søndag, september 22, 2019

Ryzen 3000 serien leverer ikke den lovede ydelse!!

Daily Rush Debat Hardware Hardware Ryzen 3000 serien leverer ikke den lovede ydelse!!

• Dette indlæg indeholder 13 kommentarer, har 6 deltagere og blev senest opdateret af  Mr_Wizard for 2 uger siden.
  • Forfatter
    Emne

Mr_Wizard
    Bruger
    1.097 indlæg

Lige opdaget nyheden om dette og tænkte jeg ville høre andres tanker herinde og evt. egne erfaringer med dette emne…..især da AMD’s 3000 serie cpu’er har fået en del positiv omtale herinde fra flere brugere, så tænker der må være meninger om dette!

Diskussionen/opdagelsen blusede op efter der for nylig blev lavet en stor bruger undersøgelse, hvor der blev indrapporteret en statistik over den opnåede frekvens ydelse per Ryzen system……hvilket afslørede at AMD’s 3000 cpu’er syntes at have store problemer med at opnå den reklamerede clockfrekvens.

Link til video = https://www.youtube.com/watch?v=DgSoZAdk_E8

En anden video med opsummering = https://www.youtube.com/watch?v=37d21Wb_2jE

Opsummeret resultat:
    49,8% af R5 3600 cpu’er kunne opnå den reklamerede frekvens på 4,2GHz
    9,4% af R5 3600X cpu’er kunne opnå den reklamerede frekvens på 4,4GHz
    14,7% af R7 3700X cpu’er kunne opnå den reklamerede frekvens på 4,4GHz
    26,7% af R7 3800X cpu’er kunne opnå den reklamerede frekvens på 4,5GHz
    5,6% af R7 3900X cpu’er kunne opnå den reklamerede frekvens på 4,6GHz

• Dette indlæg blev ændret for 2 uger, 1 dag siden af  Mr_Wizard.
Viser 13 kommentarer - 1 til 13 (af 13 i alt)
  • Forfatter
    Kommentarer

Fisker
    Bruger
    11.870 indlæg

Fjollet af AMD, omend de nu siger at det bliver løst af en opdatering om en uges tid, så klarer de det jo fint uden.

sQueaky
    Bruger
    127 indlæg

De frekvenser som CPU’erne rammer lige nu er kun op til 2% lavere end boost clocken på single threaded workloads. Det er bagatel ydelse for mig, så det røre mig ikke, især ikke når det er ved at blive fikset.

Det virker som om at nyheden er blevet blæst op. Jeg mener også at der8aur siger at det ikke ændre på hans mening om at det er gode cpu’er.

Favourite game: Dungeon Keeper 2

FIRESTORM
    Bruger
    5.067 indlæg

Det er jo standard for alle CPUer i dag. De markedsføre dem med boost clock, men uden ordentlig køling kan de jo ikke holde det. Intel er da endnu værre end amd på det område man kan jo stort set ikke købe en Intel baseret laptop hvor ydelsen kan holdes i mere end nogle sekunder. Generelt synes jeg skød at det blevet accepteret det gør det rimelig svært at sammenligne

sQueaky
    Bruger
    127 indlæg

Jeg er ved at læse en artikel om dette inde på Toms Hardware hvor de tester det seneste nye omkring Intel respons på AMDs problemer med boost clock. Intel mener vist at det er på grund af holdbarheden på Ryzen 3000 serien der er skyld i lavere boost clocks. De tester også om der er noget hold i at temperatur targets er blevet ændret på Ryzen 3000 serien i forhold til prerelease.

Link

Fisker
    Bruger
    11.870 indlæg

#4 Nej det mener Intel ikke, det mener en ansat hos Asus der udtalte sig som privat person på et forum som Intel så henviser til.

sQueaky
    Bruger
    127 indlæg

#5 Siden det er en meget “tvivlsom” kilde som de henviser til, så kunne det lige så godt være dem der påstår det, især når de har det på officielle marketing slides.

