tirsdag, januar 26, 2021

Er Tesla i problemer?

Daily Rush Debat Off-topic Er Tesla i problemer?

  • Forfatter
    Emne
  • #0

    Phonetic
    Bruger
    23.574 indlæg
    Offline

    Tesla har netop afholdt deres årlige aktionærforsamling i går og Elon Musk var meget tæt på at miste jobbet som bestyrelsesformand. Deres Model 3 er løbet ind i alvorlige produktionsproblemer på flere fronter og lige den model er afgørende for om Tesla overhovedet kan tjene penge.

    Ingen tvivl om at Musk er visionær, men Teslas manglede produktionserfaring bider dem alvorligt i halen nu. Dertil har der været en stribe, måske lige lidt for højtprofilerede, uheld med deres “auto pilot” på det seneste og firmaet tjener stadig ingen penge. Musk lovede gennembrud, men det er som om at tiden er ved at løbe lidt fra ham

    Har hele tiden haft en fornemmelse af, at Tesla var gode som innovator, men det formodentlig er andre bilproducenter som med succes vil tjene penge på el-biler. BMW, Porsche, VW, AUDI er alle langt fremme og jeg tror det kun er et spørgsmål om tid, før Tesla må dreje nøglen om.

    Hvad tror i?

    Her er et lille resumé fra The Verge

    Daily Rush Head Honcho

Viser 15 kommentarer - 181 til 195 (af 217 i alt)
  • Forfatter
    Kommentarer
  • #181

    knekker
    Bruger
    2.002 indlæg
    Offline

    Som sagt så giver jeg dig ret i at det ville være bedre hvis bil fabrikanter var bedre til at oplyse den reele real world køre længde, min pointe er dog at pt så performer Tesla’s biler bedst når det kommer til kørelængde.
    Men det lyder dog til at vi stort set er enige =)

    #182

    knekker
    Bruger
    2.002 indlæg
    Offline

    Som nævnt for lang tid siden, så ser det ud til at Tesla er godt igang med at suge alt Mercedes know-how til sig med deres giga berlin fabrik.
    Det viser virkelig idioti når folk ikke engang må skifte job uden at blive kaldt for forrædder. Men ja, hvis dette ikke er indikation på hvor fucked Mercedes og generelt de fleste legacy automakers er, så er man godt nok blind.

    #183

    FIRESTORM
    Bruger
    5.352 indlæg
    Offline

    Man skulle næsten tror du havde investeret i et pyramidescheme.

    #184

    StultusX2
    Bruger
    6.143 indlæg
    Offline

    #182 Tal nu bare dansk internationale #knekker! “legacy automakers” luk da røven, menneske! ;-D

    My TIE! My nimble coffin!
    En snarligt uddøende Single-Player, der "skal tage sine piller og sætte sig ned bag i bussen"..

    #185

    knekker
    Bruger
    2.002 indlæg
    Offline

    @esmun Trækker lige mit svar i debatten over i den rigtige tråd =P.

    Pga deres egen batteri fabrik, er Tesla uafhængig, tilmed har Tesla tilegnet sig know-how som LG, CATL og Samsung gerne vil lære af ved at partner med dem, samtidig med at deres ordre bestilling er langt større end VW og deslige, forestiller jeg mig, gør at de har langt bedre forhandlings udgangspunkt til at forhandle bedre batteri priser end hvad VW, Chrysler, Toyota har. Det er nemlig set et par gange nu at LG har vendt VW og Chrysler ryggen for at priotere Tesla mhs til leverance af batterier. Men det er rigtigt at Tesla også køber batterier ude fra, men jeg tror bestemt at de får dem til en bedre pris end konkurrenter som ingen alternativ har.

    Volkswagen Group bygger jo også deres egen batteri fabrik som er klar i 2024

    Den tid den sover. Lad os se hvor lang tid der går før den produktion kommer ordentlig op at køre i forhold til mængden af batterier, samt at få rettet alle problemer ud, som har taget Tesla og Panasonic en del år om, samt få prisen ned på det niveau hvor Tesla gerne ville være.

