fredag, december 14, 2018

Er Tesla i problemer?

Daily Rush Debat Off-topic Er Tesla i problemer?

  • Dette indlæg indeholder 117 kommentarer, har 37 deltagere og blev senest opdateret af  Spoock for 1 uge siden.
  • Forfatter
    Emne
  • #0

    Phonetic
    Admin
    23.733 indlæg
    Offline

    Tesla har netop afholdt deres årlige aktionærforsamling i går og Elon Musk var meget tæt på at miste jobbet som bestyrelsesformand. Deres Model 3 er løbet ind i alvorlige produktionsproblemer på flere fronter og lige den model er afgørende for om Tesla overhovedet kan tjene penge.

    Ingen tvivl om at Musk er visionær, men Teslas manglede produktionserfaring bider dem alvorligt i halen nu. Dertil har der været en stribe, måske lige lidt for højtprofilerede, uheld med deres “auto pilot” på det seneste og firmaet tjener stadig ingen penge. Musk lovede gennembrud, men det er som om at tiden er ved at løbe lidt fra ham

    Har hele tiden haft en fornemmelse af, at Tesla var gode som innovator, men det formodentlig er andre bilproducenter som med succes vil tjene penge på el-biler. BMW, Porsche, VW, AUDI er alle langt fremme og jeg tror det kun er et spørgsmål om tid, før Tesla må dreje nøglen om.

    Hvad tror i?

    Her er et lille resumé fra The Verge

    Daily Rush Head Honcho

Viser 15 kommentarer - 1 til 15 (af 117 i alt)
  • Forfatter
    Kommentarer
  • #1

    Fisker
    Bruger
    11.587 indlæg
    Offline

    Jeg sympatiserer vildt for Elon Musk’s mission for at komme til Mars og samtidig inspirere en, i mine øjne, vigtig genoplivelse af missionen for at udforske rummet.

    Det samme gjorde de egentlig også med elbilen, men jeg synes der går Apple tilstande i den, med situationer hvor de vha. software forsøger at blokere reparationer udenom Tesla, eller at de nærmest ikke kan gøre noget galt fordi der netop er en masse af disse mennesker som lidt mere end blot tilslutter sig branded og visionen.

    Og ja, konkurrenterne er ret tæt på nu, hører de nye batterier til Leaf’en skulle være tæt på Tesla. Så mangler vi bare at regeringen lader os købe dem til realistiske priser

    #2

    Fox
    Bruger
    3.479 indlæg
    Offline

    Det er handler om at man KAN ikke bryde oliekartellernes magt ! …altså før olien holder op med at flyde. Der går i hvert fald 30-40 år før el biler seriøst trykker oliebilerne på pengepungen.

    Sometimes you gotta rise above your morales

    #3

    Harkonnen
    Bruger
    6.852 indlæg
    Offline

    Syntes godt nok at det lyder meget af overdrivelse at han skulle være tæt på mindste hans post og der er såkaldte “store problemer” med Tesla efter blot nogle få uheld.

    Journalisterne har været meget efter Elon Musk med div. fake news her den sidste stykke tid. Hvilket er trist, meget trist.

    Det er også derfor at han starter det store Pravda project på man kan give score på div. nyhedsmedier og journalisters troværdighed. Det bliver virkelig spændende.

    He who controls the Spice, controls the universe!

    #4

    knekker
    Bruger
    1.352 indlæg
    Offline

    #0 Jeg er lodret uenig med dig og jeg skal fortaelle dig hvorfor.

    Teslas manglede produktionserfaring bider dem alvorligt i halen nu.

    De har vaeret 6 maaneder forsinket, rolig nu, det er altsaa ikke verdens ende.
    Husk lige paa at ingen bil producenter har lykkedes at rampe en produktion op paa samme niveau som Tesla har formaaet paa saa kort tid med model 3.
    De er oppe paa 3.500 biler pr uge pt, dertil har de ifoelge Elon lige blevet faerdig med at udvide deres produktions baand, saa han regner med at ramme de 5.000 slutningen af denne maaned var det vist han sagde i shareholder moedet igaar.
    Bid maerke i at de 5.000 biler pr uge er noeglen til at faa virksomheden til at komme i overskud.

    Naar folk snakker om at Tesla har kaempe underskud, saa er det jo ikke fordi de ikke kunne lave overskud i dag hvis de ville, grunden til det store underskud skyldes at de ligesom Amazon.com bruger alt deres fortjeneste og kapital paa at udvide produktionen, samt lade stationer verden over osv, generelt er de igang med at goer sig til en stoerre spiller paa bilmarkedet paa ligefod med bil producenter som BMW, Mercedes osv og det koster altsaa en masse penge at naa det maal.

