søndag, juli 21, 2019

StarCraft – Hvor lam er man så?

Daily Rush Debat Spil StarCraft StarCraft – Hvor lam er man så?

  • Dette indlæg indeholder 119 kommentarer, har 63 deltagere og blev senest opdateret af  johbe for 5 år siden.
  • Forfatter
    Emne
  • #0

    Ramses
    Bruger
    811 indlæg
    Offline

    Jeg kunne egentligt godt lide at vide hvor mange af jer der spiller StarCraft, der kender til et andet RTS spil – nemlig Total Annihilation.

    Som jeg ser det, slår TA nemlig SC på ALLE tænkelige punkter. Jeg tror at årsagen til at SC er blevet så populært er fordi det er “lettere” at spille. Det er faktsik så let at jeg vil kalde det for et newbie spil. Det er på alle områder forældet hvad angår teknologi og innovation. SC er ikke andet end Warcraft 2 med ny grafik. Er det så svært at se. Der er INGEN nyudvikling i dette spil. TA owner bare denne genre så meget at man slet ikke fatter hvor grimt SC er.

    WarCraft 2 var faktisk bedre end SC. Og WarCraft III ser ud til at blive et ok spil. Man må bare håbe at der snart kommer en TA2 – da det er det eneste RIGTIGE RTS spil.

    Enough said 8′] – Se bare en klam wannabe SC smiley =]

Viser 15 kommentarer - 1 til 15 (af 119 i alt)
  • Forfatter
    Kommentarer
  • #1

    Munz
    Bruger
    9 indlæg
    Offline

    Så skal du bare spille TA og holde dig væk fra Starcraft ????

    Munz

    #2

    MP
    Bruger
    199 indlæg
    Offline

    Hvor fedt er det at svine et spil til man tydeligvis ikke kender særligt godt ?

    PLZ OUT !!!

    MP

    #3

    Britney
    Bruger
    843 indlæg
    Offline

    Newbie spil ?

    LOL omfg….

    Plz hush minion, go play TA in ur room NOW!

    Britney

    #4

    SuperionX
    Bruger
    537 indlæg
    Offline

    Oh My Fucking God, I smell some serious inbreeding..

    Måske det var på tide at få nogle nye gener ind i familien, helst menneske og knap så meget dyre DNA denne gang?

    Jeg tror jeg taler for de fleste når jeg siger, at du godt kan smøre dig selv med vaseline og proppe dit TA crap et vist sted hen.

    Men klart, hvis du så godt kan lide det så spil dog dit skide Total Analisme, men hvorfor skal vi høre på det?

    Hvis du virkelig ikke kan styre dig og absolut gerne vil skrive om din store kærlighed til TA på et forum, så gå til http://hjem.get2net.dk/the.rip og skriv på DERES forum. (Rest In Pieces) :(():

    Tak, og plzz be more gay dude

    #5

    Fafner
    Bruger
    1.464 indlæg
    Offline

    TA er på alle måder et simplere spil end SC.

    Men jeg fornemmer at du måske ikke mener det du skriver så seriøst, men blot er ude på at skabe ballade. Jeg ved ikke hvad der er mest ynkeligt.

    Fafner SoISuckAtStarcraft

    #6

    Britney
    Bruger
    843 indlæg
    Offline

    FAFNER SAID IT!!

    ynkelighed, noget der følger med TA gaming ?