    Og at de kan tage så mange penge for deres FSD pakke (som stadig ikke er leveret) tyder jo bare på at der ikke er nogen konkurrence.

    Du skal have i mente at de etablerede bil fabrikanter har i de sidste 100 år, specialiteret sig i at lave bensin og diesel biler, hele deres organisation er slet ikke gearet til pludselig også at være en ledende Software Tech gigant som Apple, Microsoft, Google eller Tesla. Og det netop hvor Tesla’s force er. De bliver faktisk betragtet af mange som et Silicon Valley software firma, altså software eller rettere sagt en Iphone på hjul.
    Den software som FSD, kan ikke bare replikeres af hvem som helst med mange penge, ellers ville VW som er tættest software mæssigt, ha’ gjort det for længst, for hvem ville ikke gerne tjene 10.000 dollars for en software pakke oven på bilens pris?
    Den manglende konkurrence på software delen er bla en betydelig gurnd til at aktiemarkedet ser Tesla være mange gange mere værd end det etablerede dinosaur auto marked.
    Har VW og Toyota en stor produktion af biler i forhold til Tesla? Indtil videre ja, og Nokia var også kæmpe store i sin tid, men deres dominans holdte dem altså ikke fra at Apple trynede dem i retning af konkurs.
    Du kan se VW og Toyota som store olietanker, de har investeret så meget i gammelt teknologi og mandskab som kun har forstand på Diesel og Benzin biler uden egentlig software. Hele organisationens struktur skal genopbygges fra grunden, for at have en chance for at konkurrere imod Tesla. Måske har VW en chance for at overleve, men jeg tror de fleste andre bil fabrikanter som BMW osv, ender med at enten at gå konkurs eller blive opkøbt ligesom Nokia blev det med Microsoft.

    Hvad sker der hvis de bliver ved med at forsinke launch, eller folk begynder at dø pga. fejlagtig software?

    Forsinkelser er set en del gange før med Elon og hvad han lover, det sker der ikke så meget ved, jeg tror faktisk allerede nu er folk utrolig glad for deres Tesla bil og den begrænset del som FSD kan lavere indtil videre, for den software pakke er stadig det aller ypperste du kan få til en bil, ingen andre bil fabrikerne kan tilbyde noget som kommer bare en smule tæt på.
    Du skal også huske på at FSD er pt allerede statistisk set mere sikkert at have i bilen end at være foruden, så jeg tror ikke du skal bekymre om deres margain.
    Og når FSD bliver en realitet, så kan jeg godt love dig for at FSD bliver lovgivningsmæssigt påkrævet i alle biler i den nærmere fremtid, for vi kommer til at anse kørsel på eget ansvar, som værende enormt farligt og risikabelt, specielt pga de mange folk der køre med alcohol eller stoffer i blodet eller uopmærksomme bilister med deres mobil i hånden mens de køre i en bil som faktisk er et dødsvåben.

    Hvis folk begynder at købe Model 3 uden at give ekstra for noget software som ikke findes endnu? Taber Tesla penge på de biler der er forberedt til FSD med kameraer og CPUkraften til det, men som aldrig får indtægten fra FSD tilkøbet?

    Tesla’s biler uden FSD, kommer stadigvæk med basic autopilot, som anvender dens sensore og kameraer og processoren, så jeg vil gå ud fra at de stadigvæk har profit på bilen, det er dog ikke noget jeg kan be- eller afkræfte. Men jeg ved at Tesla er gang med at tilbyde FSD som et månedligt abbonnement i stil med netflix, så chancerne for at folk som ikke har råd til at købe hele FSD pakken , kan nøjes med den månedlige abbonnement i stedet, så Tesla skal nok få deres penge hjem og højst sansynligt mere der til. Lige nu er deres gross margain pr solgt tesla bil på de ca 23,7 for Q3 2020 Og det er uden Regulatory Credit sales som de pt får fra konkurrenterne.

    #186

    Esmun
    Bruger
    1.018 indlæg
    Offline

    Du skal også huske på at FSD er pt allerede statistisk set mere sikkert at have i bilen end at være foruden, så jeg tror ikke du skal bekymre om deres margain.

