søndag, juli 21, 2019

Er Tesla i problemer?

Daily Rush Debat Off-topic Er Tesla i problemer?

  • Forfatter
    Emne
  • #0

    Phonetic
    Bruger
    23.579 indlæg
    Offline

    Tesla har netop afholdt deres årlige aktionærforsamling i går og Elon Musk var meget tæt på at miste jobbet som bestyrelsesformand. Deres Model 3 er løbet ind i alvorlige produktionsproblemer på flere fronter og lige den model er afgørende for om Tesla overhovedet kan tjene penge.

    Ingen tvivl om at Musk er visionær, men Teslas manglede produktionserfaring bider dem alvorligt i halen nu. Dertil har der været en stribe, måske lige lidt for højtprofilerede, uheld med deres “auto pilot” på det seneste og firmaet tjener stadig ingen penge. Musk lovede gennembrud, men det er som om at tiden er ved at løbe lidt fra ham

    Har hele tiden haft en fornemmelse af, at Tesla var gode som innovator, men det formodentlig er andre bilproducenter som med succes vil tjene penge på el-biler. BMW, Porsche, VW, AUDI er alle langt fremme og jeg tror det kun er et spørgsmål om tid, før Tesla må dreje nøglen om.

    Hvad tror i?

    Her er et lille resumé fra The Verge

    Daily Rush Head Honcho

Viser 15 kommentarer - 151 til 165 (af 178 i alt)
  • Forfatter
    Kommentarer
  • #151

    raadens
    Bruger
    74 indlæg
    Offline

    #149 taler du til mig? kan ikke se hvad min kritik af tesla har med phon at gøre

    fuck er ny her, vidste ikk at phon var død, ser ud til at han var en leder af siden. og han var programmør hvilket forklarer de underligt fraværende basale funktioner som andre sider har

    rip!

    #152

    knekker
    Bruger
    1.527 indlæg
    Online

    #149, eller man kan se traaden som en hyldest til phon.
    Man kan se glasset halv fyldt eller halvt tomt, alt efter hvor negativ eller positiv stemt en person man er.
    Med de ord, synes jeg at vi skal lade den ligge der og diskutere videre traadens topic, hvilket handler om Tesla og egentlig ikke saa meget andet.

    #148, hvad faar dig til at tro at Tesla gaar konkurs inden for 7 aar?

    #153

    raadens
    Bruger
    74 indlæg
    Offline

    #152 det eneste trumfkort han har er sine elkøretøjer, der er ikke så meget andet at komme efter, hans ‘hyper loop’ ser ikke ud til at være en stor success, jeg vil sige at det ville være ekstrem dyr transport af gods, hvis det er med mennesker er det for farligt og stor fare for eksplosiv dekompression hvis bare der er en lille svaghed, hvis der kommer tekniske problemer eller røret bliver beskadiget kan de sidde fanget i mange timer og derved fare for at løbe tør for ilt, det vil være meget dyrt at have sikkerhedsforanstaltninger til så lille et tog med iltforsyninger, så det rentable vil halte og foranstaltninger være for dyre

    salg af soltage er ikke startet, det er stadig under udvikling, tror det er levetid for disse tegl, da det nok vil holde 30 år, hvilket er meget kort levetid fordi det er af plastik, hvor alm lertegl kan sagtens holde 200++ hvis det er brændt hårdt

    så de fleste opfindelser er urentable og konkurrenterne er ved at hale ind på ham, så hvis han ikke hiver en kanin op af hatten, er han alvorligt på skideren

    • Denne kommentar blev ændret for 1 måned, 2 uger siden af  raadens.
    #154

    knekker
    Bruger
    1.527 indlæg
    Online

    ok interessant vinkel, og jeg er sådan set enig med dig i at hyperloop og solarcity, kører det ikke særlig godt. Betyder det at Tesla vil være på “skideren”? Nej.
    For det første er hyperloop en meget lille omkostning for dem at have kørende, da det stadig blot er i et test stadie og derfor er budgettet ubetydeligt i forhold til deres andre ideer. Deres solpanel projekt bruger et noget større budget, men jeg kan ikke rigtig finde nogle tal på hvor meget det er.

    Den skrøne med at konkurrenterne er ved at hale ind på Tesla, må du meget gerne uddybe yderligere, den forklaring glæder mig til at pille fra hinanden.

