torsdag, august 6, 2020

VR advarsel til nye!

Daily Rush Debat Platform VR / AR VR advarsel til nye!

  • Forfatter
    Emne
  • #0

    wOOOOt
    Bruger
    1.212 indlæg
    Offline

    VR vinder frem, og flere og flere overvejer VR.
    VR er 100% en oplevelse jeg vil anbefale!
    Men VR er ikke for alle, og der er forskel på VR.
    Så derfor denne “advarsel”

    Da Half Life Alyx kom, blev VR forbruget på Steam fordoblet. Tusinder nye hoppede på VR bølgen, og Alyx er helt klart spillet alle kan være med til, medmindre man er mørkeræd hehe.

    Men til oktober kommer Star Wars Squadrons, som igen er en ny AAA titel, fuldt udviklet til både VR og pandekage PC. – Og igen vil tusinder der har været VR interesserede nu hoppe på VR, fordi der kommer endnu en stor titel. Det er skønt, og snart kommer et VR medal of honorspil også, og udviklingen vil stige eksponentielt snart.

    ADVARSEL.
    Specielt dem som tænker “Jeg skal ha VR til Star Wars Squadron”
    VR er ikke for alle. 5% af jer vil være meget udsat for VR-Motion sickness.
    10% vil ikke ha glæde af VR i mere end 20 min ad gangen, og må holde sig væk fra spil med ingame movement .
    – Så mit budskab med denne post er: PRØV ALTID VR HOS VENNER FØR I KØBER!
    Det vil være så fucking dumt at købe VR fordi nu kommer Star WArs Squadron, og så går der 2 minutter, og så kaster du op i masken.

    VR spil er meget forskellige.
    Nogen har meget lidt bevægelse, så dem kan alle spille.
    Andre har bevægelse, men hvor man kan teleporte, så de giver heller ikke problemer.
    Mange VR spil er som CS og Half Life, med bevægelse, hvor du kan vælge normal motion og styre med joystick på din controller. Det er her folk får problemer, og mit bud er at over 50% kan ikke tåle den normale motion. Ikke i starten. Det er noget man kan vænne sig til!
    Star Wars Squadrons ligner et VR spil, som muligvis vil være udfordrende med motionsickness. De har med garanti lavet løsninger for at minimere det.

    Så bare pas på, at du ikke køber VR pga. et nyt fedt spil, og aldrig har prøvet VR før. For 5-10% af jer får en dårlig oplevelse. Det er noget man altid bør prøve først.
    Find en ven med VR, hvor man kan teste sine “VR-Ben”, om du kan spille uden at blive svimmel. Og jeg gentager, det har intet at gøre med om du er vant til at spille PC spil, eller om du plejer at blive køre eller søsyg. VR syge kan trigger for folk som ellers aldrig har problemer med balancen.

    VR er fedt – men prøv det før du køber!

Viser 14 kommentarer - 1 til 14 (af 14 i alt)
  • Forfatter
    Kommentarer
  • #1

    Chrism
    Moderator
    6.000 indlæg
    Offline

    Well spoken – virkelig godt råd til de nysgerrige!

    Jeg er normalt virkelig søstærk og oplever aldrig køresyge, men især titler med bevægelse, har jeg en tendens til at holde mig fra, fordi min mave simpelthen lige må vende sig en gang eller to.

    F.eks. RIGS: Mechanized Combat League nåede jeg at spille i ca. 15 minutter, og så måtte jeg flå mit headset af og ligge på sofaen i ca. 45 minutter, mens jeg prøvede at få orienteringen igen. Det var sgu ulækkert!

    Tillid er godt, kontrol er bedre, razzia er bedst!

    #2

    knekker
    Bruger
    1.732 indlæg
    Offline

    #1 Spørgsmålet er så om hvis #0 har ret og at man måske kan vænne sin hjerne og krop til VR med tiden, så man ikke længere bliver søsyg?
    Jeg prøvede selv VR hos en kollega hvor man var i en stor tivoli vinkinge båd gynge, der svingede 180 grader, der blev jeg også lettere søsyg.

    #3

    wOOOOt
    Bruger
    1.212 indlæg
    Offline

    #1 Tak

    Jeg døjer selv med at blive søsyg og køresyg.
    Og til dem som aldrig har prøvet det, hvis man ikke kan stå af med det samme, eks., når man sejler, så får man det virkelig dårligt

    Motion VR syge, er samme “dårligdom” men bare omvendt.
    Med køre/søsyge, der bevæger din krop sig, ude af sync. med hvad din balance nerve opfatter. I VR er det omvendt, der står kroppen stille, mens synet fortæller balancen at du bevæger dig. Det der så sker er at når din balance, syn og bevægelse ikke passer sammen, så siger hjernen “du er blevet forgiftet – det skal ud af systemet”.

