Undersøgelse til SSO: computerspil :)
Daily Rush › Debat › Off-topic › Undersøgelse til SSO: computerspil :)
- Dette indlæg indeholder 13 kommentarer, har 12 deltagere og blev senest opdateret af
Claes for 13 år siden.
- ForfatterEmne
- 24/01/2008 kl. 05:09#0
Hej alle rushere! Jeg er ved at skrive SSO (større skriftlig opgave), og kunne godt bruge nogen flere synsvinkler på nogle punkter.
Min opgave lyder således:
Gennem analyser sammenlignes universerne i GTA (Grand Theft Auto) og World of Warcraft. Herunder skal udvalgte rollefigurers karakteristisk stilles op imod de to spils genrer.
Diskuter virkningerne ved at være regelmæssig spiller – inddrag mindst 2 bidrag fra den offentlige debat om emnet.
Det er mest den sidste del jeg er interesseret i at høre folks mening om. Tror i at man bliver voldelig ved at spille? Og hvor mener i at grænsen går? Underligt nok tager ingen sig af at man sidder og slår tusindevis af orkere ihjel, men der lyder et ramaskrig når Manhunt 2 skal udgives.
Debatér løs Jeg indsamler posts i løbet af dagen, og er du rigtig heldig vil jeg citere din post i min opgave
- ForfatterEmne
- ForfatterKommentarer
- 24/01/2008 kl. 05:54 #1
Jeg tror at “vold” som et kulturelt fænomen er tilstede og kan inspieres til gennem film, spil osv. hvis dette fremstilles på en måde så det virker naturligt, accepteret og opfordrende.
Det mener jeg dog overhovedet ikke det gør i nogle af de spil jeg har spillet og især ikke WOW. GTA forherliger vold en smule, men med et smil.
Jeg tror alle børn, med et ødelagt sind kan blive inspireret til vold, men spil og film avler ikke vold i sig selv.Se det som en trigger effect hos mennesker, der allerede er voldeligt anlagt.
24/01/2008 kl. 08:15 #2Enig med #1.
Hvis en person i forvejen har et letpåvirkeligt sind og voldelige tendenser, så kan inspirationen komme mange steder fra.
Det er absolut muligt, at han går ud og tæver nogen med et trick, han har lært i et computerspil, men det er lige så plausibelt, at han har set en film, læst en tegneserie, set tv-avisen eller blot lært fra leg med kammeraterne.Spil avler ikke vold, men kan sagtens give inspiration.
...powered by Google
24/01/2008 kl. 08:32 #3Er enig med de to ovenstående, dog med forbehold for at regelmæssig (mis)brug af computerspil kan føre til nedsat social omgang med jævnaldrende kammerater. Det mener jeg det kan blive et stort problem, især for unge teenagere som stadig i høj grad, er ved at udvikle sig socialt ved at sætte og efterprøve deres personlige sociale, moralske og etiske grænser.
Det betyder jo at unge som f.eks. spiller meget WOW mister det samvær og leg med jævnaldrende, og derfor hjernens inspirationskilde til hvordan man bør begå sig i det offentlige rum. Tror ikke det kan føre direkte til vold, men er sikker på det vil kunne påvirke personernes begåen som voksne på en negativ måde.
Så ligesom med alt andet, skal spillene spilles med måde. Er meget imod f.eks. kinas cencur og nu restrikttioner på hvor lang tid der bør bruges på nettet om dagen, men virkeligheden er altså, at ikke alle forældre er lige gode til at sætte en grænse for deres børn.
BetWizer.com - Sports-betting made easy
24/01/2008 kl. 08:54 #4#0
I hvilket fag får man lov til at skrive en SSO om computerspil ??24/01/2008 kl. 09:08 #5#4: F.eks. i dansk. Jeg skrev om Max Payne i dansk.
Kill the headlights and put it in neutral!
24/01/2008 kl. 10:29 #6#0, hvis jeg var dig ville jeg inddrage mere “offentlige debat” end blot dailyrush og jeg mener at der med “offentlig debat” menes avisartikler og andre medier, som studerer emnet.
Kig f.eks. her:
http://www.rpgforum.dk/mod-perl/rpgforum.pl?cmd=showarticle&id=8374På et tidspunkt i din opgave, kunne det måske være en idé at komme ind på påvirkning af børng/unge gennem computerspil, her kan du kigge på medierådets hjemmeside;
http://spil.medieraadet.dk/upload/naar_boern_og_unge_spiller_computerspil.pdfHeld og lykke med opgaven.