    #155

    snowball42
    Bruger
    1.082 indlæg
    Offline

    #153 du glemmer lige at hans fine rum firma jo tjener fint med penge, og vist også er blevet mere værd end Tesla. Tror ikke han kommer til at mangle penge. Tesla tror jeg nok skal falde en del inden det finder dit leje. De har ikke fået udnyttet dit forspring, så der er mange der henter ind eller har overhalet på nogle af kerne produkterne.

    #156

    Retarded_wookie
    Bruger
    477 indlæg
    Offline

    #154

    “Den skrøne med at konkurrenterne er ved at hale ind på Tesla, må du meget gerne uddybe yderligere, den forklaring glæder mig til at pille fra hinanden.”

    Kan du ikke bare skyde løs? Du har jo tilsyneladende alle gendrivelserne klar.

    Forestil dig hvordan en retarderet Chewbacca lyder.

    #157

    knekker
    Bruger
    1.527 indlæg
    Online

    #156 Jeg ved ikke med dig, men jeg tænker at en mere kort og nuanceret debat er at fortrække, frem for at jeg bare går igang med at skrive 5 sider text og så håbe på at jeg rammer nogle af hans bekymringer.

    #158

    Steadi
    Bruger
    5.010 indlæg
    Offline

    Musk har selv været ude og sige, at Tesla havde penge tilbage til under et års drift og, som resultat, at alle udgifter skulle godkendes af Musk + enkelte andre højtstående medarbejdere.

    Jeg tænker nogle gange, om Musk måske er bedst, når han skaber noget nyt og ikke, når han skal drive noget bagefter.. måske var løsningen, at en “klassisk” direktør tog styringen i Tesla? Så kan Musk fortsætte med at lege med raketter, hvor det virker til, at hans primære interesse også er pt.

    Hyperloop er jeg ikke ret tændt på. Ideen med hurtig transport er fed, men ikke, hvis det er nødvendigt med rør et par meter over jorden hele vejen. Der er motorveje og tog trods alt, næsten altid, i jordhøjde.

    My fellow Americans, I am pleased to tell you I just signed legislation which outlaws Russia forever. The bombing begins in five minutes.

    #159

    raadens
    Bruger
    74 indlæg
    Offline

    @knekker så vidt jeg ved har han kun stor føring med batteriet i sine biler, så hvis konkurrenterne får et bedre batteri vil han være hårdt presset

    @snowball42 hvis der kommer en rumelevator er det sket med spacex, vi er ved at have god nok materialer til en, så horisonten er maks 15 år og måske mere realistisk 10 år

    • Denne kommentar blev ændret for 1 måned, 2 uger siden af  raadens.
    #160

    Mazeios
    Bruger
    1.296 indlæg
    Offline

    Nu skal vi jo heller ikke overse Musk’s udgangspunkt. Hvis man altså skal tro på manden.
    Det har aldrig været meningen at bygge biler og rumraketer for at få penge ind på kontoen. Det har været for at “ruske” op i brancherne og få det til at sætte udviklingen i et andet gear.
    Det må man sige han i den grad har gjort. Jeg tror Tesla overlever, men nok i form at et opkøb.

    "It´s only a Game until you win"

    #161

    Ghidora
    Bruger
    8.204 indlæg
    Offline

    Skulle de ikke overtage verdensherredømmet nu hvor model 3 er udkommet vidt og bredt?

    Ghidora84

    #162

    knekker
    Bruger
    1.527 indlæg
    Online

    #158 Jo det er rigtigt at Muask var ude og sige at de kun har penge til at koere de naeste 10 maaneder frem over…HVIS de blev ved med at bruge penge som de gjorde paa det tidspunkt. Du har ret at isoleret set, kan saadan en bemaerkning virke bekymrende og Tesla shorts elsker at quote ham for denne bemaerkning, fordi det passer ind i deres narrative, men alle de positive ting som Elon siger, tror de sjovt nok ikke en skid paa.
    Realiteten er at Tesla tjener ca 20% i overskud paa hvert solgt model 3, det er en uhoert hoej margain, hvis man samligner det med de resterende bil fabrikanter hvor marginalen ligger imellem 8-10%. Saa nu hvor vi kan konstatere at Tesla tjener penge, saa kan vi kigge paa hvorfor de har underskud, og det bunder i at Tesla pt er igang med at udvide til europa og kina og dermed goere sig til en stoerre spiller, og for at det skal ske, bliver de noedt til at bruge en masse penge paa investering i infrastruktur, fabrikker, butikker, lade stationer osv. Alt sammen koster penge. Inden for de sidste par aar, gror Tesla med 100-200%, det er uhoert meget og man finder ikke noget andet stoerre firma som gror lige saa hurtigt som dem, saa det er en rigtig flot praestation.
    Saa naar det er sagt, saa kan Tesla sagtens lave overskud, det eneste de behoever at goere, er at traedde paa bremsen hvad angaar udvidelse.