    Kan det tænkes at det skyldes at man primært bruger Autopilot på lange lige strækninger? Eksempelvis motorvej, eller veje med gode og tydelig markeringer.
    Det er alment kendt at langt de fleste ulykker sker indenfor 5 min afstand fra hjemmet. Det skyldes især at man føler sig mere sikker ved at køre der, og dermed tager større risici. Jeg ejer ikke en tesla selv, men tænker ikke at man tænder for autopilot når man lige skal ned til Rema efter 2 liter mælk.

    Jeg synes nogle af de videoer jeg har set fra FSD beta ser skræmmende ud. Jeg ville bestemt ikke udsætte min familie for den risiko endnu.

    Og det er nok min største kritik af tesla. Netop at de driver forretning som en software udvikler. Men det er sgu ikke gadgets de sælger! Det er 2 tons tunge maskiner der accelererer som en sportsvogn, og de smider software updates ud til den som potentielt kan koste menneskeliv hvis der bliver begået en fejl.
    Bare det at de kalder deres glorificerede lane-assist for Autopilot synes jeg er under al kritik. Navne har betydning, og folk har absolut nogle andre forventninger til et produkt der hedder Autopilot end noget der hedder feks. hedder Advanced Lane-assist eller pre-collision detection.

    Kirov Reporting

    #187

    knekker
    Bruger
    2.002 indlæg
    Offline

    Kan det tænkes at det skyldes at man primært bruger Autopilot på lange lige strækninger? Eksempelvis motorvej, eller veje med gode og tydelig markeringer.

    Jeg skal ikke kunne sige det, jeg har ikke noget dokumentation på det, men jeg har set FSD/autopilot en del gange redde Tesla køren fra folk der trække ud i deres vejbane på motorvejen uden at se sig for.

    Mhs til Autopilot, så er det et term som stammer fra fly branchen. De anvender også Autopilot i fly der har begrænset funktion i samme stil med Tesla’s Autopilot. Så hvis vi ikke synes Autopilot giver mening, måske ordet så først burde ændres i fly branchen og så tage den der fra.

    #188

    roadrunnah
    Bruger
    14.414 indlæg
    Offline

    Så er Elon Musk blevet verden rigeste med en værdi af US$ 185 billion (January 2021)
    Fuck batteri biler ER fremtiden.

    Jeff Bezos har kun en værdi af US$ 184 billion (December 2020)

    DAMN YOU Clicker Heroes!

    • Denne kommentar blev ændret for 2 uger, 3 dage siden af  roadrunnah.
    #189

    abehanne
    Bruger
    1.155 indlæg
    Offline

    Yesh, jeg nåede sgu lige at købe mig godt ind her i september

    #190

    knekker
    Bruger
    2.002 indlæg
    Offline

    Er Tesla i problemer? ;- )
    Det er sjovt at læse tidlige kommentar i tråden fra folk som har en mening om ting som de tydeligvis ikke har sat sig ind i eller bare generelt ikke har evnerne til at kigge ud i fremtiden for at forstå hvilken potentiale der lå i Tesla.
    Her er et par eksempler:

    #1 Fisker – Og ja, konkurrenterne er ret tæt på nu, hører de nye batterier til Leaf’en skulle være tæt på Tesla. Så mangler vi bare at regeringen lader os købe dem til realistiske priser

    #4 #5 FIRESTORM – du er da så tilgengæld helt musk fanboy se nu lidt objektivt på, kan Tesla noget som andre ikke kan kopiere?
    Mit svar nej, at producere elbiler og batterier kan alle de andre bilproducenter også. Er/var Tesla de mest visionære, ja. Men at være visionær er ikke nogen garanti for succes hvis man ikke kan beskytte dit IP, så kopiere alle andre dig bare når du har været besværet igennem.

    #33 Greyhair – Personligt tror jeg ikke Tesla vil være interesant på bilmarked om 10 år, men det er nok ikke tråden hvor man skal sige den slags.

    #191

    Steadi
    Bruger
    5.921 indlæg
    Offline

    #190 – du mener ikke, at i hvert fald en del af aktiens nylige himmelkugles er baseret på Musks berømmelse/helgenkåring og, at mange forsøger at komme med inden aktien stiger ekstra meget?

