tirsdag, januar 26, 2021

Er Tesla i problemer?

Daily Rush Debat Off-topic Er Tesla i problemer?

  • Forfatter
    Emne
  • #0

    Phonetic
    Bruger
    23.574 indlæg
    Offline

    Tesla har netop afholdt deres årlige aktionærforsamling i går og Elon Musk var meget tæt på at miste jobbet som bestyrelsesformand. Deres Model 3 er løbet ind i alvorlige produktionsproblemer på flere fronter og lige den model er afgørende for om Tesla overhovedet kan tjene penge.

    Ingen tvivl om at Musk er visionær, men Teslas manglede produktionserfaring bider dem alvorligt i halen nu. Dertil har der været en stribe, måske lige lidt for højtprofilerede, uheld med deres “auto pilot” på det seneste og firmaet tjener stadig ingen penge. Musk lovede gennembrud, men det er som om at tiden er ved at løbe lidt fra ham

    Har hele tiden haft en fornemmelse af, at Tesla var gode som innovator, men det formodentlig er andre bilproducenter som med succes vil tjene penge på el-biler. BMW, Porsche, VW, AUDI er alle langt fremme og jeg tror det kun er et spørgsmål om tid, før Tesla må dreje nøglen om.

    Hvad tror i?

    Her er et lille resumé fra The Verge

    Daily Rush Head Honcho

Viser 15 kommentarer - 196 til 210 (af 217 i alt)
  • Forfatter
    Kommentarer
  • #196

    StultusX2
    Bruger
    6.143 indlæg
    Offline

    #195 ..JEG skal IKKE vurdere – noget som helst! Time will tell!
    Igen, som altid: +1 for din entusiasme, alene

    My TIE! My nimble coffin!
    En snarligt uddøende Single-Player, der "skal tage sine piller og sætte sig ned bag i bussen"..

    #197

    VampiricEye
    Bruger
    26.881 indlæg
    Offline

    #190 Måske lidt meningsløst at tage det sidste eksempel med, eftersom vi ikke er nået til sommeren 2028 endnu.:)

    Nintendo Influencer

    På dansk: https://www.youtube.com/channel/UC-6I6HgrpYjimEpvayLu3Vg

    På engelsk: https://www.youtube.com/channel/UCNNzj5gu0Iolj4vcNIp1IUA

    #198

    KlausB
    Bruger
    991 indlæg
    Offline

    Læste en interessant analyse af Tesla den anden dag som tog lidt andre briller på.
    Her var bekymringen at Tesla ikke er interessant for amerikanerne at købe. Dvs. deres hjemmemarked slet ikke er interessant da de sværger til trucks og diesel. Pt. er deres markedsandel meget lille i USA.
    Det andet store marked er Kina. Her er man på ingen måde interesseret i at få Tesla ind mere end højest nødvendigt. Man vil selvfølgelig helst starte og sælge sine egne el biler. Både internt i Kina men også resten af verden.
    Til sidst står det store marked for elbiler – Europa. Historisk set bryder europærerne sig ikke om amerikanske biler da de altid har haft et dårligt ry. Derfor spår man at EU borgere i stor stil vil købe el biler produceret i EU så snart de er klar.
    Hvor stiller det så Tesla – Tjaa, hvis ikke de kommer med banebrydende teknologi hurtigt, kan de blive indhentet. Toyota og VW arbejder med at få Solid State batterier i deres biler – Lykkedes det, så vil det rykke dem helt frem i køen når folk skal vælge bil.
    Nu er jeg ikke analytiker, men artiklen giver for mig mening. Plus jeg har set Model S og Model 3 – her imponerer de mig på ingen måde mht. kvalitet af bilen. Det er rent ud sagt skammeligt at lave sådan noget i biler til den pris.

    Jeg arbejder til dagligt med prototyper til automotive industrien og skal hilse og sige at tyskerne har travlt. Både med el, men også fuel cell løsninger. Så markedet bliver helt sikkert spændende de kommende år
    Om den næste bil skal være en Tesla tvivler jeg på hvis ikke de upper deres game og laver noget som ikke føles middelmådigt.

    Ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn...

    #199

    knekker
    Bruger
    2.002 indlæg
    Offline

    Her var bekymringen at Tesla ikke er interessant for amerikanerne at købe. Dvs. deres hjemmemarked slet ikke er interessant da de sværger til trucks og diesel.

    Ah, og dog salgstal.
    Glemte artiklen at nævne at Tesla er i fuld gang med at teste deres Tesla semi Truck, samt i slut 2021 eller begyndelsen af 2022, udkommer de med Cybertruck’en, som begge har potentialet til at disrupte truck markedet?

    Toyota og VW arbejder med at få Solid State batterier i deres biler – Lykkedes det, så vil det rykke dem helt frem i køen når folk skal vælge bil.

    Det er rigtig nok at Solidstate batterier har kæmpe potentiale, men indtil videre findes der ikke et kommercielt produkt af sådan et batteri, det vil først være noget vi måske kommer til at se blive commercialiseret engang i 2027 eller derefter og hvis det sker, så husk på at produktionen bliver i et meget begrænset antal de første par år derefter, indtil de får skaleret produktionen op. Tesla kaster selv en masse penge i udvikling af batterier, så på det tidspunkt har Tesla højst sansynligt noget der er konkurrence dygtigt til, om det også er Solid state eller en videreudvikling af 4680 batteriet, eller noget helt andet, skal jeg ikke kunne sige.

    Hvor stiller det så Tesla – Tjaa, hvis ikke de kommer med banebrydende teknologi hurtigt, kan de blive indhentet.

    3 bukstaver. “F S D”. det bliver en gamechanger inden for 2 år (og glem ikke robotaxi). Derudover lader det til at 4680 batteriet bliver meget mere effektiv og holdbart (1-2 million mil) end det som findes på markedet og til en langt billigere pris som ingen konkurrenter kan hamle op imod. De margins som Tesla tjener på at sælge FSD software til 10.000 dollars, samt producere mere effektive batterier til en billigere pris, og de endda ikke behøver at bruge penge på at reklamere for deres biler, de sælger helt sig selv og alt hvad de kan producere, gør at ingen andre konkurrenter kan nå samme margins som Tesla. Rygtet går lige nu på at Tesla har omkring 30% margins pr solgt Model Y i Kina, Nio ligger omkring de 14.5%. Alle andre ligger langt lavere. “bare vent, konkurrenterne kommer”, den sang har de sunget i de sidste 10 år. Ford er endeligt kommet med Mach E, som har fået ganske fornuftige reviews men hvis rækkevidde stadig ikke kan hamle op med Tesla, og den har heller ikke noget i nærheden af FSD. cirka samme situation for ID3. Og husk lige på at de antal biler de producere i forhold Tesla, er meget lidt.

    Den eneste pointe jeg vil give dig ret i, er at man kan aldrig vide med Kina, hvis de vælger at tage røven på Tesla ved at behandle dem uretfærdigt. De gjorde det f.eks sidst ved ikke at give tilladelse til at sælge Model Y før starten af 2021, selv om Tesla var klar til at producere bilen et par måneder før. Man kunne spekulere om tilladelsen blev trukket lidt ud for at hjælpe deres egne hjemmemarkeds producenter fra ikke at komme for langt bagud i kapløbet. Men nu viser det sig at det ikke har stoppet Tesla i blot at spytte en masse Model Y’er ud imens de venter på tilladelsen, så nu kan vi godt regne med et rigtig godt salgs 1 kvartal for 2021 for Tesla. Men Kina har brug for grøn omstilling fordi de rigtig meget gerne vil af med deres luftforurening, og her er Tesla deres største hjælp, så vi kan sagtens regne med at Tesla får en fornuftig behandling de næste 5-8 år fremover.

    #200

    Steadi
    Bruger
    5.921 indlæg
    Offline

    #199 – hvilken del af truckmarkedet skulle cybertruck’en disrupte?

