Underklassen mangler moral
Daily Rush › Debat › Off-topic › Underklassen mangler moral
- Dette indlæg indeholder 95 kommentarer, har 33 deltagere og blev senest opdateret af
Rumvasen for 11 år, 3 måneder siden.
- ForfatterEmne
- 08/10/2009 kl. 09:31#0
Fremragende artikel der sætter fokus på et ganske tabubelagt emne i det danske velfærdssamfund.
- ForfatterEmne
- ForfatterKommentarer
- 08/10/2009 kl. 10:05 #16
#15: Hun stammer ikke fra overklassen, hun er et barn af underklassen, ergo viser hun underklassen frem. Hvis du vil vide noget om den hykleriske overklasse så spørg Lise Nørgaard.
08/10/2009 kl. 10:07 #17#15 Nu nævnte jeg ikke noget om hvilke sociale lag det sker på, men fair nok.
Det andet er altså et børnehave-argument. “Hvis han må kaste med sand, så må jeg også”. Folk må fandeme tage sig sammen og tage noget ansvar, uanset om de hører til i Hellerup eller Sydhavnen.
08/10/2009 kl. 10:09 #18#16: Nu er overskriften jo altså “Underklassen mangler moral”. Overskriften burde være “Alle sociale lag mangler moral”. Alt andet ville være løgn. Det er det, jeg prøver at påpege.
#17: Jeg er fuldstændig enig med dig. Jeg synes bare det er åndssvagt at hænge underklassen ud som værende specielt betændt. Fakta er at det foregår overalt. Opsangen burde istedet være at alle tager sig sammen og prøver at forhindre socialt bedrageri, som de opdager det. Det koster os allesammen dyre skattepenge.
Kill the headlights and put it in neutral!
08/10/2009 kl. 10:09 #19Men det er fjollet at sige. Historien handler om underklassen, den er et billede på én klasse, og den prøver ikke at være andet.
Jeg mente det faktisk seriøst, da jeg bad dig se efter Lise Nørgaard. Hun er et barn af overklassen, og hun har været jævnt god til at udstille den, for hvad den også er.08/10/2009 kl. 10:12 #20#19: We agree to disagree. Jeg synes bestemt ikke det er fjollet at påpege hykleriet i hendes enøjede fremstilling af underklassen som værende slyngler til hobe.
Kill the headlights and put it in neutral!
08/10/2009 kl. 10:16 #21I så fald kan jeg ikke diskutere med dig :S
08/10/2009 kl. 10:18 #22Jeg er også helt enig. Selvom jeg er vokset op i middelklassen, har jeg brugt meget tid i underklassen, og det er simpelthen utroligt, hvordan de malker systemet.
Og ja, der er også andre steder, hvor der foregår snyd, fx med skat.
Men betyder det, at man ikke må påpege, at der foregår snyd ét sted, uden at sige at der foregår snyd alle steder?
Hvis artiklen handlede om overklassens skattesnyd, ville i så også råbe: “Hov hov!! Der foregår altså også snyderi i den laveste sociale klasse! Det skal i lige have med!!”
Nej vel? Og det understreger jo netop hendes pointe: Den sociale underklasse bliver set som ofre, og det hæmmer debatten RIGTIG meget.
Hellere komme galt afsted, end slet ikke komme afsted.
08/10/2009 kl. 10:19 #23#20: Hun siger ikke, at alle i underklassen snyder. Hun siger, at der foregår meget snyd i underklassen. Der er altså en væsentlig forskel.
Hellere komme galt afsted, end slet ikke komme afsted.
08/10/2009 kl. 10:20 #24Jeg må da sige, at jeg kender af enormt mange fra den lave middelklasse/øvre underklasse som snyder, snylter og generelt bare suger sig igennem hverdagen.
Det er simpelthen så vammelt at se.
Sætningen “Det er kommunens skyld” burde streges fra det danske sprog og resultere i offentlig piskning…
08/10/2009 kl. 10:22 #25#23 Ikke på et tidspunkt i den artikel indgrænser hun hendes begreb af underklassen, så medmindre der er mangler i politiken’s artikel, så tager du fejl.
08/10/2009 kl. 10:30 #26#0 Tak for artiklen, det var god læsning.
#25 de 2 ting er da slet ikke det samme.08/10/2009 kl. 10:31 #27#25: Nu er det et par dage siden, jeg læste artiklen, men det var da dét indtryk, jeg fik. Jeg læser den lige igen.
…
Okay, hun taler rigtig meget om sin mor og resten af sin familie, og så nævner hun et par enkelte konkrete tilfælde samt at der gik “snyde-vejledninger” rundt i kvarteret.
Jeg ser ingen grund til at tro, at hun taler om hele den samlede underklasse. Jeg læser det som om, at hun taler om dem, der rent faktisk snyder.
Men okay, det handler vel om, hvordan man læser artiklen. Mine erfaringer med underklassen siger, at en stor del af dem snyder, hvor de kan, og så er der nogle enkelte, der forsøger at kæmpe sig ud af det.
Uanset hvad, så handler det i høj grad om offermentaliteten, der gør, at folk føler det berettiget, når de snyder. Det handler ikke om, at folk som dig føler sig trådt over tæerne på andres vegne, for det er netop den følelse, de udnytter, når de udstiller sig selv som ofre, selvom de har en nettoindkomst på over 20K pr. person.
Hellere komme galt afsted, end slet ikke komme afsted.
08/10/2009 kl. 10:32 #28#23: Den ene generalisering er lige så slem som den anden generalisering.
#22: Jeg synes såmænd det er fint nok at der bliver sat fokus på problemet. Jeg synes bare det er problematisk at udstille underklassen som værende særligt betændt, når det blot er en generalisering ud fra en enkelt kvindes familiære forhold.
Jeg kunne tilsvarende sige: Stein Bagger snød systemet helt vildt, altså må der virkelig være meget snyd i hans luftlag. SuperBests slagtere snyder kunderne, altså må hele slagterfaget være råddent til op over begge ører. Det holder ikke helt.
Jeg er enig i at offerrollen bør tages op til vurdering.
Kill the headlights and put it in neutral!
08/10/2009 kl. 10:38 #29#28:
Den ene generalisering er lige så slem som den anden generalisering.
Men det er jo ikke en generalisering. Hun taler slet ikke om snyd eller svindel andre steder end dér, hvor hun kommer fra. Hun sammenligner ikke. Hun generaliserer ikke.
Hun siger bare, at hun er bekendt med, at der er meget snyd dér, hvor hun kommer fra. Så kommer der så en masse respons fra hele landet, hvor folk siger: “Nøj, hvor skægt. Det er på præcis samme måde hér”.
Hellere komme galt afsted, end slet ikke komme afsted.
08/10/2009 kl. 10:40 #30Elsker den måde underklassen er total fredet på. Hvis man sætter spørgsmålstegn ved deres intentioner eller hvorvidt nogen måske snylter på systemet. så er man et dumt svin der ikke har respekt for de laveste i samfundet.
Det hun skriver betyder jo ikke at overklassen ikke er fede katte der slubre fløde i sig, eller at middelklassen aldrig laver noget skidt. Hun giver blot hendes historie. Jeg synes den historie er tiltrængt så der kan komme et lidt mere nuanceret billede af underklassen. For der er sg også mange der lever livet på vores andres regning uden reelt at være berettet til det.
Im not trolling, im BOXXY
- ForfatterKommentarer
- Du skal være logget ind for at kommentere på dette indlæg.
























