velfærdssamfundet..
Daily Rush › Debat › Off-topic › velfærdssamfundet..
- Dette indlæg indeholder 50 kommentarer, har 20 deltagere og blev senest opdateret af
anders-cold for 4 år, 8 måneder siden.
-
ForfatterEmne
-
12/05/2016 kl. 06:57 #0
http://www.avisen.dk/sf-vil-livsfarlige-arbejdsproevninger-til-livs-polit_385976.aspx
nogle andre end mig som sidder og tænker.. w.t.f?!
så i danmark er vi åbenbart begyndt at slå folk ihjel som ikke har nogen arbejdsevne.. syntes efterhånden at de her nyheder er begyndt at dukke frem på forsiderne meget ofte efterhånden og tænkte at jeg ville dele dem til debat…
-
ForfatterEmne
-
ForfatterKommentarer
-
12/05/2016 kl. 07:03 #112/05/2016 kl. 07:12 #2
Anonym 11.724 indlægOffline#1 haha
12/05/2016 kl. 08:11 #3jEG sYNeS aT vI BaRE sKUlLe lEGe HeLE dAGen oG uNDgÅ ArBEjDE nOgENsINdE!!!!!
sÅ HvIS jEG iNGeN boLLeR FåR lAvER jEg BaLlADE oG SLåR miG sELv iHjEL tIL JeG dØR!
Du kan ikke kommentere på dette indlæg.
12/05/2016 kl. 09:22 #4Nogen har misforstået et eller andet.
Un dos tres Maria!
12/05/2016 kl. 09:22 #5Jeg har en kollega, hvis kone med ødelagt ryg med jævne mellemrum bliver sent i jobprøvning hvor hun holder en ½-1 dag, hvorefter hun så ligger i sengen/sofaen i et par uger med smerter.
Kommunerne vil for alt i verden ikke give førtidspension.
12/05/2016 kl. 09:32 #6avisen.dk er lige så “seriøs” som denkorteavis.dk. Den ansvarshavende redaktør Lise Bondesen var jo Qvortrups lakaj, der står anklaget i S&H sagen, og måtte sige op fra “flash” redaktionen… FLASH, som i rådyrket sladder, hos EB. Der skal man alligevel være et rimelig stort kvaj for at få lov til at smutte. Bare se Miki Mistrati og Michael Qureshi.
Jeg stoler mere på rokokoposten.dk
.....sagde jeg!
12/05/2016 kl. 10:07 #7#6: Det er sagen uvedkommende.
Det er, uanset din lede overfor et bestemt medie fuldstændigt faktuelt, at siden reformen af førtidspensionslovgivningen er 65 personer døde, mens de var i arbejdsprøvning, og at der i fleksjob-cirkuset kun er blevet skabt hvad der svarer til sølle 130 fuldtidsstillinger gennem ressourceforløb og arbejdsprøvninger, hvilket har kostet samfundet 680 millioner (!) kroner.
Det ville, uanset hvordan du vender og drejer det, have været både billigere og bedre for både mennesker og samfund at have tildelt førtidspensioner til disse individer. Jobcentersystemet er på mange ledder og kanter så syg en konstruktion, at den hører hjemme i en Franz Kafka-roman.
#3: Flot stråmand, manse.
Kill the headlights and put it in neutral!
12/05/2016 kl. 10:26 #8Det er fordi velfærdssamfundet er i forfald, og har været det i en del år efterhånden. Vores samfund skal komplet reformeres, og det bliver det også – det er bare et spørgsmål om tid. Vores samfundsindretning passer ikke til den tid vi befinder os i. Når folk siger vi har et velfungerende velfærdssamfund, så har vi et velfærdssamfund på overfladen. Men under overfladen så er det ved at krakelere…
Disse betragtninger er baseret på, at jeg har en pædagog uddannelse, og er i gang med en sundhedsfaglig uddannelse. Jeg ser det hverdag…
12/05/2016 kl. 10:58 #9Det her har altid vaeret et af de politiske emner, hvor jeg ikke aner, hvilket ben jeg skal staa paa. Hele problemstillingen er bare lort med lort paa, og jeg taenker derfor oftest, at jeg ikke gider at spilde krudt paa at interessere mig for det.
Historier som den i #0 er groteske, og det er jo aabenlyst vanvittigt, hvor mange ressourcer der spildes paa enkeltindivider, som enhver kan se aldrig kommer i fast arbejde.
Men samtidig har jeg ingen ide om, hvilke krav vi saa rent faktisk boer stille til disse mennesker. Hvor meget skal vi tvinge dem til? Og hvor svage skal de vaere, foer vi lader vaere?
Hvad hvis der ingen krav var? Ville vi saa faa en uoverskuelig maengde (som sagtens kunne arbejde) paa foertidspension? og en medfoelgende udgift, som er endnu hoejere end den vi bruger paa at jage rundt og overvaage samfundets svageste? Eller er de, der oensker at komme paa foertidspension alle eller naesten alle rent faktisk ude af stand til at arbejde?
Jeg har ingen gode svar paa noget af ovenstaaende.
12/05/2016 kl. 10:58 #10Overgangen fra fra socialstat til minimalstat er uundgåeligt.
eller som nogle også ønsker det, fra velfærdsstaten til konkurrencestaten.
