikke rigtig prøvet VR, men ud fra hvad jeg har hørt tror jeg ikke umiddelbart det er noget jeg vil bruge penge og tid på.

    Til det andet tema i tråden tror jeg efterhånden jeg er nået punktet hvor jeg ikke rigtig bliver revet med af nye spil. Jeg søger tilbage til gamle spil for at gentage de oplevelser jeg havde med spillet første gang, men ender med at blive halvskuffet da det er nostalgi mere end noget andet. Dota2 og CS:GO bliver stadig spillet, men ikke så længe ad gangen som før. Sådan er livet

    Swiggety swooty, getting to dat booty.

    #23

    -SANTA-Julemanden
    Bruger
    7.392 indlæg
    Offline

    Jeg nyder de assymetriske spil sammen med de andre i stuen på PSVR, og så selvfølgelig vilde titler som Reaident Evil.

    #18
    Jeg har ikke kalibreret min siden jeg fik den – er det nødvendigt i din stue? Det eneste jeg bruger er at resette kameraet engang imellem ved at holte ctrl knappen nede på controlleren.

    BetWizer.com - Sports-betting made easy

    #24

    woet
    Bruger
    309 indlæg
    Offline

    #23 Jeg har ikke selve headsettet og kameraet stående fremme hele tiden da det roder for meget, så skal lige sættes til og tilpasses.
    I min stue virker det heller ikke optimalt hvis jeg sidder for langt tilbage i sofaen, så plejer tage en stol frem lidt tættere på.
    Jeg plejer kun at kalibrere det efter at det har været pakket sammen i lidt tid.

    Har du det stående fremme hele tiden ? Jeg kan ikke lige finde den gode løsning på dette problem pt.

    #25

    ZcooX
    Bruger
    3.487 indlæg
    Offline

    Jeg har lånt et PSVR headset her i weekenden og fik det til at spille sammen med min PC via et lille program (Trinus) og spillede Elite Dangerous … Jeg har ikke lavet andet end at søge efter en billig HTC vive siden … Jeg er hooked!.

    Jeg er med på at det er en ‘solo’ oplevelse i den forstand, at man er totalt omskåret fra afverdenen … Men med HTC viven får man det der lækre lille kamera i fronten, så man stadigvæk kan orientere sig om sine omgivelser, mens man spiller …

    Jeg tror kun det bliver federe og bedre – og alt efter hvilke titler man kaster sig over, så har jeg en formodning om, at hvis immersion er ens drug-of-choice når det kommer til gaming – så er der ingen vej udenom VR.
    Jeg er i hvert fald stadigvæk HELT på.

    We are strong when we are many, here we share every penny. Time is lazy and unyielding. Come and see the Zirkus

    #26

    Knuspar
    Bruger
    6.426 indlæg
    Offline

    Kommer lige listende 14 dage ind og “necroer” denne tråd.

    Jeg har selv prøvet VR i begrænset omfang. Sidst jeg prøvede det vcar til et LAN hvor en gut havde en fin maskine med som havde HTC Vive VR googles og nogle fede 7.1 something hørebøffer.

    Først spillede vi lidt fruit ninja, osv – det var sku meget sjovt at se hvordan de reagerede ret hurtigt de her håndtag man styrede med og vi fik også spillet noget Serious Sam VR ting – det var også utrolig underholdende

    Men …. da vi koblede et gansek almindeligt forcefeedback rat med pedaler til maskinen og jeg pludselig sad i en BMW M3 og kørte rundt på “det grønne helvede” (Nuernberg ringen) amen FUCK jeg var da solgt .. jeg måtte dog pænt lade andre komme til så de kunne prøve. Jeg glædede mig dog som en lille dreng til de ville give op senere på natten og da de fleste listede i seng omkring 4 tide ( alt for mange fadøl og hygge man med folk som er 35+ SÅ havde jeg skidtet for mig selv .. og da de sover længe sådan nogle fadøls berusede mennesker fik jeg en del timer for mig selv .. og jeg lavede intet andet end at bare køre køre og køre…

    Hvis jeg ikke – som Craskmand – havde en familie jeg også skulle forsørge var gadget budgettet for længst vokset og spenderet på sådan et sæt .. for kæft DET var fedt.