Men ja, det er teknisk set korrekt at det ikke er dem der mener det, men vildt nok at de refererer til det.

Ekstra: Med tvivlsom mener jeg at det er fordi det er igennem ASUS og fra en medarbejder som skriver om det i privaten, og altså ikke noget fra AMD eller internt derfra.

Fisker
    Bruger
    11.870 indlæg

#6 Årsagen til jeg skrev det var for det første at hvis det faktisk var Intel som havde undersøgt chippen, så ville jeg, selv om jeg ved det skulle tages med et gran salt, i det mindste ville der nok er en teknisk sandhed bag det.

Nu er de blot usle ved at potentielt ramme en uskyldig mands arbejdsforhold fordi de skulle gå på offensiven mod AMD.

• Denne kommentar blev ændret for 2 uger, 1 dag siden af  Fisker.

sQueaky
    Bruger
    127 indlæg

#7 Sådan havde jeg ikke lige tænkt på det, men ja hvis det var sådan så ville der dog være en teknisk sandhed bag det.

Jeg er faktisk overrasket over hvor “usle” de er blevet efter ryzen 3000 serien. Ikke noget helt vildt endnu, men dog lidt. De har ellers virket meget selvsikre de sidste par år, og ved at de ikke har anderkendt AMD så har det, ihvertfald ved mig, givet et indtryk af at de faktisk havde styr på deres. Det at de begynder at være efter AMD på den måde gør at de virker mindre professionelle i mine øjne. Det siger måske mere om at de måske er ved at være bange for hvad AMD kan tilbyde os til en overkommelig pris.

StultusX2
    Bruger
    4.902 indlæg

#8 ..”de sidste par år”..

Mnjah, vel nærmere de seneste 11 år+?

My TIE! My nimble coffin!
    En snarligt uddøende Single-Player, der "skal tage sine piller og sætte sig ned bag i bussen"..

sQueaky
    Bruger
    127 indlæg

#9 Det var ment i forhold til hvornår Ryzen først udkom og var konkurrence dygtig med Intel igen.

• Denne kommentar blev ændret for 2 uger siden af  sQueaky.

StultusX2
    Bruger
    4.902 indlæg

#10 Ah, modtaget
    (hva’ ved en Phenom, nutildags)

My TIE! My nimble coffin!
    En snarligt uddøende Single-Player, der "skal tage sine piller og sætte sig ned bag i bussen"..

Sven_Bent
    Bruger
    25.408 indlæg

Folk mister mget mere perfomance paa ders ryzen cpu ved daarlig thread distribution end med denne fejl.

lidt sjot at see at en saa stor ting kan komem ud af ca 2% nar flere folk taber 20% af performance pga de koere med windows standard traad uddeling.

Sven Bent - Dr. Diagnostic
    www.TechCenter.DK

Mr_Wizard
    Bruger
    1.097 indlæg

#1 + #2 Men det man vel også får lyst til at spørge sig selv om, er vel om AMD ville melde officielt ud at de sørme lige havde fundet en “BIOS fejl” som vil blive rettet hurtigst muligt plus nogle andre hastighedsforbedringer, hvis ikke denne “bruger statistik” var blevet offentligt gjort?

Med andre ord, at denne bruger indsamling havde en positiv effekt, samlet set?

#5 Var denne “Asus medarbejder” ikke en af deres engeniører? Måske derfor at hans ord blevet vægtet højt…..men ja, hvis de er blevet brugt i officielle slides, så er vi ovre i “smuds” marketing afdelingen!

#12 Interessant betragtningsvinkel og du har sikkert ret…….men uden at have gravet i de tekniske detaljer selv, vil jeg dog mene at det heller ikke gør noget at man lige får de sidste 50 – 200MHz med i ydelsen, hvis man er ejer af en af de cpu’er som underperformer ifht. den reklamerede clockfrekvens? ;-P

Viser 13 kommentarer - 1 til 13 (af 13 i alt)
  • Du skal være logget ind for at kommentere på dette indlæg.