SU-styrelsen belejret
Daily Rush › Debat › Off-topic › SU-styrelsen belejret
- Dette indlæg indeholder 72 kommentarer, har 40 deltagere og blev senest opdateret af
anders-cold for 14 år, 8 måneder siden.
- ForfatterEmne
- 15/05/2006 kl. 16:54#0
http://ekstrabladet.dk/112/article197119.ece
Jeg har absolut INGEN respekt for de mennesker.
Først og fremmest skulle de alle have et indblik i hvor godt de har det i forhold til alle andre lande.
Dernæst skulle de undlade at møde op i tøj der koster over 1000kr, når de demonstrerer for bibeholdelse af den nuværende SU-sats.
Herefter ville det virke smart ikke at smide mad på gaden (faktisk skulle de have et los i røven – hvad bilder de sig ind?)
Det er ikke tournado-bøffer de smider væk, men pasta – og hvad så? Det er stadig mad.Endvidere burde de istedet bruge tiden på at A) læse og gøre deres studie færdigt på normeret tid eller finde sig et job så de kan supplere den i forvejen høje SU.
Nul point herfra.
Mvh.
Roq – studerende m. studiejobPrincess Palpatine ftw!
- ForfatterEmne
- ForfatterKommentarer
- 16/05/2006 kl. 18:57 #64
33#
Jeg er træt af ordsproget “amerikanske tilstande”. Mest fordi det tilsyneladende bliver brugt om alting.
De amerikanske borgere betaler deres uddannelse selv. Det skaber en kæmpe egen interesse i at man vælger det rigtige og man presser sig selv til det sidste for at klare sig godt på studiet. Uddannelse betaler sig utrolig godt i USA. Derfor kan pengene ved studiegælden også tjenes ind igen på nogle år.
Hip hurra for USA. De gør mange ting bedre end os
Når du trækker splitten ud af Hr. Granat, er han ikke længere din ven
16/05/2006 kl. 19:43 #65#47: Jeg kender mange som bor på kollegie i københavn og læser på DTU og omvendt. Dit modargument holder simpelthen ikke. Du nævner transportudgiften!? Dem jeg kender cykler…
De 45 min de bruger hver vej på cykel er med til at give dem god motion og dermed mere energi. It’s a win-win situation og ikke tidspilde.
Du har ret, der kan være års ventetid hvis man vil ind på ét specielt kollegie, dette skyldes dog at man normalt ryger bagerst i listen hvis man takker nej til et andet kollegie – hvilket er helt og aldeles rimeligt imo.Nu må du forstå at der er en væsentlig forskel på at svine folk til og på saglig vis argumentere for hvorfor man syntes noget er galt med en hel befolkningsgruppe rent generelt. Jeg fører ikke deciderede personlige angreb, til forskel for en del af indlægsforfatterne i denne tråd. Desuden prøver jeg at holde tonen pænt og ordentligt, selvom jeg føler det er en anelse træls når enkelt-personer kalder mig ukvemsord i flæng.
#48:
Du skriver at du har fået en del afslag på dine jobansøgninger.
Hvor har du søgt job og har du skrevet din ansøgning i samme sprog som dit indlæg?
Jeg bor i København, men så igen – der findes McDonalds og Statoils over hele landet.#49:
Mit job er meget relevant for mit studie, men jeg ser det ikke som en nødvendighed – nogle herinde kunne f.eks. godt have lidt gavn af at bestille noget i den virkelige verden.#50:
Jeg kunne ikke give dig mere ret! Det er åbenbart bare moralsk forkasteligt at kalde nogle for lade og dovne, men måske det er folks egen dårlige samvittighed der får dem til at råbe op når man nævner det? =)#51:
Okay. Jeg har aldrig hørt om det studie du beskriver? Enlighten me please =)
Dog vil jeg stadig mene at det er klar minioritet som falder under den beskrivelse, og altså ikke en gyldig undskyldning for langt størstedelen.
Om det er svært at få job, kan vi diskuttere herfra og til Duke Nukem Forever udkommer, dog er jeg selv af den overbevisning at det ofte skyldes manglende gå-på-mod fra ansøgers side.
Du har helt ret, der findes også en gruppe som underkaster sig studiet 100% (plus salt og pebber), men den gruppe læser ikke Daily Rush
Nej, det er nok ikke alle som kan hvad jeg kan, men jeg syntes ikke selv at jeg er noget ud over det sædvanlige.
