mandag, maj 25, 2020

Er Tesla i problemer?

Daily Rush Debat Off-topic Er Tesla i problemer?

  • Forfatter
    Emne
  • #0

    Phonetic
    Bruger
    23.576 indlæg
    Offline

    Tesla har netop afholdt deres årlige aktionærforsamling i går og Elon Musk var meget tæt på at miste jobbet som bestyrelsesformand. Deres Model 3 er løbet ind i alvorlige produktionsproblemer på flere fronter og lige den model er afgørende for om Tesla overhovedet kan tjene penge.

    Ingen tvivl om at Musk er visionær, men Teslas manglede produktionserfaring bider dem alvorligt i halen nu. Dertil har der været en stribe, måske lige lidt for højtprofilerede, uheld med deres “auto pilot” på det seneste og firmaet tjener stadig ingen penge. Musk lovede gennembrud, men det er som om at tiden er ved at løbe lidt fra ham

    Har hele tiden haft en fornemmelse af, at Tesla var gode som innovator, men det formodentlig er andre bilproducenter som med succes vil tjene penge på el-biler. BMW, Porsche, VW, AUDI er alle langt fremme og jeg tror det kun er et spørgsmål om tid, før Tesla må dreje nøglen om.

    Hvad tror i?

    Her er et lille resumé fra The Verge

    Daily Rush Head Honcho

Viser 15 kommentarer - 166 til 180 (af 181 i alt)
  • Forfatter
    Kommentarer
  • #166

    knekker
    Bruger
    1.669 indlæg
    Offline

    Hehe, Elon er faktisk selv fan af at holde nattehimlen fri for reflektioner fra satelitter, han delte bekymringerne fra astronomi communitiet og har i den anledning bedt hans sattelit udviknings hold om at finde en coating der kan reducere den reflektion fra solen som de forudsager.
    Men desvaerre er sattelitter en vigtig brik for Teslas fremtid, da de pt betaler (mener det er T-mobile eller AT&T) mange penge for at kunne tilbyde Over The Air software updates til alle deres biler.
    SpaceX’s sattelitter kommer til at tilbyde hoejhastigheds internet med meget lav ping tider over det meste af jorden, saa det kommer uden tvivl til at blive endnu en fordel for Tesla i forhold til konkurrenterne.

    Jeg er helt enig, det kunne vaere en fin ide at tilbyde en endnu mindre model hvor der er plads til f.eks. blot 2 personer, den tror jeg bestemt ville saelge rigtig godt.

    #167

    Steadi
    Bruger
    5.393 indlæg
    Offline

    #166 – jeg er stadig ikke overbevist om, at en ødelagt nattehimmel er det værd, at Tesla kan spare penge, når de vil opdatere deres biler (eller billigt og hurtigt internet til en del af kloden, det må kunne løses på anden vis).

    Musk og SpaceX er først kommet med udmeldingen omkring satelitternes beklædning efter, at den første række var blevet sendt i kredsløb – og har åbenbart ikke konsulteret videnskabsfolk eller astronomer inden opsendelse af satelitterne… Så jeg tillader mig at være tilbageholdende med min optimisme over Starlink. Det er ikke engang sikkert, at projektet faktisk virker.

    Pt. er der 200-400 satelitter i det kredsløb, som SpaceX vil bruge.. Til at smide 12.000 yderligere satelitter i kredsløb…

    Nå, det var vist ret meget off-topic, så jeg stopper den her. Vi må fortsætte i en ny tråd, hvis det er

    I forhold til Tesla, så kom jeg til at tænke på, om der er lavet nylige undersøgelser på forurening af elbiler kontra benzin og diesel? Jeg læste en undersøgelse for nogle år siden, hvor elbiler ikke var mest energivenlige, da den brugte strøm kom fra kulkraftværker.. Ved man hvordan, at det står til pt.?

    My fellow Americans, I am pleased to tell you I just signed legislation which outlaws Russia forever. The bombing begins in five minutes.

    #168

    raadens
    Bruger
    75 indlæg
    Offline

    @steadi ro på, der er et ultra sort materiale der absorbere næsten al lys
    http://www.youtube.com/watch?v=fg2x0L4YAuU

    #169

    titan_jtl
    Bruger
    267 indlæg
    Offline

    #166 Det er heldigvis en skrøne, med hensyn til forureningen.
    Ja elbiler er dyrere i CO2 at producere, men det indhenter de igen, også ved sort el, men langt langt hurtigere med grøn el.
    DR havde en god artikel om det emne den anden dag.
    https://www.dr.dk/nyheder/viden/klima/krig-i-kommentartraaden-er-elbiler-groenne-eller-sorte

    #170

    Steadi
    Bruger
    5.393 indlæg
    Offline

    #168 – Jamen det ville da være dejligt, hvis det viser sig at være rigtigt.. Men jeg er som sagt ikke overbevist endnu.