    Når man oplever at blive svimmel i VR, så er det vigtigt at man stopper lige med det samme, for det bliver kun værre. Man skal ikke tro, at man bare lige skal ha det overstået, for så kaster du op og er nedlagt i en time efter.
    Så mærker man noget, tag en pause, frisk luft, drik koldt vand, måske noget ingefær juice siger folk hjælper. Og så prøv igen.
    Prøv at spille med åben altandør/vindue, så du får frisk luft undervejs.

    Man kan træne sig op til at komme af med VR syge – relativt, alt efter hvor modtagelig man var fra start. Er man som de fleste, så kan man tåle en masse VR uden problemer, men der er altid nogle spil der trigger det lidt. Her kan man træne det væk efter mange forsøg, pauser og så forsøg igen. Man bør kunne tåle længere og længere perioder.
    Men har du spil, som får det til at vende sig på 2 min. så tror jeg godt du kan opgive det spil.

    Nu skal det ikke lyde som en skræmme historie.
    De fleste kan godt tåle en hel masse VR.
    Jeg har haft 40+ gæster til at prøve VR. De fleste har ingen problemer.

    Jeg vil sige at det er VR Google Earth som sorterer fårene fra bukkene.
    I google earth kan du flyve rundt på jorden som Superman.
    Ud af mine 40 gæster, der var måske 5, som gav op efter 2 min.
    10 kunne kun GE i 5-10 min, så var de stadig ok, men trængte til pause.
    10 kunne GE i 20+ min, men så kunne de godt mærke det var tid til pause.
    Resten kunne GE uden problemer i 20+ min.

    Kan man GE i 10 min uden problemer, så vil man kunne spille 90% af alle VR spil i 30 min+ uden problemer. Måske skal man teleporte i stedet for at bruge alm. motion control. Men teleport fungerer fint i de fleste spil som eks. Alyx.

    #4

    Festival_H
    Bruger
    4.519 indlæg
    Offline

    #2 Nogle kan og nogle kan nok ikke, men under alle omstændigheder er det en rigtig god ide i det mindste at prøve en HMD inden man smider de store penge for et sæt.

    Jeg er pisse glad for min Rift S, men blir alligevel søsyg af for meget bevægelse. Sjovt nok er der nada når jeg dogfighter i Elite. Planetær eksploration får mig dog også til at kaste op. Jeg hopper over på pandekagen hvis jeg skal køre rundt på planeter.

    Og husk nu: densutterjoikksigselv.dk

    #5

    wOOOOt
    Bruger
    1.212 indlæg
    Offline

    #2
    Der er rigtig mange på specielt youtube og reddit, som deler erfaringer med hvordan man overvinder sin VR motion sickness.
    Alle siger at det sker langsomt og gradvist.

    Jeg vil påstå at ikke alle kan overvinde det. Men jeg tror alle vil kunne forbedre deres tolerance for VR. Måske kan man forbedre sin tolerance med X%, alt efter hvad du kan tåle fra start af.

    Det man bare skal huske, det er at alle VR spil har forskellige grad af påvirkning på balancen. Der er masser af spil som stort set intet påvirker.
    Mange spil med motion i VR, som Alyx har så 2 typiske locomotion løsninger.
    Normal locomotion, hvor du bevæger dig når du trykker på joysticket. Og så teleport, hvor du blinker hen til der hvor du peger.
    Et forsigtigt gæt fra min side, er at kun 50% ville kunne tåle normal motion i Alyx, men hvis de bruger teleport, så kan 90% spille det uden problemer.
    Og når man så prøver det, og måske kan tåle 25 minutter med normal motion, så kan du træne det op, og vænne dig til 30, 35 og 40+ hen over nogle sessions.
    Og så er der dem, som bare kører 3 timer uden problemer.

    Selv kører jeg 1 time i Alyx, så har jeg det stadig fint, men er træt i hovedet, og sveder som en gris, da jeg er i dårlig form, og VR bare er mere intenst.

    #6

    Elocon
    Bruger
    1.978 indlæg
    Offline

    Elgiganten har vidst 30 dages fuld returret, så hvis produktet ikke lever op til dine forventninger, kan du få dine penge igen.

    Det gjorde jeg med HTC VIVE.

    Så nej du behøver ikke at prøve det hos venner først

    For at blive gammel og klog, bliver man nød til at ha været ung og dum

    #7

    Spoock
    Bruger
    1.478 indlæg
    Offline

    Jeg kan fuldt ud tilslutte mig det. Jeg købte et sæt, da jeg arvede nogle penge og tænkte – så skal det prøves.

    Jeg har nok brugt det sammenlagt 10 timer. Ja, der var ikke samme udvalg af spil osv. på det tidspunkt, men det var/er også lidt omstændigt at finde det frem. (dette kan være forbedret).