    Dertil har der været en stribe uheld med deres “auto pilot” på det seneste og firmaet tjener stadig ingen penge.

    Alle de negative nyheder som du hoere om tesla uheld, er taget ud af kontekst, laeg lige maerke til at der hvert år er over 33.000 mennesker i USA som doer i trafik uheld, dem hoere man aldrig om naar der bringes nyheder om tesla uheld, men lige saa snart en enkelt tesla uheld sker i ny og nae, saa rammer det alle de web sites der styres af Shorts (folk der spekulere i at tesla aktien vil falde, saa de kan tjene penge).
    Websider laver clickbaits eller styres af Shorts er bl.a The Verge (som du sluger raat)
    Bloomberg
    CNBC
    Seeking Alpha
    Marked Watch…osv.
    Hvis du gerne vil laese mere nuanceret tesla nyheder uden brug af extra bladet biased skraemme metoder, saa vil jeg anbefale:
    https://electrek.co samt
    https://www.teslarati.com

    Der findes 5 niveauer af Auto Pilot,En ting du og rigtig mange andre misforstaar, er at tesla’s auto pilot, pt befinder sig paa level 2.

    Level 2 — Partial Automation: One assistance system is automated at Level 2. Many luxury automakers are now producing and selling Level 2 cars that can control steering and speed simultaneously, without driver interaction for short periods of time (under 1 minute, and, in some cases, seconds). These cars are the ones that can stay in lanes and hit the brakes for you. The car is able to react to warning systems, can steer, and can change how fast it’s going, but the driver still has to be doing the driving and paying attention to the road.

    Men de fleste tesla uheld du hoere om auto pilot, skyldes at folk tror Tesla’s auto pilot er level 5 og blot kan tage haanden fra rettet over laengere tid og begynde at tekste paa telefonen eller lave alt muligt andet end at holde haanden paa rettet samt fokus paa trafikken. Folk bliver konstant mindet om det, men alligevel begynder folk at miste fokus.
    Tjek lige ham her idioten som tog sig en lur paa bagsaeddet af sin tesla bil.

    At Elon var ved at ryge af pinden er som neavnt, noget af en overdrivelse. Jeg har selv tesla aktier, saa jeg har bestemt sat mine penge hvor min mund er, derudover har jeg lige tjent 100.000 kr i dag paa baggrund af den positive shareholder meeting, som blot viser af en del aktier handler er enig med mig om at moedet var meget positivt.

    #5

    FIRESTORM
    Bruger
    4.941 indlæg
    Offline

    #4 du er da så tilgengæld helt musk fanboy se nu lidt objektivt på, kan Tesla noget som andre ikke kan kopiere?
    Mit svar nej, at producere elbiler og batterier kan alle de andre bilproducenter også. Er/var Tesla de mest visionære, ja. Men at være visionær er ikke nogen garanti for succes hvis man ikke kan beskytte dit IP, så kopiere alle andre dig bare når du har været besværet igennem.

    #6

    knekker
    Bruger
    1.352 indlæg
    Offline

    #5 Jeg er glad for at du bragte emnet op om at alle andre folk kan blot kopiere dig, det har du nogen lunde ret i. Naar det er sagt, saa hoere du konstant om den ene “Tesla Killer” koncept bil fra andre producenter, efter den anden.
    Realiteten er at du og mange andre ikke helt forstaar hvor langt foran Tesla er med deres batteri teknologi og infrastruktur i forhold til deres konkurrenter, derudover besidder de allerede en kaempe fabrik til at pumpe deres batterier ud, her er alle de andre konkurenter 3-4 aar bagud, hvilket betyder at ingen andre konkurrent kan spytte el biler ud i samme volume som Tesla kan, de mangler simpelthen produktions faciliteterne til det.
    Pt. er konkurrenterne noedsaget til at koebe deres batterier hos LG og samsung osv, hvilket betyder de ikke selv har raaderetten til at styre produktioen og omkostningerne.
    Tesla har alt essentielt produktion og teknologi inhouse, hvilket igen giver dem en kaempe fordel over konkurrenter.

    Husk paa at en del bil producenter har kaempe laan i alle deres gamle produktions maskiner, de skal til at finde kapital til at forny deres fabrikker saa de kan hamle op med Tesla som allerede har en skraeddersyet halv automatiseret produktions faciliter der spytter El biler ud.
    Jeg tror det er en af grundende til hvorfor konkurrenter er saa tilbageholdene med at omstille sig til el biler.
    Jeg tror bestemt vi kommer til at se en del konkurrenter gaa konkurs efter omstillingen til el biler.