    Britney

    #7

    Ramses
    Bruger
    811 indlæg
    Offline

    [03:14] jeg overvejer også at skifte til Warcraft III faktisk
    [03:14] < ^Unix^> :))))
    [03:14] < ^Unix^> er det godt ?
    [03:14]
    det er ikke udkommet endnu
    [03:14] < ^Unix^> jamen demoen
    [03:14] < ^Unix^> er der ikke kommet sådan en ud
    [03:14]
    Der er ikke en spilbar demo
    [03:15] < ^Unix^> ok
    [03:15]
    bare filmklips
    [03:15] < ^Unix^> ok
    [03:15]
    jeg tror bare der er endnu færre kvinder der spiller RTS end Quake
    [03:15]
    hehe
    [03:15] < ^Unix^> rts ?
    [03:15]
    real time strategy
    [03:15] < ^Unix^> ahh
    [03:16] < ^Unix^> måske vi skulle lave en hjerterfri-klan…..der må da være mange kvinder med
    [03:16]
    hehe
    [03:16]
    tror du der er mange kvinder i CS?
    [03:16] < ^Unix^> nej
    [03:17] < ^Unix^> diablo er der en del kvinder i
    [03:17]
    ok
    [03:17] < ^Unix^>
    [03:17]
    :))
    [03:17]
    Kan man mon spille DiabloII i klaner?
    [03:17] < ^Unix^> men svært at spille imod hinanden i tror jeg
    [03:17] < ^Unix^> jeg ved det faktisk ikke
    [03:17]
    vil du se noget jeg skrev tidligere idag om starcraft?
    [03:17]
    jeg har ikke selv set svarene endnu
    [03:18]
    https://www.dailyrush.dk/systems/board/ViewMessage.php3?MessageID=2347&MessageBoardID=91
    [03:18] < ^Unix^> buuuu
    [03:18]
    LOOOOOL
    [03:19] < ^Unix^>
    [03:19]
    Der er et fedt svar
    [03:19]
    Oh My Fucking God, I smell some serious inbreeding..
    [03:20]
    Øv
    [03:20]
    Ingen der gider svare ordentligt
    [03:21] < ^Unix^> heheheh
    [03:21] < ^Unix^> klart
    [03:21]
    Jamen
    [03:21] < ^Unix^> hehe
    [03:21] < ^Unix^> jeg holder med dem
    [03:21]
    de kunne da i det mindste skrive hvad der er så godt ved SC
    [03:21] < ^Unix^>
    [03:21] < ^Unix^> det er bare fedt
    [03:21]
    fordi jeg fatter det ikke
    [03:21] < ^Unix^> hvad er f.eks godt ved q2 ?
    [03:21]
    hehe
    [03:22]
    jaja
    [03:22] < ^Unix^>
    [03:22] < ^Unix^> hvor meget har du spillet SC ?
    [03:22]
    nok
    [03:22] < ^Unix^> ca. ?
    [03:22]
    Jamen
    [03:22] < ^Unix^>
    [03:22]
    det spil er så simpelt jo
    [03:22] < ^Unix^> jeg havde det på samme måde
    [03:22] < ^Unix^> men det er ikke så simpelt alligevel
    [03:22]
    det er nøjagtigt det samme som warcraft2
    [03:22] < ^Unix^> ja
    [03:22]
    med nyere grafik
    [03:22] < ^Unix^> mere ellere mindre
    [03:23]
    ja
    [03:23] < ^Unix^> men var det ikke oxo fedt da ?
    [03:23] < ^Unix^>
    [03:23]
    TA er da bare 100x bedre
    [03:23] < ^Unix^> whatever :)))
    [03:23]
    du kan sende 400 fly i kamp med en enkelt kommando
    [03:23] < ^Unix^>
    [03:23] < ^Unix^> kan du oxo i SC
    [03:24]
    der er 20 forskellige slags kanoner du kan bygge
    [03:24]
    30 forskellige fly
    [03:24] < ^Unix^> bare skriv “godmode”
    [03:24]
    100 forskellige kampvogne
    [03:24] < ^Unix^> det er da ikke fedt
    [03:24]
    det er helt vildt så meget TA er overlegent på alle områder
    [03:24]
    du kan sende nukes afsted. du kan forsvare med anti nukes
    [03:24]

    [03:25] < ^Unix^>
    [03:25]
    “fedt”
    [03:25] < ^Unix^> hehe….glem det rams….du får mig ikke overbevist :)))
    [03:25]
    Det skal naturligvis prøves
    [03:25] < ^Unix^> hehe
    [03:25] < ^Unix^> måske
    [03:25] < ^Unix^> men ikke af mig
    [03:25]
    Men det er MEGET bedre
    [03:25] < ^Unix^> jeg har ik plads på min HD…..hehehehe
    [03:25]
    du skulle se nogle kampe jeg har spillet
    [03:26]
    2v2 det er fedt
    [03:26] < ^Unix^> jeg har en idé
    [03:26]
    1500 til 2000 enheder på en bane
    [03:26]