    #169 – jeg takker. Tænkte også, at der måtte være nyere undersøgelser.

    My fellow Americans, I am pleased to tell you I just signed legislation which outlaws Russia forever. The bombing begins in five minutes.

    #171

    Emilsa
    Bruger
    11.091 indlæg
    Offline

    Før man udvider sattelitsværmen med 12000 skulle man måske opfinde udvikle og producere en effektiv måde at håndtere rumskrot på…. Ellers så ender vi pludselig med at være fanget på planeten.

    Imagine explaining to someone with a Che Guevara shirt in 2003 that Britney Spears would end up to the left of Rage Against the Machine

    #172

    snowball42
    Bruger
    1.264 indlæg
    Offline

    #159 Helt enig, jeg tror dog ikke en rumelevator er noget der kommer inden for en nær fremtid, så der er nogle år til at hive en masse penge ind. Selve idéen med en rumelevator kunne være fantastisk, det er noget jeg håber at se i min levetid, det vil være en ingeniør kunst i verdensklasse.

    #162 Jeg var faktisk ikke klar over de havde opkøbt Maxwell, for dry battery er en sej teknologi.

    #169 Der er mange forskellige rapporter der viser meget svingende resultater. Når nye teknologier i batterier fjerner nogle af de værste syndere, så bliver det hurtigt et noget mere positivt resultat. Det største problem for elbiler i øjeblikket er vel begrænset med modeller, de er dyre i forhold til tilsvarende biler. Specielt i det helt billige segment – mini bilerne. Så er der vle VW e-up, ved ikke helt hvad ny prisen er, men 130-140k for en 3 år gammel model. Og så for en elbil der kan køre 100-120km på en opladning. Fint at det dækker 90% af behovet, så er det stadig træls for de sidste 10%.

    Og så det sure opstød, i DK hiver vi pænt mange penge ind fra registreringsafgifter, men med tankerne fremme om at alle elbiler skal være afgiftsfrie, så mangler der også en del penge i kassen.

    Priserne ned, bedre batterier – specielt i de helt små biler. Så skal det nok blive godt. Når det hele så bliver krydret med autopilot, så bliver det fedt. Der har været mange andre teknologier hvor biler kan køre i kortage, eller blive opladet mens de kører mm. omstillingen til elbiler skal nok komme. Pt. er Tesla og autopilot lige lidt ude af min budget ramme, det tager jo nok bare lige et par år inden priserne rammer et niveau hvor alle kan være med.

    #173

    knekker
    Bruger
    1.669 indlæg
    Offline

    #171, spaceX sattelitterne er designet til at kunne de-orbit dem selv, når de har udtjent deres formål, og så brænde op i admospheren efter blot 5 år, netop fordi de orbiter så tæt på jorden.
    https://futurism.com/the-byte/spacex-unleashes-starlink-satellites

    #174

    Steadi
    Bruger
    5.393 indlæg
    Offline

    #173 – men vil jo løbende blive afløst af andre, så antallet fast vil være omkring 12.000… jeg tvivler stærkt på, at projektet bare slutter efter fem år.

    Sådan som jeg forstår det, så er det først ved 500-700 satellitter, at løsningen kan testes og det kan afklares, om det egentlig kan bruges?

    #171 – en ting er at være fanget på planeten, noget andet er at se op på nattehimlen og se en masse satellitter… “dengang far var barn, der så nattehimlen anderledes ud”..

    My fellow Americans, I am pleased to tell you I just signed legislation which outlaws Russia forever. The bombing begins in five minutes.

    • Denne kommentar blev ændret for 11 måneder, 3 uger siden af  Steadi.
    #175

    StultusX2
    Bruger
    5.423 indlæg
    Offline

    #173 “orbiter” = kredsløb? Altså! Hvis der ÉR et ganske okay-dækkende dansk ord, hvorfor så?

    Og gammel jeg er – Hellere se på stjerner og galakser, fremfor mere nøgenabe-(snart)rumskrot. Det ødelægger min stjernekikkert aften. (hrmph!)