    Derudover har Tesla ogsaa godt gang i at lave kaempe batteri farme som meget successfuldt er igang med at eliminere kul kraeftvaerker i Australien, derudover er de igang med at decentralisere Puerto Rico’s elvaerk, saa hver husstand bliver selvforsynene frem for kraeftvaerk der konstant bliver oedelagt af tropiske storme. Alt i alt gaar det fantastisk for Tesla, der er rigtig meget potentiale for deres batteri farme samt biler.

    Hvordan det kommer til at gaa med deres solsaelle produkter, er for tidligt at sige, det maa tiden vise.

    Men tilbage til din pointe om at konkurrenterne vil kopiere Tesla, saa har jeg bestemt ogsaa planer om at skaffe mig af med aktien engang naar der kommer mere konkurrence paa markedet og det hele begynder at stagnere, men lige nu tror jeg aktien sagtens kan ryge fra nu $310 op paa $400 inden for 2 aar.

    Smid fanboy kortet alt det du vil, forskellen mellem mig og dig er at jeg faktisk har gjort min lektie, jeg ved hvad jeg taler om og det har intet med fanboy at goere.

    #7

    TormDK
    Bruger
    14.237 indlæg
    Offline

    #5 “People don’t buy what you do, they buy why you do it” – Tesla’s “why” er for mange super krystal klart, hvor kon-kollegaernes er langt mere fussy/ikke eksisterende.

    Hvis det var nemt, ville alle gøre det – men det er jo også værd at huske på at Musk’s grund til overhovedet at gøre det her, var fordi alle sagde det ikke kunne lade sig gøre. Det kan det bestemt, og de har jo netop også lagt alle deres patenter ud online fordi de vil have at andre skal følge trop.

    Så er der selvfølgelig hele den visionære del omkring The Boring Company, og selvfølgelig Space-X. Det er helt exceptionelt det han har gang i, og ja – det koster sikkert nogle penge at holde den slags kørende, men nogen er nød til at holde faklen højt før andre vil følge dem, og vi ser jo ikke ligefrem vores politikkere stå på spring for at være bannerførere – de har langt mere travlt med at bruge mere taburet klister så de ikke falder ned!

    Jeg er også super Musk-fanboiiii, og hvis jeg var 20 år yngre og viste noget om at bygge – så havde jeg pakket rygsækken og lagt mig på hans dørtrin indtil han sagde “så kom dog ind for helvede!”, uanset om det så krævede 70-80 timers arbejdsuger, for det ville være det værd når man så tilbage på den bølge af ændringer hans teknologier vil medføre.

    #8

    Phonetic
    Admin
    23.733 indlæg
    Offline

    #4: Hold da op. Du bliver vred. Jeg lægger op til debat. Lige en ting: Det er producere biler har taget andre årtier at perfektionere, så det er bestemt ikke uventet at Tesla har problemer på den front.

    Deres største problem er dog at de ikke tjener penge endnu.

    Og nej, jeg sluger intet råt. Hold tonen og tal pænt.

    Daily Rush Head Honcho

    #9

    Ghidora
    Bruger
    8.094 indlæg
    Offline

    Problemet er at first movers(Tesla) har gjort alt forarbejdet for de etablerede bilproducenter, så de
    har kunnet afvente hvordan der er blevet taget imod elbilerne og ikke mindst lært af Teslas fejl. De store producenter kan forholdsvis hurtigt starte en stor produktion op af deres egne modeller, så må vi se om Tesla har fået styr på produktionen inden da….

    Ghidora84

    #10

    knekker
    Bruger
    1.352 indlæg
    Offline

    Jeg er ikke sur, jeg har blot argumenteret for hvorfor jeg er uenig med dig. Personligt synes jeg ikke at The Verge er et sagligt sted at faa sine tesla nyheder fra, hvem er biased og hvem er neutral i at bringe tesla nyheder, finder man hurtigt ud af naar man foelger tesla nyheder ret taet. Og ud fra din post, var det let at se at du desvaerre er faldet for deres skraemme kampagne, hvilket er grunden til at jeg siger at du har slugt deres nyheder raat.

    Kategoriseres det som vaerende uhoeffeligt? Eller hvor er det jeg ikke holder en ordentlig tone?

    Jeg synes ioevrigt at det er en spaendende debat du har lagt op til, men det er farligt at starte ud med at quote fra en biased Ektra Bladet ligende nyhed site der har sin egen agenda.

