lørdag, december 7, 2019

Små børn og regning

Daily Rush Debat Off-topic Små børn og regning

  • Forfatter
    Emne
  • #0

    Omnifilm
    Bruger
    5.305 indlæg
    Offline

    Er blevet lidt obs på vores yngste på 4,5 år. Den seneste måneds tid er det som om han af sig selv (og youtube) har knækket koden til hovedregning.
    Prøvede først med simple stykker som fx 3+5 men det gik næsten for nemt for ham… tænkte så at det kunne være sjovt at prøve med 3 tal, fx 2+7+3. Det kunne han også…

    Hvornår er det normalt at børn kan hovedregne på den måde? Vi skriver ikke stykkerne for ham, vi siger dem til ham. Derudover har han lært at tælle til 100 på dansk.
    Og hvordan kan man holde den udvikling igang på en god måde?

Viser 15 kommentarer - 1 til 15 (af 31 i alt)
  • Forfatter
    Kommentarer
  • #1

    VampiricEye
    Bruger
    24.783 indlæg
    Offline

    For jeres unge er det normalt omkring 4,5-års alderen.:) For andre tidligere og for andre senere. Jeg tror virkelig ikke, at du kan sige noget generelt om det.

    Nintendo Influencer

    YT-kanal: https://www.youtube.com/channel/UC-6I6HgrpYjimEpvayLu3Vg

    #2

    Omnifilm
    Bruger
    5.305 indlæg
    Offline

    Altså… han er bedre end sin storbror på snart 9 til sådan noget regning. Vil bare gerne hjælpe ham med at holde den udvikling igang

    #3

    qoz
    Bruger
    2.707 indlæg
    Offline

    #2
    Det er ganske fint at han kan det..

    Du skal være opmærksom på 2 scenarier du skal undgå..
    – er han ikke udfordret og vil gerne mere matematik
    – er han overstimuleret med matematik og mister interessen

    Du skal være midt imellem selvf. og derfor er det vigtigt, om han selv søger det.

    Selvom man er god til noget, så betyder det ikke at man synes det er meget sjovt.

    Mit søn i samme alder kunne alle tabellerne og det du nævner uden problemer. Hver morgen når vi afleverede store søster i skolen var der tabeller på trapperne som han lærte hurtigt. Og han har været meget interesseret i regnestykker og lege vi lavede som handlede om matematik.

    Men i 1ste klasse (nu) så fylder andre ting mere.. nu er det dyr osv. som han lærer en masse om.

    Så det handler om at lodde stemningen og stimulere ham så længe han synes det er spændende.

    Jeg oplevede selv en forælder i hans børnehave som gik meget op i, at hans søn skulle lære meget allerede der. Han går nu også i 1ste og er ikke foran det andre overhovedet. Så man skal ikke forcere det. De skal nok lære en masse i skolen og de kan skifte interesse en del.

    • Denne kommentar blev ændret for 1 uge siden af  qoz.
    #4

    VampiricEye
    Bruger
    24.783 indlæg
    Offline

    #2 Sådan er det jo. Forskellige børn (og mennesker i det hele taget) har forskellige styrker og svagheder.:) Så er storebror garanteret god til et eller andet andet. Anyways, I skal selvfølgelig støtte ham i hans matematiske udvikling, når nu han viser interesse i det. Så langt kan vi da blive enige.:)

    Den “forbudte” løsning er vel at finde et eller andet matematikspil til børn, der kan spilles på en iPad eller lignende. Min egen datter er knap 1,5 år, så vi er ikke nået så langt endnu, men hun spiller da noget Bimi Boo med, hvor hun skal matche former, farver, størrelser og andet. Det elsker hun.:)

    Nintendo Influencer

    YT-kanal: https://www.youtube.com/channel/UC-6I6HgrpYjimEpvayLu3Vg

    #5

    Puppetmaster
    Bruger
    236 indlæg
    Offline

    Dragon Box til iPad kan anbefales :). Der lærer de små poder om ligninger pakket ind i et rigtigt fint spil :).

    Der er også en forening for børn med høj begavelse. Gifted Children. Det kan være interessant at melde sig ind der og få godt input til hvordan man netop rammer mellemvejen mellem at de bliver udfordret og ikke render sur i det :).

    Sendt fra min Nokia 3310

    #6

    Drixx
    Bruger
    2.812 indlæg
    Offline

    Ud på legepladsen og lav matematik i sandkassen og stimuler alle sanser, samtidig med i har det sjovt med bogstaver eller tal. Lav det til en leg. Jeg vil foreslå at læse eller høre lidt Kjeld Fredens hvis man gerne vil understøtte læring i ens børn på en ordentlig måde.

    Læring med kroppen forrest er en god starter bog.

    Et helt almindeligt fyr

    #7

    PBT
    Admin
    2.473 indlæg
    Offline

    #0 Det lyder som en god kombination af interesse og talent. Som #3 er inde på, skal det balanceres, selvfølgelig. Men matematik er et fantastisk emne og derudover også – selvom det er lidt langsigtet tænkning lige nu – et rigtig godt felt at komme ind i senere i hans liv.

    Startede Daily Rush og Quake3.dk sammen med Webster i et andet årtusind

    #8

    Tequilashot
    Bruger
    4.682 indlæg
    Offline

    Jeg troede det var børn som skulle betale regninger..

    Den første pc jeg havde var en 386sx med 8 mb ram som jeg gamede warcraft 1 på i dos 5.