    [03:26] < ^Unix^> snak med moonsoul, kan være at han gi´r dig ret :)))))
    [03:26]
    Og du her 100% styr på alle enheder
    [03:27]
    du laver lige en gruppe med repair enheder og sætter dem til at patruljere
    [03:27] < ^Unix^> hehe
    [03:27] < ^Unix^> du hører ikke en skid efter
    [03:27]
    så “healer” de alt i nærheden
    [03:27] < ^Unix^> hehe
    [03:27]
    og samler metal fra de kampvogne der er skudt ned
    [03:27] < ^Unix^> hallo dampbarn
    [03:27] < ^Unix^> :)))
    [03:27]
    :))
    [03:27]
    DET ER SÅ MEGET BEDRE
    [03:27] < ^Unix^> ok
    [03:27] < ^Unix^> men jeg gider ikke spille det :)))

    #8

    QDK
    Bruger
    3.614 indlæg
    Offline

    tak rams[ZZZZ] et meget godt bevis på hvor seriøs vi skal tage dig. Man kan bare ikke tage folk der snakker i søvne seriøst!

    yderlig modsiger du også dig selv: citat:
    [03:23] du kan sende 400 fly i kamp med en enkelt kommando.
    og repair enhederne der “healer” ALT I NÆRHEDER…..
    HVOR SVÆRT ER DET?
    og det kan godt være der er 1000 forskellige tanks, men de kan sq det samme. Det er kun et spørgsmål om hvor store kanoner der sidder på dem.
    Jeg er faktisk ved at være i tvivl om TA overhoved tæller som et RTS, og ikke bare et puslespil på 1500 til 2000 “brikker”.

    QDK

    Bemærk: Der tages forbehold for taste og stave -fejl, ironi og sarkasme, samt udslogte varer! Alle priser er incl. 25% moms.

    #9

    Fafner
    Bruger
    1.464 indlæg
    Offline

    Ja, QDK har fat i den rigtige ende.

    Problemet med TA er, tredelt:

    1) Der er virkeligt mange enheder, men de er ikke reelt forskellige (alle sammen). Det er blot et spm om at den ene er lidt sejere end den anden. Jeg vil faktisk påstå at man har færre forskellige enheder i brug i TA end i SC. Hvorfor lave meget andet end den bedste slags?

    2) TAs realistiske landskab og bevæglsesmønster gør det reelt umuligt at styre sine enheder. Derfor ender enhver kamp i at man attack-mover sine enheder over i modstanderens base. Det virker dog ikke eftersom forsvar er vildt overstyret i TA. Dermed ender spil med et kapløb om hvem der kan bygge kanoner, der kan nå modstanderens base.

    3) TA har så godt som uendelige resurser. Metalmaps er et ekstremt tilfælde på dette (Starcraft ækvivalent eksempel er BGH kortet, men det er jo kun for newbies anyway).

    Kort fortalt er der mindre skill og mere tilfældighed i TA end i SC. SC kræver at man bruger alle enheder og at man styrer dem godt. Forskellen ligger i simpel spil-design. Sure det ser mere arkadeagtigt ud, men det er da ikke det, der afgør et spils inderste kvaliteter.

    Lad os designe et tænkt spil i FPS genren for at se en sammenligning. Lad os kalde vores tænkte spil Quake 3 Annihilation (eller Q3A for kort). Som grafisk engine bruger vi Quake 3s (der uden tvivl er den fedeste for tiden). Alle våben laver vi om så de virker som BFG’en og kalder dem for BFG 1-9. De virker og ser helt ens ud, men BFG9 giver en anelse mere dam. end det foregående våben osv.

    Banerne designer vi stort set i et plan og kun med helt åbne arealer. Samtidig fordeler vi våben ud på banen med løs hånd og gør banerne så store at alle med sikkerhed kan få BFG9 før de har en jordisk chance for at møde en modstander.

    Spillerene udstyrer vi med så høj ROT (rate of turn), at det tager 30 sekunder at vende sig og er man i fart vil man tage en cirkel med en radius på 100 meter for at vende sig.

    Nu lyder det store spørgsmål: Hvilket spil er sjovest og kræver mest skill at vinde i. Doom eller Q3A? Analogien til TA og SC er _slående_.

    Puha, det var et langt svar.

    Fafner SoISuckAtStarcraft

    #10

    QDK
    Bruger
    3.614 indlæg
    Offline

    Fucking LOL

    QDK

    Bemærk: Der tages forbehold for taste og stave -fejl, ironi og sarkasme, samt udslogte varer! Alle priser er incl. 25% moms.