He who controls the Spice, controls the universe!
12/05/2016 kl. 11:06 #11#7 hvis det er filosofien, så skal alle der piver jo bare hives ud på samfundets sidelinje, hvor de kan leve af den private sektors almisser.
Jeg er slet ikke uenig i, at kompetenceniveauet i sagsvurderinger og jobmatch virker i bedste fald til at være ilde, men det er måske der problemet ligger istedet. Det handler mere om at få en sag væk fra sit bord, fremfor at udføre en sag kompetent og med øje for individet.
Og ja, man vil altid kunne finde eksempler, hvor man siger – det er jo tåbeligt at de skal afsted. Men kan vi ikke blive enige om, at offermentaliteten i Danmark er udpræget, og folk ret hurtigt læner sig tilbage og siger “sørg for mig… jeg kan ikke selv, og det er samfundets skyld”? Derfor står vi måske også i dag, hvor systemet forholder sig meget skeptisk til hvad folk siger? Læger lyver jo gerne for at lave en lægeerklæring. Mange gør hvad som helst inden for socialt bedrageri, for at få størst mulig andel i den sociale kage, uden tanke for, at dem der så virkelig har behov, er dem der betaler prisen.
Det vi ser nu, er bare en velfærdsdødsspiral, hvor dem der burde og kan, er ved at blive lidt trætte af at se, dem der ikke gider eller vil bliver ved at trække på fælleskassen, og undergraver modellen som den var tiltænkt.
.....sagde jeg!
12/05/2016 kl. 11:24 #12#11: Jeg er ekstremt stærkt uenig i, at offermentaliteten skulle være særligt stor i Danmark. Primært ser jeg problemet hos folk, der forholdsvist LIGE er røget ud af et job, har måske opbrugt deres dagpenge og er måske på vej på kontanthjælp. Der er en særlig grad af forkælet offermentalitet blandt denne gruppe, som burde prise sig lykkelig over, at vi har et sikkerhedsnet til dem, spænde livremmen ind og finde sig et arbejde.
Diskussionen her handler ikke om dem, men om folk, der ofte har været i kontanthjælpssystemet længe, og som vitterligt, og oftest bekræftet af flere lægefaglige instanser, uafhængigt af hinanden, er erklæret så skidesyge, at de ikke kan passe et arbejde, men alligevel bliver pryglet ud i ressourceforløb. Det er BESTEMT ikke denne gruppe, der undergraver fælleskassen. Men det undergraver i dén grad fælleskassen, at man fra offentligt hold spenderer 680 millioner kroner på at oprette, hvad der svarer til 130 fuldtidsstillinger. Det er en fuldstændigt eksorbitant udgift, som beviser, at Jobcentersystemet primært er til for sig selv. Samfundsøkonomisk såvel som set med rene, borgerligt økonomiske briller er det hul i hovedet.
Kill the headlights and put it in neutral!
12/05/2016 kl. 11:53 #13Situationen i de her sagsforløb er til grin. Det eneste formål med reformen har været, at give kommunerne værktøjer hvorved de kan parkere mennesker på en lav indkomst, og samtidig foretage en minimal sagsbehandling i 2+ år, som disse “kompetenceudviklings-forløb” ofte tager som minimum, men altså kan ske i op til 5 år.
Jeg har heldigvis med flere lægers vurderinger m.m., samt alm. sund fornuft skaffet 6 mennesker enten fleksjob eller førtidspension. Rokokoposten er desværre ikke så langt fra virkeligheden som man umiddelbart skulle tro.
“Rikke” sagen bliver afgørende for hvorledes de her Rehabiliteringsteams kan opføre sig i fremtiden, og hvorvidt parametrene i vurderingen af, om det er åbenlyst formålsløst at arbejdsprøve, skal fortolkes.
http://www.denoffentlige.dk/ankestyrelsen-anker-dom-der-kan-bane-vej-lettere-foertidspension
http://www.avisen.dk/overlaege-jeg-bliver-vred-naar-jobcentrene-ikke-lytt_354602.aspx
Personligt håber jeg, at Ankestyrelsen ligeledes taber i Landsretten.
"In Hoc Signo Vinces" - "What was, What is, Will be once again" - Praise be to your glory, and from your decline a lesson should be learned. ZeroCool: "Jeg skal ikke gøre mig til dommer på andres færden".
12/05/2016 kl. 11:55 #14#12 Enig meget langt hen ad vejen. Jeg mener bare ikke løsningen er, at man skal afvikle jobcentrene. Det skal omtænkes fuldstændigt, så kompetencerne og evnerne til at lave de mest samfundsgavnlige løsninger for både fællesskab og individ, bliver det essentielle.
Det er sjældent man hører om folk der har været i kontakt med det offentlige, ligefrem skamroser systemet.
.....sagde jeg!
12/05/2016 kl. 12:47 #15
Anonym 11.724 indlægOfflineVi er et velfærdssamfund…
Gimi Levakovic er beviset
jeg grinte lidt efter dommen i dag hvor de så udtaler “NU SKAL VI INTEGRERES!”
Nårja, de har ikke boet her i 35+ år?
-
ForfatterKommentarer
- Du skal være logget ind for at kommentere på dette indlæg.
























