Speciale – forord?
Daily Rush › Debat › Off-topic › Speciale – forord?
- Dette indlæg indeholder 29 kommentarer, har 13 deltagere og blev senest opdateret af
Jacques for 4 år, 7 måneder siden.
- ForfatterEmne
- 27/05/2016 kl. 23:05#0
Hey!
Jeg står til at skulle aflevere speciale på onsdag, og jeg er kommet lidt i tvivl om, hvorvidt det er kutyme at skrive et forord, hvor jeg takker blandt andet min vejleder. Har I nogle eventuelle holdninger til det?
Føler lidt, at det kan virke påtaget, men samtidig har jeg ikke ligefrem lyst til at virke som en narrøv ved ikke at medtage det.
- ForfatterEmne
- ForfatterKommentarer
- 29/05/2016 kl. 02:03 #16
#15 Jeg har aldrig åbnet en matematikbog, så det kan jeg ikke kontestere. Hvad jeg skriver er min opfattelse baseret mere på historie, filosofi og sociologi.
Jeg er enig i, at man normalt ikke er personlig i indledningen. Det er også det jeg mener med, at eventuelle personlige anekdoter hører til i forordet. Hvem bogen henvender sig til er jeg også enig i godt kan være i et forord, og det samme med et par linjer om hvor/hvornår det er skrevet. Det var også hvad jeg mente med, at forordet omhandler “processen”.
29/05/2016 kl. 15:05 #17I forordet..? Man plejer da at lave “acknowledgements” til sidst efter referencerne. Og ja, det ville jeg klart gøre. Det er i hvert fald kutyme på Science.
Bye with a warmly hugs
29/05/2016 kl. 16:34 #18#17
Nej man gør ikke. Acknowledgements/taksigelse og evt. dedikation er frontmatter, og hører derfor til som det første i bogen/papiret.# 6
Det bør ikke tælle med i din ordtælling, om du har forord eller ej.# 7
Jeg er helt enig, det handler om takke folk som har gjort noget for en/projektet – og som ikke, som sådan, fik noget for det.#15
Jeg kan overhoved ikke genkende det du skriver. Taksigelse er ret standard i matematik, og er indeholdt i de fleste af de bøger jeg har stående. Det er naturligvis ikke flere sider, men kun et par linjer (tak til min kone/mand for at holde mig ud, især da jeg arbejde ud fra en negativ konjunktion i editeringen af denne bog). Det er hårdt arbejde at skrive en bog.Impossible is nothing
29/05/2016 kl. 17:01 #19#18 jeg skrev i #15 “Samt evt. en lille tak til en bekendt”, er det i modstrid med hvad du skriver?
Det er ikke så normalt at man skriver længere anekdoter, men det skriver du også selv at det typisk er en kort tak. Jeg forstår ikke rigtig hvad du mener med “Jeg kan overhoved ikke genkende det du skriver”.
29/05/2016 kl. 18:35 #2029/05/2016 kl. 22:05 #21#18, hm, du kan ikke have læst mange naturvidenskabelige artikler… “Acknowledgements” står altid til sidst.
Se fx her. Helt standard.
Bye with a warmly hugs
29/05/2016 kl. 23:06 #22Her er et eksempel på hvordan det gøres korrekt. Selv tak.
Startede Daily Rush og Quake3.dk sammen med Webster i et andet årtusind
29/05/2016 kl. 23:06 #23#21
I en bog vil man altid skrive det først. I et stort værk (såsom en afhandling), kan man gøre begge dele, alt efter hvilken skabelon man følger. Reelt kan man gøre som man har lyst. I en artikel vil man følge den skabelon der anvendes i tidsskrifterne, for at gøre det lettere (muligt) at få den optaget.P=NP?
29/05/2016 kl. 23:43 #2429/05/2016 kl. 23:47 #25#24 – Hvorfor skulle han tale til mig? Det har intet med mit oplæg at gøre, det I har gang i nu
Anyways, mange tak for svarene!
29/05/2016 kl. 23:58 #2630/05/2016 kl. 10:32 #27#26, hvad snakker du om? Jeg fortæller ham blot, hvad der er standard praksis på fx Science, hvor langt det meste større arbejde ofte ender som artikler eller i hvert fald afleveret på den form, og i en videnskabelig artikel står “Acknowledgements” altså til sidst, hvis forfatteren ellers synes, at han / hun har nogen at takke. Det kan #0 så gøre med, hvad han vil, men at du kalder mit bidrag “misvisende” er jo bare dumt
Bye with a warmly hugs
30/05/2016 kl. 12:34 #28#27
Det er misvisende at blande artikler ind i et spørgsmål om specialer og bøger. Du prøvede at være en smartass, men du var ikke så smart. Derfor kommenterede jeg det. Kald du det bare dumt. Jeg overlever nok…P=NP?
30/05/2016 kl. 12:45 #29 - ForfatterKommentarer
- Du skal være logget ind for at kommentere på dette indlæg.
