    Ellers deler jeg egentlig OPs holdning til nyere spil – der er så lidt innovation at hver gang man starter et spil så tager det 4-5 minutter førend man sidder med fornemmelsen af “Hey, jeg har prøvet det her før…” så der er virkelig få spil som jeg “gider” bruge tid på. Det seneste halve år har jeg sådan set kun spillet Uncharted 4 på PS4, Rocket Leauge på PC og så lige sniffet lidt til Fifa 17 på PS4 også ..

    Som #25 ville jeg også gerne investere for Elite gad jeg også rigtig gerne prøve med VR …

    Knuspar.dk - Steam Profil

    #27

    Phonetic
    Bruger
    23.579 indlæg
    Offline

    Warren Spector har også bidraget med VR ranting på GDC her i går:

    http://www.polygon.com/2017/3/2/14798096/deus-ex-warren-spector-vr-virtual-reality-dumb-down-games

    Daily Rush Head Honcho

    #28

    ElSenator
    Bruger
    8.152 indlæg
    Offline

    #26, Jeps, det er initielt rigtig fedt og en cool “Wow!” oplevelse. Det er først senere man begynder at se ridserne i lakken. Lav opløsning, problemer med tracking når man vender sig om, restriktive locomotion implementationer, mangel på gamle spil med VR support og mangel på sjove oplevelser i det hele taget. Der er ALT for mange shooting gallery spil ude.

    Jeg følger med på sidelinien i håb om at udviklerne opper sig. Nu er prisen på Rift jo faldet, så nu giver det næsten ikke mening at sælge den længere…

    http://www.muldjord.com

    #29

    space-fractal
    Bruger
    230 indlæg
    Offline

    Robo Recall er teknisk set også en gallery shooter, men de har gjort meget udaf det og er sjovt, dog bedst med kortere sessions. Men sådan skal et arkade spil nok også være.

    Man kan desværre ikke bare lave VR support til gamle spil, da kontrollen og oplevelse er meget forskellige med tastatur/mus og VR kontrollen med hovedet og Touch. Der er ret så stort forskel, så det skal helst designes fra grunden.

    SuperHot f.eks. har de måtte designe baner helt om og tilpasset til VR, og det er godt et godt resultat ud af det.

    Altså hvis man gerne vil sælge spillet ud til flest muligt, så ER teleport nok det bedste løsning, da langt fra alle kan bruge locomotion, eller kan bruge det begrænset uden at blive motion sickness. Dette selvom ikke kan kan lide det. Det bedste ville klart være at man gav begge muligheder, hvis spillet er designet til det.

    Så det giver nogen begræsninger i nogen genrer…..

    #30

    ElSenator
    Bruger
    8.152 indlæg
    Offline

    #29, Jeg er ikke enig i at det er svært at lave VR support i gamle spil. Det er gjort i Half-Life 2 og Alien: Isolation. Derudover har jeg selv prøvet det i Quake via Quakespasm motoren. Og det er nok Half-Life 2 og Quake der har været mine fedeste VR oplevelser indtil videre. Men det er som om udviklerne ikke har interessen for det. Det fungerer ellers rigtig godt med en mouse dead zone og så ellers bare normale fps controls. Bare det at være i spilverdenen giver et kæmpe boost til de gamle spil.

    Klart, det kræver mere end en kort recompile med head tracking. Men det er under alle omstændigheder nemmere end at lave store AAA spil fra bunden.

    http://www.muldjord.com

Viser 15 kommentarer - 16 til 30 (af 36 i alt)
  • Du skal være logget ind for at kommentere på dette indlæg.