    #11

    Ramses
    Bruger
    811 indlæg
    Offline

    OK – Du forklarer det jo så det er til at forstå for en garvet quakespiller som mig

    Tak for den første seriøse besvarelse. Du har tydeligvis prøvet TA spillet en gang eller to. Det ser dog ud til at du ikke har læst manualen helt.. men lad nu det ligge.

    Jeg mener du tager fejl i alle punkter – det punkt hvor du tager mest fejl er dog her: “Kort fortalt er der mindre skill og mere tilfældighed i TA end i SC”. For en garvet TA spiller er der så godt som intet tilfældighed i et spil. Og det er sikkert på samme måde i SC.

    Al respekt for folk der spiller SC. I skal da respekteres på samme plan som folk der spiller quake eller hjerterfri eller hvad fanden folk vælger. Jeg ville bare gerne vide hvorfor &¤#/&¤/# folk spiller SC når nu TA er opfundet.

    Er der forresten nogle der kender til en decideret TA scene?

    #12

    Munter
    Medlem
    2.472 indlæg
    Offline

    Så vidt vides findes der ingen TA scene. Alene det vil jeg mener viser at SC er mere populært end TA, af for mig ganske åbenlyse grunde.

    I SC er der tre racer som byder ekstremt forskellige scenarier idet intet er ens for nogle af racerne. Deres måde at have hitpoints på er vidt forskellig (toss har skjolde og hitpoints, zerg regenererer, terran kan repareres), deres måde at bygge på er forskellig, deres enheder er af vidt forskellig mobilitet. Alt dette giver hver race en ganske særpræget stemning. Samtidigt handler det ikke bare om at producere flest enheder hurtigst. Det handler om at lave din specifikke races modsvar på din modspillers specifikke race. Der er ekstremt forskellige måde at gribe matchups an på. Alt dette kan afledes fra den store forskellighed i racerne.

    Ud over det er det et plus at det ikke bare handler om at lave en bunke enheder som man kan smide i hovedet å hinanden. Det handler om at have styr på sine enheder, helt ned til den enkeltes bevægelser, hvormed man kan vinde kampe mod selv overlegne hære. Bruget af terrænet er også helt uovertruffen idet der også her gælder store forskelle på racernes mulighederne for at benytte disse.

    De begrænsede ressourcer gør at man skal finde en sund balance mellem at producere og sikre sig mere indkomst for igen at producere mere. For at kunne vælge en af disse skal man have stor indsigt i spillets gang, i modstanderens bevægelser samt strategier. Det handler om at samle tidlige oplysninger om modstanderen da valget af enheder til hæren er vidt forskellig efter hvilken strategi modstanderen vælger.

    At der ikke bare findes en enkelt ultimativ enhed som bare skal masseproduceres øger spillets holdbarhed uendeligt. hver enhed har en række ganske specifikke egenskaber som ingen andre enheder har. Der er en milliard forskellige sammensætninger og strategier. Starcraft er helt klart det bedste RTS spil til dato, for ikke nok med at alt det ovenstående er gældende. Det er gældende samtidigt med at de store forskelle i racer er afstemt så perfekt i forhold til hinanden, så ingen med sikkerhed kan sige at En bestemt race er den bedste pga en bestemt enhed.

    Derfor er Starcraft det bedste og mest spillede spil i forhold til TA.

    Munter den kække

    "Everybody wants to laugh but nobody wants to cry, Everybody wants to go to heaven... but nobody wants to die!"--Larry Howard

    #13

    Fafner
    Bruger
    1.464 indlæg
    Offline

    Du takker mig for et seriøst indlæg, men gør intet for at fortælle hvorfor du synes folk burde spille TA istedet? HUK!

    Hvad ved et spil kan være bedre end ved et andet? Hvorfor mon Starcraft er et bedre spil end TA?

    1) Grafikken? Det kan diskuteres om SC eller TA har den bedste grafik. Selvfølgelig ser det 2½D landskab godt ud i TA, men på den anden side ser de næsten alle ens ud i forhold til Starcrafts mere håndtegnede grafik. Egentlig synes jeg ikke grafikken betyder særligt meget i forhold til andre faktorer.