Mht. transportomkostningerne, se mit svar til #47.#53:
Wuuush… way out of my league…
Jeg tror at du, mindst af alle, bør snakke om at svine folk til.
Træk dig selv op af sølet og kom med nogle gode argumenter i stedet.#54:
Nej han har ej. Se mit svar til #40 i #44.#55:
Tak, jeg giver dig helt ret.
Jeg bor selv i København og læser ved DTU – det er der mange som gør =)#56:
Hvordan er du af den overbevisning at studerende skal bo i lejligheder til 6000kr eller mere?
Og jo, værelser er ligeså dyre i lande som USA og Australien. I England er de endda dyre.#59:
Ved godt at dit indlæg ikke er møntet på mig, men jeg arbejder ca. 16 timer om ugen og det går fint.#60:
Du har helt ret. Folk skal lære at prioritere og lægge et budget.
Dog har du en del faktuelle fejl i dine tal.#62:
Jeg har været oppe på 20 timers arbejde ved siden af om ugen og jeg består ca. på normeret.
Bare fordi du ikke kan klare det, bør du ikke per automatik antage at ingen (!) kan.#63:
Forkert, det mindste fribeløb er 6010 kr.
Du ved ikke om #60 har udgifter som kan trækkes fra i skat. Er det tilfældes kan han snildt få udbetalt 4200kr/mnd.#64:
Jeg er helt enig.
Det er desværre oppe i tiden at være amerikaner-hader.
Deres samfund er bestemt ikke perfekt, og jeg er generelt glad for vores tilstande her i lille Danmark.
Konspirationsteoretikere vil dog pege på at dit pro-amerikaner-indlæg er dit indlæg nr. 666Mvh.
RoqPrincess Palpatine ftw!
16/05/2006 kl. 20:57 #66#48 Jep siger jeg har haft en del afslag, dermed ikke sagt jeg ikke har haft job. Har prøvet lidt af hvert på arbejdsmarkedet, både på deltid og fuldtid. Skal først tilbage på skolebænken igen nu med en del fornyet energi til det og først start nu igen pga en meget dårlig skoletid.
Om jeg skriver mine ansøgninger som jeg skriver her… hmm hvad ville du tro selv, du ligger selv om til nogen lidt spydige kommentarer af og til. Tvivler os på du taler til andre som du skriver herinde…. Men hey så fik jeg da os lige fejet for din dør nu vi er igang på det punkt os.
16/05/2006 kl. 21:38 #67#66:
Min kommentar var såmen ikke spydig, jeg fandt blot dit sprog lettere klumset med alle de “sku’er” =)Hmmm… Jeg finder da mit sprog nogenlunde nuanceret og kan ikke se hvorfor jeg ikke ville tale ligeledes?
Princess Palpatine ftw!
16/05/2006 kl. 21:40 #68Nu er der flere der siger at man ikke har su i andre lande og det passer også men der har man så heller ikke top skat der fjerner fortjenesten ved at tage en længerevarende uddannelse. Hvis de piller ved suen så skal de også pille ved topskatten. Det kan ikke passe at man bliver flået fordi man tager en uddannelse.
16/05/2006 kl. 22:18 #69#68 har en god pointe.
Dem som tager en videregående uddannelse vil typisk være dem med fed løn som betaler topskat. Undersøgelser viser at disse giver langt mere end de modtager fra staten set over et livstid.Desuden synes jeg det er lidt dobbelt moralsk af regeringen i og med de siger at vi skal have så mange igennem en uddannelse og flest mulig ud på arbejdsmarkedet, da vi bliver færre til at forsørge de ældre. Så kan man da ikke sætte understøttelsen ned og forvente flere vil komme igennem hurtigere? Så er det da først det bliver attraktivt at tage 1-2 års pause hvor man arbejder efter sin gymnasielle uddannelse for at opspare nogle penge.
Jeg er enig i, som utrolig mange allerede har skrevet, at man bør nedsætte eller helt fjerne SU for gymnasielle uddannelser. Det er denne gruppe som arbejder meget ved siden af studiet og øsler væk på dyrt tøj + byture 3 gange om ugen.
