lørdag, januar 18, 2020

Valg 2019!

Daily Rush Debat Politik Valg 2019!

Viser 15 kommentarer - 181 til 195 (af 206 i alt)
  • Forfatter
    Kommentarer

-SANTA-Julemanden
    Bruger
    7.386 indlæg

Jeg er sådan set enig – men jeg stemmer ikke blåt denne gang fordi:

1. Helt fundamentalt mener jeg ikke vi skal give skattelettelser i toppen. Hvis de skal gives, så skal de gives i bunden hvor det virkelig batter (folk har større incitament for at arbejde, de forbruger mere og økonomien får et boost). Jeg betaler selv topskat, og det gør jeg med glæde.

2. Jeg kan simpelthen ikke se mig selv i den udlændingepolitik der er blevet og vil blive ført af blå blok. Jeg synes den er tragisk, torskedum og kortsigtet. Vi kan få så meget mere ud af at betragte udlændinge som ressourcer og investering og så satse benhårdt på integration og udvikling. Jeg er enig i at kriminelle udlændinge skal ud i så stort omfang det kan lade sig gøre, og dér synes jeg vi er på et fint niveau idag efter 4 års med VKO.

3. Principielt mener jeg det er uansvarligt at financiere velfærd med omprioriteringsbidraget som Liberal Alliance lægger hele deres financieringsgrundlag på. Det må være definitionen på at sælge skinde før bjørnen er skudt. Der bliver løbet rigtigt hurtigt rundt omkring i det offentlige, og det virker simpelthen ikke at topstyre en effektivitetsfaktor med bred kam over en sektor på 700.000 personer. At VKO de sidste år tilmed har skåret i uddannelse er torskedumt og meget kortsigtet. Løkke, Pape og Samuelsen vil gerne slå sig op på at det er økonomi som er deres stærke side, men jeg er ikke imponeret over de sidste 4 år i en højkonjuktur, tværtimod.

Det ender sgu nok med en Radikal stemme herfra, men den endelige beslutning tages i valglokalet i morgen…

BetWizer.com - Sports-betting made easy

GrillBiller
    Bruger
    2.671 indlæg

->#181
    ang. punkt 2.
    https://www.venstre.dk/politik/et-trygt-danmark-i-et-staerkt-europa/udfordring-2-bedre-styr-paa-migrationen

”Vi griner meget sammen, men vi er også meget forskellige. Nogle gange bliver Bubber altså 12 år – det er charmerende, men også lidt anstrengende to måneder i træk.” B.S. Christiansen

Zanmato
    Bruger
    849 indlæg

#179 Har du mødt mange som Robert? Eller er det bare noget du forestiller dig? Som sagt har jeg i 35 år aldrig mødt nogle der ikke vil arbejde og være en del af samfundet. Og hvordan dælen får man 30.000 om måneden for at gå hjemme. Spørger da jeg selv er ledig på 20ende måned efter godt 300 jobansøgninger og 6 års uddannelse. Ville til enhver tid skifte jobcenterhelvedet ud med et job.

Kasper Kål
    Bruger
    3.105 indlæg

#179: Jeg garanterer dig at ingen, eller hvert fald ekstremt få, ikke vil bytte det helvede man bliver udsat for som kontanthjælpsmodtager med et arbejde. Skrønen om at det ikke kan betale sig at arbejde er noget af det mest fucked ved vores samfund i dag. Ikke mindst fordi det så åbenlyst er løgn.

Og 30k, hvor i al verden får du det tal fra? Man får udbetalt noget i retning af 8k som kontanthjælpsmodtager.

The Profile Formerly Known As kring17a

-SANTA-Julemanden
    Bruger
    7.386 indlæg

Det klinger bare ekstremt hult efter fire års massiv inkompetence og Inger Støjberg’s symbolpolitik…. Det er fire ugers valgkamp i mine øjne ikke nok til at få mig til at glemme. Med andre ord, så er min tillid til Venstre på det område væk.