    #8

    gumshot
    Bruger
    477 indlæg
    Offline

    #0 Kaster op i masken? Hvilke briller sidder så langt nede
    HTC Vive sidder kun på øjne og jo, så kan du have en mic foran dig

    Alt du skal vide - 4 8 15 16 23 42

    #9

    CrackMaND
    Bruger
    1.049 indlæg
    Offline

    Havde prøvet VR ala Oculus Quest som forlystelse i Las Vegas. Fri bevægelse i 100m2 rum. Ingen problemer der. Havde ikke prøvet PCVR, men måtte bare eje et da HL: Alyx blev annonceret. Som nævnt i den tråd kom det så først igår (pga Corona leveringsforsinkelser), og blev overrasket over at jeg straks blev dårlig over continouous movement. Heldigvis fungerer blink movement meget bedre end jeg forestillede mig og uden at blive syg. Nappede 90 min første aften, men så blev øjne og hoved også træt. Vil dog prøve at se om jeg kan vende mig til continouous movement over tid.

    Er der iøvrigt nogen som har prøvet det rumspillet Lone Echo med zero gravity? Ser fedt ud, men tænker det også kan fucke med din hjerne.

    May the source be with you

    • Denne kommentar blev ændret for 1 måned siden af  CrackMaND.
    #10

    Tjaz
    Bruger
    3.909 indlæg
    Offline

    Jeg tror også at dårlig optimering er medvirkende til meget VR motion sickness.
    Der tages mange tåbelige optimerings valg for at få spillene til at køre bedre.
    Lav field of view er et godt eksempel, hvor der kan “spares” mange fps. Men det er nettop en stor faktor til at mange oplever motion sickness også uden VR.

    #11

    wOOOOt
    Bruger
    1.212 indlæg
    Offline

    #10 – Helt sikkert, lav framerate, og spillets optimering spiller alt sammen ind på VR sickness. Personligt tror jeg også det bliver bedre med større FOV.

    #9 – Mener du Lone Echo? – super spil, har ikke haft VR Motion problemer, du roterer ikke på Z aksen, så hovedet er op og benene er nede. Det er ikke værre end Alyx.

    #8 – Sorry lol, bare en gammel talemåde

    #6 Tak, cool tip!

    #12

    space-fractal
    Bruger
    231 indlæg
    Offline

    Star Wars Squadrons understøtter iøvrigt ikke de motion controllers dog. Men nu er det et “fly” spil, så det skal bedst betjene med et god gammel dags joystick alligevel. Ligesom med bilspil.

    Spillet her er bestemt ikke til nybegyndere, så kan godt forstå advarsel her. Half-Life: Alyx er meget mere til nybegynder end Starwars spillet. Det er dog fedt at VR muligheden ER der, men dog ikke påkrævet. Jeg vil gætte på at spillet iøvrigt ville få et “Intens” komfort rating.

    Jeg fik aldrig gennemført Lone Echo, men det er dog ikke spillet skyld eller svimmelhed eller dårligt spil eller det slags. Det er intet greel i det spil, pga det måde locomotion fungere og det måde du udførere det med dine kontroller. Det virker faktisk overraskende godt. Spillet har fået en Moderate Komfort rating.

    • Denne kommentar blev ændret for 4 uger, 1 dag siden af  space-fractal.
    • Denne kommentar blev ændret for 4 uger, 1 dag siden af  space-fractal.
    #13

    Shodo
    Bruger
    156 indlæg
    Offline

    Jeg gjorde så lige præcis det du advare imod. Jeg købt Index med controllers og det hele.

    Spillede Half Life i 20 min før jeg fik det lidt dårligt, spillede så 10 min til og fik det rigtig ringe.

    Fandt dog hurtigt ud af at for mig er tricket at lukke øjnene ligeså snart jeg føler det mindste også tage en dyb indånding og åbne øjne langsomt igen. Det har Indtilvidere løst problemet for mig.

    Jeg har nu gennemført HL og nu igang med Bone Works som er endnu mere kvalme fremkaldende. Jeg kan spille er par timer nu uden enligt at få det dårligt. Men efter et par timer bliver jeg træt i øjnene.

    #14

    Festival_H
    Bruger
    4.519 indlæg
    Offline

    #6 Det kan man gøre ja, men det er da langt nemmere at prøve det hos en bekendt for at se om det overhovedet er noget man gider. Det kræver så at man har en bekendt der har et set og som er villig til at få besøg.

    Jeg er ret vild med at Rift S nemt kan fragtes med ud. Jeg skal bare have masken og min laptop med. Ikke noget med at hive base stations ned. Den har inside-out tracking. Så hvis nogle vakler mellem Rift S og andre med Base Stations så er det altså 100% nemmere at sætte Rift S op og det er meget mere portabelt. Jeg oplever aldrig at tracking falder ud. Det er altid spot on.

    Og husk nu: densutterjoikksigselv.dk

Viser 14 kommentarer - 1 til 14 (af 14 i alt)
  • Du skal være logget ind for at kommentere på dette indlæg.