Roq #62:
Jeg har været oppe på 20 timers arbejde ved siden af om ugen og jeg består ca. på normeret.
Bare fordi du ikke kan klare det, bør du ikke per automatik antage at ingen (!) kan.Lige over mester? Du kan da heller ikke antage at alle kan? Du må have en meget høj IQ og klæbehjerne som siger spar to, hvis du formår at arbejde 20 timer om ugen foruden dit studie.
Men du har selvfølgelig på ingen tidspunkt givet udtryk for hvad du arbejder med og hvad du læser.16/05/2006 kl. 22:33 #70ligegyldig hvad gymnasielle studerende får i su or not, vil man gå i byen 3 gange om ugen
16/05/2006 kl. 22:34 #71Jeg læser HA-almen på 6. semester, CBS aka. handelshøjskolen i København. Jeg har et kollegieværelse i Lyngby ved dtu. Jeg er arbejdsløs.
Det løber nogenlunde rundt – kunne sagtens have fået mig et job ved siden af, havde jeg længe.
For the Lufsi!
16/05/2006 kl. 22:35 #72#69:
Jeg har skam nævnt det:
#44: “Jeg læser til civilingeniør på 8. semester og står til at blive færdig på ca. 3 måneder over normeret.”
#65: “Jeg bor selv i København og læser ved DTU”Jeg arbejder som programmør hos en større dansk spiludvikler =)
Mvh.
RoqPrincess Palpatine ftw!
16/05/2006 kl. 22:59 #73#65: I’ll enlighten you. Jeg læser grafisk kommunikation på Hojer College. Jeg er bachelor til juni, om det går godt med forsvarelsen af mit projekt i morgen. Uddannelsen svarer til Den Grafiske Højskoles professionsbachelor.
Som sådan er det en utrolig god uddannelse, men man skal bare være ret så indstillet på at skulle tilbringe LANG tid på skolen mange dage om ugen, medmindre man er ekstremt disciplineret og kan finde ud af at arbejde hjemme (og har alt grejet som skolen tilbyder i tilgift: kraftige computere, scannere og A3-farveprintere). Også weekenden med. Og jeg har svært ved at tro at min uddannelse er den eneste der er indrettet sådan.
Derudover må man tumle med åndssvage deadlines, subjektive lærere og rapportskrivning hvor det ikke rigtigt hører hjemme (branchen bruger det sjældent). Jeg piver dog ikke, for jeg ka’ ta’ det.
Du nævner iøvrigt at værelser er lige så dyre i andre lande som i Danmark. Det er NÆSTEN rigtigt. London er, som du selv nævner det den dyreste by at bo i, i Europa og næstefter kommer København (!!!)
Din kommentar til #62 går vel begge veje. Du bør selv kraftigt overveje at bare fordi du kan klare mosten er det ikke ensbetydende med at alle kan, tough guy!
Jeg forstår mange af dine synspunkter, og er enig et stykke af vejen – men jeg forstår bare ikke generaliseringen omkring at et manglende studiejob altid skyldes dovenskab. It’s not a fact.
Kill the headlights and put it in neutral!
16/05/2006 kl. 23:02 #74#73:
Det lyder som en spændende og varieret uddannelse – hvad kan du blive ansat som bagefter?Jamen jeg har jo allerede i et tidligere indlæg skrevet at jeg godt er klar over at vi ikke alle kan klare lige meget… =)
Mvh.
RoqPrincess Palpatine ftw!
16/05/2006 kl. 23:12 #75#74: Offtopic, men what the hell… Jeg har selv fået job som grafiker på et musikblad (nævner ikke navnet, men et lille hint: det er det næststørste i DK.). Starter 1. juni, så det er helt perfekt.
Ellers kommer dimmittenderne vidt omkring. Man kan sidde hos reklamebureauer, designbureauer eller inhouse hos firmaer (hvis de selv har en større kommunikationsafdeling). Enkelte ryger ind hos f.eks. Danmarks Radio og laver moving graphics eller musikvideoer. Nogle dropper helt grafikken og laver koncepter og copywriting (tekstforfatter-stillinger). Andre igen er på webdesign- og newmedia-steder.
Kill the headlights and put it in neutral!
- ForfatterKommentarer
- Du skal være logget ind for at kommentere på dette indlæg.
