Lars Løkke’s desperate forsøg på at holde fast i taburetten de sidste dage gør det heller ikke bedre…

Gonutz
    Bruger
    65 indlæg

#181 kan godt forstå der er visse ting du er uenig med, det er jeg sådan set også. Men det betyder langt fra at det bliver bedre på modsat fløj. Bare se da vi havde en rød regering sidst, totalt lammet pga bred uenighed (og som blev styret af radikale Venstre)

1. Hellere skattelettelser I toppen (og lidt i bunden) end skattestigninger over det hele. Den arbejdende dansker bliver fattigere, mens dem på kontanthjælp bliver rigere, hvilket er en ekstrem skævvridning.

2. Desværre vil de fleste udlændinge ikke betragtes som ressourcer. Problemet er, at udlændinge fra andre vestlige lande har samme moral som os, mens bekvemmelighedsflygtninge fra Mellemøsten kun kommer herop for at få penge. Arbejdsløsheden er sindssyg høj mellem disse personer, og det skyldes delvist at virksomhederne ikke vil have dem, samt at de heller ikke gider at arbejde, så det er en dobbelt konflikt.
    Og folk der siger det ikke er bekvemmelighedsflygtninge – forklar mig, hvorfor de tilfældigvis rejser igennem adskillige fredfyldt lande, for tilfældigvis at lande i Danmark med den bedste velfærd for flygtninge?

3. Problemet er, at hver gang vi har haft en rød regering, så er der blevet brugt langt flere penge end der har været tilgængelige. Hvis begge fløje blev ved med at bruge penge der ikke er der, så ville Danmark være i et afsindigt dybt hul. De borgerlige plejer at bruge lang tid på at få gælden ned, og derfor er de blevet betegnet som at slagte velfærd o.l. Fordi de røde har brugt penge der ikke var der.

Jeg stemmer selv Nye Borgerlige, da jeg ikke ser et andet valg. Stemte førhen DF, men det har Thulesen Dahl så sandelig ødelagt så jeg sætter aldrig min stemme på deres parti igen.

#183 #184 ja jeg kender adskillige der ikke gider at arbejde. Jeg ved ikke om det er en udbredt ting i nordsjælland/København? Jeg kender folk der bevidst stemmer rødt fordi de ikke vil i arbejde, hvilket også giver mening. Kontanthjælpen vil de jo gerne have op til et velbetalt job, og blandt andet enhedslisten vil sørge for, at der absolut ikke skal holdes øje med arbejdsløse. Så det med at det er et helvede at være arbejdsløs – det ville det ikke være under en rød regering. Der vil du mere eller mindre blive efterladt til dig selv, og så kan du ellers hygge dig. Jeg ved det fordi jeg selv var arbejdsløs.

Og nå ja, så var det også rød regering der slagtede dagpengeordningen og halverede den. Hvilket betyder at vi gik fra 4 år til 2 år, hvilket var en enorm velfærdsslagtning for det arbejdende folk.

-SANTA-Julemanden
    Bruger
    7.386 indlæg

Jeg er bare ikke enig med dig. Ifht. den symbolpolitik på asylansøgere og den skræmmekampagne VKO har lagt for dagen den sidste tid har Zetland lavet en rigtig god analyse som viser at de stramninger der er lavet de sidste år ikke har haft nogen rigtig effekt på antallet af asylansøgere – det har kun gjort livet mere surt for de svageste, gjort det sværere at tage sin hustru med hjem til DK og gjort det næsten umuligt for erhvervslivet at skaffe den kompetente udenlandske arbejdskraft vores økonomiske vækst er benhårdt afhængig af. Du finder den her, og jeg synes det er interessant (neutral) læsning:
    https://www.zetland.dk/historie/sOZWYrN4-ae6XddK5-cba6e?utm_source=facebook&utm_medium=linkibio&utm_campaign=artikel&fbclid=IwAR3W22dC6pW3_9k7mO070m01Z1QvcDVpkZt3WDZfz0JheHvHGCI9G1z7CxY

Gonutz
    Bruger
    65 indlæg

Kender ikke Zetland, men vi får da færre asylansøgere end vi plejer.

http://uim.dk/nyheder/2018/2018-01/danmark-fik-i-2017-det-laveste-antal-asylansogere-i-ni-ar

-SANTA-Julemanden
    Bruger
    7.386 indlæg

Ja, det har bare ikke noget at gøre med de stramninger der er blevet lavet i Danmark.
    På samme måde vil en mere liberal udlændingepolitik efter al sansynlighed ikke resultere i flere der kommer hertil.