    Jeg kan sagtens se tech bro’s køre rundt i en cybertruck, knap så meget de, som faktisk har en truck i dag.

    My fellow Americans, I am pleased to tell you I just signed legislation which outlaws Russia forever. The bombing begins in five minutes.

    #201

    Foxnews
    Bruger
    34 indlæg
    Offline

    Jeg er ikke i dybden med tingene så er egentligt oprigtigt interesseret i nogle af tingene:
    FSD som jeg forstår er det fuld selvkørende? Hvis ja ganske interessant teoretisk, men praktisk giver det etiske og lovgivningmæssigt problemer forudser jeg, så spørgsmålet er om det bliver anvendeligt i dagligdagen.

    Ud over det med den værdi Tesla hvornår forventer man de begynder at tjene de penge ind der retfærdiggør den værdi. Jeg tænker infrastruktur til EV er vel tidligst klar om 5år

    #202

    FIRESTORM
    Bruger
    5.352 indlæg
    Offline

    FSD inden for to år. Du må have drukket af natpotten Måske på highways i USA, men on-ramps og i residential areas og downtown der hvor robotaxis virkelige kunne shine, tror jeg nok lige vi skal pænt meget længere ud i fremtiden (dernæst skal lawmakers overbevises – i USA skal det nok lykkes i EU bliver det en ørkenvandring). Man ja hvis Tesla lykkes med deres subscription model er det da en god money maker, og da klart noget der tiltaler dem der er hoppet på tesla vognen, men det er vist ikke for alle. Jeg tror faktisk helt generelt vi kommer til at se en modbevægelse i mod subscription services påtværs af alle brancher da der er en del især yngre der er blevet mere opmærksomme på hvordan de bruger deres penge og hvordan de kan slippe ud af hamster hjulet, men vi må se hvor står den bevægelse bliver.

    Jeg tror også du undervurdere folks loyalitet overfor bilmærker – det kan godt være det primært er +40 år generationen der stadig har det. Men der er fandme mange i den generationer der køber samme mærke som de havde sidst. Og de skal trods alt stadig have bil en 30-40 år endnu.
    Der findes faktisk tal på det fra USA i hvert fald, så kan du jo selv gå ind at regne på hvor mange ny køb tesla så kan få inden for de enkelte kategorier https://www.businessinsider.com/car-buying-brands-most-loyal-customers-automotive-sales-loyalty-subaru-2020-7?r=US&IR=T#12-porsche-9

    I øvrigt interessant at tesla ikke er nævnt. Selvom andre kilder siger de har den højeste loyalitet i industrien – et tal der også bliver interessant at følge som tesla bliver mere mainstream, og kommer ud til mere almindelige mennesker, og ikke bare idealisterne og dem der gerne ser tesla blive en succes.

    #203

    knekker
    Bruger
    2.002 indlæg
    Offline

    #200 hvilken del af truckmarkedet skulle cybertruck’en disrupte?
    Jeg kan sagtens se tech bro’s køre rundt i en cybertruck, knap så meget de, som faktisk har en truck i dag.

    For at svare på dit spørgsmål kort, så er det mest Ford F serien som pt dominere pickup truck markedet i USA, med en gennemsnitlig salgspris af pickups på $51.000. Cybertrucken kommer med bedre specs, til salg til en lavere pris ($39.900) og så er den bygget af stål uden noget lakering eller plastic som kan gå i stykker eller blive let bulet, med andre ord, Cybertrucken er bygget til at kunne tage en masse tæsk. Det sammen med en billigere pris, gør at Cybertruck’en har alt potentiale til at disrupte pickup truck markedet.
    Derefter har du Tesla Semi, som kommer til at disrupte lastbil markedet, fordi omkostninger for at køre i en Tesla Semi frem for en conversionel Diezel truck er meget billigere i driftsomkostninger. Når du ejer et transport firma som har sine lastbiler ude på vejene 24/7, så slides delene i lastbilerne meget, og det resultere i ret omfattende reperationsomkostninger. Bare kig på denne gennemgang, Tesla model 3 er 3 gange billigere i maintainence i forhold til en Honda Civic. at drive en farm af trucks som måske er 3 gange lavere i driftsomkostninger, er en kæmpe konkurrence fordel, og derfor kan jeg garantere at lige så snart Tesla Semi udkommer, så kommer den til at disrupte truck markedet. Når det er sagt, så er der selvfølgelig få ekstreme situationer som f.eks i nord Canada med ekstreme frostgrader, hvor det nok stadig er bedst at holde sig til Diesel.