    My fellow Americans, I am pleased to tell you I just signed legislation which outlaws Russia forever. The bombing begins in five minutes.

    #192

    Foxnews
    Bruger
    34 indlæg
    Offline

    Om Tesla er en god bil eller ej skal jeg ikke gøre mig klog på, men når firmaet er prissat så højt det svarer til alle andre bilmærker til sammen så er det ude af proportioner.
    Det tager lang tid inden EV markedet har taget over, plus der vil være mange konkurrenter til den tid, både etablerede men også nye.
    Med hensyn til de etablererede mærker er de vel heller ikke interesserede i hurtig indfasning men derimod en stille indfasning så man løbende kan omstille produktionen.

    #193

    StultusX2
    Bruger
    6.143 indlæg
    Offline

    SÅ! #knekker..nu er du og #Fisker jo gode til at gå ‘i kødet’ på hinanden

    Tåpik: Tesla’ er sikkert et glimragende køretøjer. MEN det finder jeg først ud af om 10-15 år – når brugtprisen er interessant… (krydser selvfølgelig fingre, for at dé kan holde, frem til den tid)

    My TIE! My nimble coffin!
    En snarligt uddøende Single-Player, der "skal tage sine piller og sætte sig ned bag i bussen"..

    #194

    FIRESTORM
    Bruger
    5.352 indlæg
    Offline

    Jeg står gerne ved mit statement, lad os tage en snak om 2 år. Indrømmet Tesla har gjort det bedre end forventet de sidste to år, havde gættet på at de havde knækket nakken på model 3 produktionen, så da flot at de slap igennem det.

    • Denne kommentar blev ændret for 2 uger, 3 dage siden af  FIRESTORM.
    #195

    knekker
    Bruger
    2.002 indlæg
    Offline

    #191, 192 Jeez guys. jeg har lige trollet lidt et par folk for at give et eksempel på hvad man IKKE skal gøre, og så gør i det alligevel igen?? Suk. Der er intet i vejen for at lave fejl…altså så længe man er i stand til at lære fra dem…

    #193 Garantien stopper efter 8 år på nuværende batterier, de er lavet til at holde imellem 480.000-800.000 kørt km, så kan du selv vurdere hvor langt den brugte bil må ha’ kørt, for at du kan nå at få noget ud af den, før batteriet skal skiftes.
    De nye 4680 batterier som Tesla kommer til at stoppe i bilerne fra Giga Berlin fabrikken, rygtes til at kunne holde mindst 1.600.000 kørte km, før de skal udskiftes.

    #194 Produktion Hell var reel, Elon var ret stresset i den periode, så stresset at han åbenbart kontaktede Tim Cook fra Apple med muligheden for at købe Tesla for ca 1/11 del af den pris som Tesla er værd i dag. Tim Cook gad ikke engang sætte et møde op for at høre hvad Elon havde at sige, da Tim mente at prisen var for dyrt og de iøvrigt kunne gøre Tesla kunsten efter dog meget billigere.
    Den kæmpe clusterfuck af en fejl kommer til at blive en del af Tim’s legacy når han engang fratræder sin rolle, at han takkede nej for at købe Tesla for en slik, og endda selv om Apple har så mange pengene liggende i kisten bunden, at de ingen anelse har om hvad de skal bruge dem til.

    Jeg står gerne ved mit statement, lad os tage en snak om 2 år.

    Om 2 år har Tesla fået Giga Texas og Giga Berlin online og i fuld sving med at stykke millioner af biler ud, til den tid har de tilmed fået styr på FSD, og i fuld gang med at disrupte hele energi markedet. Samtidig vil du se inden for 2 år, adskellige conventionelle bil fabrikanter, gå i retning imod konkurs, blive merged eller opkøbt af andre bil fabrikanter.
    Jeg ved ikke hvad det er for en snak du forventer at have om 2 år, udover at Tesla kommer til at dominere endnu mere?

Viser 15 kommentarer - 181 til 195 (af 217 i alt)
  • Du skal være logget ind for at kommentere på dette indlæg.