onsdag, november 25, 2020

Tips til ny PC skærm

Daily Rush Debat Hardware Hardware Tips til ny PC skærm

  • Forfatter
    Emne
  • #0

    Zanmato
    Bruger
    881 indlæg
    Offline

    Hej DR

    Jeg skal snart ud og investere i en ny PC skærm. Min 8-9 år gamle Samsung 24 tommer trænger til en udskiftning. Det er så længe siden jeg har været på det marked at jeg godt kunne bruge lidt tips.
    Skærmen skal bruges til gaming og til digital tegning (farver er vigtige)

    Mit budget ligger på max. 3500.
    De ting jeg overvejer er:
    – 144hz, 165hz eller 180hz
    – G-Sync?
    – Opløsning stor opløsning er nice til Photoshop
    – 24 eller 27 tommer?

    Jeg kører med et GTX1070 og kan kører de fleste spil pænt over 100 fps. med max settings.

    Med mit budget er det ikke lige til at få en skærm der kan det hele, så lytter meget gerne til gode råd.

    På forhånd tak.

Viser 9 kommentarer - 31 til 39 (af 39 i alt)
  • Forfatter
    Kommentarer
  • #31

    johbe
    Bruger
    9.560 indlæg
    Offline

    #30

    Takker mange gange for den info. Så skal man da vidst undgå skærme med AMD Freesync, hvis man kører med Geforce kort, og omvendt.

    Same shit, different day.

    #32

    astroturf
    Bruger
    532 indlæg
    Offline

    #31 Ja det er bedst.

    Men Man skal også passe ekstra på med Freesync. Området hvor Freesyn dækker rent Hz mæssigt svinger kraftigt. Men kan f.eks opleve en skærm med 120Hz , men hvor Freesync delen kun dækker fra 80-120Hz. Gsync virker helt ned til 1Hz og op til max af den pågældende skærm.

    Dog er sidste generation af Freesync skærme noget bedre end de første.

    #33

    johnsnow
    Bruger
    1 indlæg
    Offline

    60 Federal Protective Service with sixtyhz still tearing. Not with vsync then again you get input layers … considerably less with three buffers, then again your computer should be too hot! 144Hz Monitors

    #34

    Deadmeat
    Bruger
    7.504 indlæg
    Offline

    @phonetic mon ikke #33 bare skal slettes i en fart. Troede ellers lige det var StultusX2…

    "Whose kitty litter box did I just shit in?"

    #35

    Sven_Bent
    Bruger
    25.928 indlæg
    Offline

    #34
    har set ham paa andre sider. samme navn samme sluder. bare delete og block

    #17
    nej gsync giver mere inputlag.
    gsync hjaelper kun nar paa inputlag nar det kan undgaa FPS drops i forhold ti lvsync dobule buffering.
    naturlgivis et fald i FPS foroger inputlag fra rendering.
    men gsync isig selv grundet dne pol metode giver altid hoerje inputlag

    saa ved 6060fps/60hz vsync har du mindre input lag end gsync 60fps/60hz
    Igen lad vare at falde for marketings BS. De udtaler sig sjovt nok altid kun omkring fordels omraadet.

    #14
    Lidt korrekt.
    Du faar tearing nar du bufferskift ikke sker i midten af en refresh cycle af skaermen.
    hvis vi sklaavre helt tekniske. og er ogsaa hvorfor 60fps/60hz giver tearing selvom
    det er samme hastighed.

    men vsync 60fps/60hz give det pracist samme som gsyn/freesync 60fps/60hz eftersom det eneste free/gsync can gore er at sloeve din hz ned. hvilket ikke er nodvendigt her.

    #32
    ikke korrekt
    gsync virke typisk ned til omkring 30hz

    #31 ikke nodvendigtvis
    har du et nvida kort kan du slaa fast sync. som giver tate paa gsync/freesync
    ogsaak na du have en fresync skaerm hvis du senere skifter over til AMD

    Et speogsmaal om hvad man oensker at vaelge.

    altid husk paa at i bund og grund er det eneste gsync og freesync goer er at gore din skaermn langsom nok saa dit gfxkort kan foelge med og ikke skal staa og vente til naeste omgang fordi den misser “bussen”.
    Der er intet andet magisk omkring det

    Sven Bent - Dr. Diagnostic
    www.TechCenter.DK

    #36

    Deadmeat
    Bruger
    7.504 indlæg
    Offline

    #35: @sven_bent Blurbusters har lavet et ret detaljeret studie af input lag med V-Sync (double buffer), Fast Sync og G Sync, hvor konklusionen ganske entydig er, at G Sync altid giver det laveste input lag – hvis jeg i øvrigt har forstået artiklen rigtigt.