    #9

    heiner1979
    Bruger
    1.295 indlæg
    Offline

    Det kan være han er autist.. Jeg har selv en datter med asperger og hun har også nogle færdigheder som er helt utænkeligt man kan have i hendes alder.. til gengæld falder hun så igennem på nogle andre.. Sociale feks…

    Expect my visit when the darkness comes. The night I think is best for hiding all

    #10

    Nioxic
    Bruger
    17.656 indlæg
    Offline

    Det er også noget min dreng har kunnet i ca den alder (han er 5½ nu)

    Han skal stadig tælle hans fingre, til nogen ting, men det går da fremad.
    Jeg prøver mere at lære ham at huske hvad bogstaver hedder og hvilken lyd de laver, men han kan kun dem som bruges til hans navn og til mor og far :p

    http://www.reddit.com/r/random/

    #11

    Jacques
    Bruger
    9.996 indlæg
    Offline

    #1, Selvfølgelig kan man det. 4,5 år er tidligt for den slags og bestemt ikke normalt (selvom det nok heller ikke er direkte sjældent). Det er dog imponerende, vil jeg sige. En Google-søgning fortæller mig, at det i gennemsnit er ved 5,5-6-års alderen, at børn begynder at få styr på simpel plus og minus. Hvis knægten ellers synes, det er sjovt at blive ved med at regne, så giv ham endelig flere, lette regnestykker, fx små gange- og minusstykker. Prøv også alfabetet på ham. Bare start med nogle få bogstaver. Lad dog endelig være med at presse ham. Det skal simpelthen være sjovt for ham, ellers kan han miste interessen.

    Bye with a warmly hugs

    • Denne kommentar blev ændret for 6 dage, 19 timer siden af  Jacques.
    • Denne kommentar blev ændret for 6 dage, 19 timer siden af  Jacques.
    #12

    VampiricEye
    Bruger
    24.783 indlæg
    Offline

    #11 Okay? Jeg googlede, og det første, der kom op, var bl.a. nogle, der snakkede om, at deres 2-årige (jep, flere 2-årige) var begyndt på hovedregning. Almindelige, kedelige, danske mødre på et eller andet forum. Andre havde børn, der først lærte det senere. Det kommer jo an på, hvad man har talent for, og hvad man lige har fokus på.:)

    Efter min søgning tænkte jeg, at 4,5 år måske endda var lidt sent, men jeg har heller ikke så meget at sammenligne med.:)

    Nintendo Influencer

    YT-kanal: https://www.youtube.com/channel/UC-6I6HgrpYjimEpvayLu3Vg

    #13

    GuitarLars
    Bruger
    596 indlæg
    Offline

    Jeg træder lige ud af min rolle som anmelder og ind i min rolle som lærer med forkærlighed for neurologi og udvikling.

    Han har åbenbart en stærkt forbindelse til de numeriske centre i hjernen, som kan ses lyse op fra toppen af kraniet og ned mod begge ører. Disse centre står for opfattelse af antal og hvis de, som i hans tilfælde, er bundet godt sammen med andre centre, så får han nemt ved sådan noget som hovedregning. Min hypotese er at de er bundet godt sammen med hans visuelle cortex, på et niveau der gør at han nemt kan koble antallet med symbolet. Han lader også til at have en forståelse for processer, der involverer netop denne sammenkobling mellem det visuelle input og hans numeriske forståelse.

    Det, du skal kigge nærmere på, sammen med ham, er hans regnestrategier. Hvordan kan man ellers manipulere disse tal korrekt rundt i regnestykker? Hvordan gør man når der er 10’er-overgange? Tæller man sig frem? Finder man 10’er-venner? Opdeler man de opfattede mængder i delmængder og lægger dem sammen symmetrisk? (Fx at opdele 7+6 i 5+2+5+1=10+3=13).
    Der hvor du kan gøre nogle sjove og spændende ting, er ved at kombinere disse numeriske forståelse og færdigheder med især geometri. Om det så bare er ved at bygge nogle simple ting, hvor geometrien spiller en rolle, så er det med til at udvikle hans rumlige forståelse. Det gør at han kan bearbejde figurer inde i hovedet i 3D, hvilket bliver en stærk kompetence senere hen.
    Og som andre har påpeget, så bliver du udfordret i at udfordre ham. Hvis han ender med at kede sig for meget, laver han bare ballade i stedet for, hvilket er 100% forståeligt.

    Flere spørgsmål: Kom med dem =)

    You can lead a human to knowledge, but you cannot make him think

    #14

    VampiricEye
    Bruger
    24.783 indlæg
    Offline

    #13 Fedt med noget nørdet viden.:)

    Nintendo Influencer

    YT-kanal: https://www.youtube.com/channel/UC-6I6HgrpYjimEpvayLu3Vg

    #15

    NightBreaker
    Bruger
    6.574 indlæg
    Offline

    Hurtig 11 tabeller. F.eks
    26 * 11
    Tag det første tal og anden tal af 26 ned og plus 2 og 6 , og sæt det i midten.
    2 (2+6) 6 = 286

    Virker ved alle 11 tabeller.

    29 * 11
    2 (2+9) 9
    2 (11) 9
    Ryk 1 over af 11 over og plus 2 + 1
    2+1 (1) 9 = 319

    Anden måde at regne på. Der er rigtig mange måde at regne på. Det er helt klart lettest når midt talt er under 10.

    • Denne kommentar blev ændret for 6 dage, 15 timer siden af  NightBreaker.
Viser 15 kommentarer - 1 til 15 (af 31 i alt)
  • Du skal være logget ind for at kommentere på dette indlæg.