Upgrade af PC
Daily Rush › Debat › Hardware › Hardware › Upgrade af PC
- Dette indlæg indeholder 24 kommentarer, har 11 deltagere og blev senest opdateret af
Deadmeat for 5 år siden.
- ForfatterEmne
- 17/01/2015 kl. 13:10#0
Overvejer at gøre noget ved min gamle spand af en PC, primært da Battlefield: Hardline er på vej
Specs er
Intel core I5-2500@3,30GHz Sandy bridge
ASUS-P8H67-M
4GB DDR3 ram
AMD Radeon HD6950(er jeg 99,9% sikker på)Kan jeg nøjes med at udskifte grafikkortet? og evt. til hvilket?
På grafiksiden ligger budgettet på max 1.200,-Har jeg glemt eller udtrykt noget forkert foroven, så lad mig det lige vide, har ikke rodet med opgradering eller hardware i flere år
- ForfatterEmne
- ForfatterKommentarer
- 17/01/2015 kl. 13:53 #1
en i5 3570k
http://www.edbpriser.dk/processor/core-i5-i5-3570k-6-mb-intel-boxed-id-6705209.aspx
kun 1800,-
en køler, ved ik hvad du har 200-600
asus strix 2800,- +
http://www.edbpriser.dk/grafikkort/asus-strix-gtx970-dc2oc-4gd5-4-gb-id-8896635.aspx?q=asus+970ssd 500gb ? 1500,-
sikkert ikke de priser du ønsker men det er en anbefaling.
og upgrade til 8gb ram
du mangler at skrive, hvilke.Den første pc jeg havde var en 386sx med 8 mb ram som jeg gamede warcraft 1 på i dos 5.
17/01/2015 kl. 13:53 #2Du burde kunne spille det meste med et nyt gfxkort, men 1200kr får dig ikke super meget ekstra performance. Umiddelbart ville mit bedste bud der ligger i nærheden af din prisklasse være et amd 280 der starter på ~1400: http://www.edbpriser.dk/grafikkort/sapphire-radeon-r9-280-dual-x-with-boost-begraenset-indhold-3-gb-id-8227380.aspx
Med det kort og en overclocket i2500 er du rimelig godt sat til årets udgivelser.
17/01/2015 kl. 14:05 #3#1: Jeg må altså erklære mig meget uenig i dit forslag til opgradering af CPU! Du foreslår en 2 år gammel CPU model, der kun er ca. 15 % hurtigere end den han har.
Desuden: Det giver ingen mening for ham overhovedet at bruge pengene på ny CPU når han i forvejen har en i5 2500. Det er stadig en OK CPU til gaming, og de penge er LANGT bedre givet ud på et dyrere grafikkort – f.eks. netop et 970 som du selv foreslår.
Og nu tyder noget jo på at han ikke lige har et mega budget til upgrades – hvordan kommer du så frem til at han skal bruge 1500 kr på en 500 GB SSD, når hans primære ønske er at få bedre ydelse i Battlefield?
#0: Kan du være lidt mere specifik med dine forventninger til opgraderingen?
Hvor stor en forbedring af fps forventer du i spil?
Er du grafikluder og skal køre med alt i max indstillinger i 1920×1200 opløsning eller endnu højere – eller kan du nøjes med lavere opløsning og evt. enkelte indstillinger på high/medium?
Hvor lang tid forventer du at benytte det nye grafikkort?
Hvilke andre spil planlægger du evt. at spille fremover, end Hardline?
Du skriver at du ‘kun’ vil bruge 1200 kr på et nyt grafikkort. Det går jeg ud fra er med udgangspunkt i, at du har sat flere penge af til opgradering af f.eks. CPU. Hvad er dit samlede budget for opgraderingen?
"Whose kitty litter box did I just shit in?"
17/01/2015 kl. 14:09 #4#3 han må selv om han ønsker det eller ej, men den cpu passer til hans bundkort og kan oc.
Den første pc jeg havde var en 386sx med 8 mb ram som jeg gamede warcraft 1 på i dos 5.
17/01/2015 kl. 14:15 #5#4: Men målet må vel være mest ydelse for pengene i spil. Så kan det altså ikke betale sig at bruge 3000+ kr på CPU og SSD, hvis det betyder at der er færre penge at bruge på grafikkort.
Det er ikke et latterligt forsøg på at være nedladende, men en tør konstatering
"Whose kitty litter box did I just shit in?"