    En helt lavpraktisk observation efter at have kørt med G Sync i nogen måneder: Det virker bare altid, og oplever ikke længere anormaliteter som microstutter og periodisk sløv respons i forskellige spil. Det er totalt uvidenskabeligt og aldeles subjektivt, men oplevelsen er i hvert fald rigtig positiv. Alt i alt har jeg oplevelsen af mere konsistent performance med G Sync end med V Sync.

    EDIT: jeg har hidtil altid kørt med in game V Sync og ikke brugt grafikkort kontrolpanel V Sync.

    "Whose kitty litter box did I just shit in?"

    #37

    Sven_Bent
    Bruger
    25.928 indlæg
    Offline

    #36
    jeg har ikke laest hele artiklen endu saa tag dette med et gran salt.,
    jeg falt dog over ved hurtigt skimming af vsync imod gsync denne her lille ting

    “Pretty close. However, the G-SYNC numbers do show a reduction, mainly in the minimum and averages across refresh rates. Why? It boils down to how G-SYNC and V-SYNC behavior differ whenever the framerate falls (even for a moment) below the maximum refresh rate. With double buffer V-SYNC, a fixed frame delivery window is missed and the framerate is locked to half the refresh rate by a repeated frame, maintaining extra latency, whereas G-SYNC adjusts the refresh rate to the framerate in the same instance, eliminating latency.”

    Hvilket er praecist hvad jeg hele tiden har sagt. kun i det tilfaelde din render tid falder til laenger end din hurtigerste refrest cycle tid goer gsync og freesync en forskelle fordi de kan forsinke refrech cycle tiden saa ledes at GPU’en ikke skal vente til naeste skaerm refresh for at lave sit buffer swap.

    sagt med andre ord hvis du render tid er 15ms (potential 66.6FPS)og din skaerm hurst kan lave et refresg paa 16.6ms (aka 60hz) saa giver det ingen forskell fordi det enste gsync og fresync kan gore at at saette de 16.6ms refresh tid langsommer men her er det ikke noedvendigt da render tiden er hurtiger end hvad refres tiden er.

    problemmet ligge i at marktings bs ikke visser alle tilfaelde og folk genrelt set ikke forstaar helt hvor problemmet ligger og hvordan forskellig situationer reager paa de forskellige opsaetninger.
    f.eks 59 FPS (aka 16.9ms) render tid paa ee aka 60hz skaerm (aka 16.6ms) reger enormt anderdrledes end 60fps (aka 16.6ms render tid)
    den ene vil have en effektiv fps paa 30fps med vsync og 59fps ved gsync.. den anden vil have 60 ved begge.

    i bedste fald burde vi ikke omtalte det som FPS og HZ pga det er maaling over tid og de individuelle fram tider er hvad der er vigtigt og ikke et snit over tid

    Sven Bent - Dr. Diagnostic
    www.TechCenter.DK

    #38

    Sven_Bent
    Bruger
    25.928 indlæg
    Offline

    jeg har lige laest artiklen feardig og ser inge nsted hvor de tester vsync 60/60 (eller 144/144) imod gsync paa samme skaerm.

    De limitere hele tiden FPS paa ikke at opnaa det optimalt under vsync for at undgaa vente tid paa naeste refresh cycle.

    Sven Bent - Dr. Diagnostic
    www.TechCenter.DK

    #39

    Sven_Bent
    Bruger
    25.928 indlæg
    Offline

    bare lige for at illustret den medforte inputlag som kommere direkte af gsync (ikke freesync) pga den pol metode

    http://www.blurbusters.com/wp-content/uploads/2014/01/lag-csgo.png

    gsync har i sig selv en smule input lag.

    det er klart at hvis gsync tilfoejte input lag er mindreend det input lag vi kan fjerne ved at undgaa FPS drops under vsync. saa havner vi med forbedre inputlag over vsync. men hvis d FPS drops ikke er til stedet som ved en agte 60/60 eller 144/144 koersel elelr non sync. saa er der ikke noget inputlag som gsync kan fjerne og derved kommer den eget direkte inputlag ud som den eneste forskelle og det er saa skidt

    min paastand er at der ikek er en entydig svag om hvad der er bedst mht til intputlag. og hver metode har sine fordele alt efter hvor din FPS liggers i forhold til din hz

    FPS < Hz GSync/freesync styrer vildt here
    FPS = Hz (kontant ikke bare i snit) ingen fo del fra gsync/freesync (gsync svagt daarlige inputlag)
    FPS > Hz fast sync styre
    Hvis vi antager vi ikke vil have tearing ( Kan vi leve med tearing saa er nonsync svaret)

    2nd rangs listen
    FPS< hz – Fast sync eller triple buffering+ vsync (kun under openGL da DX triplebuffing er noget skidt for inputlag)

    Sven Bent - Dr. Diagnostic
    www.TechCenter.DK

Viser 9 kommentarer - 31 til 39 (af 39 i alt)
  • Du skal være logget ind for at kommentere på dette indlæg.