    My TIE! My nimble coffin!
    En snarligt uddøende Single-Player, der "skal tage sine piller og sætte sig ned bag i bussen"..

    • Denne kommentar blev ændret for 11 måneder, 3 uger siden af  StultusX2.
    #176

    Guru35
    Bruger
    156 indlæg
    Offline

    Jeg tror Tesla har potentiale til at blive verdens mest værdifulde firma, og at Elon Musk vil blive verdens rigeste mand. Han har fået regeringer til at sætte tid på hvornår den sidste ICE bil må sælges og alle de store bil producenter til at ryste i bukserne. De har nu alle travlt med at omlægge deres produktion til elektriske biler, men de er bagud og hårdt presset, netop fordi de ikke har nogen særlig erfaring med det. Det er Tesla der i første omgang har bevist at det kan lade sig gøre at lave gode el-biler. Om man kan lide konceptet eller ej, så er der bred enighed iblandt dem, der har en, om at det er en fantastisk god bil, som kan måle sig med topmodellerne hos konkurrenterne, men til langt færre penge.

    De er ikke i pengenød. Langt fra. De har været igennem store kriser, men er nu på vej på den anden side. Til gengæld har de lavet massive investeringer i produktion og infrastruktur, som nu efterhånden er begyndt at kunne følge med. De opfandt den teknologi som de andre læner sig op ad. Yes! hvem husker ikke at Musk for nogle år siden frigav alle patenter? Han ønskede sig konkurrence, fordi kun ved at få de andre med på ideen kan han ændre verden. Men han er som sagt langt foran på teknologi og produktionsmidler. Samtidig er Tesla et stærkt brand, og der er ved at ske det samme for dem, som der skete for Apple. Det er bare på et langt større marked.

    #177

    Steadi
    Bruger
    5.393 indlæg
    Offline

    #176 – Er det dig, Elon?

    Jeg tror, at Elon Musk har den udfordring, at Elon Musk er overbevist om, at han er verdens klogeste person og, at han alene kan redde verdenen.

    Dermed ikke sagt, at der ikke kan komme positive ting ud af den overbevisning – at frigive alle Teslas patenter fx – men jeg tror bare ikke, at Tesla bliver verdens mest værdifulde firma eller Musk verdens rigeste person.

    My fellow Americans, I am pleased to tell you I just signed legislation which outlaws Russia forever. The bombing begins in five minutes.

    #178

    knekker
    Bruger
    1.669 indlæg
    Offline

    Om Tesla bliver det mest vaerdifulde firma og Elon den rigest mand paa jorden, maa tiden vise. En ting er hvertifald klart. Tesla og Elon har bestemt potentiale og momentum til at blive det.
    Det som bekymre mig mest, er at alt for meget af Tesla afhaenger af ham. Som andre allerede har neavnt i traaden, saa synes jeg at Elon skulle holde sig til at laegge maal og visionerne for firmaet da det er det som han er bedst til, og saa lade andre folk tage sig af virksomheden og public tweeting.
    Det er ikke godt at saa meget afhaenger af ham i tilfaelde at Elon bliver syg eller skulle blive snigmyrdet af olie & gas eller bil industrien, fordi en eller anden idiot saa sig sur paa ham.

    Men jeg haaber med tiden som Tesla bliver stoerre, saa sker det helt automatisk at ansvaret bliver mere ligeligt fordelt, da det er umuligt for ham at have saa mange kasketter paa.

    Hvis man gerne vil lave lidt laengere langtids investeringer i aktier (2-4 aar), saa synes jeg bestemt at Tesla aktien har potentiale til at mange dobbelte sig i vaerdi.

    #179

    knekker
    Bruger
    1.669 indlæg
    Offline

    #113 Jeg kan stadig ikke finde ud af at lave quote, så kommer ligesom før.

    “men der hvor Tesla virkelig skiller sig ud, er dens software integration med bilen, som bla gør at Tesla’s køling af batterierne, er meget mere effektivt, hvilket resultere i meget bedre udnyttelse af batteriet.”

    Flere test viser blandt andet at Tesla’s køling er batterierne ikke er lige så gode som f.eks på en Porsche Taycan. En Tesla kan du lave drag race 1-2 gange også skal batterierne køle ned. I en Porsche Taycan kan du blive ved indtil batterierne er flade uden problemer. Udover det så viser andre test at andre EV biler har væsentligt bedre udnyttelse af batterierne end Tesla, ved blandt andet at være tættere på deres opgivet rækkevide.