    #11

    TormDK
    Bruger
    14.237 indlæg
    Offline

    #8 Sony tjente ikke penge på deres Playstation i mange år, det går vist fint nok nu

    #12

    Phonetic
    Admin
    23.733 indlæg
    Offline

    Jeg har to venner og en bekendt som har købt Tesla’er indenfor de seneste to år (den seneste af dem for to måneder siden – en Model S) og alle tre har problemer med paneler som eller skæve eller løse.

    Kørte i min vens Model S her i fredags og var altså ikke bange, selvom han stort set ikke havde hænderne på rattet fra Helsingør til København

    Daily Rush Head Honcho

    #13

    knekker
    Bruger
    1.352 indlæg
    Offline

    hvad jeg kan læse mig frem til, så plejer tesla at være rigtig gode til udskifte defekte og løse dele som din kammerat oplever, han skal blot skrive til dem og bestille en tid, saa er jeg sikker paa at de fikser det gratis.
    Jeg har aldrig personligt brudt mig om interiøren paa Teslas biler, det ser skrabet og lidt discount agtigt ud, når man samligner det med Mercedes interiøre.
    Der har de stadig noget at forbedre, hvilket selvfølgelig kommer med tiden ligesom med produktions kvaliteten.

    Men jeg ser stadig Tesla som lidt som en Apple virksomhed i sin spæde start, som har potentiale til at blive kæmpe store. Derfor jeg har aktier i det.

    #14

    snowball42
    Bruger
    1.005 indlæg
    Offline

    Jeg havde næsten afskrevet Tesla helt, men de begynder så småt at holde lidt af det de lover. Så hvis de rent faktisk kommer til at ramme de 5k i ugen, så tror jeg næsten på de kan vende det.

    og i forhold til produktions kvaliteten, så er de nye tesla’er jo tusinde gange bedre end den helt oprindelige roadster model. Den havde blinker fra en Kadett E, og nærmest intet passede sammen.

    At byggekvalitet og pris ikke helt hænger sammen endnu, er nok også fordi Tesla ikke har mange år på bagen.

    Det der er lidt skræmmende er så at der indimellem kommer rapporter omkring bremselængde der er pænt dårlige, som de efterfølgende fixer med software updates. Det burde som minimum være noget der var fixet inden bilerne bliver sendt på gaden.

    Jeg er ikke så bekymret for at der bliver meldt om uheld med selvkørende biler, for der vil altid være uheld, de får bare mere fokus pga. at de er selvkørende.

    Om alt sammen er nok til at redde Tesla må vi se, men de skal virkelig til at vise de kan levere godt og stabilt. For når alle de øvrige bilmærker begynder at komme med deres versioner, der muligvis har bedre byggekvalitet så skal det nok være interessant at følge.

    #15

    FedeJoergen
    Bruger
    429 indlæg
    Offline

    #0 Er du venlig at rette overskriften istedet for den clickbait overskrift.

    Tesla er ikke i problemer.

    Elon var ikke ved at ryge som CEO, der var lagt op til debat internt om han gjorde nok og der var klart et flertal for han skulle fortsætte.

    The Verge er notorisk clickbait hvad Tesla angår.

    Det som mange misforstår jf. Model 3, er at de tror Tesla er bagud – oprindeligt ville Tesla lancere Model 3 i 2019 – altså til næste år. De kan så se at de er forud på teknologien og smider den op til forudbestillinger – her får de nu knapt ½ million forudbestillinger.

    Det er helt og aldeles uhørt at en bilproducent kan sælge ½ million forudbestillinger til 1k USD stykket (10k i Danmark) til en bil ingen har prøvet.

    Det er ikke sket før i historien.

    Årsagen til Tesla vinder, er at alle bilproducenterne mangler dette:
    https://www.teslarati.com/map/

    Derudover har de Destination Charge, så reelt kan man køre fra Nord Norge til Afrika med en Tesla…

    Batteriteknologien er uhørt foran, Nisan Leaf brugere melder tilbage med at den mister 25%-50% kapacitet ved 50.000 km mærket og der er intet at gøre.

    Iøvrigt se denne:
    https://www.youtube.com/watch?v=OFVTIPV7Urs

    Jeg har iøvrigt en Tesla Model 3 Performance på vej “Tidligt 2019”.

    Canis_Lupus: "Troll-profil, smut hjem til din troll-farm i Rusland og hav et godt liv i din boble. Jeg er færdige med at spilde sekunderne på dig."

Viser 15 kommentarer - 1 til 15 (af 117 i alt)
  • Du skal være logget ind for at kommentere på dette indlæg.