17/01/2015 kl. 14:17 #6#0: du kan i øvrigt selv undersøge, hvilke grafikkort, der giver dig mest ydelse for pengene + hvor stor forbedring du får i forskellige spil fra dit nuværende HD 6950 ved at kigge i OP i denne tråd:
https://www.dailyrush.dk/boards/372/topics/117299/
Giver i øvrigt gerne et par bud, hvis du lige svarer på spørgsmålene i #3.
Vil sige at der er en vis ‘risiko’ for at rådet bliver at du bør vente 1-2 måneder. Specielt hvis dit budget ikke rækker til at købe et GTX 970 kort (2500 kr), som udmærket foreslået af Tequilashot.
"Whose kitty litter box did I just shit in?"
17/01/2015 kl. 14:24 #7Jeg synes dog som en nummer 2 at 4gb ram er for lidt.
DM jeg ser dig ikke som nedladende.
Den første pc jeg havde var en 386sx med 8 mb ram som jeg gamede warcraft 1 på i dos 5.
17/01/2015 kl. 14:41 #8Må også tilslutte mig ikke at opgradere CPUen. Købte i sin tid en 2500k for at kunne overclocke den senere, men har aldrig fået brug for det. Spillene står stille på CPU fronten og det samme gør udviklingen i Intels CPU arkitektur efter Sandy bridge.
edit: desuden er H67 bundkortene bygget til ikke-K cpuerne og kan ikke overclocke, så 4# er ikke gældende.
8gb ram er et godt mål, men på den anden side er der også kun 1200kr til rådighed. Vil du ikke gå over det budget vil jeg foreslå enten at købe et godt grafikkort brugt (mindst 7970/r9 280 eller gtx 760) eller at vente en uges tid på at gtx 960 serien kommer på markedet og skubber priserne nedad i den lavere prisklasse.
http://videocardz.com/54329/nvidia-geforce-gtx-960-confirmed-specifications-and-launch-date
Generelt er 4gb ram mere og et dobbelt+ så hurtigt grafikkort det bedste at bruge pengene på.
17/01/2015 kl. 15:31 #9#8 det vidste jeg ikke angående dette bundkort.
Den første pc jeg havde var en 386sx med 8 mb ram som jeg gamede warcraft 1 på i dos 5.
17/01/2015 kl. 15:38 #10#8: Urnefar er enig RAM opgradering til 8 GB er en god ide.
Min helt personlige mening lige nu er, at man bør afholde sig fra at købe r9 280/280x lige nu, simpelt hen fordi der er spritnye kort på vej i samme pris/ydelses-klasse, forventligt indenfor 1-2 måneder. r9 280 giver mest ydelse for pengene i sin prisklasse (også mere end GTX 760, som det er en smule hurtigere end) – pt. ca 1400-1500 kr.
r9 280 kortene er bare bygget på over 3 år gammel teknik (HD 7950 essentielt) så der vil være flere opgraderede funktioner man simpelt hen gå glip af ved ikke at vente på de kommende ‘next gen’ kort (GTX 960/960Ti + r9 370/370x eller hvad de nu skal hedde).
"Whose kitty litter box did I just shit in?"
17/01/2015 kl. 16:25 #1110# Jeg er enig. Lægger bare langt større vægt på ydelse når der ikke er et større budget. Skulle OP vælge imellem r9 280/280x og r9 285 ville det være en mere oplagt diskussion.
Gad vide hvorfor AMD stadig ikke har givet lyd fra sig mht. 3xx kortene.
17/01/2015 kl. 16:33 #12#11 Man vil vel gerne sælge det man har på lager
17/01/2015 kl. 17:28 #13#11: Det er skam så godt som annonceret med 300 serie kortene og de skille begynde at ankomme indenfor et par måneder. Vi diskuterer det allerede på DR, så du kan finde mere info her :):
https://www.dailyrush.dk/boards/372/topics/119422/
"Whose kitty litter box did I just shit in?"
17/01/2015 kl. 21:07 #14#3 Enig. Jeg ville aldrig foreslå en CPU upgrade. Dog vil en RAM upgrade være noget nær nødvendig. 1500 kroner er dog for lidt at pumpe i et grafikkort der skal erstatte et 6950.
Basis-råd: Vælg et billigere bundkort, en mindre PSU og hovedtelefoner + mic i stedet for et headset
18/01/2015 kl. 01:15 #15#14: så vidt jeg lige kan se, så kan et grafikkort til 1500 kr (gfx 760 / r9 280) ca fordoble fps i BF4 i fht HD 6950, så det er da også en slags forbedring
"Whose kitty litter box did I just shit in?"
- ForfatterKommentarer
- Du skal være logget ind for at kommentere på dette indlæg.
























