Største årsag til krig?
Daily Rush › Debat › Off-topic › Største årsag til krig?
- Dette indlæg indeholder 89 kommentarer, har 53 deltagere og blev senest opdateret af
-Sandman- for 18 år, 5 måneder siden.
- ForfatterEmne
- 21/07/2002 kl. 14:20#0
JEg havde en diskussion med nogle venner om hvad der er den største årsag til krig… Vi kunne ikke rigtigt blive enige (så ville der heller ikke have været en diskussion), men jeg mener at den største årsag til krig må være religion.
Hvad mener i ?
ô_Ô
- ForfatterEmne
- ForfatterKommentarer
- 21/07/2002 kl. 14:43 #1
jeg mener sq os’ religion! det er roden til alt ondt!
jeg er farlig...BUM !!!!
21/07/2002 kl. 14:48 #2Jeg tror osse penge/magt har en del at gøre.
Mennesker er nogen fucked up grådige svin…
Only two things are infinite, the universe and human stupidity.
21/07/2002 kl. 15:31 #3Når man nu tager din alder i betragtning (2002 – ifølge din “profil”), synes jeg næsten det er underligt at du mener at religion skulle være den største årsag til krige rundt omkring i verden, du skulle måske tage at læse dit folkeskolepensum op en ekstra gang, så tror jeg sgu godt nok ikke der er meget diskussion tilbage
21/07/2002 kl. 15:32 #4Den største årsag til krig er ren og skær uvidenhed og mangel på medmenneskelighed og forståelse.
Gør noget der dur, kør din puch ind i en mur
21/07/2002 kl. 15:47 #5som igen henleder til religion
21/07/2002 kl. 16:43 #6Alt for mange mennesker mangler moral… det gør vi faktisk alle…
krige stammer derfra21/07/2002 kl. 16:53 #7før i tiden sys’ folk jo det var sjovt at gå i krig med hinanden … :I
21/07/2002 kl. 17:06 #8Der er ikke én reel årsag til en krig, der er som regl flere ting som ligger bag, religion, penge, magt, landjord osv.
F.eks. da Saddam invaderede Kuwait, var årsagen olie, dermed penge og magt. Palæstina-Israel konflikten handler om religion og landjord.
Nogle gange er der dog tilfælde som verdenssamfundet kalder for “selvforsvar”, som f.eks. Balkankrigen, hvor man ville stoppe Milosovic med at udføre krigsforbrydelser samt fjerne ham fra magten, således at han ikke var nogen trussel mod nabolandene. Hvorvidt dette virkelig er den reele årsag kan så diskuteres, jeg vil dog ikke kommentere det.21/07/2002 kl. 17:11 #9Frugtbar jord…
Jeg vil hellere spise her!
21/07/2002 kl. 22:25 #10Mennesket er sin egen værste fjende, det er jo der problemet ligger. Vi kan ikke leve med andre mennesker fordi de er mennesker.
De psykologiske årsager dertil skal jeg slet ikke rode mig ud i. Men læser man historien fra den spæde begyndelse ligger alle svar uden tvivl deri.
Dog kan man f.eks. tage et kig i naturen, og sammenligne. Myre er et genialt eksempel. De er også altid i krig med hinanden. De forskellige racer af myre (som kan sammenlignes med de forskellige menneskeracer/lande), er i konstant krig med andre myreracer. Det er jo i bund og grund det samme.
21/07/2002 kl. 22:48 #11Den største årsag til krig er besiddelser og fordelingen af disse. Med en ujævn fordeling af goder opstår der jalousi og folk stjæler fra hinanden. Når folk på stor skala stjæler fra hinanden fordi de er uenige i resourcernes fordeling bliver det til krig. Senere kom religionen som en belejlig undskyldning for at give sig selv lov til at stjæle andres ting. Da “hedninge” ikke tror på den rigtige gud er det heller ikke “meningen” at de skal besidde noget af værdi når de “troende” har “ret” til at have det bedst her på jorden.
Religion er opium for folket. Hvad folks tro er må være op til dem. Men organiseret tro (religion) bliver korrupt med tiden og hvis det nogensinde havde et positivt formål så bliver det ødelagt af menneskets natur.
#1 grund til krig = besiddelser.
(Bemærk: kom ikke og sig jeg kommunist eller noget. Jeg går ind for ejendom og det at private kan eje ting, men vi bør samtidig være klar over at den ulige fordeling af goder skaber splid.)
21/07/2002 kl. 23:46 #12Over 90% af alle krige i der findes bevis for har fundet sted, er sket på basis af:
Landarealer.
Det var bla også derfor vikingerne angreb. Der var ikke nok landjord til alle i skandinavien.
21/07/2002 kl. 23:51 #13Dette emne skrev jeg engang en afhandling om, hvor jeg b.la. interviewede en professor i historie, og kiggede på en række af de mest væsentlige krige gennem de sidste 2000 år. Baseret på hvad jeg fandt ud af, måtte konklusion være; at samtlige af de krige jeg analyserede, alle opstod på grundlag, af ting, der kunne føres tilbage til religion. I sandhed må man sige, at sålænge religion eksisterer, vil ondskab hærge verden over…
22/07/2002 kl. 00:31 #14Men penge er også tit et motiv.
Men religion er nok hovedsynderen. Det være sig enhver religion.
Trist at folk ikke kan stole på sig selv og finde ro i tilværelsen uden at der skal være en forklaring på altting.
Accepter at der ikke er nogen mening med livet, andet end at have det godt og behandle andre mennesker med respekt.Me > World
22/07/2002 kl. 01:34 #15uenighed self…
- ForfatterKommentarer
- Du skal være logget ind for at kommentere på dette indlæg.
