    2) Antallet af enheder? Tja, færre er bedre IMO. Der er selvfølgeligt et vist optimalt minimum, der ligger omkring 20 vil jeg mene. TA har faktisk færre idet de 255 typer enheder, som man kan have i TA er ret ens. Langt hen ad vejen afgøres et TA spil af, hvem der undlader at lave unyttige enheder. Hvem har f.eks nogen sinde anvendt snigbombe robotterne til noget? Forestil dig man får sneget en bombe ind i modstanderens lejer og slået et par af hans tanks ihjel. I mellem tiden har han lavet 400 nye tanks. What a waste.

    3) Antallet af sider? Tja, det synes jeg er en vigtig parameter. TA har ligesom Warcraft II, 2 sider. De er (både i TA og War2) rimeligt ens. Priserne på den forskellige enheder og nogle få&små features er de eneste forskelle. Her er Starcraft langt mere kompliceret end både TA og War2, idet der er 3 sider og de er _langt_ mere forskellige.

    4) Flerdimensionelt tech-træ? Som balance til det at producere enheder er det at teche op. Både i TA, War2 og SC bygger man nye niveauer af bygninger for at nå nye typer enheder, men War2+SC har den yderligere dimension i det, at det skal afbalanceres med at få upgrades til de eksisterende enheder. Klart mere udfordrende end TA.

    5) Antallet af resurser? Meget vigtigt parameter og en ting der bekymrer mig omkring warcraft 3 (flere sider har der kun 1 resurse). Både TA og SC har 2 resurser, men den store forskel er, at i TA er indkomsten af begge linær i antallet af resursenoder, mens den er linær i gas og eksponentielt (til en vis grænse) i mineraler. Mere kompliceret og en vigtig issue i ethvert SC spil.

    6) Interfacet? Tja, på den ene side vil jeg give TA folket ret i det, at det jo ikke er meningen at man skal kæmpe mod interfacet i et spil. SCs grænse med 12 enheder i en gruppe virker ret kunstig, men på den anden side tager det absolut 0, zero, nade og ingen skill at vælge alle enheder og sende dem mod modstanderen. En anden del af interfacet er den måde man styrer sine enheder på. Detailstyring er en by i rusland i TA. At få 100 tanks til at ankomme samtidigt er helt umuligt. Her kæmper man mere mod landskabet end mod modstanderen.

    7) Realisme? Ikke noget nogen af spillene har meget af, men noget som TA folket ofte fremfører som et argument for TA (tanks og dræberrobotter der kæmper om metalpøle – gimme a break)

    Erfaring af enheder? Det er en feature TA har og som SC ikke har. Anvendt korrekt kunne det være spændende, men i TA er det bedre at lave 1000 nye tanks end at anvende sine 10 erfarne robotter. War3 virker som om det har tænkt sig at bruge den feature til noget.

    Nu er jeg løbet tør for luft, men eftersom jeg ikke ved hvilke ting du synes der er så fedt ved TA, er det jo svært at tage dem op.

    /Fafner

    Fafner SoISuckAtStarcraft

    #14

    SuperionX
    Bruger
    537 indlæg
    Offline

    Hmm jeg synes nu stadig det hele lugter lidt af indavl…..

    Men OK hvis du synes TA er så fedt, hvorfor bruger du så ikke din tilsyneladende overflod af fritid til at spille dette super spil kaldet TA, og lader os Starcraft spillende newbies være i fred?

    Jeg ved ikke med dig men jeg vil sku næsten hellere gå alene rundt i H.C. Ørstedsparken en fredag nat iført dykkerdragt og bøddelhætte, end at sidde her og snakke om hvilket spil der for fanden er bedst.

    For dybest set kan det ikke være ok ligemeget?

    Med de aller kærligste hilsener

    din Gertrud

    #15

    QDK
    Bruger
    3.614 indlæg
    Offline

    lol superX

    Jeg synes en eller anden, med gode skrive evner, skulle samle alle de grunde til at SC/BW er alle RTS spil suværent overlegen, og lave en artikel, eller noget, om det…
    Så har vi altid den at kaste i hovedet på folk, der tror c&c2 og TA er guds gave til menneskeheden….

    QDK

    Bemærk: Der tages forbehold for taste og stave -fejl, ironi og sarkasme, samt udslogte varer! Alle priser er incl. 25% moms.

Viser 15 kommentarer - 1 til 15 (af 119 i alt)
  • Du skal være logget ind for at kommentere på dette indlæg.