    #raadens, Ah jeg kan godt se hvad du mener, men det er en fejl at tro at Tesla staar stille med deres batteri teknologi mens de bare sidder paa laubaerne og venter paa at konkurrenterne haler ind paa dem. De har f.eks. lige koebt Maxwell, hvilket er et selskab som specialisere sig i batteri teknologi. Tesla har testet nogle af deres teknologier i et par aar nu, og var kommet til den konklusion at den teknologi de besidder, har kaempe potentiale. Maxwell ville oprindeligt gerne blot udlicitere deres teknologi imod betaling til virksomheder som Tesla, men Tesla lavede et smart traek og koebte hele firmaet i stedet, saa at de nu har eneret paa Dry Battery teknologien, som har potentiale til naesten at 3 doble den maengde energi der kan lagers i et batteri, samt at batteriet vil kunne holde i dobbelt saa lang tid. Ikke nok med det, saa vil teknologien ogsaa goere det 10-20% billigere at producere. Alt i alt vil denne teknologi give Tesla et forspring paa ca. 5 aar i forhold til alle andre konkurrenter som LG, samsung der ogsaa producere batterier til el biler som bil konkurrenterne er afhaengig af.
    Husk pa at tesla har allerede vaeret igang med at teste teknologien, saa det er noget som du vil komme til at se inden for den naermeste fremtid. Elon siger at deres naeste batteri, som vil gaa i produktion engang i naeste aar, vil kunne holde til 1.6 million km, hvilket er det dobbelte af hvad deres nuvaerende batterier kan holde til. Uden at det er blevet bekraeftet, gaar jeg ud fra at det er Maxwell’s Dry Batteri teknologi, som de vil goere brug af her.
    https://www.express.co.uk/life-style/cars/1118293/Tesla-model-electric-car-one-million-miles-Elon-Musk

    Men Tesla’s batterier er ikke kun den eneste fordel, de ser ogsaa ud til at have foeringen naar det kommer til Autonomous driving capabilities, det er ikke perfekt endnu, men det ser ret lovende ud. Lige nu har Tesla over 100.000 biler udstyret med kameraer over hele bilen, som Tesla bruger til at samle og sende data tilbage til deres AI saa den bliver oplaert, hvilket i sidste ende vil resultere i at Tesla vil kunne tilbyde level 4-5 autonomous driving. Ingen af de andre bil konkurrenter som Audi, BMW, Mercedes, har nogen naevnevaerdi maengde biler ude paa gaden som hjaelper dem i at oplaere deres AI, saa konkurrenterne er mange aar bagud paa dette punkt.
    Denne teknologi har potentiale til at tilbyde robottaxi, noget som Uber ikke vil kunne hamle op imod i en billion dollar industri, men givet at Tesla ikke tilbyder dette endnu, vil jeg lade dette emne ligge for nu.

    En anden vigtig ting, er at Tesla ogsaa har Other The Air software updatering, hvilket betyder din model 3 bil som du ejer, kun bliver bedre med tiden. Er der f.eks. generelt et problem med bremserne, jamen saa fikser Tesla det bare med en software opdatering fra nettet. Er AI’en blevet forbedret? Jamen saa sender Tesla blot en software opdatering til dig, og din bil koere nu endnu bedre! Du skal ikke til at koere din bil paa vaerksted for at faa softwaren opdateret, ligesom det er tilfaeldet med alle konkurrenterne. Konkurrenter lover at de ogsaa vil tilbyde Over The Air software updateringer i fremtiden, men at det tidligst foerst bliver engang i 2023, men lad os vaere aerlig her. Bmw, Mercedes osv ekspertise er at lave Benzin biler, deres firma og ledelse er ikke gearet til at lede et ordentlig software afdeling, paa samme niveau som Tesla. Du skal huske paa at Tesla foerst og fremmest er et software firma, hvor bilen er bygget op omkring dette ligesom det er tilfaeldet med Apple og Iphone. Hvor det pt er omvendt med alle teslas konkurrenter. Konkurrenterne vil aldrig kunne matche Tesla paa Software omraadet, ligesom det var med Nokia, Motorola, Sony osv.
    Du ser samme problemer som Nokia havde, med de fleste af Tesla’s konkurrenter, med mindre de er i stand til at omstille sig, hvilket er usansynligt, da det kraever et stort udskift i ledelsen der forstaar software delen bedre.