    “Hvis en Tesla ejers helheds oplevelse af hans bil og alt hvad der følger med f.eks, stort udbud af charging stations osv, blot var middelmådigt, ville salgstallene ikke være lige nær så høje som de er nu, Tesla’s kvalitet er høj og det er derfor du også ser folk er villige til at bruge flere penge på en Tesla end de ellers normalt ville, simpelthen fordi kvaliten er der. Hvis det ikke var tilfældet, ville du se et stagnerende salgstal, hvilket ville resultere i at investorenes fremtidig forventning til hvordan Tesla klare sig i fremtiden, også være sat meget lavere.
    Så jo, kvalitet har bestemt også en inflydelse på Tesla aktiens værdi,
    Jeg er faktisk overrasket at sådan en misinformerende kommentar, ville komme fra en respekteret person som dig.”

    Jeg er helt enig i at kvaliteten i en Tesla ligger ikke alene i bilen, men tilgængeligheden af f.eks ladenetværket, softwaren, etc og måske derfor kan se igennem fingrene med at kvaliteten på bilen alene, halter efter dens konkurrenter da de andre ting Tesla gør, trækker helhedsoplevelsen op.

    Min pointe var bare at Tesla gør rigtig mange ting godt og bedre end mange andre bilfabrikanter. At bygge biler er bare ikke en af dem, men det er folk ligeglade med da Tesla opvejer det, men software/lader/etc.

    Og jeg beklager at jeg misforstod dig.

    Kunne være vi snart skulle lave en dedikeret Tesla tråd her på DR.

    Tænkte selv at dette topic var ved at derail din thread, så nu tog jeg initiativ til at flytte samtalen over i denne thread.

    #Noztra vi kan godt blive enig om at den officielle range, burde passe bedre med virkeligheden, når det er sagt, så kommer range også an på hvordan man kører, men uanset hvad, så beviser videoen du linker til min pointe, hvilket er at Tesla klare sig bedst ud af alle de EV biler som deltog, hvilket bla er fordi de har software der spiller godt sammen med batteriet.
    Denne chart viser også hvor Tesla ligger på listen når det kommer til hvor meget de kan få ud af deres batterier
    Jeg husker godt at der var noget snak om at Tesla havde nogle varme problemer på track banen, jeg tænker at Tesla har bygget og testet deres biler ud fra mere generalt brug, end at køre drag race dagen lang på en racerbane. Så med andre ord, det er ikke et problem som du og jeg kommer til at bemærke. Jeg siger ikke at Tesla er perfekte, og jeg er sikker på at de er igang med at fikse problemet, som kun finder sted hvis man virkelig misbruger bilen.

    Tesla kommer til at annoncere den næste Plaid motor til model S og X og Roaster her senere på året, det bliver spændende at se hvordan den performer på en racerbane. Jeg forestiller mig at varme problemer, ikke bliver aktuelt på det tidspunkt.

    #180

    Noztra
    Bruger
    1.834 indlæg
    Offline

    #179 Godt initiativ.

    “hvilket er at Tesla klare sig bedst ud af alle de EV biler som deltog, hvilket bla er fordi de har software der spiller godt sammen med batteriet.”

    Altså Tesla kørte længest, men procentmæssigt lå de kun op 78% af den opgivet rækkevide, hvor Kia ligger på 90%, Mercedes på 75%, Audi på 81%, Nissan 87%, Jaguar på 76%

    Så at kalde det en sejr er lidt farvet i min verden. Jeg kunne også lave en bil med 250Kwh batteri som kan køre længere end Tesla, men kun opnåede 50% af dens rækkevide.

    Kia – 90%
    Nissan – 87%
    Audi – 81%
    Tesla – 78%
    Jaguar – 76%
    Mercedes 75%

    Men en test som den i video er svær, da vind, temp, etc kan spille meget ind. Synes dog de har forsøgt at gøre det så objektivt som muligt.

    Og giver dig helt ret at man ikke kan køre dragrace hele dagen ikke er noget negativt, da ingen mennesker IRL gør det.

    Plaid motor bliver rigtig spændende og eneste ulempe er nok at prisen bliver en del højere end en P100 eller hvad deres topmodel hedder.

Viser 15 kommentarer - 166 til 180 (af 181 i alt)
  • Du skal være logget ind for at kommentere på dette indlæg.