Help me, Premature Ejaculation Man! Premature Ejaculation Man: I'm coming!
24/01/2008 kl. 16:17 #7#4&5
Ja det er dansk jeg skriver i Synes det er fedt med en opgave som denne, da man ved hvad man snakker om uden at skulle læse en masse.#6
Mange tak for linkene. De passer perfekt ind i min opgave.24/01/2008 kl. 16:21 #8Tag et kritisk blik på de konservative mediers skræmmekampagne i forbindelse med computerspils påvirkning. F.eks. Jack Thompson og FOX News.
24/01/2008 kl. 16:31 #9Hmm.. jeg troede det hed studieretningsprojekt nu, istedet for SSO?
Sie sind das Essen, wir sind die Jäger
24/01/2008 kl. 16:31 #10
Anonym 2.096 indlægOffline#0
“Gennem analyser sammenlignes universerne i GTA (Grand Theft Auto) og World of Warcraft”
Studsede lidt over ovenstående i din problemformulering.Hvorfor er det relevant at sammenligne netop de to spiluniverser og hvad er din indgangsvinkel til analyserne (vold i computerspil?)?
24/01/2008 kl. 16:43 #11Virkningerne ved at være regelmæssig spiller er vel, at man for det ene spils vedkommende får mulighed for at være en del af et større socialt netværk, så man derved får og bibeholder en masse venskaber med folk fra overalt i verden. Det vil samtidig give en mulighed for at få indsigt i fremmede kulturer set fra average Joes synspunkt. (For et spil som WoW).
For GTA gælder det ihvertfald for mit vedkommende, om at komme væk fra hverdagen. Et spil som GTA, der forsøger at give mig så frie muligheder som muligt, i så stort et univers som muligt, gør at jeg glemmer hvis mit job er noget skrammel, eller at jeg er supertræt. Det handler meget om at komme væk fra ens hverdag, og samtidig om at slappe af. Efter at have mejet 100 mennesker ned med en M4, hvorefter man er flygtet igennem tre byer med kongens foged i hælene, sidder man og ligner et stort smil, mens man føler sig dejligt veltilpas.Ulemperne ved begge spilformer, er at de giver et ret højt stressniveau, når man tænker på at deres primære funktion vel først og fremmest er at underholde. Hvis spillet ikke fungerer efter hensigten, eller hvis de ting man har lyst til at gøre, viser sig ikke at være mulige af flere forskellige grunde, er man måske til falds for at give spilmekanikken skylden, istedet for ens manglende evner som gamer. Det gør at man som person bliver sur og tvær, især hvis man i forvejen er træt og lidt nede.
Et par timers god gaming gør mig glad og afslappet. Et par timer i selskab med den samme fucking lortemission der er delt op i 3 fucking dele, varer lortelangtid og ikke har et eneste forbandet checkpoint imens, gør mig bare pissesur på alt og alle, og det ender sikkert med at jeg brænder maden på.
Spil påvirker som alt andet folk forskelligt, jeg har spillet samtlige GTAspil, og lige nu hærger jeg rundt med en motorsav på min riffel i Gears of War, men af den grund har jeg ikke lyst til at slå folk ihjel på gaden, snarere tværtimod.
24/01/2008 kl. 17:17 #12For at kommentere på #3, så er jeg ikke helt enig i at computerspil kan være skyld i at dem der spiller meget, får en dårligere adfærd i det virkelige liv. Mennesker der socialt ikke passer godt sammen med andre har altid eksisteret, og den slags mennesker vil altid undgå social kontakt i det omfang det er muligt. At de så sidder og spiller spil i dag istedet for at glo i et TV eller bare stirre i en væg, det er nok bare tiderne der skifter. Med spil som WoW kunne man måske ligefrem argumentere for at de får flere sociale færdigheder end ellers da de så alligevel får kontakt med andre mennesker.
Det er i hvert fald mine tanker om det
24/01/2008 kl. 18:29 #13#10
Fordi den ene er en fantasi-verden, mens den anden minder mere om en “virkelig” verden. Indgangen til vold har jeg valgt skal lyde lidt hen i retningen af “Hvornår er det for meget?”. der er sikkert mange som har slået flere ihjel i wow universet end i GTA universet - ForfatterKommentarer
- Du skal være logget ind for at kommentere på dette indlæg.
