    Det er rigtig nok at Elon’s vision har altid vaeret blot at faa bil industrien til at omstille sig til el, men Elon er af natur et konkurrence menneske, saa jeg tror at han vil blive ved med at presse paa, hvilket uden tvivl vil resultere i at du vil se de fleste bil konkurrenter enten gaa konkurs eller fusionere. Vi ser det allerede nu, hvor Fiat Chrysler har forslaaet at fusionere med Renault, fordi de allerede har indset at de ikke er i stand til at omstille sig, uden at det kommer til at koste dem billioner af dollars, da de skal til at omlaegge alle deres gamle fabrikker til el biler. Det er som en stor tanker der skal til at dreje, men det tager tid og vil komme til at koste alt for meget til at de kan overleve.

    Tesla aktien er enormt billigt lige nu, fordi Q1 resultatet viste faldende salgstal. Wall Street og tesla shorts’ne har ud fra dette, lykkes at koordinere og male et Doom & Gloom billede af tesla, der siger at der ingen interesse er for Tesla’s produkter. Men men hvis du spoerger mig, saa tror jeg med Q2 resultatet, vil aktien stige betydeligt.
    Det skulle kun lige vaere pga Trumps trade war med Kina eskalere, og markedet derfor bliver naervoes og saelger ud af deres aktier, hvilket kunne resultere i at Tesla aktien ville falde.

    #163

    raadens
    Bruger
    74 indlæg
    Offline

    @knekker tak for langt og godt svar.
    så vidt jeg ved er mange større bilfabrikanter gået sammen om at forske i batterier, man ved aldrig hvilke kaniner de kan hive op af hatten, men håber at tesla kan holde føringen på dette område

    #164

    knekker
    Bruger
    1.527 indlæg
    Online

    @raadens, no problem.
    Det kan du sagtens have ret i. Og hvis vi antog at du har ret og de virkelig opdager en god opfindelse, saa mangler de stadig at bygge batteri fabrikkerne og hele den infrastruktur der skal til for at kunne levere den enorm maengde batterier som de har brug for.
    Tesla har den kaempe fordel at de har deres Gigafactory som pt levere 23 gwt i batteri produktion, hvor saa vidt jeg husker, er alle konkurrenter til sammen, pt tvunget til at deles om ca 10 gwt der maximalt kan leveres af lg, samsung osv.

    Men realiten er desvaerre at fordi konkurrenterne er afhaengig af batteri leverandoer som lg, har gjort at lg bruger deres markeds position til at true alle de bil fabrikanter som poenser paa ideen om at bygge deres egen gigafactory, saa jeg tror ikke at det bliver muligt for konkurrenterne at hive en kanin ud af hatten, og selv hvis de gjorde, saa ville det tage dem mange aar at faa det op at staa, og til den tid er Tesla blot kommet laengere i deres forspring.

    #165

    Steadi
    Bruger
    5.010 indlæg
    Offline

    Hvis Tesla får Musk til at droppe sit projekt med at smide 12.000 satellitter i rummet til internet, så støtter jeg, at Musk forbliver som CEO for Tesla så længe som muligt

    (Jeg er ikke begejstret over de historier om, at nattehimlen ender med at være betydeligt anderledes, når projektet engang er færdigt)

    Er Teslas Model 3 egentlig mindre end tidligere modeller? Jeg tænker, at en City-model kunne være en ret stor salgs-magnet.

    My fellow Americans, I am pleased to tell you I just signed legislation which outlaws Russia forever. The bombing begins in five minutes.

Viser 15 kommentarer - 151 til 165 (af 178 i alt)
  • Du skal være logget ind for at kommentere på dette indlæg.