SturmW-Ghost
    Bruger
    12.147 indlæg

Så er der stemt, som alle bør gøre.

Endte med at stemme personligt, og det blev ikke på en af statsministerkandidaterne.

Hvis man ikke er tilfreds med en statsminister kan man jo give en personlig stemme på en man ved der kan påvirke den politik man gerne vil have frem.

Forhåbentlig er der 5 partier der kommer under spærregrænsen i dag, så der kan blive ført noget meningsfyldt politik igen, så vi ikke skal høre mere kattejammer om ultimative krav m.v.

"In Hoc Signo Vinces" - "What was, What is, Will be once again" - Praise be to your glory, and from your decline a lesson should be learned. ZeroCool: "Jeg skal ikke gøre mig til dommer på andres færden".

Gonutz
    Bruger
    65 indlæg

#189 der er jeg stærkt uenig. Penge tiltrækker dem, og det var derfor vi fik så mange under den røde regering. Men vi bliver ikke enige.

#190 problemet med personlige stemmer er, at hvis du stemmer personligt på fx en i venstre, og han hopper over til konservativ, så har du pludseligt stemt på et forkert parti.

SturmW-Ghost
    Bruger
    12.147 indlæg

Den chance må jeg jo så tage. Tror næppe ham her hopper til et andet parti 🙂

"In Hoc Signo Vinces" - "What was, What is, Will be once again" - Praise be to your glory, and from your decline a lesson should be learned. ZeroCool: "Jeg skal ikke gøre mig til dommer på andres færden".

Kolben
    Bruger
    18.606 indlæg

#191:
    Det argument kan jeg ikke få til at give mening. I sidste ende er alle stemmer personlige. De tilhører ikke partierne efter de er fordelt. Så hvis du stemmer på et parti hvorefter din stemme fordeles til en kandidat, der hopper til et andet parti, så er din stemme gået til det andet parti. Om du stemmer personligt eller på et parti gør kun en forskel i forhold til det indbyrdes forhold i partiet. Stemmer du på et parti bestemmer partiet så at sige bare hvilken kandidat du stemmer personligt på. Overskydende stemmer (også personlige) går til den højeste på listen uden taburet, indtil alle stemmer er fordel.

Derfor er det langt mere værd at stemme personligt. Så hjælper du din yndlingskandidat, og fordi du ved hvad vedkommende har som værdisæt, ved du også at det værdisæt er repræsenteret i det parti vedkommende hypotetisk set skulle hoppe til.

Det er ingen (!) ulemper ved en personlig stemme.

P=NP?

Belwas
    Bruger
    405 indlæg

#191 – antal asylansøgere/flygtninge vi får til Danmark er primært styret at 3 parametre:
    1. Hvor mange kriser i bestemte områder der giver anledning til at flygte
    2. Hvor mange flygtninge der kommer til EU, dels ud fra punkt 1, dels ud fra EUs ydre grænsekontrol
    3. Hvordan disse flygtninge fordeles indenfor EU, dels EU politisk og dels flygtningens valg for hvor de søger hen

Det er kun punkt 3 som regeringens politik har nogen som helst indvirkning på, og målestokken for den kan ikke være i antal flygtningen, da punkt 1 og 2 er laaaangt større faktorer – du kan se næsten total korrelation mellem flygtninge til EU og til DK. Bedste måde at vurdere det på er antal modtagere/borger rangeret mod de øvrige EU lande, og her HAR den borgerlige regering haft en effekt med sin politik. Antallet vi har modtaget vil med alt sandsynlighed været faldet næsten lige så markant under en rød regering, da faktorer 1 og 2 ovenstående havde været de samme uanset.

SturmW-Ghost
    Bruger
    12.147 indlæg

Så røg der måske 13 mandater til Mette. Enhedslisten ser ud til at ville modsætte sig s-regering, hvis ikke Mette vil love at man ikke vil udfordre konventionerne.

Lav nu bare den SV regering så vi kan få lidt ro og stabilitet, og få de radigale udenfor døren 🙂

Viser 15 kommentarer - 181 til 195 (af 206 i alt)
  • Du skal være logget ind for at kommentere på dette indlæg.