    #202 FSD inden for to år. Du må have drukket af natpotten

    Har du en eller anden fetich for at blive citeret og udskammet? For det kan vi godt finde ud af igen, når vi står her om 2 år. :- )

    FSD som jeg forstår er det fuld selvkørende? Hvis ja ganske interessant teoretisk, men praktisk giver det etiske og lovgivningmæssigt problemer forudser jeg, så spørgsmålet er om det bliver anvendeligt i dagligdagen.

    Elon har sagt at han regner med at level 5 FSD bliver feature complete dette år, hvilket betyder at bilen vil være i stand til at køre dig de fleste steder, selv når der ikke er striplet linjer på vejene eller sne som dækker vejen, navigere trafiklys, lave U vendinger, altså med andre ord, den vil være i stand til at tage dig fra din indkørsel i Århus og køre til din destination i København, uden at du behøver at overtage styringen. Denne tidslinje er dog en smule aggressiv sat tænker jeg. Jeg tror at alle features rigtig nok kommer i år(også til danmark?), men det kommer til at tage noget tid efterfølgende at få rettet op på en masse navigations fejl, som er vigtigt bliver fixet for at FSD er sikkert at bruge, her tror jeg det bliver inden for 2 år måske 3 senest. Det er værd at vide at Tesla’s Auto Pilot som kommer standard i deres biler, statistisk set er 10 gange mere sikkert at bruge end en bil uden noget.
    Når det er sagt, så er det rigtig nok at vi kun kan spå hvor lang tid det kommer til at tage med at få reguleringen fra EU og andre markeder til at godkende Tesla’s FSD.

    Ud over det med den værdi Tesla hvornår forventer man de begynder at tjene de penge ind der retfærdiggør den værdi. Jeg tænker infrastruktur til EV er vel tidligst klar om 5år

    Den værdi du ser aktie markedet give Tesla, skyldes en af flere ting. Investore projektere ikke blot 2 år ud i fremtiden for Tesla, for så har du ret i at aktie værdien er for højt, nej investorene kigger efter hvor Tesla potentielt er om 10 år. Elon forudsagde i 2014 hvor de blot producerede 35.000 biler, at han regnede med at de ville producere omkring 500.000 biler i 2020. Iblandt en masse skepsis og tvivl fra nejsigerne, så indfriede Elon dette mål med Q4 salgstal for 2020. Hans næste mål er at sælge omkring 20 millioner biler 2030. Hvis det alene sker, så vil det få aktien til at stige endnu mere, fordi pt tror Wallstreet endnu engang ikke på det, lige nu vurdere de Tesla til at være 800 dollars værd pr aktie med forventning om at de producere sølle 5 millioner i 2025, jeg tror det reelle tal kommer til at blive et par millioner højere.
    Det var autosektoren, Så er der også energi sektoren som pt domineres af olie branchen. Med egen produktion af batterier, Tesla’s sol celler og power walls til hjemmebrug samt energi farme sammen med Autobidder, sætter Tesla i den perfekte sitution til at distrupe dette enormt profitable marked. Se denne video, hvis du vil vide lidt mere om emnet og hvorfor Tesla aktien har potentiale til at blive mindst over 4.000 dollars værd inden 2030. Jeg tror personligt at det kommer til at ske nogle år før det, og chancerne for at aktien bliver endnu højere alt afhængig af succeen for deres energy og robottaxi forretning.

    #204

    KlausB
    Bruger
    991 indlæg
    Offline

    #199 – Det er alt sammen gode betragtninger og jeg er ikke nødvendigvis uenig.

    Det lader til du mener FSD er den hellige gral – Er der markedsundersøgelser som viser at det er noget forbrugerne reelt ønsker?

    #202 – Det er interessant at mange mennesker vil vælge samme mærke igen. Jeg kender mange som har kørt det samme mærke i årevis og som ikke vil skifte igen

    Når jeg bedømmer en bil kigger jeg på hvordan den kører og især hvordan den er bygget. Altså samlekvalitet og brug af materialer. Her kan jeg sige at Tesla skal oppe sig gevaldigt og det er samtidig her jeg mener mange kunne finde på at vælge et andet mærke som de kender bedre.

    Men spændende at følge – Det minder mig om dengang Apple var “the shit” og kom med den ene banebrydende ting efter den anden.

    Ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn...

    #205

    Frodinen
    Bruger
    128 indlæg
    Offline

    #202 FSD virker faktisk allerede nu:

    #206

    FIRESTORM
    Bruger
    5.352 indlæg
    Offline

    FSD, er så ikke fully self driving kan jeg nu læse der er lige en række undtagelser – så er det jo lidt svært at vide hvad vi diskuterer. Ja FSD virker i mange situationer, men du kan også finde massere videoer på YouTube hvor folk kører med det og bliver nødt til at overtage for at undgå ulykker. Og det er det, der er udfordringen med AI, det kan virke 95% af tiden, men det bliver aldrig accepteret før det virker 100%. Også selvom det er en højere standard end den vi har til menneskelige kører, der jo også laver massere fejl. Før den holdning til AI ændre sig i samfundet, så bliver det svært at få lovgivningen med.

    Du må gerne citere mig og gøre nar, kan godt tage det, også hvis jeg skulle tage fejl. Jeg er meget imponeret over hvor passioneret du er. Det er helt sikkert godt for Tesla at de har folk som dig der tror så meget på deres mission.

    • Denne kommentar blev ændret for 2 uger, 2 dage siden af  FIRESTORM.
    • Denne kommentar blev ændret for 2 uger, 2 dage siden af  FIRESTORM.
    #207

    knekker
    Bruger
    2.002 indlæg
    Offline

    FSD, er så ikke fully self driving kan jeg nu læse der er lige en række undtagelser

    Hvilken undtagelser tænker du på? For vi kan godt blive enig om at FSD er ikke klar her og nu med alle features, men som jeg linkede til i mit forrige post, har Elon sagt at FSD bliver full featured inden for udgangen af dette år, det kommer så efterfølgende til at tage noget tid at få rettet fejl, så FSD er sikkert at bruge. Og hvornår EU reguleringen bliver tilladt samt i resten af verden, er selvfølgelig en anden snak.

    #208

    Tyfalion
    Bruger
    612 indlæg
    Offline

    Har tjent en del penge på Tesla. Håber at købe en M3 i løbet af i år. Når Robotaxi/det integrerede net kommer, så er der big money i hele økosystemet.

    Når så politikerne snart vågner op og laver taxilovgivningen om også så kører det.

    .

    #209

    Frodinen
    Bruger
    128 indlæg
    Offline

    #206 FSD er frigivet til en række billister hvor de er ved at teste… det er imponerende at se div. youtube videoer hvor man ser hvor vanvittigt det er.

    Jeg prøvede her for nogle måneder siden, en mørk nat midt på motorvejen, skybrud, få meters synlighed at slå Autopilot til… den tog simpelthen bare motorvejen uden fejl… jeg kunne intet se men den viste flot hvor vognbanen var og hvor de øvrige køretøjer var… jeg har aldrig lavet en ulykke og jeg har haft kørekort i nogle årtier snart (suk), men her var den mig klart overlegen.

    #210

    Frodinen
    Bruger
    128 indlæg
    Offline

    #208 Det er da nok det største fejlkøb at bruge penge på en brændstofbil anno 2021

Viser 15 kommentarer - 196 til 210 (af 217 i alt)
  • Du skal være logget ind for at kommentere på dette indlæg.